Picture Format : Vertical Squeeze probleem

Pagina: 1
Acties:

• Coppertop
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Op mijn Philips 28" PT7304 (4:3) zit een functie die heet Picture Format : Vertical Squeeze. Hiermee kan je anamorphic DVD's ook daadwerkelijk anamorphic kijken op de TV. Hele leuke optie natuurlijk, alleen vlekkeloos (strepeloos eigenlijk ;)) werkt het niet. Zie de volgende foto ter illustratie :

Afbeeldingslocatie: http://huizen.dds.nl/~friwo/kutstreep.jpg

Bovenin het beeld, in het gebied wat normaal dus van het beeld valt met de overscan, verschijnt een grijze horzontale streep. Ook als ik een gewone 4:3 uitzending forceer op Vertical Squeeze verschijnt deze streep. De streep komt dus niet uit de DVD speler.

Is iemand bekend met dit probleem en weet hoe het op te lossen? Ik weet helaas niet hoe ik in het service menu van mn TV kom, ik heb ook vrij veel last van moire dus dat lijkt me zoiezo wel handig.

Verdere specs:
Pioneer DV-444 DVD speler (RGB-SCART aangesloten op EXT2)

Edit: Typo's

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:03

JvS

Ik heb hem zelf ook

Hiermee kan je anamorphic DVD's ook daadwerkelijk anamorphic kijken op de TV. Hele leuke optie natuurlijk, alleen vlekkeloos (strepeloos eigenlijk ) werkt het niet.
Ja, dat heb ik ook en ik vind het helemaal niet erg want je hebt er namelijk geen fuck aan :P.

Anamorphic is alleen leuk als je een breedbeeld TV hebt.

Stel je film is 16:9 en je TV heeft 500 beeldlijnen, dan gebruik je van die 500 beeldlijnen maar 400 stuks. Bij anamorphic gebruik je er weer 500 (dus volledig, joeghei :)), MAAR dan ga je het met je TV weer in elkaar persen, dus gebruik je er wederom maar 400... Resultaat: niet mooier beeld met streep door je beeld.

In geval van breedbeeld, heb je 500 lijnen en is je film bij 16:9 vertikaal helemaal beeldvullend en gebruikt die dus ook 500 lijnen, dan is het dus wel nuttig :).

Conclusie, vertel je DVD speler de (harde?) waarheid: "je bent aangesloten op een 4:3 TV en anamorphic DVD's mag je zelf een balkje omheen gooien". Dan gaat het allemaal weer goedkomen :).

(ps: iedereen die nu komt beweren dat pal geen 500 beeldlijnen zijn: deze waardes zijn puur illustratief gekozen om mijn punt te maken).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Coppertop
  • Niet online
Ik zal dan wel gek zijn, maar ik vind het beeld er toch beter uit zien (behalve de moire dan) en waarom zit deze functie er dan op?

Maar ik begrijp dus dat jij "de streep" ook hebt?

Edit :
Toch nog even een tijdje gegoogled, maar er is niet veel te vinden over het onderwerp

http://gregl.net/videophile/16x9on4x3.htm is een redelijk interessante link.

http://members.accessus.net/~090/awh/16x9.html?KeohiHDTV ook wel.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op maandag 25 maart 2002 22:43 schreef Coppertop het volgende:

Maar ik begrijp dus dat jij "de streep" ook hebt?
Yep :). of Yep :(.

Die functie heb je in het geval dat er een zender zo gek is om opeens alles in anamorphic breedbeelt uit te gaan zenden :o. Veel clips hebben dat trouwens al (ranzige langgerekte mensen enzo).

Hehe, ik WIST dat ik ditzelfde precies een keer eerder gezegd had :).

[topic=297085/1/100]

Grappig, ik heb dat zelfs tegen jou gezegd :D :D>

• Coppertop
  • Niet online
Op maandag 25 maart 2002 23:18 schreef JvS het volgende:

[..]

Hehe, ik WIST dat ik ditzelfde precies een keer eerder gezegd had :).

[topic=297085/1/100]

Grappig, ik heb dat zelfs tegen jou gezegd :D :D>
Ja weet ik :7 Ik kan me dus alleen echt niet voorstellen dat die funtie er alleen op zit om anamorphic uitgezonden beelden weer in de goede verhouding te krijgen, en zeker niet omdat ik heb beeld toch scherper vind lijken! Het rare is dat er bij Philips niks te vinden is over deze functie.

Mijn broertje heeft trouwens de 25" versie van mijn toestel en bij hem werkt vertical squeeze dus gewoon niet.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik kan me het nut van noise reduction op mijn bak ook niet voorstellen :P. En het nut van het kantelen van het beeld op m'n monitor ook niet :P.

en het nut van bass boost op me versterker (jawel zit erop :'() ook niet ;).

• Coppertop
  • Niet online
Op dinsdag 26 maart 2002 00:48 schreef JvS het volgende:
Ik kan me het nut van noise reduction op mijn bak ook niet voorstellen :P.
Nooit last van noise?
En het nut van het kantelen van het beeld op m'n monitor ook niet :P.
Wacht maar tot er een monitor met een gekanteld beeld uit de doos komt (heeft iet te maken met een andere zwaartekracht op de locatie waar ze de monitor hebben gemaakt ofzo (correct me if i'm wrong)
en het nut van bass boost op me versterker (jawel zit erop :'() ook niet ;).
Bass Boost is een uitvinding van de duivel himself

Verwijderd

Een vriend van me heeft ook zo'n Philips TV en die doet precies hetzelfde, volgens mij kun je die streep niet wegkrijgen :(

• Coppertop
  • Niet online
Eenmalig schopje... is er misschien nog iemand die iets weet over de Vertical Squeeze functie etc. ?

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Op dinsdag 26 maart 2002 08:46 schreef Coppertop het volgende:

[..]

Nooit last van noise?
[..]

Wacht maar tot er een monitor met een gekanteld beeld uit de doos komt (heeft iet te maken met een andere zwaartekracht op de locatie waar ze de monitor hebben gemaakt ofzo (correct me if i'm wrong)
[..]

Bass Boost is een uitvinding van de duivel himself
Sony dus ;) >:)

Oeps :o sorry voor de kick ;)

Kwam hier via het topic [topic=411256/2/25] dacht ik :)
Pagina: 1