IBM HDD.....

Pagina: 1
Acties:
  • 44 views sinds 30-01-2008

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-04 19:56
ej,

'k heb hier een IBM hdd, welke opzich kapot is.
Er komt een vreselijk iritant hoog geluidje uit. Je hoort het dwars door de muur heen etc...zwaar iri.

Nu zegt het IBM testprog dat er NIETS mee aan de hand is.

Maarja, ik wil hem wel ruilen....

Zou een winkel dit onder de garantie ruilen?

Zoniet, wil ik de HDD een klein beetje 'helpen' dood te gaan.

Dus onzichtbaar zorgen dat ie niets meer doet :)
iemand een idee hoe ik dit zo veilig mogelijk kan doen?

• Jules|IA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-02 20:04

Jules|IA

lid van MaMoeKIER

Dat zou ik dus ook wel willen weten!

• Kirpeknots
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09-03 16:13

Kirpeknots

Wazzup!

Drop van 5 meter in de tuin. (Eerst plastic zakje er omheen anders valt dat gras in je pcb een beetje op)
Doe ook een schuimmatje er omheen.

De kop moet crashen. Het PCB moet niet breken!!!

(Als je een oude AT kast heb kan je hem ook daar in schroeven en de complete kast een aantal malen van boven in de tuin gooien.)

• Xandrios
Op maandag 25 maart 2002 15:48 schreef Kirpeknots het volgende:
Drop van 5 meter in de tuin. (Eerst plastic zakje er omheen anders valt dat gras in je pcb een beetje op)
Doe ook een schuimmatje er omheen.

De kop moet crashen. Het PCB moet niet breken!!!

(Als je een oude AT kast heb kan je hem ook daar in schroeven en de complete kast een aantal malen van boven in de tuin gooien.)
'k vind dat om eerlijk te zijn, iets TE gevaarlijk.... :D

'k heb al iets gehoord van: als ie draait, een snelle draai geven....

maar hoe dat precies in z'n werk gaat weet 'k ookniet.
Een beetje veilig moet het wel gebeuren, anders ben ik strax ook m'n garantie nog kwijt :P

Verwijderd

aan een touw vastmaken en dan slingeren :) wel zorgen dat hij vast zit anders ketst hij tegen de muur :D

• Vlabakje90
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Als hij draaid, moet je hem een klap met een rubber hamer op de zijkant geven. d00d :P

Of hem *oeps* op de grond laten vallen. Nou garantie dat ie het niet meer doet :P

• Kirpeknots
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09-03 16:13

Kirpeknots

Wazzup!

Hem inpakken in een velletje schuim en vervolgens een week in de kofferbak van iemands auto leggen (los).
Reken maar dat hij kapot geschokt is.

• Jules|IA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-02 20:04

Jules|IA

lid van MaMoeKIER

Ja maar de fabrikant kan toch diagnostische software draaien? Dan krijgt meneer de fabrikant dadelijk een error code blablabla te zien: exceeded shock damage. Dat kan toch? Of heb ik het mis?

• Xandrios
Op maandag 25 maart 2002 16:09 schreef Jules het volgende:
Ja maar de fabrikant kan toch diagnostische software draaien? Dan krijgt meneer de fabrikant dadelijk een error code blablabla te zien: exceeded shock damage. Dat kan toch? Of heb ik het mis?
als je hem hard genoeg kapotmaakt, kan ie dat ook nietmeer zien... :D

als het goed is....

[edit]
'k heb hem net ff uit de pc gehaald, en zo los op de hand, is het geluid bijna allemaal weg :?

het is iig niet zo storend als eerst...dus echt ruilen zullen ze hem zo wel niet doen....mollen is een must :)

Verwijderd

Als je de schijf nou eens heel hard draait terwijl die aanstaat.
Als je het goed doet dan vreet een kop zich wel ffies in een van de platters, met 7200rpm, mag dat nog wel een lekker geluidje geven. >:)

• DR
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

DR

Op maandag 25 maart 2002 15:41 schreef Cutebritney het volgende:
Nu zegt het IBM testprog dat er NIETS mee aan de hand is.
Boeit vrij weinig :P

ik had ook zoiets alleen dan een zwaar krassend geluid. Mee naar de winkel gegaan die krgen dus ook gewiin "HD ok" als result, maar ding werd opgestuurt en 3 weken later een nieuwe :)

Verwijderd

ff met een gloeiendhete föhn je HD verwarmen, terwijl hij lekker aan het lezen/schrijven is >:)

• Xandrios
Op maandag 25 maart 2002 16:14 schreef DR het volgende:

[..]

Boeit vrij weinig :P

ik had ook zoiets alleen dan een zwaar krassend geluid. Mee naar de winkel gegaan die krgen dus ook gewiin "HD ok" als result, maar ding werd opgestuurt en 3 weken later een nieuwe :)
't probleem is een beetje, dat het een 60GB is, die ik teruggekregen heb van IBM. Er is dus iig geen winkel waar ik hem kan heenbrengen...

Jij had een krassend geluid, maar dit is (veel) minder...
Hij maakt een extra toon...heel hoog....maar als ie uit z'n frame van de kast is, hoor je het nouwlijks meer....

mischien moet ik ff IBM NL mailen, ff kijken wat die ervan zeggen :)

• PowerPee
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-06-2025
Je IO voltage op 3,9 zetten en dan de schijf flink stressen :Y)

Oh, je kunt natuurlijk ook gewoon een beetje de voedingskabels rewiren.. :?

Verwijderd

Sluit gewoon de hd aan en start de pc op.
houd met name onder schrijf en leesbewekingen, de hd nog steeds aangesloten, in je hand en doe alsof het een sambabal is. gewoon dus een beetje schudden in een verticale en horizontale beweging. hierdoor krijg je dus veel bad sectors door en wat allemaal niet meer waardoor je dus een garantie kunt claimen. ikzelf geef geen garantie op dit verhaal dus: eigen risico.
'succes'

• Xandrios
Op maandag 25 maart 2002 16:19 schreef Snailer het volgende:
Sluit gewoon de hd aan en start de pc op.
houd met name onder schrijf en leesbewekingen, de hd nog steeds aangesloten, in je hand en doe alsof het een sambabal is. gewoon dus een beetje schudden in een verticale en horizontale beweging. hierdoor krijg je dus veel bad sectors door en wat allemaal niet meer waardoor je dus een garantie kunt claimen. ikzelf geef geen garantie op dit verhaal dus: eigen risico.
'succes'
dit lijkt me idd dan nog het "veiligste" :P

Wat is normaal de oorzaak van Bad-sectors?
Beweging :?

• DR
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

DR

Op maandag 25 maart 2002 16:17 schreef Cutebritney het volgende:

[..]

't probleem is een beetje, dat het een 60GB is, die ik teruggekregen heb van IBM. Er is dus iig geen winkel waar ik hem kan heenbrengen...
Mja RMA dus.

IBM heeft et bij ooit voor elkaar gekregen om een dooie schijf trug te sturen als vervanging |:( :X
Jij had een krassend geluid, maar dit is (veel) minder...
Hij maakt een extra toon...heel hoog....maar als ie uit z'n frame van de kast is, hoor je het nouwlijks meer....
Maar het klinkt gewoon niet gezond, dat weten ze daar ook lijkt me ;)

• AdLentis
  • Laatst online: 27-10-2025

AdLentis

Gadget Inspector

Mwa... ik had zo ongeveer hetzelfde probleem. Eén van m'n 2 deskstars (60GXP, 40GB) begon ook zo plotseling een harder geluid te maken (stuk lager dan normaal). Vooral bij het uitspinnen hoorde ik heel duidelijk verschil (handig als je er 2 hebt ;)). Checktool gaf ook bij mij geen fout terug. Toch zou dit een probleem met een lager ofzo kunnen zijn, en misschien dat hij in de toekomst helemaal vastloopt. Geluid is iig storend.

Ik heb 'm dus zo'n week geleden met 'n RMA opgestuurd naar IBM NL. Is daar vorige week (19-3-2001) gearriveerd. Ben nog aan het wachten op een vervangend exemplaar...

Ik ben tenminste niet altijd hypocriet!

• Xandrios
Op maandag 25 maart 2002 16:43 schreef AdLentis het volgende:
Mwa... ik had zo ongeveer hetzelfde probleem. Eén van m'n 2 deskstars (60GXP, 40GB) begon ook zo plotseling een harder geluid te maken (stuk lager dan normaal). Vooral bij het uitspinnen hoorde ik heel duidelijk verschil (handig als je er 2 hebt ;)).

Ik heb 'm dus zo'n week geleden met 'n RMA opgestuurd naar IBM NL. Is daar vorige week (19-3-2001) gearriveerd. Ben nog aan het wachten op een vervangend exemplaar...
precies hetzelfde hier !

'k heb er ook 2 (40 en 60GB) en idd...bij het downspinnen hoor je het verschil erg goed....dat is lager.
Maar als de schijf gewoon draait, hoor ik juist een HOGER geluid....

Mocht je de HDD binnenkort binnenkrijgen (de vorige keer had ik hem in 10 dagen terug), zou je dan ff willen posten of je een nieuwe gekregen hebt :?
thnx :)

• AdLentis

AdLentis

Gadget Inspector

Op maandag 25 maart 2002 16:46 schreef Cutebritney het volgende:

[..]

precies hetzelfde hier !

'k heb er ook 2 (40 en 60GB) en idd...bij het downspinnen hoor je het verschil erg goed....dat is lager.
Maar als de schijf gewoon draait, hoor ik juist een HOGER geluid....

Mocht je de HDD binnenkort binnenkrijgen (de vorige keer had ik hem in 10 dagen terug), zou je dan ff willen posten of je een nieuwe gekregen hebt :?
thnx :)
Toch vind ik het geluid niet echt hoger. Het lijkt haast een extra geluid wat er bij is gekomen. Ik laat het wel weten als ik iets terug heb van IBM. :Z

Ik heb trouwens intussen al een nieuwe gekocht en de opgestuurde compleet gekloond, aangezien deze deel uitmaakte van m'n 80GB RAID0 systeem. Ik had niet echt zin om al mijn videocapturewerk op te offeren. :r

Verwijderd

Ik 'laat' mijn schijven altijd crashen door er schuin tegen de zijkant aan te tikken met het handvat van een schroevendraaier. Terwijl ie aanstaat natuurlijk,

draai draai, tik schgggggggg...

Verwijderd

Vandaar dat wij dus niet meer klakkeloos omruilen.

Puur oplichting.
Wat jij hier dus doet, heeft de rest van je mede tweakers last van fijne vent...

• Xandrios
Op maandag 25 maart 2002 19:58 schreef J.L.Bolder het volgende:
Vandaar dat wij dus niet meer klakkeloos omruilen.

Puur oplichting.
Wat jij hier dus doet, heeft de rest van je mede tweakers last van fijne vent...
Bullshit.

Als de schijf nu niets mankeerde oke, maar hij is wel degelijk kapot.

Alleen geven de verschillende tools dat niet aan. Maar mijn gehoor liegt niet ! ;) :P

Als ie van het ene op't andere moment 4x zoveel herrie gaat maken, is dat voor mij een reden om hem te willen ruilen.
(en dat recht heb ik ook, 'k wil alleen niet het risico lopen dat IBM hem weer terugstuurd omdat ze niet grondig genoeg testen ofzow)

SIM-PEL :P

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:40
Dit zijn altijd vervelende situaties.

kennis van me had het laatst ook, kwam lawaai (toevallig ook een IBM >:) )uit, en heeft hem terug gestuurd naar gistron (toevallig), die stuurden hem weer terug dat er niks mee aan de hand was. hij balen omdat hij wel vezenf kosten heeft moeten dokken maar nog steeds geen goede schrijf.

Ik zelf had het probleem toen ik mijn met 2x 20 gig ibm schrijfjes in raid. ze deden het wel, maar eentje maakte dus raare geluiden. Na een format was het weg, en is het gelukig nooit meer terug gekomen.

Verwijderd

Gewoon effe met een schroevedraaier sluiting maken op de onderkant van de print... Fikt er vast wel ergens een weerstandje door ofzo... d00d :P

En het is meestal niet eens te zien met het blote oog dus... Gewoon beetje rommelen met een schroevedraaier tegen de pootjes van 1 van de ic's :)

Succes...

:7

/me weet dat het is iets wat je eigenlijk niet mag doen... Maar een bijna d00de hd een beetje helpen... Niets mis mee toch? B-)

Damn al zo laat/vroeg??? Bedtijd! Ghegheghe :z

• AdLentis

AdLentis

Gadget Inspector

kennis van me had het laatst ook, kwam lawaai (toevallig ook een IBM )uit, en heeft hem terug gestuurd naar gistron (toevallig), die stuurden hem weer terug dat er niks mee aan de hand was. hij balen omdat hij wel vezenf kosten heeft moeten dokken maar nog steeds geen goede schrijf.
Hmm... ik heb IBM eerst gebeld, en de persoon die ik aan de lijn had adviseerde ook om 'm op te sturen (en eerst iig de data te backuppen). Ik ben benieuwd of IBM bij mij ook zo gaat doen als gistron in dit verhaal hierzo. Ik kon immers duidelijk verschil horen tussen de "deffecte" en de andere 2 60GXP schijven. En desnoods laat ik het aan de telefoon horen!

Still waiting... :Z

• JeroenT
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-04 10:29

JeroenT

hoi!

Het wordt eens tijd voor solid state hdd's :D Dan heb je al die shit niet en een x wat boost voor je pc in het algemeen :9~

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:28
Wat ook wel wil werken is hem enige seconden in de magnetron op vol vermogen te leggen. Kop brand dan een klein stukje in je platter, en je hebt een head crash, hdd kapot. (of iig veeel bad sectors)

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:16
Op maandag 25 maart 2002 21:27 schreef Cutebritney het volgende:

[..]

Bullshit.

Als de schijf nu niets mankeerde oke, maar hij is wel degelijk kapot.

Alleen geven de verschillende tools dat niet aan. Maar mijn gehoor liegt niet ! ;) :P

Als ie van het ene op't andere moment 4x zoveel herrie gaat maken, is dat voor mij een reden om hem te willen ruilen.
(en dat recht heb ik ook, 'k wil alleen niet het risico lopen dat IBM hem weer terugstuurd omdat ze niet grondig genoeg testen ofzow)

SIM-PEL :P
Als die schijf volens jou nu al echt kapot is waarom wil je hem perse dan verder slopen? Dat slaat nergens op. Blijkbaar vind jij dat je schijf kapot is maar weet je eigenlijk wel dat dit een beetje overdreven is om dit kapot te noemen. Weet je stuur hem gewoon terug en kijk wat IBM ervan zegt.

Simpel toch?!

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Mjah, deze gaat uit voorzorg toch maar dicht.. (niet helemaal illegaal, maar toch.. 't is weer eens een grijs gebied!)

CuteBritney: Ik denk dat je het ding niet eens hoeft te slopen.. Als zo'n HDD spontaan veel meer herie gaat maken, werkt het ding gewoon niet zoals het hoort. Dat is al reden genoeg om gebruik te maken van de garantie, en het ding dus op te sturen.. En als de winkel dat niet wil doen kun je gewoon rechtstreeks contact zoeken met de fabrikant..
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.