Baby op bestelling, goed of niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 249 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• smallboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-01 12:40
Wat vinden jullie van baby's op bestelling? Met baby's op bestelling bedoel ik dat je kiest wat voor kleur ogen, hoe intelligent enz.

Ik ben er in zekere mate voor. Als je bijvoorbeeld al weet dat je kind één of andere erfelijke ziekte zal krijgen, kun je toch een kind hebben zonder die erfelijke ziekte.

Wat vinden jullie hiervan, en wel ff beargumenteren plz.

Verwijderd

Gaat niet lukken vriend..

Iedereen wil natuurlijk een professor met een IQ van 175 hebben...

En wie gaat er dan huizen bouwen?

Verwijderd

Op maandag 25 maart 2002 10:39 schreef Rikkety het volgende:
Gaat niet lukken vriend..

Iedereen wil natuurlijk een professor met een IQ van 175 hebben...

En wie gaat er dan huizen bouwen?
de foutjes :?

Verwijderd

nou een baby bestellen :r

maar als je zo je vriendin voor het kiezen heb en dus kan laten maken 8-)

• smallboy
Daarom zei ik ook dat ik in zekere mate voor was. Als iedereen kinderen gaat bestellen die superintelligent zijn, wordt het ook een rare wereld.

Verwijderd

iedereen wilt dan een betere baby, en als dat zo door gaat is het einde zoek.

Elke baby die opgroeit denkt dan dat ie beter is dan elk ander persoon, en that's NO GOOD :)

• dr snuggles
  • Niet online
Maar als je nu zelf ooit kinderen wil, je vrouw is zwanger en je merkt dat je kind een afwijking zal gaan krijgen als je niks doet (dokters hebben dit onderzocht) en het linker been zal gaan missen.

Wat zou je dan doen :?

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-01 21:49
Het lijkt me helemaal niet zo fijn hoor om een super intelligent kind te hebben. Maar ik denk wel dat het een uitkomst zou zijn om van te voren te weten dat je een gezond kind krijgt.

Verwijderd

Ik vind het geen goed idee om kinderen op bestelling te laten maken. Ook al ben ik absoluut niet gelovig, vind ik niet dat je je baby moet kunnen samenstellen.
Laat het nu maar gewoon van het lot afhangen, slim of intelligent, een eigen kind blijft iets heel moois.
Bovendien is een hoogbegaafd kind ook niet leuk (veel problemen op school, gepest, niet geïntresseerd in school omdat het te makkelijk is etc.), bovendien, allemaal hoogbegaafde mensen in Nederland is niet echt bevoordelijk. :{

Babies op bestelling? Nee dus! :)

Verwijderd

Ik wil gewoon gezonde kinderen waar niet aan gekloot is, dus gewoon natuurlijk. Kijk en als er van te voren te voorkomen is dat hij met een ernstige ziekte gaat leven ok, maar verder moeten ze er vanaf blijven.

Verwijderd

why not? als ouders dat willen is dat hun keuze.. zolang ze zelf maar voor de kosten opdraaien.. natuurlijke selectie is toch allang nie meer van toepassing dus

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Wat bedoel je nou precies. Als je mij vraagt of ik graag gezonde kinderen wil krijgen dan is het antwoord "JA". Als je mij vraagt of ik een gezond kind van een ander wil hebben dan zal ik passen. Het gaat er mij niet om dat het kind intelligent enz is maar dat het mijn kind is. Dat er in dat geval een intelligent en mooi kind uitkomt is natuurlijk niet verwonderlijk. :D

Verwijderd

probleem is denk dat je dan een soort toegeeft dat je niet onvoorwaardelijk van je kind houdt.

Verwijderd

Ik ben er ook niet voor.
Tot zover me nuttige bijdrage :)

• smallboy
Op woensdag 27 maart 2002 09:38 schreef J-063 het volgende:
Ik ben er ook niet voor.
Tot zover me nuttige bijdrage :)
Ik zei nog in mijn eerste post, dat je het moest beargumenteren. En deze posts tellen niet als tech posts hoor :)

Verwijderd

Op woensdag 27 maart 2002 09:39 schreef smallboy het volgende:

[..]

Ik zei nog in mijn eerste post, dat je het moest beargumenteren. En deze posts tellen niet als tech posts hoor :)
Euhe, leuk smallboy(leuk dat je naast me zit bij de comp :), maar ik zal het wel beargumenteren hoor, your wish is my command:
Ten eeste krijg je zo allemaal babys die superintelligent zijn (net zoals ik) en heb je dus geen mensen meer die vuilnisman willen worden ofzo
Ten tweede vind ik dat je het lot in Gods handen moet overlaten
Zo goed beargumenteerd?

• smallboy
Als je niet echt in God geloofd, gaat dat laatste niet. Bovendien heb ik al eerder gezegd dat ik in een bepaalde mate voor ben. Intelligentie zou nooit van te voren mogen worden bepaald, want dan wordt het inderdaad zo dat de 'gewone' beroepen door niemand worden uitgeoefend.

(P.S. Jij superintelligent? Neuh...)

• sampoo
  • Niet online
Op woensdag 27 maart 2002 09:45 schreef smallboy het volgende:
Intelligentie zou nooit van te voren mogen worden bepaald, want dan wordt het inderdaad zo dat de 'gewone' beroepen door niemand worden uitgeoefend.
Wat willen al die "intelligente" mensen gaan doen wanneer alle "intelligente" beroepen/werkplaatsen al zijn bekleed door een ander? Ze moeten genoegen nemen met een "gewoon" beroep. Wil men dat niet dan zal het gewone beroep verdwijnen of zal er meer loon aan het gewone beroep worden toegekent of de "intelligente" zullen honger gaan leiden en uitsterven. :) Verder een kanttekening je moet intelligentie niet zo zeer vastkoppelen aan het beroep dat iemand zal uitoefenen.

Verwijderd

Het is natuurlijk moeilijk om aan te geven waar de grens ligt. Er zijn natuurlijk grote voordelen:
Als je door wat gemanipuleer kan voorkomen dat een kind een ernstige ziekte of aandoening krijgt lijkt me dat heel goed.
Als mensen geen (ernstige) ziektes krijgen scheelt dat gigantisch veel geld voor de zorgsector.

Maar er zijn ook grote nadelen:
Ik neem aan dat het manipuleren van kindjes niet bepaald goedkoop zal zijn. Logisch gevolg hiervan is dat alleen rijke mensen zich een getweaked kindje kunnen veroorloven. Als dat lang genoeg doorgaat krijg je op een gegeven moment een tweedeling in de maatschappij van normale kindjes en de superkindjes. De superkindjes krijgen later waarschijnlijk de beste banen (management, politiek). Je gaat dus terug naar een soort klasse-stelsel. Dit lijkt me geen vrolijk toekomst beeldt.

Gezonde mensen leven langer. We hebben nu al te maken met vergrijzing omdat onze medische wetenschap zover is gevorderd. Dit is een zware belasting voor een maatschappij.

Ik denk dat het voordelen kan hebben voor een samenleving om kinderen genetisch te manipuleren zodat ze slimmer/gezonder/sterker etc. worden, maar je moet het heel goed regelen zodat het voor iedereen toegankelijk is en niet alleen voor mensen met veel geld.

Verwijderd

Ja, kan aan mij liggen hoor maar ik heb nog nooit ouders gezien die niet blij waren met hun kind.
Zelfs al heeft het kind een ziekte of afwijking, blijft het altijd nog je eigen kind.

Van mij hoeft het dus echt niet, ik maak ze liever zelf (ik blijf iig oefenen ;)), de verrassing is n.l. een stuk mooier dan dat je van te voren al weet wat je krijgt.

(nu niet gelijk denken dat ik er al een stuk of tien rond heb lopen, zo erg is het nog lang niet)

• Keida
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:26

Keida

dr.

Laat ik de discussie een andere wending geven.

Deze discussie is namelijk zo ongeveer letterlijk aan bod geweest op het Medisch Interfacultair Congres, een aantal weken geleden. Daar was de stelling:

We zijn nu zover dat we het geslacht van een baby, voordat er bevruchting plaatsvindt, kunnen veranderen/bepalen. Moeten we dat dan ook maar doen? De overgrote meerderheid van de mensen die daar aanwezig was, was radicaal tegen.

Wat vinden jullie? Dit is natuurlijk weer net weer even wat anders dan intelligentie, ziektes etc. Gewoon het simpelste onderscheid tussen mensen bepalen: Man of Vrouw. (en we zijn al bijna net zo ver dat dit ook daadwerklijk kan)

IJsdikte op de Elfstedentocht

Verwijderd

Je moet gewoon in de wet vastleggen dat je geen kind ter wereld mag brengen als je het geen bepaalde levensstandaard kan bieden.
Als je mensen vrijlaat in de geslachtskeuze dan krijg je straks iets van 80% meisjes en 20% jongens. Dat is niet goed voor een samenleving (wel leuk voor die jongens :P).

Je moet kiezen tussen de maatschappij en het individu.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Imho is dit absoluut niet goed. De reden: Je moet mensen accepteren zoals ze zijn, ook (ongeboren) kinderen.

Als je bijv een kind wil dat niet huilt, dan kun je beter een hond of kat nemen.
Of neem dan geen kinderen.

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:07

MaDLiVe

.-Observer-.

Iemand hiervoor zei het inderdaad al heel mooi,
Je kind op maat laten maken, geeft aan hoe groot je onvoorwaardelijke liefde is...
of zoiets :)

Ik ben blij dat niet alle factoren in ons leven genetisch zijn vastgelegt, zo hangt het grotendeels van mijn ouders en van mijn directe omgeving af hoe mijn verdere gedrag gevormt zal worden.

Dan blijft het nog een moeilijke vraag, stel dat van te voren al vast staat dat je kind met een zware handicap te wereld komt (en ja ze zullen over een aantal jaar alle "afwijkingen" in het menselijke genoom kunnen vinden) hoe reageer je daar dan op als je weet dat met eventuele genetische manipulatie in de embryonale fase nog kan worden ingegrepen? Of beide ouders hebben een genetische afwijking die wordt doorgegeven aan het nageslacht.

Dan wordt een baby op bestelling toch iets heel anders, dan zien we het niet meer in de context "übermench".

Gecompliceerd en het kent zoveel kanten :7

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• Keida
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:26

Keida

dr.

Op woensdag 27 maart 2002 19:19 schreef Melkor het volgende:

Als je mensen vrijlaat in de geslachtskeuze dan krijg je straks iets van 80% meisjes en 20% jongens. Dat is niet goed voor een samenleving (wel leuk voor die jongens :P).
Helaas, dat gaat niet op :)

Hier is al onderzoek naar gedaan (jaja, ze doen tegenwoordig naar de meest nutteloze dingen onderzoek |:( ) en het blijkt dat dat helemaal niets uitmaakt. Het blijft allemaal hetzelfde. Bij de geboorte zullen er iets meer mannetjes zijn en na een jaar of anderhalf zijn er al meer vrouwtjes... :)

IJsdikte op de Elfstedentocht

Verwijderd

Op woensdag 27 maart 2002 09:42 schreef J-063 het volgende:

[..]

Euhe, leuk smallboy(leuk dat je naast me zit bij de comp :), maar ik zal het wel beargumenteren hoor, your wish is my command:
Ten eeste krijg je zo allemaal babys die superintelligent zijn (net zoals ik) en heb je dus geen mensen meer die vuilnisman willen worden ofzo
Ten tweede vind ik dat je het lot in Gods handen moet overlaten
Zo goed beargumenteerd?
waarom zouden vuilnismannen minder zijn als jou? voel jij jezelf boven hun staan ofso? ik :r op die figuren zoals jou.....

Verwijderd

Pff baby op bestelling bestaat al kijk in die weeshuizen dan word er altijd gevraagd naar een bepaald type kind. Ten eerste zo en zo om misselijk van te worden.

Ten tweede de normale manier. Ik wip en schiet en er zit dan een kans in dat mijn bestelling na 9 maanden er toch echt uit komt zetten. En wedden dat het je dan geen ruk intresseert of het slim of stom is?

Maar goed zulk soort praktijken van superbaby's enzo maken dat zie ik zelf ook niet zo zitten. Lijkt me gewoon eng en niet gezond voor de maatschappij, een beetje hitler praktijken ...

• Henneo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-02-2025
Het lijkt mij dat als er straks allemaal inteligente mensen rondhuppelen ze ook met hele goede ideeen komen.

Op een efficiente manier huizen bouwen en voedsel produceren.Op die manier krijg je weer minder verschil in de beroepsklassen.

Maar nog steeds lijkt het me maar niks.Stel je voor dat je geen sex meer hoeft te hebben om kinderen te krijgen. AUW!!!

Lian-Li PC-65 / Asus P6T Deluxe / Core i7 920 / 6GB Corsair 1333 / Sapphire Radeon 4870X2 / 2 x 1TB Samsung / OCZ Gamestream 700W / Logitech G15 / Logitech G5

• sampoo
  • Niet online
Op woensdag 27 maart 2002 19:19 schreef Melkor het volgende:
Je moet gewoon in de wet vastleggen dat je geen kind ter wereld mag brengen als je het geen bepaalde levensstandaard kan bieden.
En hoe wordt dat bepaald? Gaan we dan kijken naar de financieen of kijken we naar de opvoedingsbekwaamheid? Lijkt me helemaal niets. Iedereen mag wat mij betreft een kind op aarde zetten ook al betekent het dat het kind in armoede zal leven.

• Libertarian
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik ben tegen :?

• smallboy
Op donderdag 28 maart 2002 14:06 schreef shooter het volgende:
Ik ben tegen :?
Je weet nog niet waarom :? >:)

Ik denk ook dat als het om kiezen van het geslacht gaat, de meeste mensen het niet van te voren bepalen. Het maakt de meeste mensen niets uit. Daarom zou het denk ook nooit zo zijn dat er (veel) meer vrouwen dan mannen komen.

• FleshY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-01 17:53
Nee, niet goed anders kan straks allemaal van die mislukte klonen aanschouwen. Gewoon natuurlijk laten verlopen is het beste.

• wicher|IA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04-2023
Geen goed idee

wanneer je nu een kind krijgt waarin grote of kleine dingen mis zijn, gehandicapt, moeilijk opvoedbaar, bepaald karakter, dan berust je daarin en leer je ermee leven (als het goed is)

Heb je je kindje zelf samengesteld, dan ga je continu jezelf de schuld geven, want jij hebt een fout gemaakt bij de samenstelling.

(En dan bedoel ik dus niet medische fouten, maar gewoon dat jijzelf toch niet de juiste keuze hebt gemaakt. Overigens ga je bij medische fouten ook jezelf de schuld geven dat je de verkeerde kliniek gekozen hebt, OF je krijgt torenhoge schadeclaims, en rechtzaken, waar het kind alleen nog maar meer van lijdt.)

Hoe kom je trouwens op dit onderwerp? Bielzenblues-strip in de Metro? :)

Verwijderd

niet goed want dan wille alle mensen een goede, slimme , gezonde baby
dan zijn er geen mensen voor handenarbijd (want al die baby's doen aso en geen tso of bso)
en gezonde baby's leven langer, dus de wereld zit nog voller :(

• smallboy
Op vrijdag 29 maart 2002 00:54 schreef wicher het volgende:
Hoe kom je trouwens op dit onderwerp? Bielzenblues-strip in de Metro? :)
Ik zal maar eerlijk zijn:
Mondeling bij engels moeten we een discussie doen >:)
Daarvoor hadden we dit onderwerp.

Verwijderd

Ik ben tegen. Als je met z'n beiden een kind wil, dan doe je dat toch omdat je samen iets wilt creëren? En dat is denk ik niet meer van toepassing is als je je kind kunt bestellen. Bovendien vind ik niet dat je met dat soort zaken moet gaan prutsen. En verder zal het vast wel een aardige duit kosten je kind te bestellen... :P

En over de kwestie wie ons vuile werk dan gaat opknappen met al die intelligentie? Als we in de tijd zijn van 'kind bestellen' dan zijn we vast ook wel ver gevorderd met A.I. dus dat probleem is ook weer opgelost :P

Verwijderd

Smaken kunnen verschillen naarmate je ouder wordt. Zeer zeker geen goed idee dus.

Sa

Verwijderd

Op maandag 25 maart 2002 10:43 schreef wwillem het volgende:
Maar als je nu zelf ooit kinderen wil, je vrouw is zwanger en je merkt dat je kind een afwijking zal gaan krijgen als je niks doet (dokters hebben dit onderzocht) en het linker been zal gaan missen.

Wat zou je dan doen :?
Erg, maar het is niet anders. Het veranderd de persoon niet. Het blijft je kind, en ik vind dat je dat moet respecteren, hoe hij of zij er ook uitziet en wat voor afwijking het kind ook heeft. Baby's zijn een natuurlijk iets, een natuurlijk 'wonder'... het is iets natuurlijks waarvan ik vind dat je dat moet respecteren en niet moet gaan aanpassen, hoe erg de toekomst er voor het kind misschien ook uit ziet... als het kind geboren zal worden met een afwijking dan is dat erg, maar accepteer het, leer ermee leven.
Ik heb zelf ook een soort van 'halfzusje', een meid waar ik mee opgegroeid ben. Ze zit in een rolstoel, is spastisch, kan (kon) veel niet zelf. Haar ouders hebben nooit de keuze gehad om die afwijking 'aan te passen'... maar goed ook. Oke, ze heeft een moeilijke jeugd gehad en het is niet altijd even gemakkelijk geweest, maar daar groeien ze overheen. Ze heeft het geaccepteerd. Ze heeft nu net een eigen huisje, een mooie electrische rolstoel en kan inmiddels heel veel zelf. Die meid is dolgelukkig, ondanks haar afwijking / ziekte.
Daarom denk ik dus gewoon dat je de natuur moet respecteren en alles moet accepteren zoals het is. Het zal in het begin heel moeilijk zijn, maar daar kom je overheen, geloof me.

Een 'baby op bestelling' vind ik dus gewoon niet kunnen...

• ntsx
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-02-2024
mag ik 1 baby speciaal, eentje baby bruin zonder foutjes, 1 baby blond en doe ook nog maar zon aziaatje...

en een blikje cola light

want ik ben aan de lijn.

too fly for a white guy

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-12-2025

dawuss

gadgeteer

Even als reactie op iedereen die beweert dat door globale intelligentiestijging problemen ontstaan met ongeschoold of hoofdzakelijk lichamelijk werk: Als iedereen veel intelligenter wordt, duurt het niet lang voordat al deze knappe koppen oplossingen hebben bedacht voor problemen waar wij nu onze nek over breken. Robots zouden bijvoorbeeld onze huizen kunnen bouwen, en onze wc's ontstoppen. (om maar een voorbeeld te noemen)

Dit argument tegen het genetisch modificeren van baby's is dus niet terecht.
Zelf denk ik dat het niet goed is als mensen hun kinderen samen laten stellen, maar dat is meer op morele gronden.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• PdeHoog
  • Laatst online: 23-09-2024
Ik ben tegen het kunnen krijgen van een baby op bestelling, in een gewenste samenstelling.

Een baby is een combinatie van de genen van twee personen en hoort dat te blijven. Ik kan me inderdaad wel voorstellen dat, indien blijkt dat een baby risico loopt op een erfelijke ziekte die leidt tot het geen plezier hebben in het leven (dus niet bijvoorbeeld het syndroom van Down, want die mensen zijn vaak heel gelukkig), artsen met behulp van genetische manipulatie correctie's kunnen maken. Dit moet echter alleen in uiterste noodzaak gedaan worden.

Ik denk dat, indien baby's op bestelling kunnen worden gemaakt, de samenleving op den duur niet goed meer zal kunnen functioneren doordat van sommige niveau's te weinig personen zullen ontstaan.

Verwijderd

Op vrijdag 05 april 2002 13:54 schreef PdeHoog het volgende:
Een baby is een combinatie van de genen van twee personen en hoort dat te blijven. Ik kan me inderdaad wel voorstellen dat, indien blijkt dat een baby risico loopt op een erfelijke ziekte die leidt tot het geen plezier hebben in het leven (dus niet bijvoorbeeld het syndroom van Down, want die mensen zijn vaak heel gelukkig), artsen met behulp van genetische manipulatie correctie's kunnen maken. Dit moet echter alleen in uiterste noodzaak gedaan worden.
En wie bepaalt de uiterste noodzaak :? Wie bepaalt met welke 'afwijking' of ziekte je geen plezier hebt in het leven :? En welke !@#$%^ heeft toch bedacht dat mensen met Down bijna altijd gelukkig zijn :? |:(

Maar goed, dat laatste is lichtelijk off-topic, maar wil het altijd wel ff kwijt.

Het principe op zich: babies op bestelling, doet mn maag omdraaien. Dàt is pas arrogantie ten top van (exemplaren van) het menselijk ras, om zelf te willen kunnen bepalen wat goed / mooi genoeg is.

Natuurlijk wil niemand een kind met een ziekte of afwijking. Maar wat denk je in hemelsnaam allemaal te kunnen 'bestellen' :? Blauwe ogen, blond haar, en vooral een meisje? Moet de cupmaat dan ook alvast vastgelegd worden?

En dan willen pa en ma een jongen, en blijkt die later meisje te willen zijn geweest.. Of heeft het kind geen zichtbare aandoening, maar blijkt het later manisch-depressief te worden.

Hoe lang moet de garantietermijn zijn dan :?

• PdeHoog
  • Laatst online: 23-09-2024
Op vrijdag 05 april 2002 14:11 schreef Andina het volgende:

[..]

En wie bepaalt de uiterste noodzaak :? Wie bepaalt met welke 'afwijking' of ziekte je geen plezier hebt in het leven :? En welke !@#$%^ heeft toch bedacht dat mensen met Down bijna altijd gelukkig zijn :? |:(

Maar goed, dat laatste is lichtelijk off-topic, maar wil het altijd wel ff kwijt.

Het principe op zich: babies op bestelling, doet mn maag omdraaien. Dàt is pas arrogantie ten top van (exemplaren van) het menselijk ras, om zelf te willen kunnen bepalen wat goed / mooi genoeg is.

Natuurlijk wil niemand een kind met een ziekte of afwijking. Maar wat denk je in hemelsnaam allemaal te kunnen 'bestellen' :? Blauwe ogen, blond haar, en vooral een meisje? Moet de cupmaat dan ook alvast vastgelegd worden?

En dan willen pa en ma een jongen, en blijkt die later meisje te willen zijn geweest.. Of heeft het kind geen zichtbare aandoening, maar blijkt het later manisch-depressief te worden.

Hoe lang moet de garantietermijn zijn dan :?
Misschien moet ik het wat voorzichter formuleren als ik bovenstaande reactie lees....

Ik ben het in principe volledig met je eens. Van kinderen moeten ze afblijven. Gewoon lekker op de natuurlijke weg (heb je nog lol ook :)) en afwachten wat het wordt.

Ik kan me alleen situaties voorstellen dat het gewenst is, met het oog op de toekomst en het geluk van het kind, om kleine genetische aanpassingen te maken.

Verwijderd

zitten 2 kanten aan:

A)mensen zijn dom dus heb je kans dat ze allemaal groene babies met 3 armen laten kweken omdat het in de mode is bij wijze van spreken (extreem voorbeeld)
B)je kan de schade herstellen die we hebben veroorzaakt aan de genepoel over de afgelopen paar eeuwen.

Als het gaat om "defecte" babies, ik snap mensen niet die daar voor opkomen. Als je het van een strikt neutrale kant bekijkt is er geen enkel goed argument om ze te laten leven. Als je voor bent zal je altijd op ongebaseerde (morele) redenen uitkomen.

Omdat de meeste mensen gewoon niet logisch kunnen/willen nadenken lijkt me het over het algemeen een slecht idee om gewoon babies te bestellen. Dat zouden ze aan een of ander wetenschappelijk college ofzo moeten overlaten. Iets van een VN voor genetische gezondheid.

Verwijderd

Op vrijdag 05 april 2002 16:24 schreef The_Fur het volgende:
Als het gaat om "defecte" babies, ik snap mensen niet die daar voor opkomen. Als je het van een strikt neutrale kant bekijkt is er geen enkel goed argument om ze te laten leven. Als je voor bent zal je altijd op ongebaseerde (morele) redenen uitkomen.
Okee, defecte staat tussen aanhalingstekens, maar wat vind jij defect :?
Een baby die een vingertopje mist, is die defect?
Nee, hè? Valt wel mee.
Goed, hele vinger dan? Neh... kan ook nog. Stapje verder: de hand? Onderarm? Hele arm? Twéé armen :?
Tja.... blijft ongebaseerde morele reden, om een keus te maken hè?

Of bedoel je andere defecten, bijvoorbeeld het eerder genoemde syndroom van Down? Of mag die wel, maar niet het Fragiele X-syndroom? Of die wel, maar niet het Präder-Willi syndroom? Maar... hoe nou toch met een syndroom wat zich pas later uit :? Alle babies maar keuren dan? Of is een kind, jonger dan 1 jaar toch nog baby :?
Ongebaseerde morele reden... |:(
Dat zouden ze aan een of ander wetenschappelijk college ofzo moeten overlaten. Iets van een VN voor genetische gezondheid.
Zolang die dan maar niet over morele bezwaren beginnen.. toch :? |:(

Verwijderd

Nu gebeurd het soms ook al dat er een abortus gepleegd wordt omdat door een vruchtwaterpuctie oid is vastgesteld dat het kind een mongooltje is (syndroom van down). Het lijkt mij beter om in zo'n geval een kindje te "repareren" ipv het te doden. Met repareren bedoel ik het weghalen van duidelijke ziektes en/of aandoeningen.

Nadeel is natuurlijk dat die ingrepen vreselijk duur zijn en dan wordt de gezondheidszorg nog duurder. Van de andere kant scheelt het weer in de kosten omdat er minder mensen geboren worden die intensieve zorg nodig hebben.

En mischien hebben we over x jaar wel technieken om mensen na hun geboorte alsnog te "verbeteren". Bijvoorbeeld je skelet laten vervangen door een sterk metaal en sterkere spieren en een ALU in je hoofd etc. Als je dat doet kunnen mensen er tenminste nog zelf voor kiezen.
Pagina: 1