[Linux] DRI en de Radeon 8500

Pagina: 1
Acties:

• ArchRAIDen
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-04 16:29
Wie heeft hier ervaring mee?
Is (openGL) 3D een beetje vooruit
te branden met de huidige drivers
voor linux?

Verwijderd

onder 4.2.0 schijnt het te werken. Ervaring heb ik er niet mee, maar algemeen genomen presteert 3D onder linux niet slechter dan onder windows (wat je waarschijnlijk als referentiepunt neemt).

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:28
Op maandag 25 maart 2002 21:39 schreef beelzebubu het volgende:
onder 4.2.0 schijnt het te werken. Ervaring heb ik er niet mee, maar algemeen genomen presteert 3D onder linux niet slechter dan onder windows (wat je waarschijnlijk als referentiepunt neemt).
De orginele radeon is bagger in 3d :'( in Linux
(glx gears 500 fps op de radeon 32 DDR, 100 fps op matrox mil 1 in zelfde machine) :?

Jotti kon net Quake3 op 800x600 draaien vertelde hij. Ik heb geen interesste in FPSen, maar quake kon ik onder windows in 1600x1200 draaien.

Hoe de 8500 het doet? geen idee, maar voorlopig wacht ik op een driver voor de 8800/8700(van ati zelf, staat in de beloftes :D) voordat er maar sprake is van upgrade kansen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:20
Hmmzzz zou het altijd nog een keer moeten proberen. Kan je alleen wel vertellen dat je 4.2.0 MOET draaien wil je een beetje normaal beeld hebben (Yep eigen ervaring). 3D heb ik nog niet geprobeerd, zal ik komende week een keer voor je uitzoeken als ik er ff de tijd voor heb, verder draait hij in 4.2 prima in 2D (sneller en "smoother" dan mijn gf2 deed)

Gewoon spullen

• ArchRAIDen
Op dinsdag 26 maart 2002 00:17 schreef Soepie het volgende:
Hmmzzz zou het altijd nog een keer moeten proberen. Kan je alleen wel vertellen dat je 4.2.0 MOET draaien wil je een beetje normaal beeld hebben (Yep eigen ervaring). 3D heb ik nog niet geprobeerd, zal ik komende week een keer voor je uitzoeken als ik er ff de tijd voor heb, verder draait hij in 4.2 prima in 2D (sneller en "smoother" dan mijn gf2 deed)
2D is mooi dat die het iig goed doet :)
Het gaat me voornamelijk om het 3D gedeelte voor
spellen zoals CS en MOHAA, ik wil namelijk geheel
overstappen op Linux omdat ik windows beetje zat ben
en nou wel eens wat anders wil ;) en voordat ik m'n hele
HD formatteer om met een schone lei te beginnen wil
ik toch ff weten of het werkt dus als jij het wilt proberen graag! *D

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Check voor 3d status dri.sourceforge.net

Bij mijn weten werkt het nog niet...

• ArchRAIDen
Ik kijk ook regelmatig op
de site van DRI, chipsets
supported staat ook de Radeon bij,
maar het is nou niet duidelijk
of ook 3D gedeelte ondersteund wordt.

Ik merk het wel als ik Linux erop knal >:)

Verwijderd

Op dinsdag 26 maart 2002 08:51 schreef ArchRAIDen het volgende:

[..]

2D is mooi dat die het iig goed doet :)
Het gaat me voornamelijk om het 3D gedeelte voor
spellen zoals CS en MOHAA, ik wil namelijk geheel
overstappen op Linux omdat ik windows beetje zat ben
en nou wel eens wat anders wil ;) en voordat ik m'n hele
HD formatteer om met een schone lei te beginnen wil
ik toch ff weten of het werkt dus als jij het wilt proberen graag! *D
Goeie tip: begin met een dual boot. Als je alles eenmaal aan 't werk hebt kun je altijd nog volledig overstappen, maar over het algemeen is die overstap (nog) niet zo simpel als mensen zouden willen.

CS aan de gang krijgen is mij gelukt, maar het kost moeite :)

• ArchRAIDen
Op dinsdag 26 maart 2002 12:53 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Goeie tip: begin met een dual boot.
Helaas.... dat gaat dus niet :(
Ik heb 2x30GB in RAID staan op mijn moederbord
en linux ziet die partities niet die daar op staan,
hij ziet alleen 2 schijven :(

Verwijderd

Op dinsdag 26 maart 2002 14:38 schreef ArchRAIDen het volgende:

[..]

Same problem here...
Misschien kun je het tijdelijk op een andere HD gooien, en dan software RAID support meecompilen in een nieuwe kernel..
Geloof dat dat zou moeten gaan werken. Je kunt dan in prinipe de hele zwik kopieren naar een partitie op je RAID 0

Verwijderd

Op dinsdag 26 maart 2002 14:38 schreef ArchRAIDen het volgende:

[..]

Oe, da's klote. Heeft je mobofabrikant niet aparte bootinstallatiedisks ter beschikking gesteld daarvoor :? Sommige fabrikanten doen dat, afaik...

• ArchRAIDen
Op dinsdag 26 maart 2002 15:50 schreef beelzebubu het volgende:

[..]

Oe, da's klote. Heeft je mobofabrikant niet aparte bootinstallatiedisks ter beschikking gesteld daarvoor :? Sommige fabrikanten doen dat, afaik...
Ik kan linux wel installeren op de schijven via de RAID controller, maar dat betekent dat linux zijn eigen partities gaat aanmaken, en niets met de bestaande partities op de RAID schijf kan.

Naar mijn weten heeft ABIT (zie sig.) geen linux drivers toch?

Maar goed.... ik denk dat ik het eerst maar op een aparte schijf zet, of anders gewoon alles eraf keil >:) en helemaal opnieuw begin

• ArchRAIDen
Zo, me (oude) topic maar weer even omhooggetoverd.

Ik heb nog even zitten zoeken voor 3D support voor de Radeon 8500. Wat ik lees is dat de een het wel werkend heeft gekregen, maar de ander zegt weer dat DRI voor de Radeon uit is geschakeld omdat het nog niet zo werken?

Ik draai Xfree 4.2.0 op Mandrake 8.2
Wine aan de gang gekregen, maar nu wil ik toch wel 3D (OpenGL) kunnen spelen.

Iemand dit al aan de gang gekregen?

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Nog een kickje dan maar :)

ATI heeft officiele drivers uitgebracht voor de FireGL workstation kaart. Nu schijnt het dat die kaart dezelfde core heeft als de Radeon 8500, en daardoor werken de drivers ook voor de 8500.
Dus voor diegenen die nog steeds geen 3D dingen kunnen draaien met hun 8500, kunnen deze drivers eens proberen: http://www.ati.com/support/products/workstation/firegl8800/linux/firegl8800linuxdrivers.html?cboOS=LinuxXFree86&cboProducts=Fire+GL8800&cmdNext=GO%21

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• Mon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 08:08

Mon

Nog maar een kick op dit ouwe topic dan. Ik heb van meerdere mensen al gelezen dat de 8500 het met de FireGL drivers onder Linux goed moest doen. Nu heb ik de afgelopen week aan het prutsen geweest met van alles en nog wat, en het werkt nu ook nog. De performance ligt alleen tegen die van een voodoo1 ofzo aan, het is echt baggertraag. Dus nogmaals de vraag, zijn er nog meer mensen met een werkende 8500 in Linux en als het goed werkt, hoe krijg ik dat voor elkaar ?

Ik draai momenteel:
Redhat 7.3
Op een:
Duron 800@950
256mb ram
Club3d Radeon 8500 pro.
(Aan mn systeem ligt het dus niet dat ik 0.1 fps haal in q3)

• deadinspace
  • Laatst online: 13:47

deadinspace

The what goes where now?

0.1 fps? Als het echt een lage FPS is, dan heb je dus geen hardware 3D acceleration, en loopt hij dus de OpenGL in software te renderen.
Kijk eens met 'glxinfo' of je direct rendering hebt.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Ik had met een Radeon gewoon vanaf installatie meteen DRI aan de gang met Mandrake 8.1. Tuxracer liep gewoon accelerated, maar RTCW liep altijd vast bij het opstarten van een map. Ik heb 't maar op de versheid van DRI support voor de Radeon gehouden.

Overigens nu een TNT2 voor RTCW met Nvidia's eigen driverpakketje. Loopt prima.

Verwijderd

Ik speel onder linux (gentoo) met mn klassieke radeon (64mb ddr vivo) prima unreal tournament. Heb nog niet echt gelet op framerates, maar ik gloof dat glxgears iets van 800 ofzo deed. Niet geweldig schijnt, maar voor UT voldoende. Voor mij werkt het dus :Y)

• Mon

Mon

Op zondag 07 juli 2002 05:08 schreef deadinspace het volgende:
0.1 fps? Als het echt een lage FPS is, dan heb je dus geen hardware 3D acceleration, en loopt hij dus de OpenGL in software te renderen.
Kijk eens met 'glxinfo' of je direct rendering hebt.
Heeft iemand enig idee waar ik glxinfo kan downloaden ? Ik heb hem namelijk blijkbaar niet en kan hem echt nergens vinden.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Dan zal je toch wat opengl troep moeten installeren.

• Mon

Mon

Ik heb mn drivers, Q3arena en geloof ik 1 of 2 spelletjes in X. Wat voor OpenGL troep bedoel je ?

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

De FireGL gebruiken een eigen glxinfo variant, fglrxinfo. Probeer die eens te draaien. Heb je verder wel alles goed ingesteld met fglrxconfig? Lees ook even de README door met installatie instructies.
Wat je ook kan proberen is de testversie van de Open Source DRI dirvers voor de Radeon 8500. Deze experimentele drivers zijn te vinden op http://dri.sourceforge.net/snapshots/bleeding-edge/ (je moet de r-200 hebben).

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• Mon

Mon

Na enkele dagen klooien is het me eindelijk gelukt! OpenGL werkt in linux!
Het werkt natuurlijk nog niet perfekt want dat zou te mooi zijn. Quake moet ik namelijk in een venstertje linksbovenin het scherm draaien. Hoger dan 640*480 kan niet. En tuxracer werkt wel, maar daar krijg ik allemaal vage strepen in beeld. Eerst een streep van tuxracer, dan van de console die erachter draait, dan tux, enz. Dit had ik eerst ook met Quake, maar nu heeft hier iemand gister toen ik er niet was in linux zitten klooien en Quake dus "gefixt" heb dus daar normaal beeld, behalve dan dat het zo klein is.

Verwijderd

en hoe werkt hij dan in lindows?? wat zijn er eigenlijk de minimum systeem eissen voor??¿¿

• Jozz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:39
Wat zijn goeie drivers voor mn geforce 2 mx200 voor Mandrake 8.1? De standaard drivers van NVidea?

nog 9 posts te gaan

Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Op vrijdag 12 juli 2002 11:19 schreef Jozz het volgende:
Wat zijn goeie drivers voor mn geforce 2 mx200 voor Mandrake 8.1? De standaard drivers van NVidea?

nog 9 posts te gaan
de nieuwste drivers die op de site van nvidia staan

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• Arioch
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-07 18:08

Arioch

<geek>

Op dinsdag 26 maart 2002 16:22 schreef ArchRAIDen het volgende:
[..]
Naar mijn weten heeft ABIT (zie sig.) geen linux drivers toch?
Abit heeft wel linux drivers!
Toen ik mijn kt7 raid gekocht heb, zat er zelfs een linux distro bij, gebaseerd op redhat. Maar ik ben de naam vergeten... En ik heb het mobo een tijdje geleden verkocht :(

De raid controller heb ik nooit in raid gebruikt... enkel als extra ide controller :D

Verwijderd

Ik draai Xfree86 4.2.0 met de nieuwste drivers van dri.sf.net (en dat dat dan geen 3d is maakt me nu nog niet zoveel uit) heb die kernel module gemaakt en de drivers geinstalleerd.

en toch laat de XFree86.0.log dit zien:
> (WW) RADEON(0): Direct rendering not yet supported on Radeon 8500
(De extension wordt dus niet geladen)
Terwijl ik begrepen heb dat 2d acceleratie al WEL werkt met DRI.

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb ook die DRI driver geprobeerd, maar wanneer ik het wou installen kwam ie mooi met een foutmelding van een foute kernel versie :?

Ik heb SuSE 8.0 Professional dus dat zou goed moeten zitten. Of moet ik soms een andere kernel erin bakken? ( Volgens mij kon je kiezen uit een paar verschillende tijdens de install ).

C:\>_

• Jozz
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:39
Op vrijdag 12 juli 2002 11:22 schreef Scarecrow het volgende:

[..]

de nieuwste drivers die op de site van nvidia staan
ah, thx, k ga nu ff maffe, down ze morgen wel als k tijd heb.

nog 2 posts te gaan

Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)

• LollieStick
  • Laatst online: 20-05 23:59
MOHAA moet je toch met Wine aanslingeren of is daar ook al een aparte Linux versie voor :?
Pagina: 1