Drive letters van XP in Linux?

Pagina: 1
Acties:

• Ivo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-01-2025
Ik wilde mijn boot en mbr fixen en dan moest ik weten welke drive ik de nieuwe mbr wil maken. Dit is de partitie waar XP op staat. De drive in Linux is /dev/hda6. Welke is dat dan in Windows?

Dus dan moet ik doen: fixboot x:
fixmbr x:
Of niet?

Verwijderd

de mbr staat voor op /dev/hda
dus niet in een partitie

[is dit niet een windows vraag btw?
alsin hoe fix ik een ander os boot in winXP
check met je fafo partitioning tool welke partitie het is
2e extended ofzo]

• easydisk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-08 14:26
Het niet niet te zeggen wat /dev/hda6 is onder Windows (c,d,e, alles kan !)
Maar ik denk dat je het niet helemaal goed gaat doen, wat wil je exact ?
Linux verwijderen en Windows herstellen ? Linux niet meer in de mbr, maar in het begin van de partitie waar Linux op staat ?

• Ivo
NTLDR staat op /dev/hda6 en de active partition is /dev/hda1. Als ik XP dus aan LILO toevoeg vind ie em niet. Ook al geef ik /dev/hda6 aan. Ik denk dus dat ik van /dev/hda6 de MBR moet maken. Dan Linux booten met flop en lilo runnen en dan /dev/hda6 toevoegen. Volgens mij pakt hij dan XP weer.

Kan ik ook NTLDR en boot.ini in de root /dev/hda(1) zetten?

Edit: NTLDR stond eerst wel op active partition, maar toen ik XP op een andere partitie had gezet bleef boot.ini en NTLDR gewoon op C:. Ik heb toen Linux geinstalleerd op dev/hda1 (C:) en die heeft NTLDR en boot.ini verwijderd, maar ik had ze alvorens naar D: gezet (/dev/hda6), maar dit schijnt toch niet te werken.

• easydisk
je kan winnt/winxp niet starten met lilo.

met deze systemen moet je eerst ntbootloader starten en dan doorschakelen naar lilo.

Er is een hele howto over te vinden op internet.

http://groups.google.com/groups?q=adding+linux+%2B+bootloader+%2B+xp&hl=en&rnum=4&selm=62e901c112b0%2494934cb0%24a5e62ecf%40tkmsftngxa07

• Slaiter
  • Niet online

Slaiter

Firesnake

Op maandag 25 maart 2002 11:10 schreef easydisk het volgende:

met deze systemen moet je eerst ntbootloader starten en dan doorschakelen naar lilo.

http://groups.google.com/groups?q=adding+linux+%2B+bootloader+%2B+xp&hl=en&rnum=4&selm=62e901c112b0%2494934cb0%24a5e62ecf%40tkmsftngxa07
Waar heb je deze onzin vandaan :?

Als je een dualboot hebt (winnt(XP)) is het gewoon mogelijk om winnt(XP) optestarten via lilo.
Als je meerdere windows systemen hebt bv win98 en winXP dan kun je nogsteeds de ntldr via lilo bereiken
Belangrijk is dan wel dat je lilo je mbr laat overschrijven :) .

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:37
Op maandag 25 maart 2002 11:10 schreef easydisk het volgende:

Harde onzin!!!!

WinNT 4, 2k en XP kun je allemaal booten met Lilo.

entry in /etc/lilo.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
#in MBR
boot=/dev/hda
#zeer waarschijnlijk
lba32
# >:)
default=linux
# laat lilo wachten
prompt
# maar niet te lang
delay=30

# Linux :-)
image=/boot/vmlinuz
label=linux
root=/dev/hda# (van linux)
read-only

# Dos345678/windows95/98/me/nt4/2k/xp/freebsd/beos/os2/...
other=/dev/hda# (van windows)
label=Windhoos

en dan niet vergeten lilo te runnen als root ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ivo
other=/dev/hda# (van windows)
label=Windhoos
Ik heb dit rin staan:
[code]
other=/dev/hda6 (klopt!)
. label=WindowsXP
En toch start ie niet op als ik dan in LILO WindowsXP kies. Ik krijg dan te zien 'loading WindowsXP' en voor de rest doet ie niks meer.

Ik ga denk ik met Win95 opstartdiskette sys runnen.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:37
Op maandag 25 maart 2002 12:57 schreef BlueAngelGoT het volgende:

[..]

Ik heb dit rin staan:
[code]
other=/dev/hda6 (klopt!)
. label=WindowsXP
En toch start ie niet op als ik dan in LILO WindowsXP kies. Ik krijg dan te zien 'loading WindowsXP' en voor de rest doet ie niks meer.

Ik ga denk ik met Win95 opstartdiskette sys runnen.
Oei heb ik gemist day je hebt zitten klooien met de locaties va NTLDR enzo :?

Dan zou ik eerst zorgen dat windhoos boot zonder lilo, als dat werkt moet lilo het ook kunnen!

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ivo
En dan doe ik fixboot en fixmbr. Moet ik dat dan doen met een driveletter? Maar hoe weet ik nu op welke drive WinXP staat als Linux al die drives door elkaar heeft gegooid?

Btw: Volgens mij werkt sys alleen voor win9x

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Op maandag 25 maart 2002 13:13 schreef BlueAngelGoT het volgende:
Maar hoe weet ik nu op welke drive WinXP staat als Linux al die drives door elkaar heeft gegooid?
Even vooraf, niet vervelend bedoeld: voordat je nog meer van dit soort onwaarheden gaat bedenken/geloven/vertellen, raad ik je aan om eventjes de FAQ te lezen, met name het gedeelte over 'mounten'. Er is helemaal niks doorelkaar gegooid, Windows houdt er gewoon een 'aparte' manier op na om drives aan te spreken. Het is van afstand ontzettend moeilijk om te zeggen wat voor letter Windows aan die schijf plakt (die na herpartitioneren ook weer kan veranderen, erg handig! :{ ).

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• Ivo
Dat weet ik. Ik wist alleen geen betere manier om mezlef uit te drukken. En ik zal de FAQ nog wel eens door lezen.

• 9nevermind9
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 11:01
typ onder linux es /sbin/lilo in (gewoon intypen niet naar de dir gaan) reboot je comp en voila windhoos is er bijgekomen

specs | Linux is like a Wigwam, no windows, no gates, only an apache inside!

• Ivo
Windows stond er al bij in lilo. Enfin, ik heb het command toch eens gerund en er is niks veranderd. Loading 'WindowsXP'.........

Edit: Ik open een WOS-topic.

Verwijderd

wat ik altijd doe is een fat16 partitie maken van 32 mb, dit is dan /dev/hda1 (active en boot), dan een linux partitie /dev/hda2, dan mijn windows /dev/hda3, en als swap een andere schijf /dev/hd(doe eens gek), dan install je windows eerst, dan linux + lilo. en dan tijdens de setup met het configgen van lilo ff /dev/hda1 toevoegen. werkt altijd en geen gezeur van de comp dat iets niet boot

• Ivo
Okee, maar ik heb ff geen zin om 3 gig aan mp3s te moeten verliezen. :'(

• easydisk
Sorry, jullie hebben gelijk, je kan ook lilo gebruiken.

Overigens heb ik het enkele jaren geleden totaal niet voor elkaar gekregen met NT4, die begon steeds te bleren dat de er iets niet klopte, zelfs ne een herinstallatie en op andere systemen. (kan misschien ook liggen aan de toen gebruikte SP1 of 2 of zo, die zeer brak was)
Pagina: 1