CyberSnooP: Een Webscripting taal moet gewoon voorzieningen hebben om makkelijk met het web om te gaan. Natuurlijk kun je die in elke programmeer taal (i.c.m. met CGI-Bin) zelf inbouwen, maar das imho eigenlijk flauw.
Waarom is dat flauw? Er zijn enorme webapplicaties geschreven in C++, in Python, etc en dan wil je dat geen webtalen noemen?
Elke taal kun je gebruiken om een webinterface af te leveren, heel concreet kan dat inderdaad via CGI, maar dat hoeft absoluut niet.
jopiek: ASP kan met zowel VBScript als JavaScript draaien.
En met nog veel meer (ik noem perlscript en Pythonscript)...
JavaScript <> JSP, JSP IS volgens mij grotendeels Java...
JSP zijn imho gewoon Java webtemplates. JavaScript heeft hier idd niets mee te maken (maar dat zei ook niemand).
vind dat er een fundamenteel verschil tussen een programmeertaal en scripttaal zit.
Dan ga ik zo met plezier lezen waar jij die fundamentele verschil op wilt baseren

Er zit wel een grijs gebied tussen de twee.
Daar gaan we al

Met een script is het bijvoorbeeld niet mogelijk om dingen op machine niveau aan te spreken wat met een taal wel kan en een taal ligt meestal op een lager machineniveau dan een script.
Wat bedoel je met 'dingen op machine niveau aanspreken'? Het woord 'lager' geeft geen grens aan, maar een rangorde. En het woord 'meestal'?!?
Zoals ACM al zegt, ik ben benieuwd waar je perl, java, VB(.NET), python wilt plaatsen.
Er zijn nog tig andere kenmerken te noemen die samen het verschil tussen een script en taal duidelijk maken.
Aha, hoe verlichtend

lnfinitive: Elke programmeertaal waarmee je een programma kunt schrijven dat aan CGI voldoet kan als server-side taal gebruikt worden. Dus elke taal waarmee je standaard input kan lezen en standaard output kunt schrijven voldoet in ieder geval. Ofwel, dat is zo ongeveer elke taal die je kunt bedenken

Kijk, hier ben ik het mee eens
Overigens zou ik als typische webscripting taal graag Rebol naar voren brengen