[EL] Hoe sluit ik mijn relais aan?

Pagina: 1
Acties:
  • 162 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:22
Ik heb hier een mooi relais wat mbv 5 volt (printerpoort) 12 volt kan aansturen. Maar nu vraag ik me af: maakt het uit hoe het stuursignaal aangesloten wordt? En zo ja, hoe moet ik mijn relais dan aansluiten? Pins zijn als volgt:
code:
1
2
3
4
I   O
*  * * *
   S
*  * * *

Over S moet 5 Volt staan, dan schakelt hij I en O.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:39
Als ik het tekeningetje goed begrijp moet:
I (hier de plus)

* (hier de min)

of andersom, dat weet ik niet meer |:(

• Xplosive
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:47
[topic=423511]

Kijk daar eens, of gebruik anders de search dit is namelijk al eerder langsgekomen.

edit:
oeps verkeerde link :7

• BCC
In dat topic staat geen antwoord op mijn vraag: Hoe moet S aangesloten worden? + boven en - onder of andersom? Het lijkt mij dat het toch wel degelijk uitmaakt gezien de flux.. of niet? En ik las net ook iets over dat je een diode tussen je relais en je printerpoort moet hebben.. is dat noodzakelijk? (ook bij zo'n klein relais?)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• BCC
*Kick*

• Xplosive
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:47
Op maandag 25 maart 2002 17:33 schreef BCC het volgende:
In dat topic staat geen antwoord op mijn vraag: Hoe moet S aangesloten worden? + boven en - onder of andersom? Het lijkt mij dat het toch wel degelijk uitmaakt gezien de flux.. of niet? En ik las net ook iets over dat je een diode tussen je relais en je printerpoort moet hebben.. is dat noodzakelijk? (ook bij zo'n klein relais?)
Naar mijn weten maakt het niet aan welke kant je de + en waar je de - aansluit, omdat een relais een spoel is waar gewoon een bepaalde stroom doorheen moetlopen om te zorgen dat ie een magnetische werking krijgt.

Weet je trouwens zeker dat deze schakelt bij 5V. Volgens mij heb je daar namelijk 12V voor nodig. In dat geval kan je mischien beter een transistor gebruiken aangezien je toch maar 12 Volt wil schakelen.

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 23:49

Part

Helemaal niets.....

Op maandag 25 maart 2002 17:33 schreef BCC het volgende:
Diode is wel slim.
De spoel van de relais kan anders een hoge piekspanning op je printerpoort zetten en deze dus "opblazen".

• o0SmOkE0o
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Beste wat je kunt doen is een datasheet opvragen op GOOGLE.

Kijk op het relay wat het typenummer is... en geef dit in als zoekterm in Google.

Zo kun je de datasheet vinden waar je alle info kunt vinden die je nodig hebt en meer !

• Kr3Kr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-08 16:48

Kr3Kr

Melpomene

heb jij dan een programma om die relais aan te sturen over de printerpoort?

dan wil ik dat graag hebben! ;)

Gregor van Egdom Krekr

• zerok
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-08 18:27

zerok

geen

Op maandag 25 maart 2002 19:10 schreef krekrrr het volgende:
heb jij dan een programma om die relais aan te sturen over de printerpoort?

dan wil ik dat graag hebben! ;)
qbasic ?? heel simpel als je ouder dan 4 bent kan je leren de printerpoort aan te sturen :)

"never argue with idiots they drag you down to their level and beat you with experience" dilbert

• BCC
Na enig meten met de multimeter en door hier en daar wat stroom op het relais te zetten ben ik er helemaal uit gekomen :)! Thanx! Voor de software gebruik ik trouwens Java met een paralelle poort pluginn (zie google). Dit werkt perfect (ik kan vanaf hier de lamp aan en uit zetten :))

Pagina: 1