Toon posts:

[AUTO] Bridgen? Condensators?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Iows,

yet nog enkele vraagjes :)
Straks krijg ik m'n sub en dan moet ik dus m'n versterker bridgen. De versterker heeft standaard een schakelaar voor gewoon of bridged, dus dat ik die schakelaar moet omzetten weet ik wel :)
Maar op welk van de 2 kanalen moet ik de sub dan aansluiten?
Zelf vermoed ik dat je de + van beide kanalen aan de + van de sub moet hangen, en idem met de -, maar zeker ben ik niet en ik heb geen zin om m'n rommel op te blazen, voor zover dat mogelijk zou zijn.

Dan ook nog even over condensators, ik zou op m'n achterste speakers de bassen willen wegfilteren (alles onder de ~150Hz moet eruit), maar welke waarde moet de condensator hiervoor hebben? Of is er een formule ofzo om dit te kunnen bereken? En hoeveel kosten die dingen gemiddeld (heb al willen merken dat het meestal serieuze exemplaren zijn) Ook, cross-overs, die doen toch hetzelfde als condensators? Is het misschien niet interessanter om gewoon een cross-over te kopen? En hoeveel kosten die dingen?

TIA

Verwijderd

Over dat filteren met condensatoren kan ik je weinig vertellen. Maar twee kanalen van een versterker brug je door de Sub aan de + van het ene kanaal, en aan de - van het andere te hangen. Ze worden dan intern doorverbonden.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 25 maart 2002 10:47 schreef oki_doki het volgende:
Over dat filteren met condensatoren kan ik je weinig vertellen. Maar twee kanalen van een versterker brug je door de Sub aan de + van het ene kanaal, en aan de - van het andere te hangen. Ze worden dan intern doorverbonden.
Dus de + van de sub aan de + van channel 1, en de - van de sub aan de - van channel 2 dan?
Weird :)

Verwijderd

Op maandag 25 maart 2002 10:57 schreef SM-DoubleD het volgende:

[..]

Dus de + van de sub aan de + van channel 1, en de - van de sub aan de - van channel 2 dan?
Weird :)
Klopt, maar meestal staat dit ook op de versterker aangegeven of in de gebruiksaanwijzing:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
     Kanaal1                 Kanaal2
    +    -             +     -
    |    |             |     |
    |    |             |     |
    ---LS1---     Normal     ---LS2---
    |                        |
    |                        |
    -------------------LS1-----------------
                 Bridged

Verwijderd

Topicstarter
Yup, werkt perfect.
Muchos gracias :)

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 24-07 13:01

Flotter

Pelipper!

Wacht ff, Bridgen, moest ie dan niet aan beide plussen?
Plus van box aan linker plus van amp, min van box aan rechter plus van amp?

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

Verwijderd

Op maandag 25 maart 2002 15:04 schreef SM-DoubleD het volgende:
Yup, werkt perfect.
Muchos gracias :)
No problemo ;)

B.t.w. Zit er geen highpass filter in je versterker die de lage tonen er uit filtert?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 25 maart 2002 15:34 schreef oki_doki het volgende:

[..]

No problemo ;)

B.t.w. Zit er geen highpass filter in je versterker die de lage tonen er uit filtert?
Toch wel, maar er zit geen RCA-output op de amp.
Momentel heb ik zo'n RCA-doorluskabel waar een Majestic voor de sub en een Pioneer voor de 2 achterste aanhangt.
Tegen volgende maand zou ik genoeg cash moeten hebben voor een nieuwe versterker en dan koop ik er wel eentje met RCA-ouput en ingebouwde cross-over voor die output ;)
Die Majestic kan dan naar voren om de Calibers aan te sturen :)
Een cross-over apart kost me trouwens slechts 19e, straks eentje ophalen.

Dit is echt wel stukken leuker dan casemodding :+ :)

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

Op maandag 25 maart 2002 10:16 schreef SM-DoubleD het volgende:

<knip>

Dan ook nog even over condensators, ik zou op m'n achterste speakers de bassen willen wegfilteren (alles onder de ~150Hz moet eruit), maar welke waarde moet de condensator hiervoor hebben? Of is er een formule ofzo om dit te kunnen bereken? En hoeveel kosten die dingen gemiddeld (heb al willen merken dat het meestal serieuze exemplaren zijn) Ook, cross-overs, die doen toch hetzelfde als condensators? Is het misschien niet interessanter om gewoon een cross-over te kopen? En hoeveel kosten die dingen?

TIA
Ik ben ook benieuwd wat voor condensator ik dan nodig zal hebben. Het gaat bij mij om 4 Ohm luidsprekers en ook op ongeveer 150Hz

En moet ik daar speciale voor hebben of is elke "huistuinenkeuken"-elco hiervoor geschikt?

Verwijderd

Op maandag 25 maart 2002 16:41 schreef SM-DoubleD het volgende:

[..]

Toch wel, maar er zit geen RCA-output op de amp.
Momentel heb ik zo'n RCA-doorluskabel waar een Majestic voor de sub en een Pioneer voor de 2 achterste aanhangt.
Tegen volgende maand zou ik genoeg cash moeten hebben voor een nieuwe versterker en dan koop ik er wel eentje met RCA-ouput en ingebouwde cross-over voor die output ;)
Die Majestic kan dan naar voren om de Calibers aan te sturen :)
Een cross-over apart kost me trouwens slechts 19e, straks eentje ophalen.
Welke van die twee heeft er dan een highpass filter? En voor de sub is het beter als de versterker een lowpass filter heeft. Je hoeft namelijk niet perse door te lussen. Je kunt die 2 versterkers ook voeden met een Y-splitter kabel.
Dit is echt wel stukken leuker dan casemodding :+ :)
Yep, dat is het zekers :D

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:21

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Bruggen moet aangegeven staan in je handleiding, dat verschilt namelijk per versterker. Om te kijken als het werkt kan je altijd bij 1 kanal de line-signaal effe loskoppelen om te kijken als het geluid minder wordt. Als je in ieder geval aan beide kanten geluid over houdt werkt je brug.

Bij de andere speakers zou ik elko's van 10uF-63v proberen, ben je ontevreden kan je iets anders proberen, hoe hoger de waarde des te lager je doorlaat begint.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Verwijderd

bipolaire elko wordt denk ik iets in orde van grootte van 270uF, aangenomen dat je speaker 4 Ohm is en de scheidingsfrequentie 150 Hz is.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:21

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

bipolair is niet nodig, zorg alleen voor een niet al te krappe spanning.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1