Toon posts:

performance verhogen van forum

Pagina: 1
Acties:
  • 152 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
goedemorgen alle mensjes

ik heb het voor elkaar. mysql en perl draait, en apache ook :)
mijn server is een p150, 96mb, scsi2 onboard en win2k

ik heb om te proberen ikonboard geinstalleerd, en dat werkt prima, alleen het enige waar ik tegenaan loop is de snelheid.
op mijn 100mbit lokale netwerkje is de snelheid gewoon traag te noemen.
als je naar got kijkt, dan is dat gewoon snel te noemen *D

loop ik hier tegen de grenzen van mijn server aan, of ligt het aan het draaien van cgi scripts dat het forumpje niet zo snel draait? :?
wat kan ik hier zelf evt aan doen?

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 11:43

Dennahz

Life feels like hell should.

neem linux... ik kan op m'n p60 met 32 mb ram ook bijna geen php/cgi/asp scripts draaien het duurt over het netwerk al 15/30 seconden :(

linux is veeel lichter

het is maar een tip :)

Twitter

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Ge geeft zelf de oplossing al... als GoT over je inet lijn sneller is dan jouw forum over een 100Mbit lijn is het duidelijk de server die niet meekan.

Idd geen slecht idee van GNU/Linux te proberen, maar je zal zeker niet naar de hel verdoemt worden als je dat niet doet :).

Beste oplossing : meer ram, meeeeeeer. :)

Verwijderd

Topicstarter
hmmz... ik denk dat de processor het gewoon niet trekt >:)

meerrr processor... meerrrr :9

• Dennahz

Dennahz

probeer eerst linux nou maar.. :P

edit:
redhat zou ik mee beginnen *D zit apache e.d bij :)

Twitter

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

misschien is ikonboard gewoon wel brak gecode :+

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Verwijderd

Op maandag 25 maart 2002 16:19 schreef drm het volgende:
misschien is ikonboard gewoon wel brak gecode :+
Misschien? ;) :P Nee idd, probeer eens een ander forum met php en mysql bijvoorbeeld, die werken vaak sneller. Verder is een p150 om win2k op te draaien ook wel aan de lichte kant. Linux is dan idd een betere keus denk ik :)

• Sjaaky
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-09 23:48
Misschien is er iets met je netwerk mis.
Wordt statische content wel snel geserveerd?

Verwijderd

Topicstarter
statische content wordt inderdaad behoorlijk snel geserveerd. op mn lokale netwerkje serveert mn apache zeker 1mb per seconde.

alles wat ie met cgi doet is alleen superlangzaam :(

• drm

drm

f0pc0dert

Zef: Misschien? ;) :P
Retorische misschien, bestaat dat? :D

sowieso wordt er voor win2k toch 128 MB geheugen aangeraden? Gebruik je 'm ook publiek? Dan is het helemaal zaak je geheugen een stuk te upgraden... Volgens mij is een processor niet echt heel erg interessant voor een webserver, maar het zal allicht wat schelen...

En anders is de minst makkelijke maar wel de beste oplossing voor een Linux systeempje te gaan. Er staat in de FAQ van [forum=24] wel e.e.a. over wanneer welke te gebruiken...

hth

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• Dennahz

Dennahz

win2k @ 150 :?

hmz.. je geheugen zit al vol met win2k en dan moet ie ook nog script verwerken .. :(

php is iets lichter qua verbruik dan cgi ;)

Twitter

• GraasGast
  • Laatst online: 03-09 17:11

GraasGast

Analogue Heaven

win2k @ 150 met 96 mb ram is idd niet echt aan te raden. dan blijft er niks over voor andere programma's.

oplossing is al gegeven: linux :)

Verwijderd

Wat een onzin, zijn systeem is krachtig genoeg. Ik zou eerder is gaan kijken naar updates voor je db-drivers.

Verwijderd

Topicstarter
systeemeisen, who needs em?
ik sta zelf te kijken van hoe lekker die windhoos2000 draait.
maar goed ik ben altijd in voor wat nieuws.

linux is wat mij betreft hartstikke ok,

maar

*A*
hoekom ik aan de drivers voor mijn 3 netwerkkaartjes?
1 = amd pcnet onboard @prosignia 500
2 = sitecom kaartje dat volgens mij _alleen_ onder mswin werkt
3 = farallon kaartje dat het no doubt onder linux gaat doen?

*B*
mijn enige dataverkeer naar de harddisk is via het netwerk. de cdromdrive is hartstikke dood en nee ik ga geen nieuwe cdromdrive kopen, heb overigens wel 2 hele echte harde schijven :)

iemand heeele gave suggesties?

en de nieuwste activeperl
dus neem aan dat het daar
niet aan ligt.?

• drm

drm

f0pc0dert

Ik bedoelde ook niet de FAQ van [forum=24] maar van [forum=23]... daar kun je 't beste ff kijken waar je moet zoeken en op letten als je naar Linux (of ander X systeem) gaat porten

dus, lees [topic=163843] even door, en je bent ongetwijfeld al een stuk wijzer

~ Gottfried Leibniz

Verwijderd

Topicstarter
ik zal eens lezen....

voorde geinteresseerden onder ons..

bij het uitvoeren van een ikonboard cgi script heeft mijn perl.exe 94% van mijn p150je in gebruik ... das wel veel he :?

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Op maandag 25 maart 2002 17:33 schreef Zipje het volgende:
ik zal eens lezen....

voorde geinteresseerden onder ons..

bij het uitvoeren van een ikonboard cgi script heeft mijn perl.exe 94% van mijn p150je in gebruik ... das wel veel he :?
Veel is in principe niet slecht. Als het echter zo lang duurt dat je rustig kan lezen dat (enkele seconden) 94% in gebruik is is er wel wat mis.

Ik denk dan ook niet dat het aan windows ligt, een P150 die verder idle is zou makkelijk zo'n script aankunnnen. Zeker met een leeg forum (ga ik vanuit). Ik heb dan ook het idee dat de bottle neck ergens anders ligt.
Probeert die DNS-en te doen ofzo?

Verwijderd

Topicstarter
hmm ik zal het zo zeggen:

als ik op mijn eigen peecee mijn cgi script aanroep, en ik sta op, loop snel door de deur over de overloop door een andere deur de kamer hiernaast in, kijk op de taskmanager van mn windhoos 2000 pro en zie perl.exe nog net eventjes (1 sec) die 94% pakken.....

No. Queries 13
Mod Perl? No
Server load --
Current UNIX time 1017074715

^^^^^^^^dat zegt ikonboard

misschien een idee om dat script eens danig uit te dunnen?
(grafisch hoeft het er niet als een kleurenfoto uit te zien)

• chem
  • Laatst online: 27-08 13:53

chem

Reist de wereld rond

faralon is nu onderdeel van asante geloof ik

Anyways, misschien moet je eens kijken naar een andere perl versie; (mod_perl?) en of het verwerken van perl 'an sich' wel snel gaat.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 25 maart 2002 17:48 schreef chem het volgende:
faralon is nu onderdeel van asante geloof ik

Anyways, misschien moet je eens kijken naar een andere perl versie; (mod_perl?) en of het verwerken van perl 'an sich' wel snel gaat.
draait mod_perl ook niet als module onder een andere geinstalleerde versie van perl door? :?

• chem
  • Laatst online: 27-08 13:53

chem

Reist de wereld rond

Op maandag 25 maart 2002 17:50 schreef Zipje het volgende:

[..]

draait mod_perl ook niet als module onder een andere geinstalleerde versie van perl door? :?
dunno, ben bepaald geen perl held, en weet al helemaal weinig van win [2k] bakken :)

Maar me dunkt dat er een perfomance bottleneck zit; dus lijkt het me goede zaak alle software te upgraden, en kijken of perl als apache module kan draaien..

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

Topicstarter
heeft iemand nog opties om de verwerking van de cgi gegevens wat sneller te laten verlopen?

kan ik het ikonboardscript wellicht enigszins strippen zodat het geheel wat sneller verloopt?

• Marten
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-08-2025
Wat draait er verder allemaal op die bak van je. Win 2k @ 150 is voor gewoon gebruik veel te weinig, maar voor een kleine webserver met 1 site moet hij het makkelijk kunnen hebben (zodra hij eenmaal is opgestart). In principe zou je via de Task Manager heel veel moeten kunnen killen (processes). Zet es die bagger aan services stop (control panel -> admin tools -> services).

Kijk ook es naar System Properties -> Advances -> Performance options en zorg dat met 96 mb je swap-file flink groot staat. Gezien het feit dat het webserver is is, zet je "Optimize performance for" op Background.

Mocht dat alles niet baten, probeer het ook eens op IIS die bij Windows zit. Dan kun je kijken of het daar ook mis gaat. En idd zou je ook es een ander board moeten proberen.

Bij bovenstaande neem ik ff aan dat je ping-speeds wel fatsoenlijk zijn, anders is er iets anders aan de hand. Probeer het board eens vanaf de webserver te bekijken.

edit:

Via de taskmanager zou ook nog die Perl.exe op Realtime kunnen zetten, dan trekt hij wellicht 99% >:)

Verwijderd

Topicstarter
pfoe.. ander forum....
dan kan het hele feestje weer van voor af aan beginnen :Y)

uh.. zijn er fora die net zo makkelijk te installeren zijn en netjes zelf de database inrichten?

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-09 15:09

Apache

amateur software devver

If it ain't broken it doesn't have enough features

• yeadder
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op maandag 25 maart 2002 17:11 schreef Zipje het volgende:
systeemeisen, who needs em?
ik sta zelf te kijken van hoe lekker die windhoos2000 draait.
maar goed ik ben altijd in voor wat nieuws.

linux is wat mij betreft hartstikke ok,

maar

*A*
hoekom ik aan de drivers voor mijn 3 netwerkkaartjes?
1 = amd pcnet onboard @prosignia 500
2 = sitecom kaartje dat volgens mij _alleen_ onder mswin werkt
3 = farallon kaartje dat het no doubt onder linux gaat doen?

*B*
mijn enige dataverkeer naar de harddisk is via het netwerk. de cdromdrive is hartstikke dood en nee ik ga geen nieuwe cdromdrive kopen, heb overigens wel 2 hele echte harde schijven :)

iemand heeele gave suggesties?

en de nieuwste activeperl
dus neem aan dat het daar
niet aan ligt.?

maar ik begrijp punt B niet helemaal als je het over de installatie hebt.

dan raad ik aan om debian te gebruiken. ja kunt installeren met minimaal 3 floppies. 1 boot disk, 1 diskette voor het setup programma en eentje met drivers. je kunt de rest van het systeem instaleren over het internet. dus heb je geen cdrom nodig.

als je debian gaat gebruiken is dit een goede handleiding in het nederlands.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 25 maart 2002 23:08 schreef yeadder het volgende:
[..]
hier staat de meeste hardware die door de linux kernel onder steund word. :)
hmm.. mijn netwerkkaartjes komen in die howto niet echt voor :? is er geen autodetectie driver o.i.d. voor linux?
maar ik begrijp punt B niet helemaal als je het over de installatie hebt.
ik moet zorgen dat zolang windhoos draait, de linux installatiefiles op mn 2e harddisk terecht komen.

is een fat32 te mounten na opstarten van een linux install/opstartdisk?

• Grum
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mag ik zachtjes opmerken dat dit hele topic niet over coden gaat en daarmee dus in et foute forum staat.

Verwijderd

Topicstarter
ff on topic dan maar :)

de vraag was: is het cgi script aan te passen of uit te dunnen zodat het geheel wat sneller draait?

[ben momenteel aan het kijken hoe ik mod_perl moet installeren]

• drm

drm

f0pc0dert

ikonboard is gebaseerd op files of niet?

Ik gok dat je beter een forum kunt opzoeken die met een database werkt. Dat zal een hoop schelen in je performance. Om ons te vragen hoe je de software moet herschrijven voor betere performance is een beetje behoorlijk erg nutteloos, en riekt behoorlijk naar een scriptrequest.

~ Gottfried Leibniz

Verwijderd

Ikonboard v3 kan zowel files als mysql of postgres gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 26 maart 2002 11:29 schreef drm het volgende:
ikonboard is gebaseerd op files of niet?

Ik gok dat je beter een forum kunt opzoeken die met een database werkt. Dat zal een hoop schelen in je performance. Om ons te vragen hoe je de software moet herschrijven voor betere performance is een beetje behoorlijk erg nutteloos, en riekt behoorlijk naar een scriptrequest.
dit is geen scriptrequest, het is een ik-heb-een-script-maar-misschien-kan-ik-het-iets-sneller-laten-draaien-door-eens-kritisch-te-kijken-naar-de-code-en-vervolgens-wellicht-overbodige-zaakjes-verwijderen-cq-hoe-pas-ik-mijn-webserver-en-perl-en-mysql-installatie-aan-zodat-scripts-sneller-verwerkt-worden-hulp-request :)
Op dinsdag 26 maart 2002 13:56 schreef Zef het volgende:
Ikonboard v3 kan zowel files als mysql of postgres gebruiken.
klopt. ik heb bij installatie gezegd dattie een postgreGSL mocht aanmaken...
(maar als lokatie voor de postgresql database heb ik naam, wachtwoord, bla van mijn mysqldatabase opgegeven,... :?)

• drm

drm

f0pc0dert

Zipje:
dit is geen scriptrequest, het is een ik-heb-een-script-maar-misschien-kan-ik-het-iets-sneller-laten-draaien-door-eens-kritisch-te-kijken-naar-de-code-en-vervolgens-wellicht-overbodige-zaakjes-verwijderen-cq-hoe-pas-ik-mijn-webserver-en-perl-en-mysql-installatie-aan-zodat-scripts-sneller-verwerkt-worden-hulp-request :)
klopt, maar die "rieken" hetzelfde ;) :D
klopt. ik heb bij installatie gezegd dattie een postgreGSL mocht aanmaken...
(maar als lokatie voor de postgresql database heb ik naam, wachtwoord, bla van mijn mysqldatabase opgegeven,... :?)
da kennie. Waarom heb je dan niet de mysql database opgegeven ipv postgresql?

~ Gottfried Leibniz

Verwijderd

Topicstarter
hmm ik wist het niet meer zeker..

heb het board opnieuw geinstalleerd met een nieuwe mySql database.
Pagina: 1