[linux] geheugen tweaken

Pagina: 1
Acties:

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Onder Windows heb je Wpcredit/Wpcrset om register-settings aan te passen: geheugen timings en vooral 4-way memory interleaving. Scheelt een flink stuk snelheid, }:O bijvoorbeeld (vooral als je BIOS je niet veel mogelijkheden biedt).

Ik heb een beetje het gevoel dat ik een stomme vraag stel, maar ik heb getracht te zoeken, en niets gevonden, dus:

Bestaat er iets dergelijks voor Linux :?

• Slackware
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dat kan met setpci, hoe precies weet ik eigenlijk niet, maar daar is met google vast wel wat over te vinden.

Verwijderd

geheugentimings haalt linux rechtstreeks uit de BIOS (zoals het hoort). Dat windows dat blijkbaar niet doet verbaast mij ten zeerste.

Hieraan prutsen is overigens vragen om problemen - de hardware wordt door de BIOS (tenzij het VIA is })) automatisch op de extreemst mogelijke waarde van de eerste chip gezet. Werkt dit niet dan is een andere de zwakste en moet je wisselen, werkt dit wel dan moet je dit dus niet veranderen omdat chip#1 dit dan niet meer aankan. Gevolg: blauwe schermen of kernel panics /me heeft veel ervaring met linux/windows & memoryproblemen *...

4-way interleaving: wat is dat :? Dan kan ik misschien de linux-term die daarbij hoort opzoeken en zo een antwoord geven :)

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Thanks Slackware,
setpci was het toverwoord, de rest lijkt een eitje :)
(ik zat gewoon niet handig te zoeken)

Beelzebubu:
(tenzij het VIA is }))
Indeed :)
Ik weet vanuit Windows dat prutsen kan leiden tot lijden :'(
maar mijn BIOS biedt niet zoveel mogelijkheden.
Memory interleaving werkt OS onafhankelijk lijkt het
Link legt ook ongeveer uit wat ik wil gaan proberen.