[vb.net] plaatjes in een richtextbox

Pagina: 1
Acties:

• _Dexter_
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-02-2021
Ik wil graag in een richtextbox zowel tekst als kleine plaatjes weergeven.
Ik heb heel google uitgelezen om er wat over te vinden, maar het enige dat ik vindt zijn mensen die de zelfde vraag hebben. :'(

Het is dus de bedoeling dat er, net zoals bv in msn-messenger, tekst en plaatjes (en msn zijn dat de emoticons) kunnen worden ingevoerd door de code.

Verwijderd

Dat is toch wel ergens gedocumenteerd?
code:
1
Me.RichTextBox1.OLEObjects.Add , , strFileName, 0

• _Dexter_
In VB.Net kan dat dus niet meer....
En ik kan nergens vinden hoe het dan wel moet :(

• _Dexter_
Kan niemand hierbij helpen?
Misschien moet ik wel een andere control gebruiken ipv de richtextbox.

Heeft er hier iemand misschien ooit eens zoiets gebruikt?
Dan graag een reactie.

Verwijderd

'k vermoed dat je iets moet doen met <richtextboxcontrol>.CreateGraphics. Deze method returnt een Grapics object, en dat zou je volgens mij weer kunnen gebruiken om er een plaatje op te plakken. Tenminste, dat vermoed ik maar ik heb het niet geprobeerd, dus ik weet het niet zeker. Maar 'k zou zeggen, bekijk de Graphics class eens.

Verwijderd

Volgens de definitie van 't vorm in http://www.ikhebje.nl/right.asp?action=nummer gebruik je dus een POST method. Dat zou dus betekenen dat als je met een Winsock control een verbinding maakt met die webserver, en vervolgens de goede data stuurt je dat krijgt wat je nodig hebt.

Verwijderd

Ehmz, sorry, iets in het verkeerde topic gepost.

• _Dexter_
Helaas, bedankt voor de tip in ieder geval, maar het is helaas niet te gebruiken.

Ik denk dat ik een andere control ervoor moet gaan gebruiken, maar ik kan zo snel niet iets bedenken.

Als iemand iets weet hoe ik het wel zou kunnen doen dan graag een antwoord. Ik neem aan dat ik niet de eerste ben die zoiets wil maken.

Ik snap alleen niet dat ik niets kan vinden erover op internet.

Verwijderd

Misschien kun je RichTextBox control inheritten, en op die manier er een mogelijk voor plaatjes aan toevoegen.

• _Dexter_
Ik heb het nu zover dat ik via het clipboard plaatjes kan plakken in mijn richtextbox.

Het enige vreemde is dat ik alleen plaatjes kan plakken die ik eerst in paint heb geknipt. Deze kan ik dan zowel in een picturebox als in mijn richtextbox plakken.

Als ik in mijn code een plaatje op het clipboard zet dan kan ik die wel plakken in een picturebox maar niet in de richtextbox.
Als ik deze dan in paint probeer te plakken geeft paint een foutmelding.

Ik krijg het dus nu niet voor elkaar om een plaatje op het clipboard te zetten (vanuit een file of resource) en deze te kunnen plakken in de richtextbox.

Verwijderd

Waarschijnlijk moet 't een bepaald soort image zijn. 'k gok System.Bitmap.

• _Dexter_
Het is ook een bitmap die ik op het clipboard zet.

Ik wordt echt gek!!

Verwijderd

Hmmz, het is inderdaad wel heel maf dat er nergens iets over te vinden valt. 'k heb 't al op Google geprobeerd. Het enige wat ik gevonden heb is dit:

http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/vbcon/html/vbconRichTextBoxControlOverview.asp

Zoals je ziet staat er: load text and embedded images from a file. Ik denk dus dat je op de een of andere manier de RTF text moet veranderen. Of er moet een andere manier zijn. Maar dat staat waarschijnlijk weer niet uitgelegd op die site, maar je kan ffies rondkijken in de verschillende documenten.

Verwijderd

Wat je misschien ook nog zou kunnen proberen is met Word een RTF bestand maken met een plaatje er in, dit vervolgens laden in een RichTextBox control in een vb.net applicatie, en kijken of hij uberhaupt het plaatje wil laten zien.

• _Dexter_
Ik heb een nieuw topic geopend met het nieuwe probleem zie [topic=451443/1/25]

Ik kan dus plaatjes weergeven in de richtextbox maar nu nog vanuit de code ipv eerst in paint iets knippen en vervolgens wel in de code plakken.
Pagina: 1