Op woensdag 27 maart 2002 14:04 schreef rwb het volgende:
...
Maar ik kan me niet voorstellen dat een flat-fee isdn verbindnig duurder is dan een adsl verbinding want er word tenslotte wel hetzelfde lijntje gebruikt en de bandbreedte die het kost is ook veel minder.
Dat zou ik dan aan een gebrekkig voorstellingsvermogen willen wijten

Bij ISDN heb je een gegarandeerde, niet overboekte, bandbreedte van begin tot eind. Die ook werkt als er een stroomstoring is. Die überhaupt een uptime heeft die in de vorm van ADSL niet eens verkrijgbaar is in Nederland. Die van begin tot eind een compleet circuit in beslag neemt. Waar speciale voorzieningen aan gehangen zijn zodat in geval van een ramp 112 nog steeds bereikbaar is.
ADSL daarentegen is een factor 25 of meer overboekt (kijk eens op bijvoorbeeld de
Cistron website om te zien wat een niet overboekte lijn meer kost), heeft een best leuke upime maar ligt er bij een stroomstoring toch echt iets eerder uit dan telefonie (noodstroom is voor telefonie alleen) en is in het algemeen uitgevoerd als een goedkopp consumentenproduct waar storingen ook wel een dagje later verholpen kunnnen worden.
Het probleem zit hem voor een groot deel in het feit dat het nationale telefonie netwerk i.v.m. de eisen die er aan telefonie worden gesteld is uitgevoerd op een bijzonder dure manier. Dat die eisen een ontzettende overkill zijn voor internettoegang over dat telefonienet betekent nog niet dat je zomaar even die eisen voor een deel van het netwerk kan weggooien.
De prijs van een flat-fee internettoegang via ISDN is best redelijk. We kunnen allemaal wel willen dat het goedkoper is, maar zo simpel ligt het gewoon niet.