It sounds like it could be either bad hardware or software
Verwijderd
Probeer de prioriteit van het proces eens te verhogen met renice... misschien levert het wat op...
nee, heb ik al geprobeerd...Op maandag 25 maart 2002 19:13 schreef Ceyene het volgende:
Probeer de prioriteit van het proces eens te verhogen met renice... misschien levert het wat op...
Bovendien zegt de taskmanager dat er nog heeel erg veel CPU over is, hij gebruikt maar 10% ongeveer...
Verwijderd
gebruik je oss of alsa?
welke window manager gebruik je
(xmms kan bv esd gebruiken als je Enlightenment draait)
gooi je buffer size omhoog
probeer ook in een console (buiten X) mpg123
stottert die ook? zoja stotterd afspelen van waves (met bv play) ook?
mischien is het dan je geluids kaart (als het isa is dan kan het zijn dat je je kernel opnieuw moet compilen met persistend dma)
doe in elk gevan mpg123 --longhelp, want mpg123 kun je heel ver tunen zodat je makkelijker kunt vinden waar het zit
mischien is het dan je geluids kaart (als het isa is dan kan het zijn dat je je kernel opnieuw moet compilen met persistend dma)
doe in elk gevan mpg123 --longhelp, want mpg123 kun je heel ver tunen zodat je makkelijker kunt vinden waar het zit
Ik heb mpg123 geprobeerd, en ook die stotterde, maar gaf ook IRQ errors, dus heb ik mn geluidskaart op een ander IRQ gezet. Probleem is een beetje dat het om een laptop gaat, en dat ik dus niet weet welke kaart het precies is. Wavjes zal ik zometeen ff testen.Op maandag 25 maart 2002 20:46 schreef ferengee het volgende:
gebruik je oss of alsa?
Na het IRQ veranderen is het stotteren voorbij, maar nu loopt het geluid gewoon 2 keer te langzaam ofzo
Verwijderd
dat klinkt echt als een dma probleem
maar lspci kan helpen om achter je geluids kaart te komen als het een pci kaart is. (of lsmod als je geluidskaart met een module geladen wordt)
en anders pnpdump en isapnp
En wist je dat je je mp3 met een ander bitrate kunt afspelen met mpg123. (mocht je er echt niet uitkomen met je geluidskaart dan kun je dat testen)
met modinfo geluidskaartmodulemaam
kun je uitvinden welke opties de module kan gebruiken bij het modproben. En dan daar een beetje mee spelen
maar lspci kan helpen om achter je geluids kaart te komen als het een pci kaart is. (of lsmod als je geluidskaart met een module geladen wordt)
en anders pnpdump en isapnp
En wist je dat je je mp3 met een ander bitrate kunt afspelen met mpg123. (mocht je er echt niet uitkomen met je geluidskaart dan kun je dat testen)
met modinfo geluidskaartmodulemaam
kun je uitvinden welke opties de module kan gebruiken bij het modproben. En dan daar een beetje mee spelen
I agreeOp maandag 25 maart 2002 22:54 schreef ferengee het volgende:
dat klinkt echt als een dma probleem
Ik heb nog eens gegoogled, en ik kom dit tegen op een site van iemand met dezelfde laptop:
nou begrijp ik m op zich wel, maar bij hem werkt t allemaal net iets anders, modconf werkt bij mij iig niet. Hoe moet ik dat doen in RH6.2?SOUND CONFIGURATION
The sound card was easy to configure. I saw that during kernel startup the SoundCard was detected so I tried to play some mp3 files using mpg123. I noticed the sound was very slow, but under Windows it worked perfectly, so I started to read Linux documentation (the kernel sources, and /usr/doc/linux Documentation) and I noticed that the card was not being properly detected. The system was detecting it as an ESS 1888, but the sound card was the ESS 1788, so I used modconf to unload the module and reload it adding the esstype=1788 parameter. You can also edit /etc/modules.conf and add it to the sb options line:
options sb irq=5 io=0x220 dma=1 dma16=7 esstype=1788
Check your IRQ, IO and DMA values on Windows Control Panel or in the BIOS and change it according to them. You can also insert the module in the command line by writing "insmod sb irq=5 dma=..." and so on.
After that change, the sound worked perfectly and I could heard MP3 and another kind of sounds (snes9x emulator sounds) under Linux. Remember that you just need the sb module to have sound (modconf will load the soundcore and sound modules needed to use the SB main module).
Ik ken modconf ook niet.. Wat je gewoon kunt doen is:Op maandag 25 maart 2002 23:34 schreef smokalot het volgende:
Ik heb nog eens gegoogled, en ik kom dit tegen op een site van iemand met dezelfde laptop:
[..]
nou begrijp ik m op zich wel, maar bij hem werkt t allemaal net iets anders, modconf werkt bij mij iig niet. Hoe moet ik dat doen in RH6.2?
1. lsmod (even kijken welke modules geladen zijn)
2. rmmod <modulenaam van geluidskaart>
3. Even die gegevens in /etc/modules.conf zetten
4. modprobe <modulenaam van geluidskaart>
5. Fire up mpg123
Aviation is proof that given the will, we have the capacity to achieve the impossible.
--Eddie Rickenbacker
Dat werkte niet, ik kon die modules niet verwijderen, omdat ze gebruikt werden ofzo, dus ik heb die file veranderd, en gereboot, en nu werkt t welOp dinsdag 26 maart 2002 00:03 schreef hammerhead het volgende:
[..]
Ik ken modconf ook niet.. Wat je gewoon kunt doen is:
1. lsmod (even kijken welke modules geladen zijn)
2. rmmod <modulenaam van geluidskaart>
3. Even die gegevens in /etc/modules.conf zetten
4. modprobe <modulenaam van geluidskaart>
5. Fire up mpg123
Pagina: 1