Toon posts:

[3D] Onderzoek naar realisme

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben de laatste paar weken zowat alle 3d galleries afgegaan. Ik ben er van 3dsmax, maya, BRS en nog veel meer tegengekomen. Ik weet nu niet of het toeval is of dat het aan de artist of aan de texture kwaliteit ligt maar ik vind 'overall' de galleries van de Brazil Rendering System het realistischst. Heb ik gelijk? Ik heb ook gehoord dat BRS veel makkelijker is dan alle andere progs. Ik zelf heb 3ds max en ik ben pas begonnen en ik vind het verd*md moeilijk :9. Vergelijk zelf bv. de galleries van http://www.splutterfish.com met die van http://www.3dmax.com.

Graag commentaar *D

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-09 15:54

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

ik vind niet dat je BRS (hoe kom je aan die afkorting :?) kunt vergelijken met 3dMax. Het is een plugin, die is toegespits op het renderen (met GI enzo). 3dMax kan alles, modeleren, animeren, renderen. Geen wonder dat de renderkwaliteit dan minder is, die andere onderdelen moeten ook in orde zijn.

Btw. mag ik nog even Cinema 4D aan prijzen, kan ook zeer realistische plaatjes opleveren :). Evenals Lightwave, Softimage en nog een paar anderen overigens.

Verwijderd

Topicstarter
/me zoekt op google naar cinema4d galleries....

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 24 maart 2002 21:23 schreef handige_harrie het volgende:
ik vind niet dat je BRS (hoe kom je aan die afkorting :?)
Brazil Rendering System..?
..kunt vergelijken met 3dMax. Het is een plugin, die is toegespits op het renderen (met GI enzo). 3dMax kan alles, modeleren, animeren, renderen. Geen wonder dat de renderkwaliteit dan minder is, die andere onderdelen moeten ook in orde zijn.

Btw. mag ik nog even Cinema 4D aan prijzen, kan ook zeer realistische plaatjes opleveren :). Evenals Lightwave, Softimage en nog een paar anderen overigens.
:9~ Die cinema 4d plaatjes zijn echt :9~

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-09 15:54

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Op zondag 24 maart 2002 21:29 schreef Ann0 het volgende:

[..]

Brazil Rendering System..?
Ja dat had ik wel door, ik had alleen nog nooit van de afkorting gehoord, meeste mensen zeggen gewoon 'Brazil'.
En nogmaals, Brazil is alleen een renderer (correct me if I'm wrong) en in tegenstelling tot wat jij zegt is zeker niet makkelijk, als ik dat hier zo lees. Terwijl 3dMax een volledig pakket is.

Verwijderd

final render mag der ook wel wezen

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
als je net begint met max dan lijkt het mij niet slim om met brazil e.d. te beginnen. Leer eerst het programma goed kennen, en de renderer die erbij zit. De splutterfish gallery bestaat niet uit plaatjes van beginners maar van mensen die al langer met CG werken. Brazil is een erg mooi, maar het blijft een tool, die er niet voor kan zorgen dat je slechte texturen mooi worden of je lelijke modellen netjes. Dat doe jij.

Het is een combinatie van factoren; texturen , modeleren, belichting, etc. Als jouw textuur en modeleer skills niet aanwezig zijn, is er geen renderer die er voor zorgt dat je wat moois krijgt.

Beginners met brazil resulteert vaak in een kubus en een bol op een plat vlak, met GI. oooooooohhhhhh.

En als je even zoekt vind je een hele hoop moois gerenderd met de scanline renderer van max.

Begrijp me niet verkeerd, ik prefereer ook vaak brazil, maar ik heb (iig de illusie :)) dat ik redelijk kan modeleren en texturen maken.

kortom, hou het in evenwicht.

specs

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 24 maart 2002 21:39 schreef gladiool het volgende:
als je net begint met max dan lijkt het mij niet slim om met brazil e.d. te beginnen. Leer eerst het programma goed kennen, en de renderer die erbij zit. De splutterfish gallery bestaat niet uit plaatjes van beginners maar van mensen die al langer met CG werken. Brazil is een erg mooi, maar het blijft een tool, die er niet voor kan zorgen dat je slechte texturen mooi worden of je lelijke modellen netjes. Dat doe jij.

Het is een combinatie van factoren; texturen , modeleren, belichting, etc. Als jouw textuur en modeleer skills niet aanwezig zijn, is er geen renderer die er voor zorgt dat je wat moois krijgt.

Beginners met brazil resulteert vaak in een kubus en een bol op een plat vlak, met GI. oooooooohhhhhh.

En als je even zoekt vind je een hele hoop moois gerenderd met de scanline renderer van max.

Begrijp me niet verkeerd, ik prefereer ook vaak brazil, maar ik heb (iig de illusie :)) dat ik redelijk kan modeleren en texturen maken.

K thx

Verwijderd

ik kan be-amen dat gladiool geen enorme prutser is :P (als dat niet positief klinkt :))

Verwijderd

Op zondag 24 maart 2002 22:13 schreef boppie het volgende:
ik kan be-amen dat gladiool geen enorme prutser is :P (als dat niet positief klinkt :))
Ach ja, die gladiool, hij kan een beetje redelijk erg goed modellen, en een beetje redelijk best wel ok maar toch van top niveau renderen.....ach ja :)

/me had toch de vreemde impresssie dat gladiool hier de modeller-god was B-)

Verwijderd

Brazil is geen 3D prog op zichzelf.
Het is een rendersysteem.
Brazil is in principe een code die licht(radiosity) simuleert doormiddel van GI(Global Illumination).
Brazil is een plugin voor 3DS max, het filtert de renderings van de standaard scanline renderer in max en creeert zo de welbekende "BrazilLook".
Iets renderen in brazil betekent nog niet dat het er realistisch of mooi uit gaat zien(het helpt wel wat), je zult het uiteindelijk toch zelf moeten doen.
Een goed model, goede textures, goede belichting, goede compositie en talent zijn nodig om een rendering te laten slagen.
En al die dingen doet Brazil echt niet voor je.
Voordat jij het niveau haalt dat je op de splutterfish gallery ziet ben je al een paar jaartjes verder.(no offense, maar dat is meestal zo)

• iain
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-07-2017

iain

Full Flavor

trueSpace heeft ook errug mooie renders... versie 5 heeft ook als ondertitel: Reality Renderer (in tegenstelling tot 4: Born to Accelerate) (let niet op mijn engels).

Maar die van Brazil zijn vertieft mooi. :9~

Caligari trueSpace: ook gallery

I used to be an atheist, until I realised I was god.

• Zydell
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-06 12:40

Zydell

* * * * *

Ik zie 'BRS' zelf als een manier om de eindscene/filmpje af te werken. Ook ik vind dat je beter eerst kunt leren modelleren en texturen. 'BRS' is heel leuk en het kan mooie eindresultaten geven maar zoals Gladiool al zei, de inhoud van de scene veranderd niet, alleen hoe het weergegeven wordt. Het is, denk ik, voor beginners veel belangrijker dat ze doorhebben op welke manieren je het beste op je modellen uitkomt, welke modifiers je moet gebruiken, met welke vormen je begint en hoe je op het eindmodel uitkomt. Texturen is weer een geval apart. Je moet even weten hoe je de 'polygonen' van het model omzet naar een texture map, maar het maken van textures zelf is toch meestal photoshop (of een ander programma) werk.
Tip: Koop/Leen/Huur een boek en begin bij de basics :) realisme komt wel..

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 25 maart 2002 16:23 schreef Zydell het volgende:
Tip: Koop/Leen/Huur een boek en begin bij de basics :) realisme komt wel..
Heb ik in pdf format :P, ik was ook niet van plan om brs aan te schaffen ofzo maar ik vroeg me gewoon af waarom die galleries zo realistisch zijn. En ik heb mijn antwoord gekregen ;).

Verwijderd

Op maandag 25 maart 2002 17:18 schreef Ann0 het volgende:

[..]

Heb ik in pdf format :P, ik was ook niet van plan om brs aan te schaffen ofzo maar ik vroeg me gewoon af waarom die galleries zo realistisch zijn. En ik heb mijn antwoord gekregen ;).
Brazil is (nog) gratis, zie splutterfish

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 25 maart 2002 17:23 schreef mophor het volgende:

[..]

Brazil is (nog) gratis, zie splutterfish
Weet ik :P daarom zei ik aanschaffen en niet kopen 8-)

Verwijderd

euhm ok, is gelukkig niet het zelfde :P

Verwijderd

Begrijp me niet verkeerd, ik prefereer ook vaak brazil, maar ik heb (iig de illusie ) dat ik redelijk kan modeleren en texturen maken.

ben ik het helemaal mee eens

Ik had eerst ook final render op me bakkie staan, maar dan moest je weer gaan klooien met al die instellingen wat me weer afleidde van het eigenlijke max werk. Aangezien ik nog veel basic max shit wil leren heb ik et er dus maar weer afgedonderd
Pagina: 1