[WC], [Stilte], eventueel [OC]. Denk even mee?

Pagina: 1
Acties:

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-02 18:24

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Topicstarter
Waterblokken voor op de cpu's zijn stervensduur. Terwijl het toch maar een blokje koper is, waar één en ander is uitgefreesd. Nu ben ik geen OC'er (echt niet nodig), maar ik wil wel een stille pc. Fans zijn mij echt te luidruchtig, en ze helpen niet genoeg. Nu wil ik een waterblok, zonder Peltier, op mijn cpu/videokaart zetten. Niet zozeer omdat het dé oplossing is, maar omdat ik het leuk vind om te ontwerpen/maken.

Maar goed, hoe moet dat blok er uit zien? (ik kan naar alle waarschijnlijkheid beschikken over óf een gewone frees, of een cnc frees). Ik heb in Pro Engineer de buitenmaten voor het blok al getekend:

Afbeeldingslocatie: http://members.tripodnet.nl/sebastiusdetweede/water1.jpg

Volgens de specs van AMD (50x60, met die hap eruit voor de socket), de hoogte heb ik gezet op 30mm. Maar wat moet er in? (de klemmen zijn niet zoals ze echt worden/moeten, maar het geeft een idee).
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
-------| |--------
|           |
|   _________    |
|   |    |    |
|   |  | |  |    |
|   |  |X|  |    |
|   |  | |  |    |
|   |  | |  |    |
|   | |  |
-------| |--------

Is zoiets een idee of is dit niet de oplossing? De X is de core, intake is onder. Misschien heeft iemand een beter plan? (er kunnen natuurlijk ook van die pennetjes in de paden gezet, maar dat is nu effe te moeilijk om te ascii-arten)

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
ziet er leuk uit, maar ik zou even op de FP kijken naar hoe de ontwerpen van de maze blocks er daar uit zien. Suc6 iig! :)

Verwijderd

Met waterkoeling heb je nogsteeds fans nodig. En ik zou de waterflow niet verdelen. Neem gewoon 1 gang waar al het water langsgaat.

• Wolfje666
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-12-2025

Wolfje666

Shooter fanatic

Het "gewone" spiraal-raster lijkt mij nog steeds het beste :7

---------------
| ___________ |
| | __________|
| |__________ |
| | __________|
| |__________ |
| | __________|
|_|___________|

Sorry, als dit plaatje niet duidelijk genoeg is ;)

De Mazda 323F Club Holland
vanVlietDesign - Fotografie en Webdesign

Verwijderd

Ik zou gewoon heel mijn kast in het aquarium dompelen. :+

Ow wacht eens even.....verkeerde forum }:O

• boner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-02 17:23

boner

misantropisch altruïst

Ik kijk altijd wat de natuur al heeft bedacht. TIjdens biologie leerde ik dat kieuwen van vissen het zgn tegenstroom principe aanhouden. ALs je dit zou toepassen op een WC blok moet je dus een soort serpentine achtige gang maken met in het midden van je blok de UITGANG naar de cooler.

• Bestiole
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hmmm, ik zou op de plaats waar de core onder het koelblok ligt een staaf koper laten staan op bijna de volledige hoogte, waar het water dan langs twee kanten omheen stroomt.

Koper neemt gemakkelijk hitte op dus deze hele staaf zal goed warm worden en je hebt een groot contact met water.

Hetzelfde idee vind je terug bij de maze3 maar vind die staaf nog te afgerond.

Als je het niet snapt zal ik proberen ik zeg proberen iets te tekenen :)

Me, myself & I

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Op de plaats van de x moet je niet de intake maar de outtake doen dan is je blok efficienter. Denk aan een warmtewisselaar.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Mex
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:54

Mex

Klik maar eens op mijn huisje...

• YaeX
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-10-2023
Ehm... volgens mij kun je het beste spiraal vorm... net als de maze van danger den. Maare als je een wc gaat maken omdat ie dan stiller is dan zou ik kijken of je niet beter iets anders kan bedenken wat de radiator die moet ook gekoelt worden. En waarschijnlijk met fans. Deze maken een tering herrie. Maar tis altijd nog beter als dat hoge geluid van zo'n kleine fan van de cpu of gpu koeler. Veel succes er mee.

Verwijderd

Mijn blokje presteert als een tierelier. Zie homepage voor het ontwerp.

Maar als het je niet om het OC-en gaat, waarom doe je het dan niet simpeler? Gewoon een holle ruimte waar je water doorheen pompt ofzo?

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Een goeie kastkoeler fan is volgens mij altijd stiller dan zo'n teringding wat er op de cpu's zit.

Ik was toen bij mij thuis het internet uitging nog even gaan klooien met ProE, de vulling is nog niet af, maar het geeft een idee van wat ik van plan was. De intake stroomt direct over de core en gaat dan via de zigzagjes naar de outtake. Slecht of goed plan?

Afbeeldingslocatie: http://members.tripodnet.nl/sebastiusdetweede/water2.jpg

Bestiole: Ik zal binnenkort iets op de core maken.

Boner: Jij bedoelt dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
-------| |--------
|           |
|  v v v v v v   |
|   v v v v v    |
|    v v v v     |
|     v v v |
|   v v  |
-------| |--------

dus met een heleboel van die V-tjes erin? Een soort knikkerbaan maak je dan misschien? Of bedoelde je ze precies andersom?

Dabit: Gaat dat werken als ik dat ding gewoon zo open laat?

Nog een gedachte: Is er ook een passieve (of minder actieve) koeling mogelijk? Mijn vader heeft alle materialen voor koeltechnische dingen, kan ik daar wat mee?

Verwijderd

je ontwerp ziet er heel netjes uit.. wat je nog zou kunnen overwegen is een blok maken waarbij het water als eerste van boven af in het midden van het blok naar binnen stroomt. Zo stroomt het koudste water op de plaats waar de Core contact maakt met je blok het blok in..

Succes..

• sebastius

sebastius

Topicstarter
*Schopt een heel klein beetje subtiel omhoog, en wijst op de vragen die hierboven staan...*

• Banzi
  • Laatst online: 23-02 08:13
Op dinsdag 26 maart 2002 08:06 schreef Wolfje666 het volgende:
Het "gewone" spiraal-raster lijkt mij nog steeds het beste :7

---------------
| ___________ |
| | __________|
| |__________ |
| | __________|
| |__________ |
| | __________|
|_|___________|

Sorry, als dit plaatje niet duidelijk genoeg is ;)
Ben ik het helemaal mee eens! Je moet ook rekening houden met de stromingsleer en ouderdomsverschijnselen! Het blokje gaat waarschijnlijk (hoop je) nooit meer open. Je moet er dus voor zorgen dat de flow in dat blokje optimaal is.

Als je je flow gaat delen, kan je problemen krijgen dat er 1 kant verstopt gaat raken. In je laatste tekening had je aan de ene kant al meer zigzagjes dan aan de andere kant... Dat betekent dus dat de koelvloeistof de makkelijkste weg gaat nemen, en die zigzagjes over gaat slaan (of in ieder geval in veel mindere mate gaat stromen). Door een lange spiraal te maken moet alle koelvloeistof door het hele blok heen. Zo heb je overal altijd evenveel flow. En dat is juist wat je hebben wilt! Overal flow. Ik zou er dus niet voor zorgen dat vloeistof verschillende kanten op gaat, maar forceren in 1 richting. Binnenlaten op de core kan, maar is niet noodzakelijk. Het scheelt denk ik maar heel erg weinig. Omdat je blokje zelf eigenlijk overal dezelfde temperatuur heeft (je blokje moet goed warmte geleiden, en kan dus geen grote verschillen aan binnen en buitenkant hebben)

Veel suc6 in ieder geval!!!

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• Quinie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-07-2025

Quinie

.nl

Ga je er 1 of meer maken anders heb ik ook wel belang..
Teminsten als ze passen ;)

http://www.Quinie.nl
http://soundcloud.com/quinie
https://www.wereoutthere.nl

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Op woensdag 27 maart 2002 09:24 schreef Banzi het volgende:

Als je je flow gaat delen, kan je problemen krijgen dat er 1 kant verstopt gaat raken. In je laatste tekening had je aan de ene kant al meer zigzagjes dan aan de andere kant...
Veel suc6 in ieder geval!!!
Ja ho even, die tekeningen waren nog lang niet af! Weet je wat een pokkeklus het is om al die ribben er in te zetten. Uiteraard wordt ie volledig symmetrisch, met afgeronde hoeken.

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Op woensdag 27 maart 2002 10:22 schreef Quinie het volgende:
Ga je er 1 of meer maken anders heb ik ook wel belang..
Teminsten als ze passen ;)
Als ik hem kan maken en er meer kan maken, dan laat ik dat wel weten. En natuurlijk passen ze... De montage is nu nog heel lomp getekend, maar wordt echt anders.

• sebastius

sebastius

Topicstarter
En ik zie dat mijn plaatjes dood zijn, tenminste vanaf hier op de TU. G*dver...

[edit] Het ligt dus aan tripod, die ligt plat voor een paar dagen. Lekker is dat dan zeg!

• Whuzz
  • Laatst online: 20:21

Whuzz

Dodgeball!

Op dinsdag 26 maart 2002 10:58 schreef YaeX het volgende:
de radiator die moet ook gekoelt worden. En waarschijnlijk met fans. Deze maken een tering herrie.
Tering herrie? Ik heb een 120MM Delta HP op mijn rad hangen. Mjah, als ik die op 12v laat draaien vergaat horen en zien je ja. Maar hij draait nu ongeveer op 5 volt, of minder nog (kan het niet precies zien, alleen de potmeter verder open/of dicht draaien) en je hoort hem nauwelijks.
De fan van mijn koeling overstemt hem in elk geval.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:46

Epsilon

hehe, wel leuk allemaal 60x50x30mm
maar weet je wel hoe zwaar dat dat is?

mijn blokje wordt 60x60x30 (incl deksel) en dat is al 800 gram (onuitgeholt). Uiteindelijk ga ik nog op zo'n 650 gram uitkomen

ik zit dus sowiezo vast aan de 4 gaten rond de socket.

Ik ga echter wel proberen het gewicht wat naar beneden te brengen, want dit is wel erg zwaar. Ik ga ook ee 2e blokje maken maar die wordt maar 50x50x25mm (incl deksel).

• sebastius

sebastius

Topicstarter
Blokje zal waarschijnlijk van Aluminium worden, koper is stervensduur. Gewicht valt dan best mee, ligt lager dan de gemiddelde koeler.

• Wolfje666
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-12-2025

Wolfje666

Shooter fanatic

Op woensdag 27 maart 2002 20:10 schreef sebastius het volgende:
Blokje zal waarschijnlijk van Aluminium worden, koper is stervensduur. Gewicht valt dan best mee, ligt lager dan de gemiddelde koeler.
Waar haal jij je materiaal vandaan en tegen welke prijzen?
Ik krijg al van verschillende kanten prijzen te horen die ten opzichte van elkaar ongeveer 2 tot 5 euro schelen Afbeeldingslocatie: http://www.smilies.nl/sad/conf.gif.

De Mazda 323F Club Holland
vanVlietDesign - Fotografie en Webdesign

• Banzi
  • Laatst online: 23-02 08:13
Op woensdag 27 maart 2002 17:48 schreef sebastius het volgende:

[..]

Ja ho even, die tekeningen waren nog lang niet af! Weet je wat een pokkeklus het is om al die ribben er in te zetten. Uiteraard wordt ie volledig symmetrisch, met afgeronde hoeken.
Jah, maar wat jij wilt, is dat je je flow gaat delen in zo'n blokje... Dat moet je volgens mij juist niet gaan doen. EEN kanaal door het blokje ipv meerdere... Zo forceer je de flow. Anders kan een helft verstopt raken (of gedeeltelijk, en dan gaat het water de makkelijkste weg), en verlies je de helft van de koelcapaciteit...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Verwijderd

spiraal rules, bijna geen flow weertstand...

http://grimpie.freeservers.com

Verwijderd

Op dinsdag 26 maart 2002 15:40 schreef sebastius het volgende:
Dabit: Gaat dat werken als ik dat ding gewoon zo open laat?

Nog een gedachte: Is er ook een passieve (of minder actieve) koeling mogelijk? Mijn vader heeft alle materialen voor koeltechnische dingen, kan ik daar wat mee?
Eventueel wel. Je zou de zijplaten van je kast kunnen vervangen voor aluminium, en er koperpijp langs kunnen leggen waar vervolgens het water doorheen stroomt, zodat het alu een beetje gelijkmatig verwarmd word. 2x een kastwand heeft voldoende oppervlak om een processor passief te koelen.
Pagina: 1