Hehehehe, hardware roels...
Ok, eerst ff die wildcats in de aanbieding: dingen zijn OUD. Zijn erg grappige kaarten, zeker met high-poly en veel lampen, MAAAAR een GeForce 256 is way sneller (snelheid zal vergelijkbaar zijn met een TNT-2). Reken ook op geen win98 ondersteuning (who cares), absoluut brakke 2d acceleratie (avi's kijken is geen pretje) en driversupport 0.0...
Ik heb erg lang met een Permedia 2 gewerkt IMHO de eerste betaalbare 3d kaart met workstation capaciteiten. De driversupport van 3dLabs is de beste die ik ooit mee heb mogen maken... Feature-requests en bug-reports worden binnen een week beantwoord en doorgevoerd in de volgende generaties. Probleem is alleen dat de Permedia 3 geen potten meer kon breken, prestatie winst was vrij gering. De Oxygen kaarten waren al een stuk beter alleen de echt goede (MET geometrie-proc) waren onbetaalbaar. Hebben nog zitten denken om er 15 uit de USA te halen, maar tegen die tijd kwam de GF 256 op de markt. Pas met de GF 256 was er voor een fatsoenlijke prijs een vervanger voor de Permedia 2 gekomen.
Mijn voorkeur voor kaarten in max/maya e.d. gaat nu uit naar de GeForce series, simpel weg omdat er tevens een prof. kaart op deze chips gebaseerd is. De hacks werken echt GOED, een gemodde GF -> Quadro is rete snel in wireframes. De prestaties van de ATI en de GeForce ontlopen elkaar waarschijnlijk niet zo gek veel, maar een (soft)Quadro is echt een STUK prettiger werken in een 3d workstation.
Heb ruim een jaar gedraait met een GF2 -> Quadro 2, draai nu met een GF3 -> Quadro DCC. Verschil tussen de GF2 en GF3 verbaasde me, de GF3 is weer een stuk sneller dan de GF2...
Leuke is dat voor 3d apps de filrate weinig tot geen invloed heeft gezien de kaart eerder over zijn nek zal gaan van het aantal poly's dat ie voor zijn kiezen krijgt. Ook hoef je niet perse +70 fps in je viewports. Je kan dus volstaan met een snellere core i.p.v. snel en veel geheugen. Je hebt dus liever een GF3 Ti200 dan een GF2 Ultra, hoewel de laatste in games de snelste is, in een 3d werk omgeving zal de GF3 zeker sneller zijn. De MX-en zou ik persoonlijk links laten liggen omdat deze vaak fundamentele features missen (2 pipelines op de 2MX i.t.t. 4 pipelines op de GF2 GTS, dat soort dingen merk je direct. Heb een half jaar achter een 2 MX gewerkt en als die op zijn grens kwam was het afgelopen, kon je net zo goed softwaremode gaan draaien...)
Een ander voordeel is dat OMDAT de GF zo'n algemene kaart is er veel support een aanbod is. Zowel op hard- als software gebied. Je kan een kaart uitzoeken met fatsoenlijke filters voor een strakke 2d kwaliteit, je bent niet afhankelijk van de fabrikant voor drivers, alle video-tools werken naar behoren etc...
Verder nog 1 ding: DirectX GA JE SCHAMEN! OpenGL all the way
nog ff het lijstje waarmee ik persoonlijk ervaring heb (danwel zelf in bezit, bij vrienden in systemen en werk).
- Matrox Millenium II
- Permedia 2
- TNT
- TNT 2
- GF 256
- GF 2MX
- GF 2 GTS -> Quadro 2
- GF 3 -> Quadro DCC
- Quadro 2
- Wildcat 5110
- Wildcat 4210
(Dexter zijn ATI heb ik nog niet echt zelf mee gewerkt, kan dus geen echte ervaring mee vertellen.)