Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Zwarte coolers beter ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
k hoorde van iemand dat je cpu koeler 2 keer zo veel koel capaciteit krijgt als je um zwart verft/kleurt ? is dit juist ?

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Kleur maakt niks uit hoor! SIZE DOES!!!

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Verwijderd

Topicstarter
ok dan was dat verhaal van die persoon lulkoek

Verwijderd

wat een lul verhaal zeg voor my apart is ie pimpel paars gaat ie echt niet beter of slechter van koelen

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Op maandag 25 maart 2002 18:03 schreef Dannyke het volgende:
ok dan was dat verhaal van die persoon lulkoek
Tsja nooit iedereen geloven he?

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
hij gaat alleen maar minder koelen als de koeler in de zon staat.

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
normaal trekt zwart warmte aan
en stoot wit warmte af

maar dat zal bij koelers wel niet zo zijn

ik ben in voor een test :+

• bobo1on1
  • Laatst online: 19-10 00:17
Zwart kan meer hitte kwijt door straling zeg maar, net als dat iets wat zwart is warmer wordt als je ut in de zon legt.
Je cpu koeler zou ik niet zwart verven omdat verf voor geen ene meter warmte geleid, als je een zwarte koeler wilt kun je het beste een alpha kopen.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Pffff, laat je nou niks wijsmaken zeg. Denk eerst is ff logisch na!

Verwijderd

Topicstarter
of vloeibare stikstof er over heen laten lopen ? :)

• gcb
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08-2023

gcb

Op maandag 25 maart 2002 18:05 schreef happy3736 het volgende:
en stoot wit warmte af

maar dat zal bij koelers wel niet zo zijn

ik ben in voor een test :+
Dat is bij koelers net zo. Maar het in de gemiddelde computer kast nogal donker. Dus kleur maakt absoluut niks uit, tenzij je met je computer open voor het raam wilt gaan zitten in de zomer :?.

Verwijderd

Topicstarter
voor ut raam ? dat ding staat ergens in de kast :)

Verwijderd

Op maandag 25 maart 2002 18:01 schreef Dannyke het volgende:
k hoorde van iemand dat je cpu koeler 2 keer zo veel koel capaciteit krijgt als je um zwart verft/kleurt ? is dit juist ?
Discriminatie!!! :+

• bobo1on1
Ik zal het nog iets beter uitleggen dan, iets wat zwart is kan beter warmte opnemen en afstaan door straling, iets wat reflecteerd kan voor geen meter warmte opnemen en afstaan door straling, niet dat het zo heel veel uitmaakt.
Ik denk dat het alleen wat uitmaakt als je je cpu passief wilt koelen omdat dan alle beetjes helpen natuurlijk.
Je heatsink moet je niet gaan verven want verf geleid voor geen ene meter warmte dus kan het ook geen warmte afstaan door straling.

Ennuh hoe donker of hoe licht het in je kast is maakt geen reet uit natuurlijk |:(

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.

Verwijderd

ik weet dat zwarte mensen hardur kunnen rennen, maar dit slaat toch echt nergens op ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 25 maart 2002 18:09 schreef Oeloe het volgende:

[..]

Discriminatie!!! :+
Eh ? why ? *niet vattend*

Verwijderd

en stoot wit warmte af
Zwart houd meer licht vast dan wit (wit houd bijna geen licht vast) en in licht zit warmte....go figure

• BlizzarD
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Op maandag 25 maart 2002 18:07 schreef naadnek het volgende:
Pffff, laat je nou niks wijsmaken zeg. Denk eerst is ff logisch na!
Als jij nou eens begint met logisch nadenken.
Trek in de zomer met 30c maar eens een zwart t-shirt aan en daarna een witte. Je zult merken dat die zwarte veel warmer is; hij trekt veel meer warmte aan.

Sim-pel

Het is lulkoek dat ie opeens 2x beter koelt, maar beter koelen zou ie moeten doen

iStockphoto

Verwijderd

Zwarte koelblokken zijn beter voor stralings warmte, zoals hierboven al opgemerkt het absorbeert beter warmte, dus delen van het koellichaam die warmer zijn stralen af naar naarbij gelegen koelfinnen en heb je dus gelijkmatiger koeling. Zwarte koelers zijn niet geverfd maar geanodiseerd aluminium. Het scheelt zeker een paar %.

• Mafioso
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:50
Tis al vaker langs gekomen .. ik zal het nog maar eens uitleggen :) Tis simpele natuurkunden ..
Uit me PWS dat ik heb gemaakt:
Nu we weten waarom koeling zo belangrijk is willen we natuurlijk weten hoe dat allemaal werkt. Er zijn drie manieren waarop een voorwerp van zijn warmte af kan komen, dit is door middel van straling, geleiding of convectie.

Straling: Bij straling raakt een voorwerp zijn warmte kwijt dmv elektromagnetische straling, hierbij word energie getransporteerd zonder dat daar een tussenstof voor nodig is. (Straling vind zelfs plaats in vacuüm). Hoe goed of slecht een voorwerp warmte af kan stralen hang af van het materiaal en kleur. Een zwart voorwerp zal zijn warmte eerder kwijt zijn dan het zelfde object in een andere kleur.

Geleiding: Geleiding is de overdracht van kinetische energie tussen moleculen. Moleculen met minder kinetische energie (die dus kouder zijn) nemen energie op doordat ze botsen met moleculen met meer kinetische energie. Omdat hierbij fysiek contact nodig is zal een heatsink (die dus omringt is met lucht) niet zijn warmte via deze manier kwijt raken.

Convectie: Dit is stroming in gassen of vloeistoffen. De warmte word dan opgenomen door moleculen van het gas (of de vloeistof) die zich om het object bevinden, en word weggevoerd door de beweging van de moleculen. Dit is vrije convectie, maar er bestaat ook nog gedwongen convectie. Hierbij word een gas of vloeistof over het af te koelen object geforceerd dmv bijvoorbeeld een pomp.
ff een stukje r bij:

Omdat heatsinks in de PC tegenwoordig met een koeler worden gekoeld is er dus spraken van geforceerde convectie.

Bij straling is het wel zo dat een zwart voorwerp sneller warmte op kan nemen, en dus ook sneller afstaan.

Afbeeldingslocatie: http://franky.brokenliquid.net/troep/3vormen%20vanwarmte%20afgifte.gif

[edit] damn weer net te laat

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:23
Op maandag 25 maart 2002 18:17 schreef Taco het volgende:
Zwarte koelblokken zijn beter voor stralings warmte, zoals hierboven al opgemerkt het absorbeert beter warmte, dus delen van het koellichaam die warmer zijn stralen af naar naarbij gelegen koelfinnen en heb je dus gelijkmatiger koeling. Zwarte koelers zijn niet geverfd maar geanodiseerd aluminium. Het scheelt zeker een paar %.
het is toch 99% geleiding dus waarom zo moeilijk doen over dat stralingsgebeuren... en het geanodiseerde laagje is er alleen als bescherming van het onderliggende aluminium. anodiseren kun je overigens in een hele hoop kleuren. (zie swiftech's blauwe waterblok bijvoorbeeld)

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

Op maandag 25 maart 2002 18:13 schreef Dannyke het volgende:

[..]

Eh ? why ? *niet vattend*
Hij bedoelt zwart / wit verhaal :D

Superlolz :)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 25 maart 2002 18:20 schreef Darkice het volgende:

[..]

Hij bedoelt zwart / wit verhaal :D

Superlolz :)
YAY 1 die het snapt :)

• bolleh
  • Laatst online: 18:39
Op maandag 25 maart 2002 18:08 schreef Dannyke het volgende:
of vloeibare stikstof er over heen laten lopen ? :)
dan vriest je fan kapot, een zacht tikje en dan breekt ie uiteen in duizenden stukken, ook je core zal het niet overleven, maar veel succes hoor ;)

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

zwart absolrbeer straling ets.. de onderkant zou zwart meoten zijn en de rest erboven zilver! (omdat ie et af moet schieden)
het ebste is eigelnlijk ng de volledig zilver kleurig koelblokje.. hoe glimmender hoe beter

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• boner
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-11 18:13

boner

misantropisch altruïst

zwart is dus beter. zie antwoord van mafioso. Verf is slecht. Maar alu is heel errug makkeluk zwart te maken. Gewoon de kant die je zwart wilt maken, NIET DE KANT DIE OP DE PROC KOMT, onderdompelen in water met soda. Wordt ie heel errug schnel zwart van.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:33
Kleur maakt alleen uit voor de stralingsafgifte...
Ook al zouden zwarte coolers beter zijn, je praat dan over een marge van waarschijnlijk <3%... Niet echt de moeite waard. Een casefan erbij, doet waarschijnlijk meer dan dat...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

De straling van een zwart lichaam is inderdaad iets beter. Maar vergeet niet dat dat alleen maar werkt naar 'de omgeving' Als alle vinnen van de koeler zwart zijn, dan gaan ze keurig naar elkaar staan stralen. Wat de een dus sneller kwijt raakt, geeft hij aan degene die er tegenover zit. Dus het helpt niet. Alleen de buitenste rij vinnen kan naar de omgeving stralen. En dat nog maar voor de helft.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op dinsdag 26 maart 2002 09:05 schreef boner het volgende:
Gewoon de kant die je zwart wilt maken, NIET DE KANT DIE OP DE PROC KOMT, onderdompelen in water met soda. Wordt ie heel errug schnel zwart van.
Waardoor een lekker poreuze (isolerende) laag op je alu komt. Om hem zwart te maken moet je hem eloxeren. Dat is een heel ander proces.

Verwijderd

Of ie nou beter koelt of niet, de warmte blijft bestaan. Of in je koelblok, of in je case (waarna het afgevoerd moet worden)...dus je wil de warmte van je blok afhebben en niet meer aantrekken.
Als het al een merkbaar verschil zou zijn lijkt mij dat je geen zwart blok moet gebruiken omdat het alleen om staling gaat en de enige warmte die je op wil nemen met je CPU blok is de warmte van je CPU en niet ergens anders van.

Maar het lijkt me niets uitmaken...

Verwijderd

Dat warmte opnemen door de kleur is echt alleen van toepassing als er licht op schijnt. Zwart trekt warmte aan als het in de zon is maar in de schaduw is wit en zwart exact even warm! Het neemt dus niet meer of minder warmte op!

Aangezien ik mijn kast niet in de volle zon heb staan maakt het niet uit wat voor kleur het is!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op dinsdag 26 maart 2002 10:27 schreef freezy17 het volgende:
Dat warmte opnemen door de kleur is echt alleen van toepassing als er licht op schijnt. Zwart trekt warmte aan als het in de zon is maar in de schaduw is wit en zwart exact even warm! Het neemt dus niet meer of minder warmte op!
Licht is ook IR straling. Werkelijk ALLES wat boven het absolute nulpunt zit straalt warmte uit. Het gaat niet alleen om het zichtbare licht.

Verwijderd

Op dinsdag 26 maart 2002 10:44 schreef Ortep het volgende:

[..]

Licht is ook IR straling. Werkelijk ALLES wat boven het absolute nulpunt zit straalt warmte uit. Het gaat niet alleen om het zichtbare licht.
Daarom zijn die Enermax ventilators zo goed!!!! Ze hebben doorzichtige bladen, en daar gaat het licht door heen! :? :?

Ik schat dat er wel een verschil van 0,001 % in koeling zit!

Verwijderd

Ik had gehoord dat als je je coolerfan roze verft, dat die dan veel beter koelt.
:+ }:O

Verwijderd

Roze :?

• mpegernie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-03-2016

mpegernie

.mpe

Op dinsdag 26 maart 2002 11:07 schreef freezy17 het volgende:

[..]

Daarom zijn die Enermax ventilators zo goed!!!! Ze hebben doorzichtige bladen, en daar gaat het licht door heen! :? :?

Ik schat dat er wel een verschil van 0,001 % in koeling zit!
ziets ja. dan zou ik met persoonlijk ook druk gaan maken om m'n eigen adem. niet voor de PC gaan zitten hijgen want dan wordt'tie te warm...

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

• procyon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-11 18:09
Het gaat er gewoon om dat zwart beter is, dat was de vraag ook.

Of het echt veel verschilt betwijfel ik ook.

Verwijderd

Het verschil is zeer weinig.. Het maakt dus niet uit welke kleur het heeft... waarom zou anders coolpasta wit zijn???
kortom gelul..

KAAS ON AIR }:O

Verwijderd

zwarte doffe en ruwe voorwerpen nemen makkelijk warmte op en geven het ook makkelijk weer af!

witte glimmende en gladde voorwerpen nemen moeilijk warmte op en geven het ook moeilijk af.

Heeft niemand meer natuurkunde tegenwoordig ??

• bobo1on1
Ik zei het toch :P

• Sine
  • Laatst online: 29-11 08:57
Op woensdag 08 mei 2002 19:34 schreef bobo1on1 het volgende:
Ik zei het toch :P
Jep

stond ooit een heel verhaal over in de elektuur

Repareren doe je zo.

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:11