aquarium met koelvloeistof

Pagina: 1
Acties:

• Alphafox
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-02 07:02

Alphafox

wat zeggie!

Topicstarter
ik heb een leuk projectje bedacht om een aquarium met een niet geleiden vloeistof(lees koelvloeistof) te vullen en daarin mijn komplete moederboard met processor en dergelijke aangelegenheden in dit aquarium te plaatsen, hieruit alle bedrading laten lopen en een schroef te plaatsen voor de circulatie. Nou is de vraag, gaat dit werken??? en zoja hoeveel zou je hem dan kunnen overclocken???

wisdom is rarely common

Verwijderd

moet je wel alle fan's er uit halen, want de weerstand van vloeistof is hoger dan lucht, veder zou dit in theorie kunnen, water heeft 4.2 joule per gram per celius nodig dus je kun best ver over klokken omdat je koel vloeistof gebruikt. MOET NATUURLIJK NIET GAAN GELEIDEN!!

• reiker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:57

reiker

dan jij!

in een computerwinkel bij mij in de buurt hadden ze dat gedaan, met olie of iets dergelijks. ik adviseer je die zaak even te bellen :)
PC Bouwmarkt te Emmen.

Zo gezegd, zo gedaan.

• Cryolite
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Hoever ligt niet helemaal alleen aan de temp, maar je kan em wel lekker op een laag tempje houden lijkt me. Alleen hou er wel rekening mee dat elke watt energie die je mobo produceert in je vloeistof blijft hangen als je het niet koelt via een radiator ofzo. Opwarmen gaat langzaam, maar na een paar uur hardcore gamen of iets dergelijks kan die warmteproductie aardig oplopen en dus ook de temperatuur van de vloeistof.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:01
Koelvloestof (als je dat spul voor de auto bedoeld) is water met toevoegingen en geleid dus als een tierelier. Mr.Atheist had een 286 in olie liggen en had plannen om meer te doen, maar daar heb ik helaas niets meer van gehoord.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Verwijderd

Helaas zijn de pics alweer weg, maar kijk eens op [topic=253556]

Dat was een plastic krat, mainboard op de bodem, voeding op een blok erboven, 10 liter slaolie eroverheen, eheim binnenfilterpomp boven de CPU..... >:)

Verwijderd

Koelvloeistof zou ik niet doen.Olijf danwel Zonnebloem olie ook niet,te veel kans op een (geringe)aanwezigheid van H2O.
Ik zou een industrieel olie product gebruiken,daar zijn er vrij veel van(en er zijn enkelen die vrij goed warmte geleiden,daarvan zijn er echter ook een paar die vrij snel de neiging hebben om nou ja...in de fik te vliegen).Persoonlijk lijkt mij de variant die gebruikt wordt om witte fosfor op te slaan de beste.Witte fosfor ontbrandt bij contact met lucht/water, en daarom lijkt mij die olie variant vrij geschikt van het koelen van een computer.Gewoon even bij een olie producent informeren, zijn ook boekjes van, met alle scheikundige informatie die je maar wil weten(zoals het kookpunt...zou een goede optie kunnen zijn om de hitte kwijt te raken, zie die vent die water met onderdruk wil latern kokene als manier van warmte afgifte).

• Dagobert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-02 23:17
Op maandag 25 maart 2002 12:14 schreef MBrinkman het volgende:
Koelvloeistof zou ik niet doen.Olijf danwel Zonnebloem olie ook niet,te veel kans op een (geringe)aanwezigheid van H2O.
Ik zou een industrieel olie product gebruiken,daar zijn er vrij veel van(en er zijn enkelen die vrij goed warmte geleiden,daarvan zijn er echter ook een paar die vrij snel de neiging hebben om nou ja...in de fik te vliegen).Persoonlijk lijkt mij de variant die gebruikt wordt om witte fosfor op te slaan de beste. Witte fosfor ontbrandt bij contact met lucht/water, en daarom lijkt mij die olie variant vrij geschikt van het koelen van een computer.Gewoon even bij een olie producent informeren, zijn ook boekjes van, met alle scheikundige informatie die je maar wil weten(zoals het kookpunt...zou een goede optie kunnen zijn om de hitte kwijt te raken, zie die vent die water met onderdruk wil latern kokene als manier van warmte afgifte).
en toen morste je moeder een beetje water bij het planten water geven... BOEM !!! weg huis :+

I must insist that reading my posts is a prerequisite to replying to them. *KLICK*

Verwijderd

Op maandag 25 maart 2002 12:19 schreef Deacon het volgende:

[..]

en toen morste je moeder een beetje water bij het planten water geven... BOEM !!! weg huis :+
Ik neem aan dat de bouwer slim genoeg is om WEL de olie erin te doen maar de witte fosfor netjes in te leveren bij een chemo-point (en dan hard rennen) :+

• Da_Patriot
  • Laatst online: 21-02 08:09
Hier is al een draadje over langsgekomen; ik zou zo zeggen UTFS....... |:(

Daikin EHBX04D6V / ERGA04DV | LG WH20S.F5 | Enphase iQ8+ 20 x 410W Qcells |

Verwijderd

Op maandag 25 maart 2002 12:14 schreef MBrinkman het volgende:
H2O is geen goede geleider, zeg maar slechte.......

Verwijderd

wat misschien ook een probleem kan opleveren is euuhm als je er een keer iets in moet veranderen kun je er maar aan 1 kant bij ofzo.. :?

• Cryonist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Cryonist

- Something clever -

Op maandag 25 maart 2002 15:51 schreef Sp het volgende:

[..]

H2O is geen goede geleider, zeg maar slechte.......
H2O wel, maar als je het mengt is het juist een goede geleider. En denk niet dat je slaolie plotseling volledig water wordt, maar een mengsel. Dat dus geleid.

In the beginning there was nothing. God said, 'Let there be light!' And there was light. There was still nothing, but you could see it a whole lot better.
D3

Verwijderd

Op maandag 25 maart 2002 15:58 schreef Totally_Freeky het volgende:

[..]

H2O wel, maar als je het mengt is het juist een goede geleider. En denk niet dat je slaolie plotseling volledig water wordt, maar een mengsel. Dat dus geleid.
uhm, ik denk niet dat H2O opeens gaat geleiden als je het mengt met olie.... - + - maakt niet opeens + ;)

Verwijderd

Op maandag 25 maart 2002 12:23 schreef --EasY-- het volgende:

[..]

Ik neem aan dat de bouwer slim genoeg is om WEL de olie erin te doen maar de witte fosfor netjes in te leveren bij een chemo-point (en dan hard rennen) :+
Mwah... misschien wel slim om er toch iets van fosfor ofzo in te doen. Dat kan op de eventuele H2O die door condensvorming en dergelijke toch in je olie beland mooi weg vangen. En zolang het onder olieblijft reageert dat heel bescheiden.

• DAMAGE
  • Laatst online: 13-01 00:52

DAMAGE

a.k.a. Rice_NL

leuk.. hdd in een bak met invloeistoff |:(

Lian Li O11 Dynamic EVO | Corsair HX1500i | Intel i9 13900K | ASUS Maximus HERO Z790 | 32GB GSkill Trident Z5 7200 DDR5 | Samsung 980 Pro 2TB | RTX 4080 | Simucube 2 Pro wheel

• Gabriel-LG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-02 14:02
Je moet een dunvloeibare vloeistof hebben, het moet hydrofoob zijn (anders kunen er zouten in oplossen en gaat het geleiden)... Je komt dus bij iets als petroleum, benzine, terpentine oid, maar het probleem bij een dunvloeibaar olie-produkt is dat het vluchtig is en dus stinkt als een kadaver, bovendien bestaat er brandgevaar bij sommige stoffen (bijv bij oververhitting). Je zou dus een nietgeleidened hydrofobe dunvloeibare niet-vluchtige niet brandbare stof moeten hebben (en het mag denk ik ook geen fortuin kosten)...
* Gabriel-LG weet niet watvoor stof hieraan voldoet

Verwijderd

Op maandag 25 maart 2002 16:25 schreef Gabriel-LG het volgende:
Je moet een dunvloeibare vloeistof hebben, het moet hydrofoob zijn (anders kunen er zouten in oplossen en gaat het geleiden)... Je komt dus bij iets als petroleum, benzine, terpentine oid, maar het probleem bij een dunvloeibaar olie-produkt is dat het vluchtig is en dus stinkt als een kadaver, bovendien bestaat er brandgevaar bij sommige stoffen (bijv bij oververhitting). Je zou dus een nietgeleidened hydrofobe dunvloeibare niet-vluchtige niet brandbare stof moeten hebben (en het mag denk ik ook geen fortuin kosten)...
* Gabriel-LG weet niet watvoor stof hieraan voldoet
hydrofiele stoffen doen zouten net zo hard oplossen, of zie ik dat fout? Of een stof nou een Cl- erafsnoept of een Na+, geleiden doet het in beide gevallen....

Verwijderd

Gebruik toch silliconen vloeistof . dit gebruikt océ onder andere voor haar copieers. (voor de glans).
het is vloeibaar, waterafstotend, transparant, en (wel effe controleren) niet geleidend. hoe het precies zit met tempratuur gevoeligheid, of hoe het erop reageerd. dat weet ik niet.

Verwijderd

Ja, fijn, en waar vind ik die vloeistof? Ben best in voor een experimentje namelijk. Zeker als ik straks toch een luchtdichte bak heb met mobo erin.

• Dagobert
H2O geleid GEEN stroom, en dan heb ik het over zuiver water. Wat water geleidend maakt is de rotzooi die in het water zit, de mineralen en algenzooi, kalk enz...

en ff over die olie... is olie niet zwaarder dan water ? water blijft toch inprincipe op de olie drijven ? of bleef de olie nou op het water drijven :? ? volgens mij die laatste (8> . maar daar zou je dan ook wel weer wat op kunnen verzinnen, misschien een kleine xtra ruimte onder in het aquarium waar het eventuele water dan ik kan "lopen".

I must insist that reading my posts is a prerequisite to replying to them. *KLICK*

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op maandag 25 maart 2002 18:37 schreef Deacon het volgende:
H2O geleid GEEN stroom, en dan heb ik het over zuiver water. Wat water geleidend maakt is de rotzooi die in het water zit, de mineralen en algenzooi, kalk enz...

en ff over die olie... is olie niet zwaarder dan water ? water blijft toch inprincipe op de olie drijven ? of bleef de olie nou op het water drijven :? ? volgens mij die laatste (8> . maar daar zou je dan ook wel weer wat op kunnen verzinnen, misschien een kleine xtra ruimte onder in het aquarium waar het eventuele water dan ik kan "lopen".
A zuiver water geleidt wel er splitst een heel klein beetje in HO- en H3O+ dus dit wil wel geleiden. Dan krijg je aan de + hele mooi H2 en aan de - O2. B
Verder olie is lichter dan water kijk maar naar al die mooie olievlekken als er weer een tanker vergaat

• Dagobert
Op maandag 25 maart 2002 18:48 schreef TrailBlazer het volgende:

[..]

A zuiver water geleidt wel er splitst een heel klein beetje in HO- en H3O+ dus dit wil wel geleiden. Dan krijg je aan de + hele mooi H2 en aan de - O2. B
Verder olie is lichter dan water kijk maar naar al die mooie olievlekken als er weer een tanker vergaat
dat bovenste verhaal: zou best kunnen, die termen ken ik allemaal niet, heb altijd gedacht dat "zuiver" water nooit stroom geleed, maar tenx voor de update, en olie verhaal dat had ik al in de gaten toen ik mijn vorige post plaatste, lees em maar goed :)

• Positron
  • Laatst online: 04-07-2025

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Het is inderdaad zo dat water ioniseert.. ook als het helemaal zuiver is, dus dat kun je vergeten. Er is een ander topic op GoT hierover.. dus zoek daar ff naar, is een topic van meerdere pagina's, wordt veel info in gegeven.

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:01

M14

Is best leuk idee om je moederbord en cpu in de koelvloeistof (olie) te hangen, maar wat doe je als je er ff en hd of zow bij wil hange?? :? Er uithalen en n halve dag wachten tot alles er van af is gedropen??

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• Positron
  • Laatst online: 04-07-2025

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Op maandag 25 maart 2002 19:26 schreef M14 het volgende:
Is best leuk idee om je moederbord en cpu in de koelvloeistof (olie) te hangen, maar wat doe je als je er ff en hd of zow bij wil hange?? :? Er uithalen en n halve dag wachten tot alles er van af is gedropen??
Ha das inderdaad best wel lollig, want als je er iets bij wilt prikken in bijv. een pci-slot, zit ie vol met niet-geleidende olie >:)

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

• maontje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-02 00:34

maontje

better off Playing

gewoon proberen. Als het mis gaat gewoon een andere pc kopen
:9

Wie kalm blijft in een panieksituatie................ is traag van begrip

Verwijderd

Ooit gehoord van transformatorolie?

Geleid niet, en voert de warmte prima af.

Verwijderd

Op maandag 25 maart 2002 16:13 schreef Darkice het volgende:

[..]

Mwah... misschien wel slim om er toch iets van fosfor ofzo in te doen. Dat kan op de eventuele H2O die door condensvorming en dergelijke toch in je olie beland mooi weg vangen. En zolang het onder olieblijft reageert dat heel bescheiden.
Jaaaaah is wel een goed plan, maar ga dan voor de "of zoiets" want als je tank 's nachts lek gaat, heb je eerst een rommel en dan een steegje ipv. een rijtjeshuis :P

Verwijderd

ben je eigenlijk al aan iets begonnen ??
als dat niet lukt in [olie]of wat dan ook moet je gewoon dubbele glazen in je bak maken daar water in pleuren [visjes en een schildpad erbij] en klaar is --EasY--

lijkt me eigenlijk wel een fun om te zie [als iemand dit al heeft zet dan ff een paar pics neer]

Verwijderd

H2O slechte geleider...hmm....ok....dan ga ik nu maar even mijn haar fohnen onder de douce met gedistileerd water....|:(

Verwijderd

euuh ik heb nog en vraag voor die geene die nog hun bak willen modden maar geen ID hebben wat

-in een grote Sub woofer [heb ik al us gezien het past echt]
-in een stofzuiger [veelgebruikt maja]
-een frituurpan [I WANT PICSSSSS]
-ken je die vuurkannonen[verwarmings ding] bouw hem daarin
-magnetron
-tv
-monitor
-koffer
-auto deur[das lol]
-prullenbak

Verwijderd

Op maandag 25 maart 2002 11:47 schreef reiker het volgende:
in een computerwinkel bij mij in de buurt hadden ze dat gedaan, met olie of iets dergelijks. ik adviseer je die zaak even te bellen :)
PC Bouwmarkt te Emmen.
ik ben er ook geweest en heb die opstelling gezien jammer alleen dat het mamaplankje het begaf :)

Verwijderd

Ja, en dat doen dus tot nu toe al die systemen. De goede vloeistof is nog niet gevonden.

Verwijderd

Hmm ik las in die andere topic dat 't met slaolie kon, waarom ook niet? Het enige lijkt mij dan, hoe koel je het constant? Misschien koel elementen in de zin van zoals ze in een koelkast zitten... geen idee of dat kan en of dat heel erg duur wordt, maar het moet mogelijk zijn om zoiets constant te koelen (hoe koel je een PC met waterkoeling?)
Pagina: 1