Toon posts:

Welke webscripting talen zijn er nou eigenlijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 257 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
zoals de topic al zegt.. welke webscripting talen zijn er nou eigenlijk allemaal????
Welke voordelen en nadelen hebben ze nou eigenlijk...
En wat heb je er voor nodig? (soort webserver etc..)

Lijkt me wel handig om te weten om een keuze te maken voor webserver en soort webscripting taal...

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Als je dat nou omdraait....

Kijkt wat je nodig hebt en welke taal/pakket _daaraan_ voldoet.
Dan is het allemaal een stuk reeeler er zijn vrij veel webtalen en om die nou allemaal uit te pluizen is imho weinig relevant.

• SWINX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-06 23:18
Op zondag 24 maart 2002 22:53 schreef ACM het volgende:
reeeler
ë = alt+137 (of " + e) :+

sorry moest ff

Mannen komen van Mars Tweakers, vrouwen van Venus Bokt

• MrBrown
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-06 15:51

MrBrown

Reservoir Dog

Op maandag 25 maart 2002 00:02 schreef SWINX het volgende:

[..]

sorry moest ff
Bij een echte programmeur geen "+e, want da's irritant....

:)

Powered by Manetti (compiled by Jura)

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:53
Op maandag 25 maart 2002 00:07 schreef MrBrown het volgende:

[..]

die ene spatie (om ze te scheiden) ben ik inmiddels wel gewend.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• SWINX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-06 23:18
Op maandag 25 maart 2002 00:07 schreef MrBrown het volgende:

[..]

‰ is ook niet makkelijk
wel "+e dus
Op maandag 25 maart 2002 00:08 schreef Tampie2000 het volgende:

die ene spatie (om ze te scheiden) ben ik inmiddels wel gewend.
hehe, i know that :D

--[nu maar weer ff ontopic]--

Mannen komen van Mars Tweakers, vrouwen van Venus Bokt

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Iedere programmeertaal die je kent mag je wat mij betreft ook 'webscripting taal' noemen.

Met andere woorden, de definitie van 'webscripting taal' zegt erg weinig en ik vind zelfs dat iedere taal daar aan voldoet. Of heb je zelf nog bepaalde eisen die je aan een webscripting taal stelt?

• CyberSnooP
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-09 20:35

CyberSnooP

^^^^ schrijft --->

Een Webscripting taal moet gewoon voorzieningen hebben om makkelijk met het web om te gaan. Natuurlijk kun je die in elke programmeer taal (i.c.m. met CGI-Bin) zelf inbouwen, maar das imho eigenlijk flauw.

De belangrijkste talen zijn naar mijn mening:
PHP
Perl
ASP (min of meer Visual Basic)
JSP (min of meer Java)

Voordelen en nadelen legio, maar met elke taal is een willekeurige klus te klaren (zo ongeveer). Een vergelijking is, zoals ACM (post 2) al zegt, weinig relevant.

|_____vakje______|

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09-2025

djc

Hmjah en dan nog ColdFusion, en Lasso, en ...

Rustacean

Verwijderd

zope en ruby en python en....

• jopiek
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 19:56

jopiek

Tja... 'ns ff denken.

Op maandag 25 maart 2002 01:12 schreef CyberSnooP het volgende:
Een Webscripting taal moet gewoon voorzieningen hebben om makkelijk met het web om te gaan. Natuurlijk kun je die in elke programmeer taal (i.c.m. met CGI-Bin) zelf inbouwen, maar das imho eigenlijk flauw.

De belangrijkste talen zijn naar mijn mening:
PHP
Perl
ASP (min of meer Visual Basic)
JSP (min of meer Java)

Voordelen en nadelen legio, maar met elke taal is een willekeurige klus te klaren (zo ongeveer). Een vergelijking is, zoals ACM (post 2) al zegt, weinig relevant.
ASP kan met zowel VBScript als JavaScript draaien. JavaScript <> JSP, JSP IS volgens mij grotendeels Java...
Daarnaast heb je nog ColdFusion die ook een aardig aandeel heeft, maar dat zei Manuzhai al...
Op maandag 25 maart 2002 00:14 schreef tomato het volgende:
Iedere programmeertaal die je kent mag je wat mij betreft ook 'webscripting taal' noemen.

Met andere woorden, de definitie van 'webscripting taal' zegt erg weinig en ik vind zelfs dat iedere taal daar aan voldoet. Of heb je zelf nog bepaalde eisen die je aan een webscripting taal stelt?
Ik vind dat er een fundamenteel verschil tussen een programmeertaal en scripttaal zit. Er zit wel een grijs gebied tussen de twee.
Met een script is het bijvoorbeeld niet mogelijk om dingen op machine niveau aan te spreken wat met een taal wel kan en een taal ligt meestal op een lager machineniveau dan een script. Er zijn nog tig andere kenmerken te noemen die samen het verschil tussen een script en taal duidelijk maken.

Cogito Ergo Credo

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op maandag 25 maart 2002 07:39 schreef jopiek het volgende:
Ik vind dat er een fundamenteel verschil tussen een programmeertaal en scripttaal zit. Er zit wel een grijs gebied tussen de twee.
Verschil is ongeveer dat de ene wel en de andere niet geinterpreteerd wordt @runtime.
Met een script is het bijvoorbeeld niet mogelijk om dingen op machine niveau aan te spreken wat met een taal wel kan en een taal ligt meestal op een lager machineniveau dan een script. Er zijn nog tig andere kenmerken te noemen die samen het verschil tussen een script en taal duidelijk maken.
Wat bedoel je met dingen op machine niveau? Werken met devices? Dan is Java ook een scripttaal zeker? ;) (En ja, das nog discutabel ook)

Het verschil tussen script en taal is erg klein op al die vlakken. Sterker nog, volgens mij kan je met perl ook devices aan spreken in sommige gevallen, iig kan je er meer op systeem niveau mee dan met Java.

Niveau van executie zal, als het eenmaal geinterpreteerd is, erg weinig uitmaken.
Op maandag 25 maart 2002 00:02 schreef SWINX het volgende:

sorry moest ff
alt+137 = 1+3key's, e is 1 key... en ik ben lui... Ok? :P

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:53

HenkS

Da_king alias HenkS

pl-sql (of hoe je het dan ook schrijft)

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

Op maandag 25 maart 2002 10:22 schreef HenkS het volgende:
pl-sql (of hoe je het dan ook schrijft)
PL/SQL

en moet je wel eerst even een webserver maken die meteen een database aanspreekt, pas DAN kan je het een webscript taal noemen.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-08 13:53

chem

Reist de wereld rond

ASP (bestaat weer uit VB, JS etc.)
ASP.NET (C#, J#, *.NET)
Haskell
Stratego
XSLT
PHP
Perl
Python
Zope
AppleScript (jaja)
ColdFusion
TCL
KSQL (kx)

ook gebruikt bij websites:
C
C++
Java (JSP/Servlets)
Pike
Cocoa :D

wie vult aan?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• mbravenboer
  • Laatst online: 06-11-2025
chem: Wie vult aan?
Haskell
Stratego
XSLT

ASP .NET met:
C#
J#
VB .NET
Haskell .NET
Mondrian .NET
Eiffel .NET
...
oftewel: * .NET

Wie vult aan? :P .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Op maandag 25 maart 2002 11:10 schreef chem het volgende:
ASP (bestaat weer uit VB, JS etc.)
PHP
Perl
Python
Zope
AppleScript (jaja)
ColdFusion
TCL

ook gebruikt bij websites:
C
C++
Java (JSP/Servlets)
Pike
Cocoa :D

wie vult aan?
K

http://www.kx.com
De allersnelste webscripting/database(KSQL) taal die er is. Ook met de kleinste bijbehorende software. Het hele systeem, inclusief GUI, vergelijkbaar met bv SQL Server van Microsoft is een download van 200 Kb.
Bijna niemand kent het, omdat het erg moeilijk te leren is, maar ze gebruiken het oa. bij grote banken in Zwitserland om miljarden records per dag te verwerken.
Ik heb voor hun een research project gedaan http://www.certexchange.com Het was de bedoeling om een systeem te maken wat oa pdf kan genereren uit een database met alleen K en apache, verder geen andere programma's.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Verwijderd

Elke programmeertaal waarmee je een programma kunt schrijven dat aan CGI voldoet kan als server-side taal gebruikt worden. Dus elke taal waarmee je standaard input kan lezen en standaard output kunt schrijven voldoet in ieder geval. Ofwel, dat is zo ongeveer elke taal die je kunt bedenken :)

• LuCarD
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

4gl oftewel informix Web Datablade

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• tomato
  • Niet online
CyberSnooP: Een Webscripting taal moet gewoon voorzieningen hebben om makkelijk met het web om te gaan. Natuurlijk kun je die in elke programmeer taal (i.c.m. met CGI-Bin) zelf inbouwen, maar das imho eigenlijk flauw.
Waarom is dat flauw? Er zijn enorme webapplicaties geschreven in C++, in Python, etc en dan wil je dat geen webtalen noemen?
Elke taal kun je gebruiken om een webinterface af te leveren, heel concreet kan dat inderdaad via CGI, maar dat hoeft absoluut niet.
jopiek: ASP kan met zowel VBScript als JavaScript draaien.
En met nog veel meer (ik noem perlscript en Pythonscript)...
JavaScript <> JSP, JSP IS volgens mij grotendeels Java...
JSP zijn imho gewoon Java webtemplates. JavaScript heeft hier idd niets mee te maken (maar dat zei ook niemand).
vind dat er een fundamenteel verschil tussen een programmeertaal en scripttaal zit.
Dan ga ik zo met plezier lezen waar jij die fundamentele verschil op wilt baseren :)
Er zit wel een grijs gebied tussen de twee.
Daar gaan we al ;)
Met een script is het bijvoorbeeld niet mogelijk om dingen op machine niveau aan te spreken wat met een taal wel kan en een taal ligt meestal op een lager machineniveau dan een script.
Wat bedoel je met 'dingen op machine niveau aanspreken'? Het woord 'lager' geeft geen grens aan, maar een rangorde. En het woord 'meestal'?!?
Zoals ACM al zegt, ik ben benieuwd waar je perl, java, VB(.NET), python wilt plaatsen.
Er zijn nog tig andere kenmerken te noemen die samen het verschil tussen een script en taal duidelijk maken.
Aha, hoe verlichtend :D
lnfinitive: Elke programmeertaal waarmee je een programma kunt schrijven dat aan CGI voldoet kan als server-side taal gebruikt worden. Dus elke taal waarmee je standaard input kan lezen en standaard output kunt schrijven voldoet in ieder geval. Ofwel, dat is zo ongeveer elke taal die je kunt bedenken :)
Kijk, hier ben ik het mee eens :)

Overigens zou ik als typische webscripting taal graag Rebol naar voren brengen :7

Verwijderd

ik denk dat het belangrijkste verschil tussen een webscripting en een programmeer taal is dat een webscripting taal veel minder kan. Perl, PHP en ASP kunnen bijvoorbeeld niet rechtstreeks met de printerpoort communiceren, C(++) en Assemblee weer wel... Een webscripting taal is echt gemaakt om web applicaties te maken, met een programmeer taal kan het ook, maar het is voor andere doeleinden ontwikkeld.
Zo kan je met een tennisracket ook hockeyen, maar het is er niet voor gemaakt...

• tomato
  • Niet online
jurriebur: ik denk dat het belangrijkste verschil tussen een webscripting en een programmeer taal is dat een webscripting taal veel minder kan.
Dus een webscripting taal hoeft minder mogelijkheden te hebben? Minder functionaliteit? Minder ondersteuning? Wat bedoel je met 'er minder mee kunnen'?
Perl, PHP en ASP kunnen bijvoorbeeld niet rechtstreeks met de printerpoort communiceren, C(++) en Assemblee weer wel...
Ehm, wat vind je dan van Java?
Een webscripting taal is echt gemaakt om web applicaties te maken, met een programmeer taal kan het ook, maar het is voor andere doeleinden ontwikkeld.
Dus er hoeft feitelijk geen enkel verschil tussen de twee te zijn, in welk vakje hij past is afhankelijk van het doel dat de ontwerper ervan in het hoofd had?

Verwijderd

daar moet ik even over nadenken...

Verwijderd

Wil je ook nog alle talen hebben die zijn ontwikkeld in de prive/hobby sfeer >:) Dan wordt de lijst wel erg lang.

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-08 10:19

D2k

Op maandag 25 maart 2002 15:43 schreef Gordijnstok het volgende:
Wil je ook nog alle talen hebben die zijn ontwikkeld in de prive/hobby sfeer >:) Dan wordt de lijst wel erg lang.
ik heb ooit hier eens een lijst met 2600 programmeertalen gepost >:) (ong 2600 d8 ik)

:+

tnx Tomato >:)

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

• tomato
  • Niet online
D2k: ik heb ooit hier eens een lijst met 2600 programmeertalen gepost >:) (ong 26000 d8 ik)
Tsja, 23400 meer of minder scheelt in zo'n zin ook niet zo veel he >:) :P

• D2k
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-08 10:19

D2k

Op maandag 25 maart 2002 15:51 schreef tomato het volgende:
Tsja, 23400 meer of minder scheelt in zo'n zin ook niet zo veel he >:) :P
O-)
[edit]
http://wuarchive.wustl.edu/doc/misc/lang-list.txt
ik zal um maar niet quoten :+

Doet iets met Cloud (MS/IBM)

Verwijderd

Op maandag 25 maart 2002 15:57 schreef D2k het volgende:

[..]

O-)
[edit]
http://wuarchive.wustl.edu/doc/misc/lang-list.txt
ik zal um maar niet quoten :+
En dat zijn alleen nog de "serieuze" talen.
Hier staan nog wat minder serieuze:
http://www.catseye.mb.ca/vintage/lesserknown/
http://www.dangermouse.net/esoteric/
Kijk een naar LITHP (= LISP, maar dan zonder S), BrainFuck, OOK!, Haifu en Piet. B-)
Nu nog een beetje on-topic.
*.NET lijkt me erg leuk worden.
HTML en embedded COBOL script. |:(

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-08 12:40
Op maandag 25 maart 2002 15:31 schreef jurriebur het volgende:
Perl, PHP en ASP kunnen bijvoorbeeld niet rechtstreeks met de printerpoort communiceren, C(++) en Assemblee weer wel...
Hoezo zou Perl niet met de printerpoort kunnen communiceren? Perl is geen specifieke webscript taal, maar een gewone script taal, die tevens voor webdoeleinden kan worden gebruikt.

Het bestand /dev/lp0 is perfect te openen met Perl (en ook PHP trouwens), en dat is onder Linux en Unix wat onder Dos en afgeleiden LPT1 is.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

Pagina: 1