Toon posts:

2 SCSI controllers in 1 pc ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier op mijn werk een DELL Poweredge 1500SC staan met een interne onboard SCSI controller, die als server draait. Loopt verder prima, alleen is het probleem dat deze geen externe SCSI aansluiting heeft om er een CD-Tower aan te hangen.

Nu hadden wij nog een externe SCSI kaartje liggen, dus heb ik die erbij in gezet. Hij initialiseerd ze helemaal perfect, maar als hij helemaal is opgestart herkent hij dat kaartje niet. Alleen de onboard die er al in zit.

Omdat die onboard SCSI controller veel sneller is, wil ik deze er liever niet uithalen.

Nou is mijn vraag of het Uberhaupt wel mogelijk is om er 2 SCSI adapters in te zetten?

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ja dat is zeker weten mogelijk
net zoals dat bijvoorbeeld ook 2 soundkaarten mogelijk is.

Verwijderd

Topicstarter
en weet je ook hoe :?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

geen probleem, eigenlijk zijn heel veel kaarten te combineren, de meeste problemen ondervind je bij videokaarten.

Kwa SCSI, netwerk en soundkaarten kunnen gemakkelijk meerdere van dezelfde soort in één PC, zo draait hier een 486DX server met een onboard SCSI-2 controller, een SCSI-2 kaart, een onboard IDE controller en drie netwerkkaarten, geheel zonder problemen.

[edit] Hoe?
Alle kaarten erin stoppen, als ze plug&play zijn zoekt Windows/BIOS het wel voor je uit en moet je misschien nog iets doen als ze op dezelfde IRQ ofzo terecht komen, als ze niet plug&play zijn dan moet je de resources (IRQ, DMA, I/O) met jumpers o.i.d. instellen en zorgen dat ze geen overeenkomende resources hebben.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
In de bios(van de SCSIkaart) hebben we ze wel beide op ID 7 als host.

De externe heeft ook op ID 2 gestaan, maar geen resultaat :(

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

die ID's gelden in principe per kaart, dus iedere kaart heeft ID's van 0 t/m 7 en die ID's zijn onafhankelijk.

Dat heeft in principe vrij weinig te maken met gedeelde resources (IRQ, I/O, DMA) maar geeft alleen maar de apparaten op 1 (één!) controller aan.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• teigetjuh
  • Niet online
Kijk eerst eens in een ander pc/server of die kaart het wel doet. Normaal gesproken levert 2 of meer scsi-adapters geen probs op... heb er regelmatig 2 of 3 in gehad.

Verwijderd

Topicstarter
Op de kaarten zelf zitten geen jumpers, en omdat de ene onboard is en de andere PCI, lijkt het me sterk dat het aan de IRQ,I/O,DMA ligt.

En hij initialiseerd hem immers goed. Maar bijvoorbeeld met een opstartdiskette met CDROM ondersteuning, loopt ie vast, tijdens het scannen van de PCI-BUS. En in Novell 5.1 herkent hij de externe adapter niet eens.

We hebben de kaart ook getest op een andere PC, en daar liep hij perfect.

• roelio
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Je hebt er Netware op, daar heb ik geen verstand van :) Heb je misschien ook Windows erop? Wat staat er dan in Apparaatbeheer bij de resources van de SCSI controllers?

Of heb je een Windows 98 setupflopje? Daar staan nl. ook diverse SCSI drivers op voor SCSI kaarten en SCSI CDROM's ... wat gebeurt er als je die eens gebruikt?

• riesg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-06-2024
Als op je uitbreidingskaartje een bios zit (en zo te lezen zit die erop) moet je die uitschakelen anders raakt het allemaal wat door de war. Je kunt geen 2 scsi biossen laden. Als je niet opstart van een scsi kaart kan altijd de bios uit.

Je bent enkel gelimiteerd door het aantal sloten op je moederbord, niet door het aantal scsi adapters. Alleen mag er maar 1 bios draaien.

Dus je bios van je onboard kaart aanlaten en de bios van je pcikaartje uitzetten.

Dan zou alles goed moeten werken!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:20

Shuriken

Life is all about priorities

Je kan er natuurlijk ook een bracket met een externe scsi connector op de Interne Controller aansluiten. Werkt ook goed. Zorg alleen dat je geen Y-splitsing maakt.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-04 22:13

FastBunny

Give it the Works !

2 of meer scsi controllers kan gewoon hoor :) En de bussen werken dan los van elkaar. Dus op beide bussen kan je ID 1 gebruiken etc. Bij vol gebruik trekt alleen de pci bus het niet maar goed ;) Die server zal wel 64bits pci hebben hoop ik?

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• BN
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

Werkt hier probleemloos, BIOS van tweede kaart inderdaad uitschakelen, mijn tweede Fireport (single) kan mbv BIOS setup van eerste Fireport (dual) instellen. Zo heb ik dus 3 SCSI controllers op 2 PCI slots.... :P

"Grandma was slow, but she was old....!!"

Verwijderd

Je moet ff de Kaart ID veranderen.

(Dus niet de normale SCSI ID (0 tot 7 enz)!)

• riesg
Op dinsdag 26 maart 2002 12:57 schreef RCy2k het volgende:
Je moet ff de Kaart ID veranderen.

(Dus niet de normale SCSI ID (0 tot 7 enz)!)
Wat heeft dit er nu mee te maken, per kaart kan iedere id, dit is kul.

Verwijderd

Op dinsdag 26 maart 2002 13:33 schreef riesg het volgende:

[..]

Wat heeft dit er nu mee te maken, per kaart kan iedere id, dit is kul.
LEZEN... KAART-ID is iets anders dan SCSI-ID!!! |:( |:( |:(

• Tubby
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-04 10:21

Tubby

or not to be

Je kunt gewoon 2 controllers erin hangen.
Wat ook mogelijk is een plaatje van intern naar extern kopen. Die zijn er, maar meestal worden ze bij het moederboard meegeleverd.

tubby.nl - Artes Moriendi - q1 - bf1942 - WoT - pubg - LinkedIN

• riesg
Op woensdag 27 maart 2002 12:47 schreef RCy2k het volgende:
LEZEN... KAART-ID is iets anders dan SCSI-ID!!! |:( |:( |:(
Wat is daar anders aan? De kaart ID is toch ook een scsi ID nummer. Je kaart is ook een scsi device, idg de controller dus.

• Tubby

Tubby

or not to be

Op woensdag 27 maart 2002 21:17 schreef riesg het volgende:

[..]

Wat is daar anders aan? De kaart ID is toch ook een scsi ID nummer. Je kaart is ook een scsi device, idg de controller dus.
neej, hij bedoelt het id van de kaart. Bij adaptec wordt deze gedefineerd als het pci slot waarin ie zit.
mijn 29160 heeft als id 5 (hij zit in slot 5).

om het nog vager te maken: er zijn ook nog multichannel kaarten, dan krijg je ook nog een channel id. De ibm serveRaid kaarten bijvoorbeeld.

voorbeeldje:
2 IBM serveRaid 3 kanaals controllers, hieraan kun je dus totaal 90 devices aanhangen. Elk device heeft zeg maar een uniek adres of id of hoe je het ook wilt noemen.
Adapter: 1
Channel: 2
ID: 8

• Tubby

Tubby

or not to be

En zo is dat dus bij elk device wat je eraan hangt.
Het channel en kaart id hoef je niet in te stellen die worden automatisch herkent.

Als je in dos je scsi configged dan kom je het vaak tegen (ook als je maar 1 controller hebt die 1 kanaals is). Om dan een device in te kunnen stellen moet je eerst KaartID dan ChannelID en vervolgende de ScsiID geven.

Pagina: 1