Toon posts:

Chello sharen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
YES! Ik mag eindelijk van m'n pa internet!

M'n pa heeft al internet via Chello, alleen ik en m'n broertje nog...

Ik had het volgende idee:
- een hub (5-base 10 Base T-hub)
- aan de modem en daar een crossover kabel tussen (moest, dat zeiden jullie hiero)
- een kabel (100mbits/s (flexibel) 100m) -> deze wil ik splitten (25 meter naar mij, 25 meter naar broertje en ev. 25 meter naar m'n zusje, kan dat? En hoe dan?
- in iedere computer een netwerkkaart (Netcard Combo, PCI)

Al deze artikelen bij www.alternate.nl

De oplossing van een server PC ertussen proppen, kan niet, want m'n pa wil niet dat er een PC in de meterkast 24/7 staat te draaien (stroomkosten, brandgevaar, hitte, you know the rest ;) ).

Kunnen jullie me hierbij helpen?
Bedankt ;) !

[Mike]

Verwijderd

Denk niet dat dat gaat werken, op deze manier heeft elke pc nl. een eigen ip adres nodig van de DHCP server van chello, en denk niet dat chello dat toestaat, en als et dan al gaan werken dan sluiten ze het heus wel weer af want ze kunnen dan zien dat je met meerdere pc' aan et internetten bent.

***Update: Over dat kabelsplitten, dat gaat dus niet werken, je moet voor elke aan te sluiten pc een eigen UTP kabel kopen, alleen COAX kan je doortrekken.

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoel: de kabel in vieren delen.

IP-adres: kan ik niet de computer van mij, m'n broertje en m'n zusje hetzelfde ip-adres geven? Deze computers staan toch niet tegelijk aan.

[Mike]

• luc
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

luc

Wat je volgens mij moet doen:

In de server pc (waarschijnlijk die van je pa?) stop je een extra netwerkkaartje, vanaf deze netwerkkaart gaat er een kabeltje naar de hub. En vanaf de hub gaat er kabeltjes verder naar de overige pc's.

Dan moet je pa's pc wel aanstaan als iemand anders wil internetten? Verder alleen even internet delen aanzetten (win98 se en win2000, anders winroute installeren) en dan zou 't moeten werken.

Zonder server pc zal 't verdomt lastig zijn om zoiets aan de praat te krijgen :(

Verwijderd

Topicstarter
Is er echt geen andere manier? Kan dat dan niet van wat ik zei: hetzelfde ip-adres op meerdere compu's?

Verwijderd

Nee, bij jouw oplossing MOET elke pc ze eigen ip adres van de DHCP server van chello krijgen, de oplossing van luc is de meest praktische als je per se geen extra pc wilt neerzetten, maar zoals luc al aangeeft, de pc van je vader moet dan aanstaan, anders kun je niet internetten.

En je andere oplossing, meerdere pc's hetzelfde ip adres geven werkt ook niet, je moet deze van de DHCP server krijgen, je hebt ook te maken met DNS en Gateway en het MAC adres van je netwerk kaart is geregistreerd bij Chello, dat gaat dus ook niet werken.

Update: [typo]:([/typo]

Verwijderd

Topicstarter
Kan het ook zo:

een hub na modem, daar de kabel naar mijn pc en die van m'n pa.

in mijn pc een extra netwerkkaart met daaraan een hub en daar weer de kabels naar m'n zussie en m'n broertje. dan moet mijn pc toch aanstaan als de anderen willen internetten, maar dat maakt niet uit, want die staat toch bijna altijd aan. Of zou het ook kunnen met Wake-On-Lan. Dan ff Sygate (als jullie een andere hebben graag) en internetten maar... (hoop ik ;) )

[Mike]

• luc
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

luc

Neej, dat kan ook niet, want dan heb je nog steeds 2 ip adressen nodig bij chello, nl die van je pa en die van jou.

wat je gewoon moet doen is de pc die het meest aanstaat als server laten fungeren en daaraan de hub met de rest van de pc's.

makkelijkste oplossing heb je zelf al gegeven, een linux bak ergens neerplanten en nooit meer naar kijken... en dat gebagger over brandgevaar, da's onzin, stroomkosten zal ook wel meevallen, wat heeft een 386 zonder monitor nou nodig?

Verwijderd

Ok, hmmm, vergeef me als ik het fout heb, maar kan je niet gewoon heel gemakkelijk een private IP-adres instellen. Heb je eventueel alleen een extra NIC nodig in de PC die direct op Chello zit...

Volgende opstelling, zeg chello met IP 24.132.66.131 zoals ik. extra nic erin die je IPnr 192.168.0.5 geeft.
Andere PC's geef je een IP-adres in de range van 192.168.0.x Als gateway stel je op die clients dus 192.168.0.5 in (zie extra NIC in internetserver) UTP en een hub ertussen, en klaar... Dit is mijn inzicht hierover. Extra hierbij: waarom 100Mbit? veel te duur en levert niets op aangezien chello 1,5 Mbit maximum bandbreedte heeft ;) :(
Als je van plan mocht zijn gigantisch dataverkeer tot stand te brengen tussen de clients is het trouwens wel handig, maar dat lijkt me niet...
Ow ja... SubnetMask op 255.255.255.0 op de clients

• JanB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:44

JanB

Het ken rotter !!!

Als je op de PC met de 2 NIC's dan ook nog even Winroute installeert en configureert, dan ben je er.

Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-06 09:59

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

[copy paste]
ik zou zeggen doe het zo !
vindt ergens een oude 368 of 486 met minimaal 8 mb geheugen
(hoeft geen harde schijf in te zitten alleen
floppy)
en 2 netwerkkaarten

download sharethenet + crackcodes (of meel me effe stuur ik het wel)
daarmee maak je een bootflop die een hele kleine linux kernel in het ramdisk zet (supersnel) en je hebt een gateway/proxy/dns server/firewall (wel zo veilig) die niks kost
koop een hubje (50 piek) en je kunt met zoveel compjes je connectie delen als je wilt
krijg je een nieuwe computer, netwerkinstellingen goed zetten in het hubje er bij prikken en klaar
(ps je hoeft op die gateway ook geen toetsenbord of monitor aangesloten te hebben je kunt nl alle firewall settings vanaf een admin websiteje die alleen voor het interne netwerk bereikbaar is te beheren)
met dat pakketje kun je heel veel en het is makkelijk op te zetten voor beginners
(standaart alle poorten naar binnen dicht dus wel zo veilig)
zet je gateway in de gangkast of zo en laat hem gewoon altijd aan staan kan iedere computer op elk moment op internet
(heb ik al voor 3 maanden met 3 pc's en een ftp/webservertje )

oh ja nog een plusje, je kabelboer zal alleen de gatewaycomp zien en nooit weten wat er allemaal achter hangt

oh,ja
10 mbits netwerk is genoeg hoor
je kabelmodem is toch geknepen op 1,5 mbits
(of je moet een ouder model hebben, effe openschroeven en dipswitches omzetten naar 10Mbits is hun max, en de kabelboer komt er nooit achter aangezien die krengen nog niet
softwarematig centraal afgesteld kunnen worden)

[/copy paste]
had dit al een keer gepost

Beste film ooit

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 10:37
Er bestaan hele mooie kastjes. Deze worden meestal gebruikt om ADSL te routen. 1x UTP in, 1x uit -> HUB en klaar!

Dat werrekt...

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 10:37
Zeg, Soepkip, kan je mij die software ff mailen? Mail dan naar chris@ljs.nl

Dank!

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Pagina: 1