Toon posts:

Videobewerkingskaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goeiemorgen,

Ik heb een digitale videocamera van Sharp en nou wil ik videobewerking doen. Ik heb het programma videowave is dit een mooi software programma?

Maar wat voor kaart is het beste om mee te gaan videobewerken?

En ik wil weten hoeveel geheugen ik dan minimaal er voor moet hebben in mijn pc om redelijk mee te kunnen video bewerken?

groetjes Suuz

Verwijderd

die kaart van pinnacle is erug goed. die heeft ook firewire erbij volgens mij.

daar zit ook een software bij en is erug makkelijk.

Verwijderd

over geheugen rond de 256 MB maar wel een 7200 rpm HD

Verwijderd

depends wat je wil gaan doen?

Kijk heb je een digicam met DV in en uit, dan is et heel relaxed om met een firewire kaartje je video aan te kunnen sturen en te editen...

heb je geen dv in, dan moet je denken aan een dc10 / dc30 / dv500 dat soort kaartjes... Wat wil je precies? was je budget? etc

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-06 13:42
Ik heb zelf de Pinnacle Studio DVplus die heeft 2 firewire analoog uit (naar videorecorder) svidio uit en audio uit.

Goede kaart met goede en makkelijke software (zit bij de videobewerkingskaart van pinnacle).

kost ongeveer €230 dacht ik.

Als Hardware is veel geheugen niet zo belangrijk. De software van pinnacle gebruikt ongeveer 50MB, maar 7200rpm HD is wel aan te raden. Een snelle processor trouwens ook, want anders moet je zo verschrikkelijk lang wachten als je op "maak video" druk om bewerkingen uit te voeren.

Verwijderd

het beste is om een SCSI hdd te nemen die lekker groot is.

• Hobbybob123
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-04 14:08
Op maandag 25 maart 2002 12:17 schreef TAF het volgende:
het beste is om een SCSI hdd te nemen die lekker groot is.
Met de huidige snelle IDE schijven niet echt meer nodig.
Ik heb ooit (ja lach maar...) voor 1899,00 (ok wel guldens) een 2GB micropolis UW AV schijf gekocht. De enige die in '94/'95 GEEN calibratie deed. Een echte adaptec 2940UW erbij van 650 piek en ik was het mannetje...
Ik gebruikte toen een dc20. Daarna DC10 plus en nu een DC30.
Alleen die scsi spullen heb ik vervangen door een 40GB IBM schijfje en heb NOOIT geen dropped frames meer gezien.

Let wel: toen (1994) capturede ik op 384*288 (kwart PAL) en nu op FULL pal 768*576 bij 25 frames (of 50 fields zoals je wilt).

Dus een SCSI schijf zeker voor DV vind ik persoonlijk erg overdreven. Tuurlijk zijn ze snel maar voor het geld van een 18GB scsi drive koop je waarschijnlijk een 100GB ofmeer 7200 toeren schijf.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

[zeurmodus]
dit moet in AV en [topic=309815/1/100]
[/zeurmodus]

Videowave is wel een leuk proggie, maar als je proc niet echt snel is dan duurt het wel lang voordat hij een videootje gerenderd heeft
(8 uur voor een filmpje van 20 minuten op een PIII 450 (katmai) en 96MB ram).

Dit had ik opgenomen met een simpel TVkaartje.

Als je een snelle machine hebt en je wilt niet al te veel geld kwijt zijn overweeg dan eens een FireWire kaart te kopen (bijv eentje van Dynalink).
dan gaat het renderen en capturen wel op de proc, maar is nog wel te doen met een 1Ghz ofzo (lukt ook wel op slomere bakken).

Wil je het echt professioneel aanpakken, neem dan een DC kaart van pinnacle oid. Deze zijn wel duur, maar kunnen hardware matige capturen, dat scheelt weer veel CPU belasting.

Wat hdd betreft heb je geloof ik 4MB/sec nodig (correct me if I am wrong) die hij constant kan schrijven. Schrijven naar een UDMA33 schijf lukt zelfs nog wel.

64MB geheugen is eigenlijk genoeg (hoewel weinig) maar hoe meer geheugen hoe beter het is.

en zorg ook voor voldoende opslagcapaciteit of een RAID setup. 20 minuten video is in uncompressed avi op standaard PAL 3.99GB, dus je hebt een hdd zo vol zitten.

Zelf heb ik nu een Duron 800 staan, met 512MB ram en 120GB hdd ruimte (2x60GB non-Raid - Seagate Barracuda IV) en capturen loopt lekker
Via Firewire loopt het zelfs nog lekker op mijn notebook. 4200rmp schijfje 184MB ram en een K6-3 533

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 13:39
Gewoon de goedkoopste Sitecom firewire kaart, staat wel in de pricewatch. Verder is 128 mb wel lekker als je gaat bewerken
Pagina: 1