Toon posts:

Hoe bouw ik een (eind)versterker?

Pagina: 1
Acties:
  • 239 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Aan de hand van dit topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/447501/1?limit=25, ben ik wel benieuwd hoe dat nou in zijn werk gaat.

Ik heb al gepost in de thread zelf, van hoe zit dat nou? Hoe bouw je een eindversterker? Moet je daar een of andere techneut voor zijn, of kan de gemiddelde koe die kan kaartlezen ook zo`n eind versterker maken?

Hebben jullie zelf schema's gemaakt, gekregen of gevonden? Hoe begin je? Wat voor materialen heb je precies nodig?
Hoe lang ben je ermee bezig geweest, wat heeft et gekost?
Viel et mee, viel et tegen? etc?

Ikzelf, ben geen held als et gaat om et werken met highend onderdelen, maar kan wel solderen ( heb ook speakers gebouwd met filter etc ) ...

Maar welke vakliteratuur dient gelezen te worden, en waar zitten de addertjes onder et gras?

//edit

overigens heb ik et hier wel over een high end amp... eentje die naast hard kan ook een degelijk high geluid produceert....

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

Ikzelf ben absolute n00b (is nog een klein woord eigenlijk) op het gebied van audio maar ik heb het idee dat je met bijvoorbeeld zo'n Velleman-kit heel ver komt. Alles is voor je berekend en alle onderdelen zijn kant en klaar aanwezig, inclusief de print.

Soldeerervaring lijkt me een vereiste aangezien het heel veel onderdelen zijn waaronder redelijk kleine, en als je em opblaast door een foutje in het monteren is het heel zonde van het geld. (het is geen knipper-ledje van €7,95)

Verwijderd

Op maandag 25 maart 2002 17:33 schreef drLiter het volgende:
Ik heb al gepost in de thread zelf, van hoe zit dat nou? Hoe bouw je een eindversterker? Moet je daar een of andere techneut voor zijn, of kan de gemiddelde koe die kan kaartlezen ook zo`n eind versterker maken?
Je kunt 2 dingen doen: er zelf eentje ontwerpen, en een bestaand ontwerp bouwen.

Een bestaand ontwerp bouwen is niet zo moeilijk, mits je gebruik kunt maken van het voor die versterker ontworpen PCB. Als jij een weerstand op een print kunt solderen, kun je een versterker bouwen. Alleen als je denkt dat dat met een 100W bout en S39 moet, dan zou ik het maar laten.

Zelf een versterker ontwerpen valt best tegen (is mijn ervaring). Als ik dat doe, dan spiek ik heel goed naar een bestaand ontwerp, en tweak ik dat. Meestal zo erg dat er van het originele ontwerp niets meer overblijft, maargoed.

Als je zelf hoogwaardige versterkers wilt ontwerpen, dan moet je een bovengemiddelde kennis van analoge elektronica hebben.
Hebben jullie zelf schema's gemaakt, gekregen of gevonden? Hoe begin je? Wat voor materialen heb je precies nodig?
Ik maak de schema's vaak zelf, spiekende naar bestaande ontwerpen (je hoeft het wiel geen 2x uit te vinden). Materialen: elektronicaonderdelen, soldeerstationnetje of 25W pook, soldeertin, kastje, multimeter, etc. Niks speciaals.

[/quote]
Maar welke vakliteratuur dient gelezen te worden, en waar zitten de addertjes onder et gras?
[/quote]

Elektuur is een goeie. Altavista/Google ook.
De addertjes? Brom, motorboaten, oscilleren, vervorming, lawineeffect, ruis, uitgebrande printen en dooie speakers. Ik heb ze allemaal al eens gehad. Nadeeltje van zelf ontwerpen.

• FFF
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:29

FFF

Als iemand toevallig een mooi schema heeft liggen, en een onderdelen lijst mag hij me altijd mailen :D

Ik zou eigenlijk een versterker met een hoogwaardig kwaliteit, die dus ook wat muziekaal is en kwa geluid de kwaliteit heeft van NAD en Rotel etc.

Moet ook enigzinds eenvoudig zijn, me 1ste x echt iets bouwen dan, en een beetje betaalbaar :D

Verder moet hij vooral veel power hebben, ofwel een dikke trafo etc, en een paar extra elco's maakt ook niet uit :P\

Die 300 watt velleman kit lijkt er op.
eventueel dan los, zodat je nog goedkoepr uit bent dan een kit.

verder ken ik lang niet alle symbolen die door zo'n schema gebruikt worden :D

maybe eimand een informatieve site?

Verwijderd

Topicstarter
En hoe zit het met het neutraalheid van et geluid?
Als je gebruik maakt van buizen bijvoorbeeld heb je een ander geluid dan dat je et niet gebruikt...

Schema's en dergelijke zijn vaak verkregen via via, zijn er mensen die hun schema's willen posten en delen met andere tweakers? Mogelijkerwijs, kun je je ervaringen delen met ons over het uiteindelijke resultaat en dergelijke.
Dabit, zou jij je versterker eens kunnen posten met mogelijkwijs et schema dat je hebt gebruikt erbij? :D

Hoe meet je hoe zwaar je versterker moet zijn? Ik zelf wil em gebruiken voor me home theatre systeem, waarbij ik de front zuilen aan de eindversterker wil gaan hangen.

En verder et gebruik van de case zelf? Veel mensen hebben em gebouwd in een 19" rack, is daar een reden voor?
Kun je bijvoorbeeld ook gewoon een lege case kopen ? waar je em dan inhouwt bijvoorbeeld?

Gewoon wat vraagjes :9

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-07 13:01

Flotter

Pelipper!

Op maandag 25 maart 2002 17:33 schreef drLiter het volgende:
[...]

[...]
Ik heb mijn versterker gebouwd aan de hand van een schema en door goed te kijken naar zo'n zelfde versterker. 'k Heb er namelijk 2 gekregen, half verrot, waarvan ik er 1 uitelkaar heb gehaald, schoongemaakt en weer opgebouwd. Voor dat opbouwen heb ik een aantal onderdelen uit beide versterkers hergebruikt en een aantal dingen vervangen (waar ik ook al een deel van had). Al met al heeft het me dus bijna niks gekost (op wat tijd na, ongeveer een halfjaar verre van nonstop werken) :)

edit:

Schema scan ik morgen ff in.

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

Verwijderd

zoals in andere thread staat ben bezig met klasse A versterker van 15 watt (voor kleine kamers genoeg :)) verbruikt wel 80 watt aan warmte per kanaal, erg dikke koelblokken gekocht. http://www.gmweb.btinternet.co.uk/
en dan het 1996 ontwerp.

Maar er zijn zat schema's te vinden ik heb voor deze gekozen omdat er al veel mensen zijn die hem gemaakt hebben en heel tevreden zijn en zelfs hun dure amps in de hoek hebben gegooid :).

Alleen is uiteindelijk best duur, 2x trafo van 45 euro (per kanaal 225 Watt) koelblokken en bufferelco's heb nu 4x 47000 (goedkoop gevonden op onderdelenbeurs voor zendamateurs)

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
het enige nadeel vind ik dat het veel meer kost dan ik wil dat het kost. bij een buizenversterker zijn een hoop onderdelen redelijk goedkoop alleen trafo's + buizen (hangt van type af)is duur als je het nieuw koopt. ik ben bezig met een single ended buizenbak met 300b buizen, voor een setje buizen van een goed merk betaal ik al gauw 200 euro en dan nog uitgangtrafo's erbij en je kan er alweer 200 euro bij rekenen. gelukkig heb ik de voedingstrafo's en smoorspoelen gekregen en kan ik alle buizen die ik nodig heb voor 100 euro krijgen, moet ik alleen nog uitgangtrafo's vinden voor een leuke prijs.

Verwijderd

Ja die trafo's zijn duur, vooral die amplimo eindtrafo's voor buizenbakken. En dan heb ik het niet over die trafo's met amorfe zilveren kern ofzo :).

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 25 maart 2002 19:52 schreef Taco het volgende:
Ja die trafo's zijn duur, vooral die amplimo eindtrafo's voor buizenbakken. En dan heb ik het niet over die trafo's met amorfe zilveren kern ofzo :).
Misschien kun je wat dingen posten aan pics?
Dat de dingen die je benoemt ook visueel kunt waarnemen :P

Verwijderd

Topicstarter
overigens moet ie zo simpel en koel mogelijk worden, iets in de trand van

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/drewes/mijnamp.JPG

Alleen dan wel een beetje op maat natuurlijk :)
Maar zo`n mooie aluminium kist, zou erg kewl zijn :D
zoals in andere thread staat ben bezig met klasse A versterker van 15 watt (voor kleine kamers genoeg :)) verbruikt wel 80 watt aan warmte per kanaal, erg dikke koelblokken gekocht. http://www.gmweb.btinternet.co.uk/
en dan het 1996 ontwerp.

Maar er zijn zat schema's te vinden ik heb voor deze gekozen omdat er al veel mensen zijn die hem gemaakt hebben en heel tevreden zijn en zelfs hun dure amps in de hoek hebben gegooid :).

Alleen is uiteindelijk best duur, 2x trafo van 45 euro (per kanaal 225 Watt) koelblokken en bufferelco's heb nu 4x 47000 (goedkoop gevonden op onderdelenbeurs voor zendamateurs)
Zou je de thread kunnen posten?

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
Afbeeldingslocatie: http://www.ae-europe.nl/fotos/ugt_pp_blokkern.jpg da's een uitgangstrafo waar je voor een setje 200 euro neerlegt, en dan heb je een redelijk goedkope en nog niet zo supergoed.
Afbeeldingslocatie: http://www.ae-europe.nl/fotos/voedingstrafo_drie_stuks_vogelpersp.jpg dat zijn voedingstrafo's
Afbeeldingslocatie: http://www.ae-europe.nl/fotos/smoorspoel_scratch.jpg en dat is een smoorspoel.
Afbeeldingslocatie: http://www.ae-europe.nl/fotos/jj_300b.jpg en dat is een buis :)

trafo's zien er allemaal hetzelfde uit maar ze doen allemaal wat verschillends :)

• Vaagharses
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12-2022
Ik heb de schema's van mijn AMP hier staan : http://www.xs4all.nl/~jarnold/Schema_AMP . Ik moet er wel bij zeggen dat er fouten in deze schema's kunnen zitten> heb namelijk nog bestwel lopen klooien en weet niet of ik alles geupdate heb.

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 25 maart 2002 20:04 schreef Vaagharses het volgende:
Ik heb de schema's van mijn AMP hier staan : http://www.xs4all.nl/~jarnold/Schema_AMP . Ik moet er wel bij zeggen dat er fouten in deze schema's kunnen zitten> heb namelijk nog bestwel lopen klooien en weet niet of ik alles geupdate heb.
update: http://www.xs4all.nl/~jarnold/Schema_AMP/

.utsch? .ddf?

daar heb ik dit prog zeker voor nodig??? :P :P :9

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~jarnold/UltiTux.jpg

Welk proggel is dat?

Verwijderd

Op maandag 25 maart 2002 20:02 schreef Clithopias het volgende:
blaat + plaatjes
Die svetlana 300B buizen zijn toch nog wel te betalen die NOS (new old stock) zijn erg duur van die oude merken.

Op www.amplimo.nl staan ook wel een paar eindtrafo's ook zo'n 200 euro per stuk dacht ik. Dat zijn ringkern dingen
dus rond voor de niet kenners :).

• Vaagharses
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12-2022
Op maandag 25 maart 2002 20:06 schreef drLiter het volgende:

[..]

update: http://www.xs4all.nl/~jarnold/Schema_AMP/

.utsch? .ddf?

daar heb ik dit prog zeker voor nodig??? :P :P :9

[afbeelding]

Welk proggel is dat?
ja :) kan het ook niet helpen :P :) Ultiboard en ulticap zijn het btw

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

Verwijderd

Een elektronicaprojekt houdt in 5% inspiratie en 95% transpiratie.
Kennis is vereist, praktijk en theorie gaan hand in hand.
En om over de kosten nog maar te zwijgen, losse onderdelen zijn in verhouding tot kant en klare produkten erg duur. Ringkerntrafo's, bufferelko's, koelplaten, een kant en klare print, componenten, schakel- en aansluitmateriaal en dergelijke hakken er leuk in.
Dan hebben we het nog niet eens over de behuizing, informeer eens naar de prijs van een 19" kast.
Wil je persé een eindversterker bouwen, verdiep je eerst in de materie, ga uit van een bestaand (Elektuur)ontwerp, compleet met beschrijving, componentenlijst en kant en klare print.
Mijn ervaring is dat de fabrikant het altjd goedkoper, beter en mooier kan.

Verwijderd

Op maandag 25 maart 2002 20:52 schreef exter het volgende:
Een elektronicaprojekt houdt in 5% inspiratie en 95% transpiratie.
Kennis is vereist, praktijk en theorie gaan hand in hand.
En om over de kosten nog maar te zwijgen, losse onderdelen zijn in verhouding tot kant en klare produkten erg duur. Ringkerntrafo's, bufferelko's, koelplaten, een kant en klare print, componenten, schakel- en aansluitmateriaal en dergelijke hakken er leuk in.
Dan hebben we het nog niet eens over de behuizing, informeer eens naar de prijs van een 19" kast.
Wil je persé een eindversterker bouwen, verdiep je eerst in de materie, ga uit van een bestaand (Elektuur)ontwerp, compleet met beschrijving, componentenlijst en kant en klare print.
De fabrikant bezuinigt vaak op dingen en koopt groot in. Het zijn alleen de hele dure merken die veel beter zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 25 maart 2002 20:52 schreef exter het volgende:

Klinkt te mooi om waar te zijn, ergens moet ie winst op maken :)

Verwijderd

Op maandag 25 maart 2002 21:03 schreef drLiter het volgende:

[..]

Klinkt te mooi om waar te zijn, ergens moet ie winst op maken :)
Dat doet ie ook wel, hij heeft dat ene privilege dat wij niet hebben: de mogelijkheid van massaproduktie.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb ff in de electuur opgezocht (feb 2002 ) ( naja niet ik, iemand die ik ken ), in elektuur nr 460 staat hoe je een variabele eindtrap moet bouwen.

benodigdheden:
Variabele eindtrap
versterkerprint: EPS 010049-1
voedingsprint: EPS 010049-2
Onderdelenlijst
Weerstanden:
R1 = 390 Ohm
R2,R5,R8 = 24 k
R3 = 19k6 (20 k)
R4 = 560 Ohm
R6,R10 = 100 k
R7 = 2Ohm 2/2W
R9 = 47 k
Condensatoren:
C1 = 1 µ MKT (steek 5/7,5 mm)
C2 = 470 p
C3,C4 = 100 µ/25 V radiaal
C5 = 100 n
C15 = 100 n (steek 7,5 mm)
C6 = 22 p
C7 = 47 µ/50 V radiaal
C9,C10 = 1000 µ/63 V radiaal (diameter 17 mm max.)
C11,C12 = 150 n (steek 7,5 mm)
C13,C14 = 10 µ/63 radiaal
Halfgeleiders:
D1 = 1N4148
IC1 = TDA7293V (ST Microelectronics)
Diversen:
JP1 = 3-polige SIL-printheader *
JP2 = 2-polige SIL-printheader + jumper *
JP3 = 2-polige SIL-printheader *
K1,K2 = 10-polige printheader*
K3,K5 = 2-polige printkroonsteen (steek 5 mm)
K4 = 3-polige printheader
K6 = 3-polige printkroonsteen (steek 5 mm)
koellichaam *
behuizing*
* zie tekst artikel
Onderdelenlijst voeding
(afhankelijk van aantal eindtrappen)
Weerstanden:
R1...R4 = 0Ohm 15 / 5 W
R5,R6 = 4k7
R7 = 12 k
Condensatoren:
C1...C4 = 47 n keramisch
C5,C6,C11,C12 = 3µ 3/250 VDC/160 VAC MKT (afmetingen 11x21x31.5 mm, bijv. Epcos B32524-Q3335-K, Farnell nr. 331-3311)
C7...C10 = 10.000 µ /63 V radiaal, (diameter maximaal 45 mm) voor printmontage
Halfgeleiders:
D1...D4 = BYV29-200
D5 = high-efficiency-LED
Diversen:
K1...K10 = 2-polige printkroonsteen, steek 5 mm
nettrafo = 2 x 22 V/225 VA
meer info @ www.elektuur.nl

Verwijderd

Op maandag 25 maart 2002 18:35 schreef drLiter het volgende:
En hoe zit het met het neutraalheid van et geluid?
Als je gebruik maakt van buizen bijvoorbeeld heb je een ander geluid dan dat je et niet gebruikt...
Ik ben transistoreindtrapfanaat. Ik heb het niet zo op buizen en MOSFET's (behalve in hele zware klasse-D eindtrappen dan)
Tot nu toe klinken al mijn versterkers goed. 't is zowiezo moeilijk om een versterker te vinden die zo goed klinkt als je eigen met bloed, zweet en tranen in elkaar gezette brouwsel :)
Dabit, zou jij je versterker eens kunnen posten met mogelijkwijs et schema dat je hebt gebruikt erbij? :D
Jawel, had ik in dat andere topic al willen doen, maar m'n eindtrappen liggen niet thuis, maar bij een setje boxen. Een keertje ophalen dus.

Schema's heb ik vast nog wel als ik ze tenminste niet weggegooid heb met een opruim-actie. Eens kijken of ik een scanner kan vinden (potlood rulez :P ).
Hoe meet je hoe zwaar je versterker moet zijn? Ik zelf wil em gebruiken voor me home theatre systeem, waarbij ik de front zuilen aan de eindversterker wil gaan hangen.
Voor normaal gebruik is 40-80 Watt echt wel meer dan genoeg. Mijn laatste eindtrappen waren bedoeld voor PA gebruik, dus die zijn wat zwaarder en beter beveiligd.
En verder et gebruik van de case zelf? Veel mensen hebben em gebouwd in een 19" rack, is daar een reden voor?
Kun je bijvoorbeeld ook gewoon een lege case kopen ? waar je em dan inhouwt bijvoorbeeld?
Oh zeker. Bij elke elektrozaak te kust en te keur, en anders wel bij Conrad ofzo. 19" (en een neonlampje uiteraard) geeft wel een leuke professionele look. Ik gebruik die kasten zelf ook, maar dan meestal gewoon de metalen ipv aluminium. Die zijn niet zo duur.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 25 maart 2002 21:56 schreef DaBit het volgende:

[..]

Ik ben transistoreindtrapfanaat. Ik heb het niet zo op buizen en MOSFET's (behalve in hele zware klasse-D eindtrappen dan)
Tot nu toe klinken al mijn versterkers goed. 't is zowiezo moeilijk om een versterker te vinden die zo goed klinkt als je eigen met bloed, zweet en tranen in elkaar gezette brouwsel :)
[..]

Jawel, had ik in dat andere topic al willen doen, maar m'n eindtrappen liggen niet thuis, maar bij een setje boxen. Een keertje ophalen dus.

Schema's heb ik vast nog wel als ik ze tenminste niet weggegooid heb met een opruim-actie. Eens kijken of ik een scanner kan vinden (potlood rulez :P ).
[..]

Voor normaal gebruik is 40-80 Watt echt wel meer dan genoeg. Mijn laatste eindtrappen waren bedoeld voor PA gebruik, dus die zijn wat zwaarder en beter beveiligd.
[..]

Oh zeker. Bij elke elektrozaak te kust en te keur, en anders wel bij Conrad ofzo. 19" (en een neonlampje uiteraard) geeft wel een leuke professionele look. Ik gebruik die kasten zelf ook, maar dan meestal gewoon de metalen ipv aluminium. Die zijn niet zo duur.
Mijn vraag aan jou is, jij bent geaboneerd op het blad Elektuur? et schijnt dat in de Februari editie van dit jaar een artikel staat over de ontwikkeling van een variable eindtrap.

Zou jij deze misschien kunnen inscannen?

/me kijkt heel lief :*

Dit niet alleen voor mij, maar gewoon als et gaat om sharing knowledge.

Verwijderd

Nee, helaas, ik heb geen Elektuur meer gezien sinds eind 1999. Ben ermee gestopt omdat er zo verdomd weinig interessants langskwam.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 26 maart 2002 10:13 schreef DaBit het volgende:
Nee, helaas, ik heb geen Elektuur meer gezien sinds eind 1999. Ben ermee gestopt omdat er zo verdomd weinig interessants langskwam.
Heheh, bikkel... dat heb je als je teveel kennis hebt.. :D
Toch bedankt zeg maar :+
Pagina: 1