Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Kan dit als powerknop?

Pagina: 1
Acties:
  • 156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds een paar daagsjes een ideetje voor mijn allereerste case-mod. Wat het net gaat worden verklap ik lekker niet :) (deels om spanning erin te houden, maar ook wel om afgang te voorkomen moest het mislukken :P) Ik heb echter een vraagje voor ik er aan begin (is een project voor ergens als ik veel tijd heb). Om alles mooi te maken zou ik graag zo een ijzeren slotje (zo een simpel, zoals op bureauschuiven) gebruiken als powerknop. Ik weet echter niet hoe dit mogelijk is en of het wel te doen is.
(had gedacht van gewoon het kabeltje van mijn mobo naar het slot te leiden met twee pinnetjes die dan verbonden worden als slot toe is en open keten geven als slot los is...Maar gaat dit dan wel met een ATX kast)
Anyway, heel onduidelijk i know, maar hoop dat jullie kunnen helpen. Als er iets van de case in huis komt post ik het hier ook zeker en vast...

Verwijderd

vroeger typten we wel eens duidelijk en logisch. Met alineas om de tekst in stukken op te delen zodat het makkelijker te lezen is.

:{

• Solosmots
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:19
Het moet echt een maakcontact zijn, geen schakelaar, want anders schakelt ie je pc uit na 4 sec. Of je zet hem aan en draait dan het contact terug.
Of je moet een sleutel-toets-schakelaar vinden, die vanzelf terug zou veren..

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:15

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Dan moet je wel je sleutel bij het starten terug op slot draaien, anders is het alsof je powerknop ingedrukt blijft.

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Verwijderd

Topicstarter
OK dan iets duidelijker:

Ik zou graag een nieuwe powerknop in mijn case plaatsen. Ik had hiervoor aan een oud slot uit een bureaulade gedacht.

Mijn vraag is nu: Lukt dit? En hoe doe je dat dan best?

Verwijderd

vroeger typten we wel eens een zinnig antwoord.

Ik weet dat dit al eens is gebeurd en dat het kan, hoe weet ik niet.

Maar er zullen wel nuttige reacties komen, ook zal je wel wat vinden als je zoekt. Maar erg simpel is het niet.

edit:
Ik typ echt veel te langzaam :)

Verwijderd

Je hebt van die schakelaars die ze gebruiken om rolluiken te openen en te sluiten. Die heb je volgens mij bij elke zichzelf respecterende electronicazaak..

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
ik snap er echt helemaal geen ass van maar als je maar wat maakt dat die 2 pinnetjes van je atx voeding kortsluit zal je pc opstarten zorg er wel voor dat de verbinding niet altijd aan is anders slaat de pc na 4 secs meteen weer af

Verwijderd

Topicstarter
De meeste slotje die ik hier heb daar schuift een ijzeren staaf uit hoe verder je draait...Stel nu dat ik op een of anderen manier het laatste stukje van die staaf isoleer (ducktape?) en elke keer het slot doordraai tot het einde...dan zou het contact verbroken worden niet?
Zou het dan lukken?

En als ik nadien het slot terugdraai en dus nog rap ff contact maak terwijl de pc op staat, welk effect heeft dit?

Verwijderd

Op maandag 25 maart 2002 20:20 schreef Damoke het volgende:

En als ik nadien het slot terugdraai en dus nog rap ff contact maak terwijl de pc op staat, welk effect heeft dit?
Dat zou wel werken ja maar dan is het niet echt heel puik.

Je moet eigenlijk een echt contactslot zoals in een auto die je om te starten ff verder moet duwen.

• Petzl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-10 23:08
je hebt gewoon 2 soorten contact-sloten :

ON/OFF voor AT
PULS voor ATX

on/off vind je op veel afbraaktoestellen ; alarmsystemen, voedingen van telefooncentrales, ....

puls zal je moeten zoeken in electronica winkels of in oude alarm-systemen waar meer als 1 contactslot gebruikt werden.

Verwijderd

Ik zou dan wel als ik jou was ff een anti-dender schakelingetje achter de schakelaar zetten!
Je kunt gewoon een schakelaar gebruiken met '1x maak'. Let wel op dat je de sleutel terug draait, anders gaat je systeem na 4 sec weer uit, maar daar ben je snel genoeg achter!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:28

Phydomir

Dennis

Het idee is wel relext. ken ook niemand je pc aanzetten als ze de sleutel niet hebben :d

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Verwijderd

je hebt toch autocontacten

die meot je toch ook doordraaien om de wagen te starten en heb je dus even maak kontakt

ren dus naar de dichtbijzijnste autosloper en ruk zo'n ding eruit!!!

geholpen???? :?

Verwijderd

Je kunt gewoon van die sleutelschakelaartjes kopen bij een electronicazaak, kosten rond de 8 euro geloof ik. Je zult hem dan wel telkens snel terug moeten draaien...

Verwijderd

Als ge merken wilt van schakelaars en drukknoppen
alle moddellen zijn er , zelfs sleutelkontakten

zie deze site
http://controlparts.com/klockner.moeller/pushbuttons.htm

of telemeckanique

• Shook
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-09-2024

Shook

Go!

dit is eigenlijk wel te bruut als je dit op je pc weet te modden, lijkt me eigenlijk niet zo moeilijk

Afbeeldingslocatie: http://controlparts.com/images/pushbuttons/fak-rt.jpg

• Sneaky_Dill
  • Laatst online: 20-02 22:23
Op maandag 25 maart 2002 22:29 schreef mdusink het volgende:
dit is eigenlijk wel te bruut als je dit op je pc weet te modden, lijkt me eigenlijk niet zo moeilijk

[afbeelding]
dat heb ik al eens gezien jah... vet cool
en dat idee van een autocontact als powerswitch is V.E.T.
srry m8, maar dat idee pik ik ff in if u dont mind hehe

edit: dom type foutje

Heb een upgrade nodig =/

Verwijderd

gewoon slotje in de stroomkring plaatsen, en als je het slotje dichtdraait dan moet de stroomkring gesloten zijn, en gaat de pc dus aan >:)

(ik ben niet aansprakkelijk voor de bijwerkingen)

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

atx is niet handig.. dan zou het een pulsecontact moeten worden.

weet je namelijk.. als je de toets langer ingedrukt houdt, dan gaat ie op staande-bij... en als het contact heel even word gemaakt, dan word hij uitgeschakeld,..

je zou er een relais schakeling achter moeten maken denk ik.

voor een AT voeding maakt et niet uit, je kan wel btw je sleutel gebruiken om je knop uberhaupt te kunnen gebruiken)

misschien dat een idee?? :)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

[afbeelding]
Toe maar ja, waarom geen kickstarter ofzo :D

• Phydomir
  • Laatst online: 19:28

Phydomir

Dennis

Op maandag 25 maart 2002 23:59 schreef xoploosx het volgende:

[..]

Toe maar ja, waarom geen kickstarter ofzo :D
lol...

is best mogelijk :P

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

kickstart.. how vet..
soort jukebox mod in motor formaat :)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Snipisnap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-10 13:51
Ik neem aan dat je het hebt over een slotje met electronische contacten?
Een ATX voeding gaat nl aan als je het groene draadje (goed, meestal groen) met een zwarte verbind, maar dan ook blijft verbinden. Zo'n simpel slotje doet precies dat. (hehe, brakke vertaling uit het engels, sorry :D )
Die draai je naar rechts, en de stroomkring blijft gesloten.
Misschien is het dus mogelijk om dat slotje rechtstreeks aan je ATX voedingen te hangen (en misschien dus ook wat banen op je MOBO te onderbreken :( ) en dan werkt het misschien wel. Je krijgt dan ook misschien weer dat stomme bericht "It is now safe to turn off your computer" :)
Suces iig

"It certainly appears so..."

• BurningSheep
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-12-2024

[afbeelding]
cool, die wil ik als reset knop!!!

daar kan ik me tenminste een beetje op af reageren als m'n compu weer eens is vastgelopen...

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-11 23:07

ReseTTim

Chocolate addicted

Op dinsdag 26 maart 2002 00:37 schreef BurningSheep het volgende:

[..]

cool, die wil ik als reset knop!!!

daar kan ik me tenminste een beetje op af reageren als m'n compu weer eens is vastgelopen...
was eerst ook mijn ID tot dat ik het prijskaartje zag.. namelijk fl 50,= ofzow..

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

Verwijderd

Topicstarter
Had ook al aan het idee gedacht van te verbinden met de voeding meteen maar dat heeft als effect dat mijn pc niet meer automatisch uitvalt e.d.

Daarom twijfel ik nu...Ofwel zoek ik het slot van een oude wagen en maak pas contact als je hem verder draait om te starten (wel tof dan om die sleutel aan je sleutelbos te hebben..."dit is van mijn fiets, dit van mijn bureaulade, dit van de garagen en owh ja bijna vergeten...deze van mijn peecee >:)" )
Ofwel gebruik ik zo een normaal primitief contact (zal er vanavond eens een foto van trekken, weten jullie meteen waar ik het op heb) en het einde isoleren en telkens snel terug draaien als pc contact heeft gemaakt, of elke keer omgekeerd starten (eerste keer links draaien, tweede keer rechts, weer links...)

• jopiek
  • Laatst online: 19-11 15:33

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Op dinsdag 26 maart 2002 07:37 schreef Damoke het volgende:
Had ook al aan het idee gedacht van te verbinden met de voeding meteen maar dat heeft als effect dat mijn pc niet meer automatisch uitvalt e.d.

Daarom twijfel ik nu...Ofwel zoek ik het slot van een oude wagen en maak pas contact als je hem verder draait om te starten (wel tof dan om die sleutel aan je sleutelbos te hebben..."dit is van mijn fiets, dit van mijn bureaulade, dit van de garagen en owh ja bijna vergeten...deze van mijn peecee >:)" )
Ofwel gebruik ik zo een normaal primitief contact (zal er vanavond eens een foto van trekken, weten jullie meteen waar ik het op heb) en het einde isoleren en telkens snel terug draaien als pc contact heeft gemaakt, of elke keer omgekeerd starten (eerste keer links draaien, tweede keer rechts, weer links...)
ik heb op m'n koffermod de aanknop doorgelust via een sleutel in serie, dus hij wil niet aan als ie op slot is...

Cogito Ergo Credo

• 911GT2
  • Laatst online: 25-11 13:11
het is mogelijk! Er zij van die soort startknoppen die net als auto contactsloten werken...na het starten veren ze terug naar de begin positie... ik weet in breda waar je ze kan krijgen...ik weet niet waar jij woont maar het moet dus mogelijk zijn! :) :)

• Sneaky_Dill
Op dinsdag 26 maart 2002 11:41 schreef 911GT2 het volgende:
het is mogelijk! Er zij van die soort startknoppen die net als auto contactsloten werken...na het starten veren ze terug naar de begin positie... ik weet in breda waar je ze kan krijgen...ik weet niet waar jij woont maar het moet dus mogelijk zijn! :) :)
hoeveel kosten die dingen??
je draait de sleutel om => via een relais krijgen al je randapperatuur nu hun stroom... je draait hem verder op en 'start' de pc, das wel vet!

Heb een upgrade nodig =/

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:11

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

je moet dat zwaar schakel materiaal (ik heb er zelf ook een topic over lopen)
niet nieuw gaan kopen want het kost handen vol geld. probeer het liever uit oud materiaal te schroeven of eens op de sloop te kijken

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Gewoon met een sleutelschakelaar de stroomkring onderbreken, en met de gewone startknop de computer starten.
Dat lijkt mij de handigste methode.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Positron
  • Laatst online: 04-07 15:06

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Op dinsdag 26 maart 2002 13:09 schreef Resistor het volgende:
Gewoon met een sleutelschakelaar de stroomkring onderbreken, en met de gewone startknop de computer starten.
Dat lijkt mij de handigste methode.
Ja maar das niet wat ie wil, hij wil gewoon met een sleutel starten, in oude ATkasten had je vaak ook zo'n 'startonderbreker'.. sleutel erin en dan pas kun je 'm aanzetten. Echt een beveiliging is het niet want als je de kast openzet kun je met een schroevendraaier gewoon contact maken en dan start ie op.
Mijn on/off switch was laatst ook kapot (ATX), maarja verslaving he.. ik moest computeren, dus toen gewoon maar met een schroevendraaier de compu aangezet.

Je kan zoiets als dit nemen, hij veert echter niet zelf terug.. maar je kan wel gewoon sleutel erin --> omdraaien --> terugdraaien --> eruit (of evt. erin laten zitten)

http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_PAR[USER_ID]=0206024911017145903&TK_EV[SHOWPAGE]=&TK_PAR[PAGEID]=4435&TK_PAR[MEDIUM]=

Er staan nog meer soorten op conrad.nl

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-11 10:38
De oorspronkelijke poster wilde toch een slot van een buro-kast gebruiken ofzo???

Die sloten die ik gezien heb hebben een draaiend lipje aan de achterkant... Als je nou een veertje aan dat lipje vastmaakt. Op deze manier kan je ervoor zorgen dat ie automatisch weer terug draait als je er zelf geen kracht op uit oefend... Dan zorg je ervoor dat het lipje ergens contact mee gaat maken of een schakelaartje indrukt als ie aan een kant zit (wel de goeie kant dus)... Op die manier kan je van zo'n buro-slot een soort auto-slot simuleren... Lijkt me er netter uitzien dan die sloten die uit een auto komen...

In ieder geval veel suc6...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Verwijderd

Op dinsdag 26 maart 2002 13:53 schreef Banzi het volgende:
De oorspronkelijke poster wilde toch een slot van een buro-kast gebruiken ofzo???

Die sloten die ik gezien heb hebben een draaiend lipje aan de achterkant... Als je nou een veertje aan dat lipje vastmaakt. Op deze manier kan je ervoor zorgen dat ie automatisch weer terug draait als je er zelf geen kracht op uit oefend... Dan zorg je ervoor dat het lipje ergens contact mee gaat maken of een schakelaartje indrukt als ie aan een kant zit (wel de goeie kant dus)... Op die manier kan je van zo'n buro-slot een soort auto-slot simuleren... Lijkt me er netter uitzien dan die sloten die uit een auto komen...

In ieder geval veel suc6...
Ik heb jouw idee al es langs zien komen...alleen kan ik m bij de search niet vinden...maar dat zon ding er is (en werkt!) weet ik wel zeker :Y)

• Mephix
  • Laatst online: 20:41
relais ertussen.. kontakten van de schakelaar via 2 relaiskontakten die gesloten zijn in ruststand naar je mobo. De spoel van het relais op je PSU.

Rust: geen spanning op relais, relais-contact gesloten, sleutelcontact open. -> er gebeurt niks

Sleutel: geen spanning op relais, relais-contact gesloten, sleutelcontact gesloten -> PC gaat aan

PC Aan: spanning op relais, relais-contacten open, sleutel kontakt gesloten -> pc blijft aan.

• Firecow
  • Laatst online: 16-01-2023

Firecow

worldofnature.nl

verkopen ze die grote druk knop ook bij de praxis of gamma ofzo ?

Canon EOS 80D En wat glaswerk

Verwijderd

Goed idee man, echt cool, dat ga ik echt doen!
Idd, effe afreageren, alleen moet je de knop niet aan de muur van je buren monteren met win me... .... ... |:(

• Positron

Positron

Zo'n grote rode noodknop is toch voor stroomonderbreking?

• Mephix
  • Laatst online: 20:41
Op dinsdag 26 maart 2002 14:46 schreef DenniZ-X het volgende:
Zo'n grote rode noodknop is toch voor stroomonderbreking?
en met een relais wordt ie een maakkontakt :9 Wat soldeerwerk binnenin moet ook voldoende wezen

• SlinkingAnt
  • Niet online
Op dinsdag 26 maart 2002 00:20 schreef Snipisnap het volgende:
Ik neem aan dat je het hebt over een slotje met electronische contacten?
Een ATX voeding gaat nl aan als je het groene draadje (goed, meestal groen) met een zwarte verbind, maar dan ook blijft verbinden. Zo'n simpel slotje doet precies dat. (hehe, brakke vertaling uit het engels, sorry :D )
Die draai je naar rechts, en de stroomkring blijft gesloten.
Misschien is het dus mogelijk om dat slotje rechtstreeks aan je ATX voedingen te hangen (en misschien dus ook wat banen op je MOBO te onderbreken :( ) en dan werkt het misschien wel. Je krijgt dan ook misschien weer dat stomme bericht "It is now safe to turn off your computer" :)
Suces iig
Als je het op deze manier doet is het goed uit te voeren lijkt mij, en als je ipv het groene draadje afknipt en op je schakelaar zet, hem ook naar je mobo laat gaan, dan schakelt die misschien zelfs uit, of start opnieuw op >:), Je voorkomt hiermee wel dat als mensen (familie, vrienden, etc)het sleuteltje eruit halen, je pc uitgaat.

ff samengevat, maak een extra draadje aan je groene draadje naar je mobo, soldeer die op je schakelaar, samen met een aarde draadje, (solderen in je voeding oid). Als je nu de sleutel 'aanzet', dan gaat de pc aan, maar als je de sleutel eruit haalt, gaat de pc niet uit! Weet alleen niet wat er gebeurd als windows je pc uitzet terwijl je pc aanstaat, maar dan moet je gewoon apm(advanced power management) uitzetten.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Verwijderd

Topicstarter
ok ff voor de duidelijkheid...Ik wil een nieuwe case maken dus en om dat allemaal mooi te maken wil ik er zo een slot in als volledige vervanger voor de powerknop.

Hiervoor heb ik dus gedacht aan een slot zoals ik in mijn bureaulade heb...Dat is namelijk een slot dat prachtig bij het ontwerp van mijn case past. De werking van het slot is als volgt:
Je draait de sleutel om en aan de bovenkant van dat slot schuift daar een ijzeren staaf uit. Die gaat momenteel in het hout van mijn kast als het slot toe is en maakt dus dat ik de kast niet openkrijg...
De bedoeling is dat dit slot of een dergelijk in mijn kast komt. (liefst geen auto-slot, is nogal groot denk ik en moeilijk aan te raken)Probleem is dus:
als ik de sleutel draai maakt het een verbinding tussen twee kabeltjes naar mobo maar jammer genoeg blijft die ook door de atx-voeding.
Mijn idee: isoleer het einde van die staaf zodat de keten gebroken word en draai snel het slot terug zodat er geen probleem is...
Is wel een idee maar niet echt handig. Het idee van een autoslot staat mij dus wel aan maar vraag mij af waar ik daar aan geraak en hoe slijt je zoiets in godsnaam aan? (ben sterke beginner eigenlijk, maar wil het meteen goed doen é)

[extra vraag, hier niet veel mee te maken: wat geleid best? Aluminium of Inox?]

Verwijderd

Topicstarter
Dit is dus het slotje waarop ik het al twee dagen heb...Hoop dat dit het idee wat verduidelijkt

Afbeeldingslocatie: http://oefenschool.uni.be/img/lock.jpg
kleuren zijn wat flets maar blijkt nogal moeilijk om s avonds met flash zoiets te trekken...You get the point i hope

• G1itch
  • Laatst online: 16:49
Hoe dat ding er aan de achterkant uitziet lijkt me boeiender...

• Solosmots
Je moet gewoon 1tje scoren bij de electroboer, ik heb er een voor een AT voeding, dus echt een aan/uit schakelaar.

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~y.dvries/pictures/routermod08.jpg

Vraag maar aan je electroboer of die ze ook heeft met terugveer constructie

Verwijderd

Topicstarter
dat laatste is dus eigenlijk net waarnaar ik opzoek ben besef ik nu...Een slotje waarop je die kabeltjes kan solderen (over de aan-pinnetjes dan ntl) en dat terugveert elke keer...Maar bestaat zoiets wel, en hoeveel kost dat dan niet?
Als iemand weet waar je iets dergelijks vindt , feel free to post é...Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen over mijn mod.
Als er trouwens iemand kan helpen met mijn vraag over warmte-geleiding, nog steeds geen antwoord op...

• Solosmots
Kan je die dingen niet bij Conrad krijgen?

• Positron

Positron

geen terugverende.. hoewel ze ze misschien wel hebben voor alarmsystemen.. die kunnen op meerdere manier werken maar die zijn dus >50 euro.. denk niet dat ie daarin geinteresseerd is ;)

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, daar heb ik niet echt interesse in...is net iets té duur voor mijn budget...Hopelijk komt er toch nog een antwoord want anders weet ik niet echt een alternatief voor startknop...
Zit nu eigenlijk ook al wat te twijfelen om er nog mee door te gaan...allemaal zo tegenvallers...Als beginner is het echt niet makkelijk om het direct volledig goe te willen doen...Maar ja, we geven de moed nog niet op, hopen op een moment dat ik geluk begin te hebben en alles wat vlotter gaat...Want momenteel heb ik nogal veel 'als'-voorwaarden voor ik aan mijn kast kan beginnen :(

Verwijderd

Topicstarter
OK heb nu een hele middag tijd gehad om te denken en te zoeken...(ben een student nog é) :)

Ik kom nu tot het besluit dat ik echt wel jullie ervaring zou kunnen gebruiken om mijn case te doen slagen...Ik heb al ongeveer genoteerd wat ik wil doen en zo en wil dat graag posten om commentaar te krijgen en opmerkingen zodat ik weet waar ik rekening mee moet houden en hoe ik dingen doe...Mijn vraag is nu redelijk simpel... :P
Post ik dat gewoon meteen hier of maak ik rap ff een nieuw topic aan om mijn idee uit de doeken te doen?? (sorry jongens dat ik zoveel vraag, voel mij een beetje gegeneerd dat ik dat doe ;( , maar jullie hebben nu eenmaal veel meer ervaring als ik)

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-11 11:28

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Zijn er eigenlijk ook sloten te koop zoals bij auto's dus 1 stand waar de sleutel vast blijft staan (Spanning voor waterkoeling + pelt aan) en 1 stand waar de sleutel weer uit terug schiet (momentcontact voor ATX PSU)???
Of zou ik die gewoon van de sloop kunnen halen?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• LauPro
  • Laatst online: 25-11 13:27

LauPro

Prof Mierenneuke®

Op woensdag 27 maart 2002 17:14 schreef Demoniac het volgende:
Zijn er eigenlijk ook sloten te koop zoals bij auto's dus 1 stand waar de sleutel vast blijft staan (Spanning voor waterkoeling + pelt aan) en 1 stand waar de sleutel weer uit terug schiet (momentcontact voor ATX PSU)???
Of zou ik die gewoon van de sloop kunnen halen?
Die zijn vast wel te koop maar van de sloop lijkt me een minder goed idee want dan heb je kans dat hij helemaal verroest oid is.

En wat je kan kan wel alleen (misschien al gezegt) hou er rekening mee dat zo'n contactslot het (vaak) niet leuk vind als er meer dan 1 A doorgaat... (relais gebruiken dus)

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

Topicstarter
hmm geen reactie op mijn bericht :'( ...
Weet niet echt goed wat doen. Heb wel jullie advies nodig en zo want anders geraak ik er echt niet. Begin ik nu een nieuw topic of doe ik hier alles uit de doeken?

Verwijderd

Op woensdag 27 maart 2002 17:39 schreef laupro het volgende:

[..]

Die zijn vast wel te koop maar van de sloop lijkt me een minder goed idee want dan heb je kans dat hij helemaal verroest oid is.

En wat je kan kan wel alleen (misschien al gezegt) hou er rekening mee dat zo'n contactslot het (vaak) niet leuk vind als er meer dan 1 A doorgaat... (relais gebruiken dus)
hij heeft al een slot zegt ie

Verwijderd

maak in het midden van de omwenteling achter op het slot iets van ijzer o.i.d. waar dat stuk dat meedraait dan tegenaan komt en daar soldeer je het ene draadje aan (maakt niet uit welke) en op het stuk dat steeds met de sleutel meedraaid het andere draadje

zodat je als hij op de helf gedraaid is je pc al aan gaat.
je moet dan wel steeds het slotje helemaal open/dicht draaien. zorg dus dat dit stuk dat je erbij hebt gemaakt de hele boel niet blokkerd.

:7

Verwijderd

Topicstarter
Dat is ook echt wel een goed idee...Had ik niet aan gedacht. Dat slot dat ik in gedachten had heeft namelijk een staaf die er in een rechtlijnige richting uitdraait...dus dan lukt zo een systeem niet. Als ik een slot vind waar het ijzertje meedraait met de draaibeweging van het slot is zoiets uiteraard goed te doen...:) Geeft me al iets meer moed om toch door te bijten met die eerste case...

Omdat niemand reageert op mijn andere vraag typ ik het hier maar eventjes:
Ik ga dus proberen om zelf een case in elkaar te boxen. Volledig in aluminium. :9
Maar zit met vele vragen omdat dit de eerste keer is. Grootste vraag, hoe bewerk je die platen...Ik bedoel als ik een plaat koop waarin ik dan een opening wil maken voor mijn cd-rom en een gat voor ledje en startcontact...dan doe je dat volgens mij niet met een standaard-zaagje (ik heb GEEN dremel of dergelijke).
Tweede vraag is hoe je in godsnaam die achterzijde van je kast mooi maakt zodat je al je kaartjes mooi kan vastprikken...
Andere vraag...Ik wil het logo van GOT op het zijpanelen verven. Ga daarvoor plastificeerpapier door de printer jagen en figuur mooi uitsnijden...Daarna tegen kast plakken en met spuitbus spuiten...Papier af, voila fini...Maar mag dit dan wel op alu, of pakt zoiets niet? :? zo heb ik nog wel een reeks vragen maar als op deze vragen al negatief antwoord komt moet ik zelf niet verder stellen... (sorry jongens dat ik jullie hier mee verveel maar wil wat zeker zijn voor ik begin)

• Solosmots
Een alu kast bouwen is niet nix, als je er geen ervaring mee hebt (alu) wordt het erg lastig denk ik..

Verwijderd

Topicstarter
Ben nooit echt bang geweest van werk :P
Nee eventjes serieus, ik denk wel dat mijn buurman wat kan helpen. Hij werkt op Sidmar (in België) en heeft daar wel wat ervaring mee denk ik...Maar informeer mij liever goed en doe liefst zoveel mogelijk zelf...Wat ik zelf niet kan vraag ik hulp voor, dat is dus geen probleem...Moet alleen weten welke toestellen ik nodig heb en zo...
(vraagje dat ik vergat...Hoe maak je met een zelfgemaakte kast dat je zijpanelen goed aan je kast blijven hangen, veronderstel dat je alle andere panelen aan je profielen kan lassen, maar zijpanelen is dat niet zo handig hé *D )

Verwijderd

Op woensdag 27 maart 2002 20:45 schreef Solosmots het volgende:
Een alu kast bouwen is niet nix, als je er geen ervaring mee hebt (alu) wordt het erg lastig denk ik..
je kan je kast inpakken in alu-folie en dan de ijzerenkast er uit etsen :)

Verwijderd

Topicstarter
Dit is trouwens het logo dat ik op de zijkant van de plaat zou spuiten (in metaliek grijs of zo, net iets lichter dan alu dus)
Het witte gedeelte wordt op de case gespoten

Afbeeldingslocatie: http://oefenschool.uni.be/img/tweakers.jpg

(iemand ondertussen ideeën over hoe je alu bewerkt? en de andere vragen?)

• Sneaky_Dill
Het ging om de powerknop :P

Heb een upgrade nodig =/

• ToAoM
  • Laatst online: 09-10 20:34
Als je aan de achterkant van het slot een ovaal monteert, dan wanneer je het slot 1/4 draait, blijft de knop ingedrukt, en als je 'm 1/2 draait dan druk je de knop 1x kort in.

dus:

in PRE:

__    (~)   <= slot
  |   [_]_
  |=> (___) <= ovaal
__|

^
powerswitch

/IN PRE

• ToAoM
Hmz.... we hebben een PRE forum-code nodig.

• ToAoM
dus:

__xxxx(~)xxx<= slot
xx|xxx[_]_
xx|=>x(___)x<= ovaal
__|

^
powerswitch

PS Verwijder de 'x'-jes voor "the BIG picture" :9

• y2kbug
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2022
ik kan bij een elektronica zaak in de buurt een schakelslot krijgen voor ongeveer 8 euro
maar nou zegen ze daar dat die niet geschikt zijn voor peecees ze worden wel gebruikt voor beveiliginssystemen

ik denk dat het wel geschikt is voor een at kast kunne jullie hier een oordeel over geven??

• Sneaky_Dill
Op woensdag 27 maart 2002 23:01 schreef ToAoM het volgende:
dus:

__xxxx(~)xxx<= slot
xx|xxx[_]_
xx|=>x(___)x<= ovaal
__|

^
powerswitch

PS Verwijder de 'x'-jes voor "the BIG picture" :9
Ik snap er geen hol van :P

Heb een upgrade nodig =/

• Felyrion
  • Laatst online: 00:07

Felyrion

goodgoan!

ik heb ook zo'n vage powerknop, kijk anders ff in me topicje: [topic=384649/1]

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Verwijderd

Topicstarter
Voor het slotje ben ik nu uiteindelijk al tot een besluit gekomen (iedereen in koor: "oef toch al iets, eindelijk!" :P)
Als ik een slot vind waar het ijzer in een constante richting uitkomt dan draai ik het slot gewoon telkens terug...Is het een slot met een draaiend ijzer dan maak ik dat het maar eventjes contact maakt als ik passeer...en start ik elke keer verschillend op (links draaien, recht draaien,...)

Nu blijft mijn grootste probleem echter: Met wat bewerk je in godsnaam aluminium...De andere vragen kan ik wel door heel wat prutsen en testen zelf een mouw aan passen (slim é? *D) maar hierop weet ik echt geen antwoord...Heb niet echt ervaring met alu en materiaal ervoor...

Verwijderd

alu bewerken?

net zoals metaal , maar om te lassen heb je een tig nodig

Verwijderd

Topicstarter
OK bedankt. K heb gisteren nog met mijn buurman gesproken en we gaan dat deze vakantie samen eens inkijken hoeveel dat allemaal zou kosten (gehele project dan wel) en als het doenbaar is dan werken we dat samen af. :9

Als het doorgaat kan je binnen enkele weken dus fotootjes verwachten (en ja hoor, zelf HQ, getrokken met Coolpix 775) van mijn nieuwe case dan *D
Alleen nog ff hopen dat het allemaal lukt, maar met de hulp van mijn buur heb ik er alle vertrouwen in :z

Toch nog rap een vraagje voor mijn plan definitief is:
Wat is best, de plaat waarop het mobo komt een volle plaat maken in alu, of twee alu "palen" om het tussen op te hangen?
(en klopt het dat de warmte stijgt dus ik best mijn mobo zo laag mogelijk in de kast hang -> koudere lucht -> lagere temp?)
Pagina: 1