Toon posts:

[LCD] werkt niet, wordt heet.

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 2 identieke LCD's gekregen uit oude printers, 2x16 regels met HD44780 controller. Een van een kameraad, een van het werk. Alleen nu heb ik een probleem, als ik m aansluit initialiseert hij alleen willekeurig een paar stukjes van de eerste rij. Verder doet hij niks. Na een reboot wordt hij bloedheet, en de kabel ook. De spanning van 5V klopt, de potmeters ook. Ik heb de aansluitingen opnieuw gesoldeert, op kortsluiting gecheked.
Dus ik heb echt geen idee, maar hij doet niks. Ik ben beetje bang dat ie nu dood is (hij werkte voor ik m kreeg). Nu heb ik nog een over, dus wil ik graag weten wat het zou kunnen zijn.

Hier 2 pics. Ze komen uit een oude HP en een stomme onbekende matrix printer. De pics zijn van te dichtbij, dus zijn een beetje brak.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/alcoholic/front.JPG
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/alcoholic/back.JPG

Het is trouwens ook een HD44780 A00, met japanse fonts dus (zitten ook standaard fonts tussen), boeit dat?

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:12

Corn

Raar jongetje

Controleer of je absoluut de goede aansluitingen hebt gebruikt. Doe dit door even te meten wat de gnd is (Zou met de buitenkant van het de lcd verbonden moeten zijn. Probeer met de andere lcd ALLEEN de voeding en contrastregeling aan te sluiten, en kijk hoe hij zich dan houdt. Ohja, voor aansluiten op je voeding: 5v = ROOD en ZWART :o :+

Verwijderd

5v + weerstand toch?

Ik heb op mijne een groot koelblok gemaakt zodat ie toch op 5v gewoon kan :D

Verwijderd

Topicstarter
Er zat idd een weerstand tussen, en ik heb het hele bereik gepreobeert. Ik heb alle aansluitingen dubbel gecontroleerd, en 2 voorbeelden geprobeerd (beiden identiek volgens mij, maarja).

Verwijderd

Topicstarter
Is er mischien iemand die dezelfde LCD wel werkend heet, ivm die japanse tekens gedoe?

Verwijderd

[qoute] Ik heb op mijne een groot koelblok gemaakt zodat ie toch op 5v gewoon kan [/quote]

YEAH watercooling op je LCD :? :? :? :? :? :? :? :? :? :?

Verwijderd

Hey, ik heb PRECIES dezelfde LCD uit een printer gehaald, bij mij werd hij ook gloeiend heet... Bleek toch dat ik de voeding omgepoold had.... Daarna werkte het wel gewoon

(inmiddels trouwens kaduuk omdat ik per ongeluk contact maakte tussen een aantal pinnetjes, pas daar dus erg mee op!)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb meteen na de eerste keer de voeding omgepoold, en dat hielp niks. Ik weet 99% zeker dat hij goed zat, ik heb t zelfs nog doorgemeten.

Kan het trouwens iets met de poorttype te maken hebben? EPP of ECP?

• EntonoX
  • Laatst online: 04-08 22:20

EntonoX

Team leider

ik heb ook een zelfde soort LCD en bij mij draait ie op 3.2 volt. had em ook eerst op 5 V gezet maar werdt toen ook bloedheet.... met 3.2 V werkt ie perfect!!! proberen zou ik zeggen.

-===< Triumph TR7, 1977, Finished >===-

Verwijderd

Topicstarter
TNX! Ik ga het van8 of morgen even proberen, ik ben even mijn HD met window MOD aan het testen. Heb je enig idee hoeveel stroom dat ding vreet, dan kan ik ff een weerstandje gaan zoeken? of weet je de weerstand zo?

Verwijderd

Topicstarter
Even een snel vraagje, als je hem aan de spanning hangt, gaat ie dan meteen initialiseren, of pas als hij data krijgt? IK moet nog ff batterijen halen, anders heeft t nog ff geen nut.

• EntonoX
  • Laatst online: 04-08 22:20

EntonoX

Team leider

pffff... dat is wel een tijd geleden ... effe kijken.....

power supply current : 2,0 mA
LED current : 143 mA

het kan ook zijn dat je 5V voor je lcd aansturing wel goed is maar dat je backlight voeding bijvoorbeeld te hoog is. dus dan moet je even uitproberen waar het aan ligt.

-===< Triumph TR7, 1977, Finished >===-

Verwijderd

Topicstarter
Hij heeft geen backlight, dus dat lijkt me vrij simpel :P

Verwijderd

*Schup*

ik heb hier dus dezelfde lcd's alleen hoe krijg ik die shit op 3.2 volt? Een weerstand ervoor? Hoeveel ohm dan?

En gaat ie initialiseren zodra ie stroom krijgt? Hoe kan ik zien wanneer ie het doet? Ik weet namelijk niet of die ie werkt want ik krijg het niet aan de praat maar als ik de ground en de 5v aansluit zou ie dan iets moeten doen of moet de rest ook aangesloten. En als ik de contrast aan de ground doe of nergens aan doe doet ie het dan? Of moet er perse een weerstad tussen (of een potmeter)

Verwijderd

ik heb z'n zelfde lcd uit een hp printer hehaald maar die van mij doet helemaal nix. nu weet ik ondertussen bijna zker dat dat aan de aansluiting ligt. kan iemand mij ff zeggen hoe ik die goed moet aansluiten???

Verwijderd

Die van mij doet dus ook helemaal niks, behalve warm worden.

Verwijderd

zelfs dat doet die van mij niet :'(

Verwijderd

het voltage kun je heel mooi stabiel op 3 volt zetten met een 7803 voltage regelaar, kost ongeveer 2 euro, moet een koelblokje op en het linkerpootje is V+in (tot 20 volt) middelste - en de rechter gestabiliseerd 3 volt, daar moet een 3.2 volt lcdtje wel op werken

Verwijderd

Maybe lucky dat die van jou wel 5 volt is. Maar wat hoort er te gebeuren als ik de 5V, de ground en het contrast aansluit? Hoor je dan lijntjes te krijgen ofzo?

Verwijderd

Hoeveel MA trekt zo'n LCD? Kan ik die ook gewoon aan me voeding 3.3 volt hangen?

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08 16:28

ThaHandy

Discovery Channel

nu idereen et er over heeft :P

ik heb een 1*16 uit een hp lj IIID die ook tyfus heet wordt :?

Verwijderd

Nou ik heb em op 3.3 volt gezet maar dan doet de backlight het niet dus ik zal een voltage regelaartje ertussen moeten zetten en kijken of ie dan wil draaien. Of geen backlight...

Maar ik heb em dus net opnieuw aangesloten met de contrast aan de ground en dan krijg ik een streepje, wel redelijk vaag, maar morgen gaat er een potmeter tussen en dan issie perfect.

• Xenon
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 21:20
kruisjes?

ProtocoLAN.be: De beste LAN van de Maaskant

• Xenon
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 21:20
Arf, oud topic

ProtocoLAN.be: De beste LAN van de Maaskant

Verwijderd

Hoeveel watt moet die potmeter tussen het contrast en de ground eigenlijk zijn? Gewoon een standaard van 0.1 watt of moet het zo'n dure zijn van 10 watt? Ik heb het gemeten en kwam uit op 0.7 volt @ 0.1 A = 0.07 watt maar dat leek me een beetje weinig.

offtopic:
Nog nooit van edit gehoort?

Verwijderd

Nou ik heb er nu dus een 10k potmeter tussen gezet alleen werkt het nog steeds niet, ik kan draaien wat ik wil maar het contrast veranderd niet en het is af en toe heel vaag en soms gewoon. En het ding wordt bloedheet. Nou las ik ergens dat de backlight op 4.2 volt werkt en de chip dan op 5 volt of op 3.2 volt. Wie heeft er suggesties. Ik heb de bedrading al 1000x nagekeken en het zit gewoon goed.

Verwijderd

Moet er misschien een negatief voltage op het contrast staan?

• ModmaN
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-07-2015

ModmaN

Damn i'm good

dat zou heel goed kunnen, mijn 4x20 lcd werd ook bloedheet, en ik maakte zelfs af en toe kortsluiting

toen ik een negatief voltage voor de contrast ging gebruiken, deed ie het naar behoren en ik ben er nu heel blij mee :P

probeer een negatieve spanning zou ik zeggen.
MAAAAAAAAAAAR zorg er wel voor dat ie uit 1 voeding komt zodat je dezelfde massa hebt, anders gaat het ook niet werken :P

get rich or die try'in

Verwijderd

Nou negatief voltage was het dus niet, dat maakte amper verschil. Ik denk dat de chip op 3.3 volt werkt en de backlight op de standaard 4.2 volt. Nu heb ik het contrast direct aan de ground gedaan en dan is het lijntje op zich goed alleen wordt die chip zo snel zo heet dat ie nix doet.

Verwijderd

Chip op 3.3 volt is het dus ook niet, dan doet ie het helemaal niet, zou het 4 volt zijn dan? Hij wordt op 3.3 volt wel warm, alleen komt er geen lijntje op het beeld

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:15

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

nou ik heb ook een display.
vraag me niet welke het is...
maar het is in elk geval een 2*16 display...
maar hij geeft in het begin niks aan.
dat blijft uit...
en als ik die processor achterop druk, dan doet hij het wel goed...
hoe kan dat?
ik vind het nogal vaag...

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Verwijderd

Dat is wel gek jah, bij mij werkt ie nou redelijk behalve dat smartie niet werkt, hij knippert alleen.
Pagina: 1