wat voor boxen bij een 4x 52 watt autoradio?

Pagina: 1
Acties:
  • 11.234 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic666
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:14

Magic666

No one's neighbour!

Topicstarter
Ik ben in het bezit van een sony autoradio met 4 x 52 watt.
Nu vind ik mijn standaard boxen in de auto niet echt lekker (ik heb geen flauw idee wat voor boxen het zijn).

Wat voor boxen (hoeveel watt) heb ik nodig voor een aardig geluidje? En heb ik een versterker nodig, of ligt dat weer aan mijn autoradio?

thanx alvast voor alle info!

* Magic666 heeft werkelijk geen kaas gegeten van dit onderwerp....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 48465

nou ik heb een 4x50 wat sony radio en heb er 180watt JBL boxen erop aangesloten, zonder versterker.
Je hebt niet perce een versterker nodig, maar je verkrijgt daardoor wel een beter resultaat.

je moet ook ff kijken wat voor boxen erin passen qua afmetingen enzo dat is bij elke ato verschillend.

maar ik blijf erbij dat JBL de beste boxen zijn. je betaald wat meer, maar dan heb je ook wat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

Topicstarter
en ik vat dus niet waarom je dan 180 watt boxen hebt bij een 4 x 50 watt radio....

Zijn 80 watt (ik noem maar wat) niet voldoende?
* Magic666 heeft er werkelijk geen kaas van gegeten! ;)

Dezelfde grootte had ik al gezien ja, maar een versterker is dus niet persé nodig? ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25416

Geen boxen op de autoradio doen, vooral sony heeft daar nogal prob. mee als je (vooral in de zomer) de boel lekker open draait krijgt hij een beetje kuren (zoals ERROR inhet beeld enzo.. :r

Ik had het ook, nu alles over een versterker lopen en alleen 2 2-weg kenwood 80w speakertjes erop.. werkt goed;)

Vooral niet te zware boxen erop doen ( 4x 180 watt aan een 4x 50 watt radio is niet zo geweldig..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
/offtopic/
Volgens mij schrijf je perce niet zo, klats :)
/offtopic/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

Topicstarter
ok.....dus een versterker aan de radio en daar pas de boxen op.

Wat adviseer jij dan voor boxen?

Hoe was dat ook alweer: de boxen moeten meer of minder vermogen hebben dan de versterker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Meer vermogen, is afhankelijk wat voor geluid je wilt en hoeveel geld je eraan uit wilt geven... :P

Tipie:

Doe op de radio alleen een paar boxen voor de hoge/mid tonen voor voorin en neem een versterker voor 1 sub en 2 heck speakers ( natuurlijk afhankelijk van wat voor auto en kosten die je wilt hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 25 maart 2002 15:58 schreef Geforce2ddr het volgende:
Geen boxen op de autoradio doen, vooral sony heeft daar nogal prob. mee als je (vooral in de zomer) de boel lekker open draait krijgt hij een beetje kuren (zoals ERROR inhet beeld enzo.. :r

Ik had het ook, nu alles over een versterker lopen en alleen 2 2-weg kenwood 80w speakertjes erop.. werkt goed;)

Vooral niet te zware boxen erop doen ( 4x 180 watt aan een 4x 50 watt radio is niet zo geweldig..)
ik heb er totaal geen moeite mee met zomer errors!!!!
wat mijn bevindingen zijn van te lichte boxen is dat er brak geluid uit komt als je ze harder open zet!
ach maar ja wat weet ik er nu van he:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slacksoff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:06
ik heb zelf een AIWA autoradio'tje met cdspeler die 4x45watt zou moeten hebben.

zelf heb ik er een setje van 2x pioneer 13cm 2weg speakertjes op aangesloten [op de hoedenplank, praktisch gratis gekregen] klinkt stukken beter dan ik verwachtte. maar geluid van alleen achter vind ik niet mooi. dus voor in het dashboard maar 2x 10cm pioneer 2weg speakertjes gekocht. nu gaat het mooi gelijk op. maar als ik hem hard zet [en hij kan goed hard, vind ik dan] hoor je bijna alle bass van achteren komen. tsjah 10cm voor geeft gewoon geen superbass.

ik zou gewoon even wat luisteren. en niet al te prijzig gaan doen tenzij je er echt groot geld aan wilt uitgeven. gewoon wat speakers voorin [zo groot als maar past] en dan maybe wat op het hoedenplankje en dan kan je latar altijd nog ene versterker erin zetten. die 10cm van mij staat trouwens 80w op de doos. en die 13cm zijn iets van 130 dacht ik. natuurlijk met een eetlepel zout :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 25 maart 2002 15:59 schreef wagenveld het volgende:
/offtopic/
Volgens mij schrijf je perce niet zo, klats :)
/offtopic/
hoe schrijf je het dan??? tell me and i learn!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slacksoff
per se? kweenie hoor. boeiuh :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Inderdaad als je niet teveel geld wilt uitgeven moet je gewoon 4 speakers nemen (min. 2-weg) van rond de 120 Watt piek en 50~60 watt continu vermogen.. Ik heb wel goede ervaringen met de xplode serie van sony... Niet al te duur en toch een leuk geluidje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

Topicstarter
Ik heb 4 speakers in mijn auto maar ik heb geen idee welk merk en hoeveel watt. (zal mijn dealer eens bellen)

En een Sony MP3cd radiospeler met 4x 52 watt.
Teveel geld wil ik er ook weer niet aan uitgeven maar echt goedkoop hoeft het ook niet.

De Xplod series zijn dus wel wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31259

Op maandag 25 maart 2002 16:29 schreef Magic666 het volgende:
Ik heb 4 speakers in mijn auto maar ik heb geen idee welk merk en hoeveel watt. (zal mijn dealer eens bellen)

En een Sony MP3cd radiospeler met 4x 52 watt.
Teveel geld wil ik er ook weer niet aan uitgeven maar echt goedkoop hoeft het ook niet.

De Xplod series zijn dus wel wat?
Kweet er ook niet zo veel van, maar wel genoeg om te zeggen dat Xplod geen al te beste reputatie heeft, wel een bekende (berucht eerder).
Caliber, DLS, Mac Audio, Beyma en JBL, hier heb ik nog maar weinig slechts over gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InZane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:21
Op maandag 25 maart 2002 15:49 schreef klats het volgende:
nou ik heb een 4x50 wat sony radio en heb er 180watt JBL boxen erop aangesloten, zonder versterker.
Je hebt niet perce een versterker nodig, maar je verkrijgt daardoor wel een beter resultaat.

je moet ook ff kijken wat voor boxen erin passen qua afmetingen enzo dat is bij elke ato verschillend.

maar ik blijf erbij dat JBL de beste boxen zijn. je betaald wat meer, maar dan heb je ook wat. :)
Als ik jou was zou ik er een versterker bij nemen. Dat verschil ga je dus echt heel erg merken.
Veel zuiverder en je kunt je volume veel verder opkrikken zonder vervorming.
Op die autoradio staat namelijk wel 4x52 watt ofzo, maar dat is het stiekem toch niet :+

Heb zelf 2x280 kenwood achterin liggen, maar dat ging dus echt niet lekker zonder versterker. Knipperende radioverlichting enzo als je voor 't stoplicht staat te wachten :P
Toen leuk sony xplode versterkertje erbij gekocht en dat was direct een wereld van verschil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

Topicstarter
ok dus kort samengevat:
toch een versterker, boxen rond de 100 watt (mag ook wat meer zijn ;)) en dan het liefst alles behalve Sony.

Alhoewel de Sony versterkers wel goed zijn in prijs/kwaliteit.

Ok bedankt voor de info zover!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Laatst online: 17-02 16:45

Blamm

Niet meer Smart

Op maandag 25 maart 2002 17:40 schreef Magic666 het volgende:
ok dus kort samengevat:
toch een versterker, boxen rond de 100 watt (mag ook wat meer zijn ;)) en dan het liefst alles behalve Sony.

Alhoewel de Sony versterkers wel goed zijn in prijs/kwaliteit.

Ok bedankt voor de info zover!
Sommige mensen zijn er laaiend enthousiast over en sommigen verafschuwen het. Ikzelf heb er geen ervaring mee (alleen met een radio/cd maar die was prima)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slacksoff
en wat ik zeg: koop eerst wat leuke speakertjes. kan altijd nog een versterker tussen. niet meteen alles kopen. langzaam opbouwen. geluid vervormt/te zacht? kan altijd nog een versterker tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

Topicstarter
Wat ik nu, met de Sony, merk is dat mijn speakers (achter) veel zachter geluid geven dan met de Clarion die ik had, en de Bass/treble effect is nagenoeg weg. Als ik met de bass zit te spelen merk ik dus niet of die helemaal links of rechts staat....datzelfde geld voor de treble.

Als ik de Loudness aanzet dreun ik de auto uit en klinkt de muziek niet meer mooi helder. Maar zonder de Loudness heb ik dus heeeel weinig bass.....

Maar ik ga idd eerst voor een paar goede speakers en dan kijk ik wel of er een versterker tussen moet (gaat).

Ik weet dus niet of je met een paar goede speakers (ik ga er dus vanuit dat de standaard speakers in mijn Almera niet top of the art zijn) beter geluid hebt cq de bass opschroeft. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 45322

Het eerste wat je moet doen is bedenken hoeveel je wilt uitgeven en wat je voor dat bedrag wilt hebben (speakers en/of versterkers). Dan kun je al iets gerichter zoeken, ik kan je nl. Kenwoods adviseren van 75 euro of Bostons van 500 het ligt dus aan je budget. Kijk ook eens naar gebruikte spullen. Gebruikt betekent niet altijd dat het slecht of kapot is. De vorige eigenaar verkoopt het meestal omdat ie iets beters/duurders gekocht heeft.
B.t.w. ik heb ook nog wel een versterkertje liggen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

Topicstarter
LOL!

Ik heb al op een paar sites gekeken en ik ga binnenkort eens langs waar ik de Sony vandaan heb. Gewoon eens kijken wat hij vraagt (en kan inbouwen).

De boxen vallen nog mee zo rond de 60 euro. Dat vind ik een normale prijs. De versterkers liggen zo rond de 200 euro zie ik...
Echt high end hoef ik het niet hoor!

weten jullie nog een paar goeie websites over dit soory dingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37625

wat dacht je van www.rondevries.nl kijk bij aanbiedingen

die magnat traxx 300/600 die zijn wel goed hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51853

Op maandag 25 maart 2002 15:49 schreef klats het volgende:

Je hebt gelijk jbl zijn goede speakers,wat wil je van de wereld lijder op speaker gebied.....maaaaaar jbl is kwa autospeakers een net iets boven gemiddeld merk waar je zeker ook niet meer voor betaald.Neem een merk als infinity bijv: de kappa lijn dan heb je kwa kwaliteit betere autospeakers,dus het is gewoon maar net hoeveelje uit wil geven....Geef je tog liever wat minder uit,zou ik zeggen ga voor een magnat speakerset betaal je nog minder voor dan jbl en klinkt tog zeker wel zo lekker kwa bas, alleen net iets minder op het zuivere punt.En dan zit je nog met het punt van de sony autoradio,sony maakt leuke autoradios maar op het punt van kracht zijn ze wat aan de zwakke kant.Ik zou tog eens proberen een leuke versterker er op aan te sluiten,komt zeker wel ten goede van de geluidskwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

Topicstarter
Heb vandaag mijn dealer gebeld en er zitten standaard 30 watt boxen in! :'(

Ik kon wel 150 watt boxen krijgen maar daar vroeg die aardig wat voor.

Bij de winkel waar ik die Sony vandaan had zeiden ze ook dat Sony boxen niks waren en hij liet de naam Magnat vallen.

80 watt voor en 120 achter (is voor mijn auto zat!) Een versterker vond die niet nodig aangezien de Sony 4x52 watt was. Incl inbouw zou ik ron de 200 euro kwijt zijn.

Ik ga binnenkort eens even langs..!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 26 maart 2002 19:36 schreef Magic666 het volgende:

Bij de winkel waar ik die Sony vandaan had zeiden ze ook dat Sony boxen niks waren en hij liet de naam Magnat vallen.

Ik ga binnenkort eens even langs..!
Wat zei ik nou!!Als je enit teveel geld kwijt wilt en je wilt lekker geluid erin zet er dan magnat in!!
Kost echt niet zoveel als andere merken en eht klinkt zeker wel goed,vooral omdat magnat bekend staat om zijn robuuste bassen.Ik zou voor die magnat gaan als ik jou was...........

Ik weet niet waar je precies woont maar als je in de buurt van tilburg woont,ga dan ff langs radiobeurs-tilburg die heeft die magnat speakers op voorraad liggen en de prijs ligt er zeer gunstig ten opzichte van heel veel andere winkels.En als ze er ergens veel verstand van hebben ist daar wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Vandaag heb ik bij Correct een setje 6"x9" JBL speakers gekocht voor €54 excl. BTW (€64 incl ofzo). Ik heb verschillende merken beluisterd rond deze prijscategorie, allen 6"x9" (ook JBL van 29 excl. en Sony van 109 maar niet veel hoger) en ik vond deze eigenlijk het lekkerste geluid geven. Ze hadden ook lekker klinkende van Alpine (veeeeel bas gaven die... echt veel voor dit soort luidsprekers) maar ik vond de hoge tonen hiervan mooier.

Ik ben trouwens bij Correct geweest aan de Ceintuurbaan in Rotterdam. Echt een aanrader! Ik word er altijd goed geholpen en ze hebben gewoon heel veel.

Ik ga ze wel zelf inbouwen. Ik weet niet wat ze daar voor vragen als je dat zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24359

Ik heb 2x 170 watt vdo speakers eraan gehangen zonder versterker en komt fantastisch geluid uit. (Heb die achterin zitten en voor in de orginele crappy speakertjes die ik bijna helemaal heb weggefade.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic666

Magic666

No one's neighbour!

Topicstarter
Op dinsdag 26 maart 2002 20:44 schreef Jazzy_jef het volgende:

[..]

Wat zei ik nou!!Als je enit teveel geld kwijt wilt en je wilt lekker geluid erin zet er dan magnat in!!
Kost echt niet zoveel als andere merken en eht klinkt zeker wel goed,vooral omdat magnat bekend staat om zijn robuuste bassen.Ik zou voor die magnat gaan als ik jou was...........

Ik weet niet waar je precies woont maar als je in de buurt van tilburg woont,ga dan ff langs radiobeurs-tilburg die heeft die magnat speakers op voorraad liggen en de prijs ligt er zeer gunstig ten opzichte van heel veel andere winkels.En als ze er ergens veel verstand van hebben ist daar wel!
Je zei het al! ;)
Ik woon in de buurt van Leiden......dus Tilburg is wel wat ver voor een paar boxen.

Waar ik de Sony vandaan heb is wel een geschikte tent!
Volgende week ff langs om te kijken wat ze hebben.

Thanx voor alle info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Your welcome :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kool
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Ik heb een Kenwood 4x47 watt, met voorin 2 standaard speakers en achterin 2x200 watt 3-weg Kenwood in mdf-hoedenplank. Het geluid is perfect, ben niet van plan om nog eens een versterker erin te zetten eigenlijk. Als ik de boel flink openzet doet het nu al pijn aan m'n oren :D, van het volume het blijft nml. goed klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tspawn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-04 10:01
Dit is toch een autoradio/versterker topic, dus vraag het hier maar effe (nieuw topic is ook wat :) )

Voor deze speakers:

Afbeeldingslocatie: http://www2.pioneer-eur.com/images/products/carspeakers/pioneer/1011956502396ts-e1795_detailpage.jpg
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Features TS-E1795 
Frequency response 28 - 32.000 Hz 
Sensitivity (1W/1m) 91 dB 
QTS 0.631 
Lowest resonance frequency (FS) 55 Hz 
Maximum Power 220 Watt 
Nominal input power 60 Watt 
VAS 8.834 l 
Woofer size (cm) 17 cm 
Woofer diaphragm material 3D Magnesium Hybrid 
Midrange size (mm) 30 cm 
Midrange diaphragm material Titanium dome 
Tweeter size (mm) 10 cm 
Power Blades Yes 
Top / Bottom mount Yes

Is dan de Magnat Traxx 600 Voldoende ??? En kan er dan nog een free air woofer bij ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op woensdag 27 maart 2002 14:56 schreef tspawn het volgende:
Dit is toch een autoradio/versterker topic, dus vraag het hier maar effe (nieuw topic is ook wat :) )

Voor deze speakers:

[afbeelding]
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
Features TS-E1795 
Frequency response 28 - 32.000 Hz 
Sensitivity (1W/1m) 91 dB 
QTS 0.631 
Lowest resonance frequency (FS) 55 Hz 
Maximum Power 220 Watt 
Nominal input power 60 Watt 
VAS 8.834 l 
Woofer size (cm) 17 cm 
Woofer diaphragm material 3D Magnesium Hybrid 
Midrange size (mm) 30 cm 
Midrange diaphragm material Titanium dome 
Tweeter size (mm) 10 cm 
Power Blades Yes 
Top / Bottom mount Yes

Is dan de Magnat Traxx 600 Voldoende ??? En kan er dan nog een free air woofer bij ???
Ik zal het maar kort houden.............Ja en ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tspawn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-04 10:01
Mooi ! Besteld :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 46228

[Domme Mode]
Ik zie hier overal van die indrukwekkende getallen staan, zoals 180 Watt etc, maar ik vind dat een beetje raar. Mijn Jbl boxen in huis zijn maar 150 Watt, maar er komt genoeg geluid uit om de overkant van het kanaal hier te bereiken.
Ook 1meter15 hoge Dali speakers met 2 grote 8" drivers etc zijn ook "maar" 200 watt. En uit een 5Watt Rms stereotoren komt evenveel geluid als mijn moeders 2*60watt autoradio.
[/Domme Mode]
Ben ik nu dom of worden er geen correcte rmswaarden gehanteerd bij autoradio's :?
Zal wel door mn leeftijd komen; te jong om te mogen rijden :'( :'( :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Op woensdag 27 maart 2002 23:26 schreef jojo2k1 het volgende:
[Domme Mode]
Ik zie hier overal van die indrukwekkende getallen staan, zoals 180 Watt etc, maar ik vind dat een beetje raar. Mijn Jbl boxen in huis zijn maar 150 Watt, maar er komt genoeg geluid uit om de overkant van het kanaal hier te bereiken.
Ook 1meter15 hoge Dali speakers met 2 grote 8" drivers etc zijn ook "maar" 200 watt. En uit een 5Watt Rms stereotoren komt evenveel geluid als mijn moeders 2*60watt autoradio.
[/Domme Mode]
Ben ik nu dom of worden er geen correcte rmswaarden gehanteerd bij autoradio's :?
Zal wel door mn leeftijd komen; te jong om te mogen rijden :'( :'( :'(
Bij autoradio's wordt inderdaad nogal krom gerekend ja. Ik heb zelf een JVC ElChameleon (KD-LX10R) met 4x45W . Als ik echter in de handleiding kijk staat er dat dit Maximaal vermogen is en dat het RMS vermogen 17W per kanaal is.

Is dus niet echt veel, maar genoeg voor een leuk geluidje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennizz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-07-2023

Dennizz

pc-70 mod in progress!

Ik hep een Sony CDX-L550X cd receiver met 4*50watt output. Voor hep ik JBL 100 watt (piek) en achter JBL 300 watt (piek) zonder versterker ofzo. Het geluid vervormt behoorlijk snel en aan de speakers ligt het niet denk ik. Verstandig om er een versterkertje tussen te gooien lijkt me? Jullie mening graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

ik heb een kenwood 4x50 (of was het nou 45?) watt.
ik heb voorin de standaard volvo (jaja, i know) speakers: twee in raamstijlen, twee in deuren; en die zijn dus echt zo slecht nog niet.
Achterin zitten 2 jbl gto 963 II speakers. AANRADERS!! eerlijk waar.
Ik heb ze bij de zwarte markt in Beverwijk vandaan voor (i think) 160 gulden ofzo...

In mijn vorige auto had ik er nog een versterker voor, maar dat is nu echt niet meer nodig; het geluid is prima...

t.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1