• EB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-12-2025

EB

CU online

Topicstarter
Ik heb na een jaar mijn Psion 5 maar weer eens in gebruik genomen nadat ik die toen in de kast had gegooid omdat hij iedere soort batterij binnen 2/3 dagen leegzoog... :( (Duracel, alkaline, oplaadbatt. etc)

Nu loopt ie bij mij op een gemiddelde batterijstroom van 41-48mA Is dit normaal? :? Bij switchen tussen de schermen loopt ie op 110mA

Nu dus net de nieuwste GP NiMH 1800mAh gehaald, want heb gehoord dat deze batterijen wel een succes zijn... :9

Ik wil nog een CompactFlashkaartje kopen om in ieder geval mijn data te kunnen backuppen voordat die batt. weer leeggezogen zijn.... :(
1. Heeft iemand er nog een 2ehands in de aanbieding? :)

2. Weet iemand nu of dit normaal is of dat de mijne behoorlijk afwijkt van andere apparaten? (normale batterijen in 3 dagen leeg)

-- MacBook Pro, iPhone 12 Pro Max, Denon AVR-X4200W, KEF, iPad Pro 12.9,, Kitesurfing (Mirns/Workum/Flevo - DM me voor contact, zoek nog beginnende kiters om mee het water op te trekken.. :-) --

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
1 als de batterijen leeg zijn, ben je je data niet kwijt, in de psion zelf zit toch ook flash geheugen dat geen stroom nodig heeft.

2 heb je niet per ongeluk constant de achtergrond verlichtig aanstaan, dat ding slurpt namelijk stroom.

• EB

EB

CU online

Topicstarter
1. Nee, alleen de Bios, de standaardprogrammatuur blijft staan, de rest (alle invoer, agenda, adressen) ben je gewoon kwijt. (nadat hij binnen 2 dagen ook je backup batterij heeft leeggeslurpt).

2. Nee, de verlichting, gebruik ik alleen op 220V, dat klopt, die moet je zeker niet gebruiken, tevens de voice recorder optie is een behoorlijke battery-burner...

Ik vraag me dus af of compactflash geheugen het batterijverbruik enigszins reduceert naast een goede bescherming van je data).......... :)
Maar zijn er nu ervaringen met de Psion5net zoals ik die heb? |:(

-- MacBook Pro, iPhone 12 Pro Max, Denon AVR-X4200W, KEF, iPad Pro 12.9,, Kitesurfing (Mirns/Workum/Flevo - DM me voor contact, zoek nog beginnende kiters om mee het water op te trekken.. :-) --

Verwijderd

...als de batterijen leeg zijn, ben je je data niet kwijt, in de psion zelf zit toch ook flash geheugen dat geen stroom nodig heeft...
Faut... je bent je data toch echt kwijt als je batterijen leeg zijn... alleen het OS blijft staan...
Op zondag 24 maart 2002 21:22 schreef EB het volgende:
Nu loopt ie bij mij op een gemiddelde batterijstroom van 41-48mA. Is dit normaal?!
Ik heb ook maar even mijn Psion 5mx er bij gepakt... deze gebruikt idd hetzelfde... volgens mij is dit verbruik dus idd normaal... ik doe trouwens ongeveer 1,5 maand met mijn batterijen... de backup heb ik nog nooit vervangen :P

• winnie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19:14

winnie

de poes...

Ik heb een ericsson MC218. Dat is een luxe series5MX (12MB rom ipv 8). Mijn batterijen gebruik is 48mAH.
Met batterijen en de autoshut-off optie aan (na drie minuten) houdt ik het denk een dag of 5 uit. Ik gebruik hem dan ook meestal op netstroom.
Flash cards zuigen natuurlijk wat stroom extra. Weliswaar blijft de data behouden op flashcards, maar schrijven zal wat meer kosten dan in het RAM schrijven (denk ik).

Verwijderd

De ericsson een luxe versie van de 5mx?! Dacht ut niet... de 5mx is de op 1 na meest uitgebreide pda met het Epoc systeem... de meest uitgebreide is de series 7 van Psion (die enorme dingen)... de 5mx heeft trouwens 16mB intern geheugen, 16mB opslagruimte en een compactflashdrive waarvan bekend is dat ie zeker compactflash aan kan tot 96mB...

• EB

EB

CU online

Topicstarter
Wat kan die Psion 5 nu aan? Hoeveel MB max voor een CompactFlash kaart?

En verkoper in een winkel van de block zij dat kodak compactflash kaarten niet op de Psion 5 pasten..... :?

Welke dan wel?
En wie heeft er nog eentje te koop voor me? :)

• winnie

winnie

de poes...

De erisson heeft ook 16 MB ram. Alleen heeft de ericsson 12 MB rom, terwijl de psion 5MX maar 10 MB rom heeft. Die extra romw ordt dus ook gebruikt voor onder andere een andere data/adressen manager (contacts geheten) en een phone-book voor een ericsson telefoon. Verder is die gelijk aan de Series5MX. Zie bijvoorbeeld hier voor een review met de verschillen uitgelegd.
Bovendien is de 5 niet de één-na-uitgebreidste consumentenpsion, maar de twee-na-uitgebreidste. Zowel de netbook als de psion7 zitten er nog boven.
Een series5Mx/ErissonMC218 kan minimaal tot 128MB CF aan. Ik heb 64MB erin zitten, maar ken zat mensen met 128MB. Formateren duurt wel lang en het is aangeraden om een disk-optimizer te kopen/downloaden (warez!). Hiermee kan je de standaard clustergrootte verkleinen. (soort FAT16/FAT32 verhaal). Wat een normale Series5 kan hebben aan grootte weet ik niet, ben toen nooit verder gekomen dan 8MB, alhoewel Psion zelf iig 20MB kaarten voor de series5 verkocht.
PS: let op dat je geen Apacer compact-flash koopt. Die zijn incompatible met Psion. Deze apacer kaarten zijn oa de standaard kaarten bij Mycom. In principe past verder elke kaart, maar een omruilgarantie kan natuurlijk nooit kwaad.
PPS: denetbook mag dan groot lijken, dat ding is precies wat een laptop zou moeten zijn. Instant-on, alle goede software, kleur, fullsize keyboard, maar tegelijkertijd klein, licht en handig. Als iets een megagadget is, is het dat ding wel. Jammer dat ze toen erg duur waren en nu nog erg duur zijn (tweedehands) :(

• EB

EB

CU online

Topicstarter
Op dinsdag 26 maart 2002 08:56 schreef winnie het volgende:
Wat een normale Series5 kan hebben aan grootte weet ik niet, ben toen nooit verder gekomen dan 8MB, alhoewel Psion zelf iig 20MB kaarten voor de series5 verkocht.
Thanx voor de tips. Al is het verdomd moeilijk om nog CompactFlaskaartjes te vinden onder de 20 Mb... :(

Wat ga je nu extra doen met een 64/128 Mb kaartje? Gps + navigator software gebruiken, of 4 telefoonboeken erop zetten :? (Zie het nut niet helemaal)

Winnie, kan ik dat 8 Mb kaartje van je overnemen? :)

• winnie

winnie

de poes...

Ik heb die 64MB aardig gevuld. Routeplanner, cityplanner, michelin gids, text-editorm doom, schaken (tweemaal), tekenprogramma/fotobewerking, diskoptimizer, opera, paswoord-encrypter, nintendo mickey spel, pdf-viewer, moviedatabase, winepoc, enz. Heleboel troep die ik (bijna) nooit gebruik, maar dat geldt ook voor een zwitsers zakmes. Toch is het handig om het bij je te hebben, just in case :). En in een vliegtuig is het altijd leuk om er mee te spelen.
Iig heb ik op mijn c-drive (RAM) nog 9952K vrij van de 16MB, en op de CF kaart 29094KB vrij (van de 64MB).

Sorry, die CF-kaart kan je niet overnemen. Ik heb er ooit een godsvermogen voor betaald (die dingen waar toen nog echt duur, 16MB kostte iets van 400 gulden) en ik heb hem nodig voor mijn Series5. Wat ik wel kan doen is de 64MB kaart in mijn series5 zetten. Als die herkend wordt, dan kan je ook een 64MB kaart gaan kopen. (ik schrijf het wel even in mijn agenda, gaat vanavond die Big Ben luiden :))

• winnie

winnie

de poes...

In mijn series5 (dus geen Mx) past de 64MB Cf-card (van dane elec). De machine herkent de kaart en kan hem lezen. Schrijven heb ik niet geprobeerd, maar zal vast ook wel lukken.
Pagina: 1