[HD] Peltier voor harde schijf?

Pagina: 1
Acties:

• Snipisnap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025
Ik heb dus gelezen dat zo'n koelbox voor in de auto een lichte peltier heeft. Die is niet geschikt voor een proc, maar wellicht wel voor een harde schijf?
Als dat zo is wil ik graag mijn harde schijf en die peltier een beetje wegproppen met een fannetje erop die op 5 volt draait.
(Ja, ik wil een stille pc 8-) )
De rest is al aardig gelukt:
GF2 is volledig passief gekoeld
northbridge van A7V266 passief gekoeld (rotgeluid!)
Tbird 1.4 met HHC-001 (heatpipes) en een PAPST 8042 NGML gevarieerd van +- 7V naar 12V
Enermax 350W
Optionele outtake die automatisch aangaat als het nodig (al moet ik zeggen dat die Enermax verd*md goed zijn werk doet :) )
Mijn HD is een WD1000BB (35-38 dB = TE HARD)
Andere suggesties zijn natuurlijk van harte welkom!

"It certainly appears so..."

Verwijderd

LOL
1)peltier op je HDD
2)koelen met een fan op 5V

Verwijderd

Op zondag 24 maart 2002 19:37 schreef Aico het volgende:
LOL
1)peltier op je HDD
2)koelen met een fan op 5V
ja kort samengevat dus forget it

• ntsx
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-02-2024
waarom zou je een peltier voor je harde schijf willen als er toch airflow in je kast is? je harde schijf wordt toch nooit heter dan 40 graden? :?

too fly for a white guy

• Snipisnap
Op zondag 24 maart 2002 19:47 schreef ntsx het volgende:
waarom zou je een peltier voor je harde schijf willen als er toch airflow in je kast is? je harde schijf wordt toch nooit heter dan 40 graden? :?
Airflow? Mijn kast? >:)
Nou goed, zo erg is het nu ook weer niet.
Maar zoals gezegd wil ik mijn PC zo stil mogelijk maken, en die harde schijf helpt daar niet echt bij.
Om ff verder te gaan over die koelbox... Die is ook slechts gekoeld door 1 fan. Als je dat combineert met een redelijke airflow, moet een fan op 7V toch tenminste lukken???

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02 21:14
als jij een pelt op je HDD zet --> HDD dood.

Een HDD gaat niet snel dood door oververhitting, maar eerder door ONGELIJKMATIGE koeling :)

• mboy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-06-2024
northbridge van A7V266 passief gekoeld (rotgeluid!)
Passief is volgens mij alleen met heatsink. Hoe kan dat nou een rot geluid zijn :?

• ronaldmathies
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Op zondag 24 maart 2002 19:29 schreef Snipisnap het volgende:
Ik heb dus gelezen dat zo'n koelbox voor in de auto een lichte peltier heeft. Die is niet geschikt voor een proc, maar wellicht wel voor een harde schijf?
Als dat zo is wil ik graag mijn harde schijf en die peltier een beetje wegproppen met een fannetje erop die op 5 volt draait.
(Ja, ik wil een stille pc 8-) )
Nu kan het aan mij liggen maar je computer word er echt niet stiller van als je je harde schijf gaat koelen met een peltier.

Dan heb je niet alleen het geluid van je HD maar ook nog eens van de fan die daar op zit.

3015 Wp-z 5360 Wp-nno op 2 x SMA-SB3600 TL-21, Warmtepomp: ERSC-VM2CR2 / PUHZ-SHW140 YHA, WTW Q350, EV Kia Ev6 GT-Line

Verwijderd

Wat je wel zou kunnen proberen is je HD te isoleren met antiherrieschuim oid. Maar dan wordt ie weer warmer, en moet je em koelen, en maakt ie net zoveel herrie als eerst.
Een beetje het steenhouwerverhaal :)

Staat je hd al in silent mode? Of kan dat niet met jouw schijf?

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-02 14:57

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Op zondag 24 maart 2002 20:16 schreef Mboy het volgende:

[..]

Passief is volgens mij alleen met heatsink. Hoe kan dat nou een rot geluid zijn :?
Waarschijnlijk bedoelt ie dat het eerst een rotgeluid was...

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Pure geld en energie verspilling.

Normaal zit er niet eens een heatsink op en jij wilt er een peltier opzetten, dat terwijl er niet eens eens overgeklokt word(wat klok je over aan een HD??? (van fsb word ie niet sneller, alleen de data max data transfer, van de buffer dus)

Echt geen nut. Je kunt beter de temps zo stabiel en constand mogenlijk houden van HD's, hebben ze veel meer aan.

• bitflusher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:43

bitflusher

flushed die *** pc

laat m toch orgineel zijn, k ben nog geen peilter gekoelde hd's tegengekomen dus kan dit best leuk zijn :)

Verwijderd

Op zondag 24 maart 2002 20:16 schreef ronaldmathies het volgende:

[..]

Nu kan het aan mij liggen maar je computer word er echt niet stiller van als je je harde schijf gaat koelen met een peltier.

Dan heb je niet alleen het geluid van je HD maar ook nog eens van de fan die daar op zit.
Die fan wil ie op 5V laten lopen, die hoor je dan dus niet meer.

Verder, je koelt een Peltier echt niet met een fan. Een peltier werkt namelijk zo:
Aan een kant wordt ie door stroom erdoorheen te laten lopen heeeeeel erg koud, maar aan de andere kant heeeel erg warm. Vergelijk het met een koelkast...

Verder kan je zelfs een 72W Peltier pas goed koelen als je een beetje waterkoeling hebt, laat staan een 150W met (normale, geen extreme) waterkoeling. Laten we zeggen dat die van jou 30W is ofzo, dan kan je dat niet eens met 4 fans op 12V koelen. ten eerste moet de warmte direct weg, dus dmv een waterblok of dik heatsink. En dan moet dat ook nog eens goed gekoeld worden... Je moet dus sowieso 2 Alpha PAL's erop zetten, en dan nog een paar fan's...

Je HDD gaat sowieso dood van de onregelmatige koeling, maar daar hadden we het niet over.. :P

• Snipisnap
Ach ja, twas een leuk id...
Moesten jullie het nou per se aan flarden schieten? :)
Nou was ik niet echt van plan om een peltier rechtstreeks op mijn harde schijf te plaatsen. Ik dacht meer aan zo'n kant en klare koel-box voor de auto. Als ik wat modificaties toepas op zo'n ding is ie vast stil te krijgen. En je harde schijf hoor je dan ook niet meer neem ik aan (als ie in de koelbox zit.)
Het principe is dus dat ik een kastje om mijn harde schijf bouw/koop. In dat kastje zit dan koeling voor de harde schijf.
Is het bijv. een id om een afgesloten kast te maken van aluminium?
Dan circuleer je de lucht in dat kastje, zodat het in ieder geval weggaat van de harde schijf. Vervolgens verliest de lucht in dat kastje enigszins zijn warmte aan de alu wanden (of zilvere wanden >:) )
Tis maar een id...

PS: HD is WD1000BB (heeft geen silent mode oid)
PPS: Ik heb een A7V266. Het fannetje van de northbridge op dit ding maakt een geweldig kabaal als je de PC opstart. Dit houdt na ca. minuutje op, maar is toch wel hoooogst irri. (Heatsink komt van een AMD 486 66Mhz!!! Jippie, doet het zeer goed!)

Verwijderd

Wat ik gewoon zou doen als ik jou was is een 5400rpm skijf van Maxtor kopen. Die dingen zijn hardstikke stil en raken ook niet gauw overhit. (Dus geen SCSI 15k rpm skijf erin >:) )

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

edit:
laat maar tis al laat :Y)

Maar lijkt mij idd niet zo'n goed idee! :)

• Snipisnap
Op maandag 25 maart 2002 00:48 schreef ketjap het volgende:
Wat ik gewoon zou doen als ik jou was is een 5400rpm skijf van Maxtor kopen. Die dingen zijn hardstikke stil en raken ook niet gauw overhit. (Dus geen SCSI 15k rpm skijf erin >:) )
Hehehe, ja, Stil en 15000 RPM schijven zijn niet goed met elkaar te verenigen.
BTW, een 5400 schijf is geen optie. Ik ga niet NOG eens paar honderd guldens meer geld uitgeven aan een stille PC en minder performance!

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-02 23:19

Bene

list incomprehension

Waarom schieten jullie dit plan af? "Andere harddisk kopen"? "Waarom koelen"? Neptweakerts!

Het idee is eigenlijk best haalbaar, het kost alleen ruimte. Stelling met een wat zwakkere pelt (NIET kleiner, wel zwakker) die je op een koperen plaat of op een rondgebogen pijp plakt. Heatsink met 80mm fan op de onderkant op 7v en je hebt aardig stille koeling voor een aardig warme schijf.

• Bjorker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:17

Bjorker

Cadillacs rule!

Inderdaad, een groter oppervlak die contact maakt met de harddisk, en daarop een koeling (ok pelt, maar maakt verder niet uit) zal minder snel problemen geven. Heb zelf ook zo'n antiek ding ergens inzitten, waar ik iets voor aan het verzinnen was, omdat hij veel te heet wordt. (kan niet eens mijn vinger er langer dan 2 seconden ophouden)

Nope

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Hier moet je heel erg mee uitkijken. Je peltier kan nooit je harddisk op alle locaties even koel krijgen. Gevolg: condens in je schijf. Gevolg: harddisk dood.

Een peltier kan je prima met een fan koelen. Je zorgt er dan voor dat de peltier zijn warmte kwijt kan. De warme kant moet natuurlijk ook wel airflow of waterkoeling hebben. De peltier zorgt er alleen voor dat de bedrijfstemperatuur flink lager wordt. Maar de hitte aan de andere kant moet echt weg kunnen.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Pagina: 1