Linux en IDE bus speed > 33MHz?

Pagina: 1
Acties:

• Tonnes746
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-01-2022
Kon er niet veel over vinden behalve deze posting, waarin gezegd wordt dat compileren niet aan te raden is bij een overgeclocked systeem en Linux. Dat wil ik geloven, maar ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar de ervaringen met een PCI bus speed van snelheden hoger dan 33 MHz in Linux en de betrouwbaarheid van het (IDE-)lees- en schrijfgebeuren. Dat SCSI-controllers en NICs er minder goed tegen kunnen weet ik inmiddels.

Had in het verleden een aangeschaft systeem op standaard bussnelheid gezet (66) en altijd zo gelaten omdat Linux niet goed met UDMA wilde werken, maar dat bleek later niet de oorzaak. Aangezien er meestal sprake is van 'assuming 33 MHz bus speed' en daarvoor wel een 'idebus=xx' bestaat (die als ik het goed begrijp niet echt bedoeld zou zijn voor een aanpassing n.a.v. een verhoogde bus clock) ga ik er vanuit dat er wel degelijk nauw naar geluisterd wordt, maar ongetwijfeld op een andere manier dan ome Bill dat doet. Daarbij zal het ook wel systeemafhankelijk zijn, maar zou je kunnen zeggen dat dit nauwer luistert dan bij Windows of kun je stellen dat dit geen bal uitmaakt? Iemand ervaringen ermee?

bash: exec: /bin/Laden: cannot execute: No such file or directory

Verwijderd

maakt geen bal uit, want dat is een hardware-iets. De software stuurt het alleen maar aan, maar het probleem dat de hardware zal krijgen is exact hetzelfde in beide gevallen...

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:17

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op maandag 25 maart 2002 18:57 schreef beelzebubu het volgende:
maakt geen bal uit, want dat is een hardware-iets. De software stuurt het alleen maar aan, maar het probleem dat de hardware zal krijgen is exact hetzelfde in beide gevallen...
Het zou wel iets uit kunnen maken. Zo heeft een of andere site (ben even kwijt welke precies, zou THG kunnen zijn) ooit getest of DDR-geheugen bij het ene OS meer voordeel opleverde dan bij het andere. GNU/Linux bleek er duidelijk meer voordeel van te hebben dan MS Windows. Ook voor dingen als brak geheugen zijn er verschillen. Niet dat het veel uit zal maken, dat ben ik direct met je eens, maar toch...

Topicstarter: misschien dat het iets uitmaakt, maar het zal maar héél weinig zijn en ik zou niet kunnen voorspellen in welke richting het uitmaakt, dus om de overclockbaarheid van je IDE-bus te gebruiken als factor bij het bepalen van je OS-keuze lijkt me ietwat te ver gezocht.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Tonnes746
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-01-2022
Thanks, leerzaam.. Het is overigens niet mijn bedoeling om erachter te komen om de keuze van het OS te bepalen, maar wilde de werkende Linux niet vernachelen want dat leek me wat moeilijker te herstellen dan windows. Het gaat me enkel om de gevoeligheid en gebruikerservaringen zeg maar, en het kan bovendien handig zijn voor mensen die al een overgeklokt systeem hebben en met Linux beginnen. Ik kan me namelijk voorstellen (als je de sources van de IDE-drivers zo bekijkt en de patches die ervoor bestaan) dat juist die drivers zich willen houden aan bepaalde specs en dus niet de hardware de enige bepalende factor is. In het algemeen wordt wel gezegd dat je niet veel hoger moet gaan dan 37.5MHz voor de PCI-bus, maar dan wordt dus niks gezegd over het OS..

Aangezien ik een 440LX met vaste 1/2 divider en een PII gebruik heb ik de gok even gewaagd met de bus op 75MHz, maar win liep er al mee vast na 10 minuten en de cpu-temp verscheen niet eens in de bios :D; Linux ben ik niet aan toegekomen. Heb hem maar teruggezet naar 68.. (yep, de 'turbo mode' :)) en m'n volgende overklokhandeling wordt denk ik de aanschaf van een ander bordje. De vraag blijft uiteraard boeien..

bash: exec: /bin/Laden: cannot execute: No such file or directory