[RH7.2] Hoe netwerkkaart weer te laden?

Pagina: 1
Acties:

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11-06 22:13

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Topicstarter
Hi,

Ik ben voor het eerst sinds tijden weer eens met Linux bezig. Alles leuk en aardig, maar nu zit ik met het volgende probleem.

In de installatie kon ik mijn netwerkkaart configureren, wat ik niet deed, en hem ook niet liet starten/laden.

Nu wil ik hem wel weer gebruiken, maar ik kan nergens vinden hoe je hem weer kan laten starten. ;(

Moet ik nu hiervoor de kernel compilen? Of iets het toch iets simpeler?

PS: Ik heb al zeker 3uur besteed aan het zoeken naar een mogelijke oplossing in de meegeleverde help files, maar niets gevonden...

Godfather Bodybuilding topic reeks

• Robert
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-08 22:33

Robert

You have your answer..

voor configuren van je netwerkkaart; ifconfig

en ik weet niet welke distro je hebt maar misschien dat linuxconf ook wel werkt :)

Just 'cause I'm paranoid doesn't mean they're not after me | The only operating system that does what you want: LFS

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:17

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Een eerste stap is om in de console 'ifup eth0' in te typen. Als dat werkt, dan ben je waarschijnlijk al klaar. Waarschijnlijk werkt dat echter nog niet. Je kunt met 'netconf' in RedHat je netwerkkaart instellen. Heb je dat al geprobeerd? Krijg je ergens een foutmelding?

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• MrJ

MrJ

Topicstarter
hmmm,

met "netconfig" kon ik mijn netwerkkaart dus een IP adres/subnet mask etc. meegeven, maar na een reboot kan ik toch nergens een netwerk icoontje vinden, laat staan dat ik nu weet hoe ik verder moet...

:?

• hammerhead
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08:09
Op maandag 25 maart 2002 22:10 schreef MrJ het volgende:
hmmm,

met "netconfig" kon ik mijn netwerkkaart dus een IP adres/subnet mask etc. meegeven, maar na een reboot kan ik toch nergens een netwerk icoontje vinden, laat staan dat ik nu weet hoe ik verder moet...

:?
OK, ik ga er dus vanuit dat je je netwerkkaart hebt geconfigureerd. wat bedoel je met netwerk icoontje? Bedoel je net als bij windows het icoontje van netwerkomgeving of niet :)

Je kunt in een terminal gewoon kijken of je kunt pingen over het netwerk. Verder kun je met ifconfig zijn wat de configuratie van al je netwerkinterfaces is.

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

Verwijderd

"ifconfig" zie je eth0 staan,
topie drivers zijn geladen

"ping 10.100.0.1.1" je eigen ip van andere pc invullen
zie je "Destination Host Unreachable"
dan werkt het niet, of ip reeks is verkeerd cq subnetmask.
werkt dit ook.
dan ben je klaar maar euh netwerk incoontjes kan je zien door in X (je windows variant) in een console "usernet &"
in te typen voila je netwerk icoon.
ps is "real time" dus vreet veel cpu hoe groter hoe meer.
cya

• MrJ

MrJ

Topicstarter
Ok, tnx guys.

Ik zal het vanavond meteen proberen.

Maar wat mij nog niet helemaal duidelijk is is het volgende:

- Bij de install heb ik aangegeven dat mijn NIC niet gestart moet worden.

- Ik kan hem nu dus gaan instellen volgens jullie aanwijzingen.

- Blijven de instellingen dan nog wel staan na een reboot?
Dit aangezien ik nergens aangeef dat ik mijn NIC wil laten starten elke boot.

O, well nevermind. Ik zie het vanavond allemaal wel weer. :)

• joop3
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17-01 16:52

joop3

In /etc/sysconfig/network-scripts. Kun je in de ifcfg-ethx een optie meegeven onboot=yes
Dan wordt ie tijdens een boot geladen.

• hammerhead
Op dinsdag 26 maart 2002 13:18 schreef joop3 het volgende:
In /etc/sysconfig/network-scripts. Kun je in de ifcfg-ethx een optie meegeven onboot=yes
Dan wordt ie tijdens een boot geladen.
Bij netconf onder RedHat kun je gewoon aangeven dat de interface enabled moet zijn.

netconf->Basic Host Information->Adapter 1->Enabled aanvinken.

Je hoeft dus niets in de config files te veranderen...

Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker

• MrJ

MrJ

Topicstarter
Ok, tnx again guys!

[off topic]
Mijn eerste post onder vanaf een Linux bak! :P

Wel ff wennen zeg, Mozilla is volgens mij toch wel wat trager dan IE6 en de uiteindelijke output op het scherm is ook niet zoals ik gewent ben/was.

Maarja, dat zal vast allemaal wel in te stellen zijn!

• hammerhead
Op dinsdag 26 maart 2002 23:00 schreef MrJ het volgende:

Mijn eerste post onder vanaf een Linux bak! :P
Gefeliciteerd :9 Mogen er nog vele volgen 8-)
Wel ff wennen zeg, Mozilla is volgens mij toch wel wat trager dan IE6 en de uiteindelijke output op het scherm is ook niet zoals ik gewent ben/was.
In welk opzicht?
Verder heeft Mozilla wel een extreeeeeeem relaxte functie die IE niet heeft, namelijk Tabbed-Browsing B-) Dit is echt zooooooo verschrikkelijk relaxed :)
Maarja, dat zal vast allemaal wel in te stellen zijn!
Alles is in te stellen :)

--Eddie Rickenbacker

• WHiZZi
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:28

WHiZZi

Museumdirecteurtje

Als je RH7.2 gebruikt zou ik je mozilla wel ff updaten enzo. Er zit nml een zeer oude mozilla bij (weet zo niet uit me hoofd welke). Hetzelfde geldt voor Netscape (4.72) en Galeon (ook zeer oud). Update deze pakketten door de laatste CVS te downloaden of via rpmfind.net de RPM versie. Ik zal wel es een lijst posten met dingen die moeten worden geupdate in RH7.2 om een beetje fatsoenlijk te kunnen werken.

Overigens, je netwerkkaarten automatisch opstarten kun je ook instellen via netconf :)

HomeComputerMuseum - Interactief computermuseum waar wij de geschiedenis van de thuiscomputer preserveren. Centraal gelegen in de Benelux.

• MrJ

MrJ

Topicstarter
Ik ga ook mijn hele install updaten vanavond.

Volgens mij zat er ergens een of andere automatische "windowsupdate" van RH zelf in. Dat zou helemaal makkelijk zijn.

En anders ga ik wel naar www.redhat.com/errata om te kijken of er iets bruikbaars tussen zit! ;)

En ja, dat tabblad browsing is idd erg relaxed! :)

• Heidistein
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-05 16:04

Heidistein

Blah

(jarig!)
Mozilla die bij RH 72 zit is ze brakste die erbij zit dus...
Maar download mpozilla 0.99 en ge bent weer blij :)
offtopic:
ik, hoorde op school van een klasgenoot dat Mozilla veeel sneller op NT4 is dan IE5.5 of IE6. En gster zat iedereen op die NT dozen (we moestren netwerken) "ineens" met zollia te werker, en ik geloof het zelfs nog neit eens :)

Maybee we are alone... After all.

Pagina: 1