Toon posts:

T6963 LCD aansluiten (NEWBIE!)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een LCD besteld (240x128) met een Toshiba T6963 aansturing erop, maar ik heb dus echt geen enkel idee hoe ik deze moet aansluiten op een parallele-kabel!

Kan iemand misschien duidelijk uitleggen hoe dit precies in z'n werk gaat? Heb al een beetje gezocht in de topics hier en al een schema gedownload (van Steve...,1997) en daar kan ik redelijk wijs uit worden, maar zitten toch nog paar dingetjes in die ik niet helemaal begrijp!

Waar kan ik die voeding vandaan halen? Gewoon aftappen vanuit m'n PC-voeding (dus zo'n stekker die ook naar mijn CD-ROM en floppy gaan)?

Ik weet het, jullie zitten me massaal uit te lachen, maar eens moet het begin zijn :)

Alvast bedankt voor jullie hulp!!

Verwijderd

Op maandag 25 maart 2002 20:41 schreef mbonder2001 het volgende:
Waar kan ik die voeding vandaan halen? Gewoon aftappen vanuit m'n PC-voeding (dus zo'n stekker die ook naar mijn CD-ROM en floppy gaan)?
Voeding zul je (hoogtswaarschijnlijk) zelf moeten maken. Je computer gaat maar tot -12V en zo'n 240x128 display heeft vaak ergens tussen de -17V en -20V.
Er zijn verschillende oplossingen voor, en die staan ook op GoT. Elke voeding heeft z'n eigen voor- en na-delen, het hangt er maar net vanaf hoe je het display gaat toepassen.

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 29-07 10:07
Op maandag 25 maart 2002 20:41 schreef mbonder2001 het volgende:
Ik heb een LCD besteld (240x128) met een Toshiba T6963 aansturing erop, maar ik heb dus echt geen enkel idee hoe ik deze moet aansluiten op een parallele-kabel!

Kan iemand misschien duidelijk uitleggen hoe dit precies in z'n werk gaat? Heb al een beetje gezocht in de topics hier en al een schema gedownload (van Steve...,1997) en daar kan ik redelijk wijs uit worden, maar zitten toch nog paar dingetjes in die ik niet helemaal begrijp!

Ik weet het, jullie zitten me massaal uit te lachen, maar eens moet het begin zijn :)

Alvast bedankt voor jullie hulp!!
Tuurlijk lachen we je niet uit. Zo zat ik ook toen ik me vorige (en eerste) lcd ging solderen. En ik heb er dus ook 1 besteld en moet het dus solderen.

Het solderen is geen probleem, alleen de voeding. Op het schema stond gewoon 5 en 12 volt, maar khoorde iets over 19 volt. Wordt ff vogelen dus. Maar samen komen we er wel uit. Volgens mij kunnen we alleen beter een irc kanaal openen want hier zal nog veel over gepraat worden.

Alvast paar tipjes voor je:

-Doe het rustig aan, neem de tijd. Beter in een week goed dan in een dag verklooot.

-Zorg dat je alle spullen in huis hebt om het goed te doen en zorg dat je goed materiaal hebt.

-Doe alles netjes, en zorg dat je kabels niet in de knoop komen te zitten. Klinkt stom, maar mij is het wel gelukt :P

Voorderest moet je veel, heel veel geduld hebben en toch ook wel een beetje geluk.

da was hem weer. Khoop dat alles lukt.

• ajampaniki
Op maandag 25 maart 2002 20:47 schreef Zotty het volgende:

[..]

Voeding zul je (hoogtswaarschijnlijk) zelf moeten maken. Je computer gaat maar tot -12V en zo'n 240x128 display heeft vaak ergens tussen de -17V en -20V.
Er zijn verschillende oplossingen voor, en die staan ook op GoT. Elke voeding heeft z'n eigen voor- en na-delen, het hangt er maar net vanaf hoe je het display gaat toepassen.
Hoe kan je dat het best maken, zonder dat het me handel vol geld kost?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 25 maart 2002 20:51 schreef ajampaniki het volgende:

[..]

Tuurlijk lachen we je niet uit. Zo zat ik ook toen ik me vorige (en eerste) lcd ging solderen. En ik heb er dus ook 1 besteld en moet het dus solderen.

Het solderen is geen probleem, alleen de voeding. Op het schema stond gewoon 5 en 12 volt, maar khoorde iets over 19 volt. Wordt ff vogelen dus. Maar samen komen we er wel uit. Volgens mij kunnen we alleen beter een irc kanaal openen want hier zal nog veel over gepraat worden.

Alvast paar tipjes voor je:

-Doe het rustig aan, neem de tijd. Beter in een week goed dan in een dag verklooot.

-Zorg dat je alle spullen in huis hebt om het goed te doen en zorg dat je goed materiaal hebt.

-Doe alles netjes, en zorg dat je kabels niet in de knoop komen te zitten. Klinkt stom, maar mij is het wel gelukt :P

Voorderest moet je veel, heel veel geduld hebben en toch ook wel een beetje geluk.

da was hem weer. Khoop dat alles lukt.
Thanx man!!

Ik heb op zich al jarenlange ervaring met PC's in- en uit elkaar halen en ook al de nodige mods aan m'n PC gedaan, maar LCD is echt nieuw!!

Hoop dat die voeding niet al te veel problemen gaat opleveren en dat er geen speciale trafo voor nodig is (wil hem graag gewoon op m'n PC-voeding aansluiten!!).

Weet jij trouwens of zo'n LCD ook op je seriële poort is aan te sluiten?? Dit i.v.m. m'n printer op de parallele poort!

Verwijderd

Op maandag 25 maart 2002 20:52 schreef ajampaniki het volgende:

[..]

Hoe kan je dat het best maken, zonder dat het me handel vol geld kost?
Er vanuit gaande dat het scherm buiten je computer kast komt (past over de breedte waarschijnlijk niet in je frontje), is het duurste trafo('s).
Zou je zoiets maken; Regelbare voeding, dan ben je op de trafo's na iets van 5 euro (= wilde gok) kwijt aan onderdelen.
Maar zoals ik al zei, er zijn nog veel meer mogelijkheden. 5 euro is denk ik bij elke mogelijkheid het minimum.

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-08 21:15

Corn

Raar jongetje

Nee, een T6963 is niet zomaar op een seriele poort aan te sluiten. Goed dat je die dingen trouwens vraagt, het is erger om je lcd vanwege een domme fout op te blazen dan het hier even voor de zekerheid te vragen

Verwijderd

Op maandag 25 maart 2002 20:57 schreef mbonder2001 het volgende:
Hoop dat die voeding niet al te veel problemen gaat opleveren en dat er geen speciale trafo voor nodig is (wil hem graag gewoon op m'n PC-voeding aansluiten!!).
PC voeding is iets lastiger, dan moet je met een DC DC converter gaan werken en dan kom je al gauw bij zoiets terecht.

Verwijderd

Bij de meeste printers zit een Apdapter van 24 of 20 volt.
Mocht je zoiets nog hebben liggen, soldeer dan tussen de + van de stroomtoevoer een draadgewonden potmeter van 5 watt
Daarmee kun je de spannig terug draaien naar 19 volt.
Werkt ook goed op Fan's.. :7

• ajampaniki
Op dinsdag 26 maart 2002 01:09 schreef underground het volgende:
Bij de meeste printers zit een Apdapter van 24 of 20 volt.
Mocht je zoiets nog hebben liggen, soldeer dan tussen de + van de stroomtoevoer een draadgewonden potmeter van 5 watt
Daarmee kun je de spannig terug draaien naar 19 volt.
Werkt ook goed op Fan's.. :7
Ik denk ook dat het het makkelijkst is om gewoon een adapter te kopen van rond de 20 volt. ben je ook niet zo heel erg duur uit en tis gewoon het makkelijkst.

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Op dinsdag 26 maart 2002 08:56 schreef ajampaniki het volgende:

[..]

Ik denk ook dat het het makkelijkst is om gewoon een adapter te kopen van rond de 20 volt. ben je ook niet zo heel erg duur uit en tis gewoon het makkelijkst.
Zotty verklaarde ons net dat we alleen de +5V van de molex nodig hebben. check eigenlijke forum over dit lcd'tje (velen hebben er een besteld) }:O
edit: ground ook nodig natuurlijk :)

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Verwijderd

Op dinsdag 26 maart 2002 13:36 schreef Oxigun het volgende:

[..]

Zotty verklaarde ons net dat we alleen de +5V van de molex nodig hebben. check eigenlijke forum over dit lcd'tje (velen hebben er een besteld) }:O
edit: ground ook nodig natuurlijk :)
Alleen geval van het in dat topic genoemde display. Vergeet dat niet ;)

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Op dinsdag 26 maart 2002 17:42 schreef Zotty het volgende:

[..]

Alleen geval van het in dat topic genoemde display. Vergeet dat niet ;)
ja, die heeft ie ook :) kijk maar. hij heeft er een besteld met dezelfde specs... zelfde tijd als ze beschikbaar waren net zoals wij ze besteld hebben.

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Pagina: 1