P133 i.c.m. een 6 gig hardeschijf

Pagina: 1
Acties:
  • 165 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Manual
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-03 09:06
Ik heb een p133 en wil daar graag een grotere Hardeschijf in zetten. voorheen zat er een ahum.. Bigfoot HD in en ik wil er nu dus een western digital in zetten. Dit werkt niet.

HD is master, CDROM is slave. Ik heb ze beide op AUTO gezet in de bios. Verder zijn er i.p.v. auto nog andere opties die ik geprobeerd heb.

Ik weet helaas niet wat voor een moederbord het betreft.

Specs

Verwijderd

Probeer eens ietsje duidelijker te zijn. Ik denk dat je bedoeld dat je bios hem niet goed ziet. Waarschijnlijk moet je een diskmanager gebruiken (welke bij WD van de site te downloaden is). Dit komt omdat de BIOS van je PC waarschijnlijk de hd grootte niet aankan.

Enne welkom op GoT!

edit:

Hier is de link. Het programmatje heet Data Lifeguard.
http://support.wdc.com/download/

• Manual
Inderdaad. De bios ziet de HD niet. Ik ga dat programmaatje even uitproberen.

GoOd 2 Be HeRe *D

Thanx.

Specs

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Op maandag 25 maart 2002 21:15 schreef darknite het volgende:
Probeer eens ietsje duidelijker te zijn. Ik denk dat je bedoeld dat je bios hem niet goed ziet. Waarschijnlijk moet je een diskmanager gebruiken (welke bij WD van de site te downloaden is). Dit komt omdat de BIOS van je PC waarschijnlijk de hd grootte niet aankan.

Enne welkom op GoT!

edit:

Hier is de link. Het programmatje heet Data Lifeguard.
http://support.wdc.com/download/
mmm twijfelachtig, als je bios de hdd niet herkend kun je die datalifeguard rommel ook niet installeren (die zet ie namelijk in je MBR van je hdd,

ergo: zonder hdd herkenning in je bios heb je dus ook geen MBR, en zal dit proggie niet installeren,

A wise man's life is based around fuck you

• Manual
Ik heb dat progje nog niet geprobeerd. Heeft het zin om de bios te flashen? Is een beetje gevaarlijk toch?

Ik hoorde hier net ook (ik werk ook op een internet helpdesk) dat wanneer de bios de schijf niet herkend windows dat wel kan doen en dat je er hierdoor dus goed mee kan werken..

Specs

• SaiBork
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-11-2023
Ik heb zon soortgelijk probleem.
Ik heb een P2 met een msi moederbord.
MoBo: MSI MS-6117 v1.1
CPU: 333MHz
Er zat een 4Gb schijf in die doet het.
Nu wil ik er een 40Gb schijf in gaan doen, maar die werkt dus niet hierin :(
Bij de IDE check van de bios (net na het geheugen gecheckt te hebben) blijft ie er gewoon op hangen.
Ik heb het ook al geprobeerd om hem als slave te draaien maar dat werkt ook niet.
Ook heb ik geprobeerd mijn bios up te daten, maar dat mag ook al niet.
Als ik dit laatste handmatig probeer geeft ie al een error voordat ik hem kan flashen.
Dus maar met de LiveUpdate van MSI proberen, deze herkende het mobo en dat het een award bios was, alleen zei die ook version unknown en kon die hem niet updaten.

Ik wil graag deze 40Gb voor win98 met allerlei backup files en server (af en toe) en daarnaast die oude 4Gb schijf met linux erop.

Iemand voor mij een oplossing??

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op maandag 25 maart 2002 21:45 schreef Rob.B het volgende:
Ik heb dat progje nog niet geprobeerd. Heeft het zin om de bios te flashen? Is een beetje gevaarlijk toch?

Ik hoorde hier net ook (ik werk ook op een internet helpdesk) dat wanneer de bios de schijf niet herkend windows dat wel kan doen en dat je er hierdoor dus goed mee kan werken..
bios flashen is NIET gevaarlijk

Verwijderd

En de cdrom op de secondaire (eigen) kabel en of de hdd ff alleen aansluiten (zonder cdrom) ?

• Alphafox
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-04 16:01

Alphafox

wat zeggie!

ik denk ROB dat je moederboard het niet aankan, ik denk dat de schijf te groot is, je kan het nog porberen om je bios te flashen en dat proggie van western digital te proberen, maar als het dan nog niet werkt zou ik gewoon gaan voor meerder kleine hdd

wisdom is rarely common

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Op maandag 25 maart 2002 22:24 schreef Terw_Dan het volgende:

[..]

bios flashen is NIET gevaarlijk
als je het juiste bios flashed dan niet nee, helaas gebeurt het toch nog (te) vaak dat mensen zomaar een bios eropflashen

weg pc >:) (tja tis treurig genoeg natuurlijk)

A wise man's life is based around fuck you

• PokkeNoise
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15-08-2023

PokkeNoise

leesbaar met bril

Op maandag 25 maart 2002 21:35 schreef zwelgje het volgende:

mmm twijfelachtig, als je bios de hdd niet herkend kun je die datalifeguard rommel ook niet installeren (die zet ie namelijk in je MBR van je hdd,

ergo: zonder hdd herkenning in je bios heb je dus ook geen MBR, en zal dit proggie niet installeren,
Die diskmanagerprogjes worden geinstalleerd vanaf een bootable flop.
(dacht zelfs dat WD lifeguard dit booten ingebakken had)
Dan installeren ze een routine die de bios benadering van de HD bypassed zodat de HD juist wel gelezen kan worden. Is een soort rechtstreekse benadering van de hardware met INT13 of zoiets.

Dit soort hulpprogrammaatjes zijn er al vanaf de 500Mb, 2Gieg, 32Gieg grenzen die er telkens optraden doordat de HD fabrikanten steeds meer bits op een schijf wisten te proppen.

? weet jij wat.

• SaiBork
Op maandag 25 maart 2002 22:40 schreef zwelgje het volgende:

[..]

als je het juiste bios flashed dan niet nee, helaas gebeurt het toch nog (te) vaak dat mensen zomaar een bios eropflashen

weg pc >:) (tja tis treurig genoeg natuurlijk)
Nou ik kan mijn bios helemaal niet flashen :(
Hij zegt zelfs met een bios die voor mijn mobo is dat het niet overeen komt en dan kapt ie er gewoon mee :(

• Go0s
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-10-2010
Misschien moet je je jumper op je HD verzetten.

• Dr_oetker
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-03 14:39
Met mijn WD schijf icm datalife-guard is het destijds wel gelukt, ik moest echter wel een EXTRA! jumper op de schijf aanbrengen. Op de WD website staat wel waar die extra jumper moet enzo... succes

• Manual
Dus als ik het goed begrijp kan ik zo'n diskmanagerprog wel gebruiken ondanks dat de bios/moederbord de HD niet herkend?

Gewoon aansluiten. Dan met een bootdisk dat progje draaien?

Ik heb nog niemand gehoord over het feit dat de bios de HD niet kent maar windows wel.. Gaat dat goed?

NB.
Alleen de HD aansluiten zonder CDROM heb ik al geprobeerd. Andere kabel heb ik ook geprobeerd. CDROM op slave en HD master..

Specs

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Rob.B: Probeer eens om gewoon een schijf in te stellen in de bios.. Grootte maakt niet zoveel uit.. Kies gewoon een type van rond de 500MB ofzo, en gebruik dan die diskmanager..
Als je bios fouten geeft dat hij dan ook geen schijf kan vinden, is er iets anders mis.. Dan is het in ieder geval niet de limiet..
(overigens vind ik het wel een beetje vreemd, want ik dacht dat ongeveer elke P75 en hoger toch wel 8 GB schijven aankon!)

Cyborg: Voor jou ongeveer hetzelfde verhaal.. Stel gewoon een schijf in.. Grootte is dus niet zo van belang.. Speel ook een beetje met de 32-bit aansturing, en dat soort opties.. En probeer dan ook zo'n diskmanager.. Dan moet je er wel uitkomen!

Verwijderd

Is die 6 gb schijf al gepartitioneerd/geformateerd?

Neem anders een Promise kaartje ofzo, werkt altijd!

• riesg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-06-2024
Gewoon een bootflopje maken en fdisk (de Windows98 versie die fat32 ondersteund) erbij zetten.
Computer opstarten en fdisk draaien, eerst alle partities verwijderen en een nieuwe aanmaken.
Fdisk is dan gelimiteerd door je bios en geeft de maximale groote aan die je bios kan zien.
Als je dan de schijf gaat indelen krijg je de goede weergave waar je bios mee kan werken.

Dit kan dus resulteren in een schijf van 6gb die uiteindelijk maar als 3gb ingedeeld en gebruikt wordt. Wellicht wat zonde van de ruimte maar beter dan nog een schijf kopen niet?

Wil je later je 6gb weer terug, weer fdisk eroverheen en voila 6gb op de platte.

Beetje duidelijk? Wel de goede fdisk gebruiken.

• SaiBork
Lukt niet, ook al geef ik in de bios de goede grootte, een kleinere schijf op, andere partities, het maakt allemaal niet uit, mijn bios zorgt er volgens mij gewoon voor dat het niet gaat werken :(

iemand een ander soort oplossing?!?

want als ik in de bios de schijf actief zet dan start de pc dus niet eens door, en als ik er none zet, dus als of er geen schijf zit dan start ie wel door, maar dan heb ik dus ook geen schijf :(

• riesg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-06-2024
Je moet je bios gewoon op auto laten staan, als je opstart met een flopje, blijft je systeem dan nog hangen op de hd?

• SaiBork
JA!! hij wilt er gewoon naar kijken en ziet iets wat ie niet herkent en blijft dan toch hangen
als ik iets invul gaat ie wel voorbij het ide poorten checken maar blijft ie meteen daarna wel hangen
Pagina: 1