Toon posts:

tog nog vraagjes LED

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vraag 1:
Ik wil een Casemod gaan maken met een aparte schakelkast. ik wil mijn CCFL lampen kunnen schakelen zonder dat ik de Pc aan heb staan,dus ik ben genoodzaakt een apparte voeding hiervoor te gebruiken.Maar omdat een PC-voeding zoveel herrie maakt gebruik ik een net-travo(adapter) 220V wissel naar 12 V gelijk. 1,5 A (dit is tog wel geoeg voor 2 CCFL lampen en 3 fans?)

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/aheikamp/HWF/schema.GIF

Vraag 2:
ik wil in mijn Casemod 2 CCFL lampen en 3 Fans. Deze wil ik allemaal appart schakelen met een schakelaar op een spanning van 12V gelijk. Nu wil ik, wanneer ik een schakelaar omhaal(aan)(PAARSTE VAK!) er een ledje gaat branden.
Eigenschappen van led:
U = 2V
I = 20 mA

Over de weerstand komt dan (12-2) 10 V te staan en 20 mA.
R=U : I= 10 : 0.020 = 500 Ohm

Moet ik dan dus parallel over mijn CCFL's en Fans een led met daarvoor een weerstandje van 500 ohm plaatsen om het werkend te krijgen?

Vraag 3:
Ik wil op dat schakelkastje van me ook mijn PC aan en uit kunnen zetten(powerknop op PC verbind ik gewoon door)
Nu wil ik wanneer ik een voeding aan zet(schakelaar in Rode vak dus!) dat er ook een led gaat branden, dit kan ik niet op de zelfde manier berekenen als ik in voogaand voorbeeld gedaan heb omdat ik hier temaken heb met 220 V wisselspanning.(ik weet dat het wel kan met een bruggelijkrichter, maar dit lijkt me erg veel werk) kan ik niet gewoon een dubbelpoligeschakelaar gebruiken en dan 2 verschillende spanningen op die schakelaar aansluiten(ik hoop dat jullie het nog volgen :S:S:S)

Of hebben jullie beter oplossingen voor dit probleem. (led op 220 V)

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
ik snap je schema niet echt
maar als je een ledje wilt laten branden moet je die idd parallel over die schakelaar zetten met zn eigen weerstand