[Ext3 fs] data=ordered of data=journal?

Pagina: 1
Acties:

• Sfynx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Welke journalling modus is met het oog op integriteit van de data na een crash het beste om te gebruiken, data=ordered (default) of data=journal? Laatst vond m'n broertje het nodig om even een stopcontact vrij te maken om z'n mobiel te laden en koos de stekker van de server :(
De server stond praktisch te niksen qua HD-activiteit (beetje IP forwarden + ssh server) met alle filesystems op ext3 ordered data mode, dus na de perfect verlopen journal recovery bij de eerstvolgende boot-up verwacht ik dat ik geen permanente schade heb opgelopen... :)

Maar wat nu als dat ding tijdens een crash toevallig flink zat te stampen qua HD-activiteit? Is het dan beter om voor journal data mode te kiezen omdat deze ook file data journalt, of maakt t niks uit? Snelheid kan me i.i.g. geen zak schelen.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Uit 'man mount':
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
          journal
               All data is committed into the journal prior to being written into the main file system.

ordered
               This  is  the default mode.  All data is forced directly out to the main file system prior to its metadata being committed
               to the journal.

writeback
               Data ordering is not preserved - data may be written into the main file system after its metadata has  been  committed  to
               the journal.  This is rumoured to be the highest-throughput option.  It guarantees internal file system integrity, however
               it can allow old data to appear in files after a crash and journal recovery.

Ordered is het beste voor normale omstandigheden; het fs raakt als het goed is niet beschadigd, file-inhoud eventueel wel. Performance is goed.

Journal geeft meer protectie tegen data-verlies, maar zal aanmerkelijk (factor 10 als je echt pech hebt) trager zijn.

Kijk ook eens naar de 'sync' optie bij het mounten, deze zorgt ervoor dat iets ECHT wordt weggeschreven op het moment dat een app dat vraagt. Erg vertragend, maar verkleint de kans op data-verlies.

Ik draai mijn machines overigens gewoon op data=ordered.

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:28
De stroom van mijn pc viel uit tijdens het starten, toen werkte alles zelfs nog, dus mij lijkt de ordered mode wel goed genoeg.