[Mac]Gedeelde ADSL ERG traag

Pagina: 1
Acties:

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Ik heb thuis 2 iMac's staan die de ADSL verbinding van Wanadoo (512kb down pakket) delen dmv IPNetRouter 1.6.5. De ADSL modem staat aangesloten op de hub waar de iMac's ook op staan aangesloten.

Alles werkt enzo maar als ik dus op het internet zit dan gaat het erg traag. Om tweakers.net te bekijken deed ik er 220 seconden over. Een download van apple.com deed het gemiddeld met 3 KB/s.

Toen we ADSL nog maar net hadden was het nog niet gedeeld maar konden we dus niet tegelijk op het internet. De modem stond wel aangesloten op de hub. Het ging toen dus wel met een gemiddelde snelheid van 40KB/s, wat toch wel de normale snelheid is voor de ADSL.

Help! Het gaat nu zelfs langzamer dan de 56k lijn die we eerst hadden!!! :( :'(

kleurbleur.nl

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-07 21:56

active2

Google is your friend

Hoeveel ip adressen hebben jullie?

Als dat er maar een is dan heb je wel een probleem! Want dan zul je toch eerst een computer moeten hebben die dat deelt. ;)

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• Sage
Ok, niet helemaal duidelijk geweest sorry.
1 van de iMac's deeld dus het internet dmv IPNetRouter1.6.5.
Ook op die iMac gaat het internet zeer langzaam. :(

oja, de hele bende draait onder MacOS 9.2.2 :)

kleurbleur.nl

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 07:59

chem

Reist de wereld rond

welke modem heb je?

volgens mij hoor je die nl. helemaal niet op je hub; maar op je Mac aan te sluiten.

Evt. kan je je MTU op ~ 1400 zetten ipv 1500 (werkt vaak wel)

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• Sage
De modem heet (tenminste wat er opstaat aan de voorkant) Speed Touch Home en een stikje daarnaast ISDN, aangezien wij ISDN hebben.

Maar de modem hing dus al eerder aan het hubje en deed het toen perfect, het probleem is sinds we tegelijk op het internet kunnen met IPNetRouter.

En de modem aan de Mac alleen te hangen is niet zo handig aangezien de netwerk poorten dan bezet zijn en hij dan niet meer op het netwerk kan.

En wat is MTU en waar kan ik dat vinden?
Sorry, maar van TCP/IP weet ik niet zoveel af... ;(

kleurbleur.nl

• chem

chem

Reist de wereld rond

ipnetrouter's site + andere tools kunnen je wel vertellen hoe je je MTU aanpast. Het komt er op neer dat door de extra overhead van IPNR er wellicht 1500 bytes aan dat in een 1550 bytes grote packet wordt gestopt - met een header van bv. 100 bytes.
Dit zijn 'zomaar' getallen, maar het zou dan kunnen zijn dat er dus packets droppen.

• Sage
Ik heb de site van sustainnetworks bekeken en heb daar dus wel een manual gevonden van hoe je het moet instellen enzo. En dat staat ook allemaal goed, maar er word nergens een woord gerept over MTU. Ja, ok 1x maar daar hebben ze het alleen over een verouderde versie waar je die optie moet inschakelen.

Ik heb daar ook de FAQ en de Troubleshooting doorgenomen maar werd er ook niks wijzer uit. :(

kleurbleur.nl

• chem

chem

Reist de wereld rond

• Sage
hm aja, maar in de FAQ van de IPNetRouter staat dat je bij versie 1.5 of hoger alleen maar IPNetRouter zelfs nodig hebt.
Dus vandaar dat ik daar nog nooit naar heb gekeken.

Sorry, had niet de hele pagina door geleze nwaardoor eigenlijk alleen maar bleek dat het een registratie is die je niet hoeft te betalen.

kleurbleur.nl

Verwijderd

En in die Imac heb je natuurlijk maar een (1) ethernetkaart, dus dat betekent dat je Imac eerst alle data moet binnenhalen via die netwerkkaart, en het vervolgens weer moet doorsturen via dezelfde netwerkkaart, dat moet vervolgens allemaal door één en dezelfde hub, wat een drama. Dat gaat dus gewoon niet vlot werken. Vraag me niet precies waarom niet, ik heb het ook zo geprobeerd, maar dat word dus niks. Je hebt gewoon een tweede netwerkkaart nodig.

Veel beter idee:
Neem gewoon een ouw mac, (een leuke performa of 6100 ofzo) met os 8.1 en twee netwerkkaartjes erin, maak dáár met ipnetrouter een daadwerkelijke router van, en sluit alle andere puters er op aan mbv je hubje.

Je zult zien dat het dan allemaal veeeel sneller gaat. :D

Succes ermee

Verwijderd

Op dinsdag 26 maart 2002 17:59 schreef tecks het volgende:

Veel beter idee:
Neem gewoon een ouw mac, (een leuke performa of 6100 ofzo) met os 8.1 en twee netwerkkaartjes erin, maak dáár met ipnetrouter een daadwerkelijke router van, en sluit alle andere puters er op aan mbv je hubje.

Je zult zien dat het dan allemaal veeeel sneller gaat. :D

Succes ermee
of neem gewoon een hardwarematige router, zoals de draytek vigor 2200e. Kosten evident.

• Sage
Maar is het dus echt niet mogelijk om dat sneller te krijgen?
Want ik vind 3kb/s wel erg weinig. Dat zou die toch wel bij moeten houden?

kleurbleur.nl

• chem

chem

Reist de wereld rond

3 kb is wel erg weinig. Check eens of de performance op de iMac sneller is zonder NAT

Ook kan je kijken of je collisionlampje erg blij is...

Verder kan je echt voo een drol een 2e hands Macje kopen: zie www.tweedehandsmac.nl

Pagina: 1