[..] Linux Newbie Guide

Pagina: 1
Acties:
  • 183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-12-2024
1.0: Newbie?
Wat is een newbie nou eigenlijk? Is een newbie een scheldwoord, of iemand die nieuws met een OS of Computerspel? Ik denk dan toch echt 't laatste. Het woord newbie is langzaam veranderd in een soort 'scheldwoord' door andere (meer geadvanceerd) gebruikers. In feite is een newbie dus gewoon iemand die nieuw is bij 'iets' (Laten we zeggen Linux). Kijk, ik ben ongeveer een van de meest grote newbie.. Ik heb al honderd keer Linux proberen te instaleren, zowel Slackware en Red Hat 7.2. Ik heb een keer met succes Slackware erop gekregen, maar 't er weer afgehaald binnen twee dagen omdat 't geen grafisch gedoe kon draaien ofzo, dus heb ik er Windows 2000 opgezet. Nu heb ik een nieuwe computer (met 1.2Gb) en daar wou ik dus Red Hat 7.2 opzetten (Met KDE). Nadat ik heel tevreden was met 't héél erg 'newbie-'vriendelijk visueel installer iets wat verdacht veel op de Windows install leek :-)

Binnen een zucht, een kuch.. en twee vastlopers kon ik instaleren. Newbie's met Linux zullen snel stuiten op 't partities maken probleem. 't Is telkens anders, 't ligt eraan hoe groot je Harde Schijf is. Nadat je op IRC vijftig kanalen bent afgegaan om te vragen hoe groot je /, /home, en je swap partitie moet zijn kan je verder met accounts aanmaken en een Desktop selecteren (KDE of GNOME that is). Daarna gaat ie formateren, instaleren en de image file van CD kopieren.. Ik kom niet verder dan dat, want m'n Harde Schijf is veels te klein... 900MB is lang niet genoeg om er KDE (soepel) op te krijgen.. Dus ik ben dus afgeknapt, maar ik blijf doorgaan.. Morgen krijg ik een nieuwe computer, en maar bidden dat ie genoeg ruimte heeft trouwens..

2.0: Instaleren
Dus je wilt nog steeds jouw plan doorzetten en een echte Linux-nerd worden? Okay, allereerst de specs, voor een default install van Red Hat 7.2 met KDE (2.2) slurpt ongeveer 1.6 Gigabyte, en je hebt ongeveer 128MB aan RAM nodig, op de computer waarop ik 't probeerde te instaleren was 't RAM Geheugen 48MB, 't draait, maar 't is je niet aan te raden :-)

"Ok, ik heb 't gedownload en wil 't op een andere computer zetten, die nu naast me staat. En nu?" Je moet de .iso die je net heb gedownload op CDtje branden, maar niet zomaar branden maar als Image.. We gaan ervan uit dat je Nero Burning Rom gebruikt, de meerderheid gebruikt die namelijk. Je moet 't als Image branden. Nee, daar bedoelen ze niet .JPG of .GIF mee :9

Als je in 't filebrowse systeem van Nero bent selecteer je de .iso naar je 'CD Layout' en ga je naar File > Burn Image. Nero zal nu beginnen met branden, vervolgens stop je de CD in de computer. Je reboot 'm en terwijl je dat doet druk je op F8 of Delete (Als Windows 98 er nog steeds opzit), bij oudere modellen kan je ook op F2 drukken.

2.1: Welke distro?
Distro? Ja, Linux gebruikt verschillende distro. Om er maar een paar op te noemen: SusE, Red Hat 7.2, Slackware, Debian en Mandrake. Dit zijn de meest populaire distrubties voor Linux, maar nog altijd de meest newbie vriendelijke zijn Red Hat 7.2, en Slackware. Red Hat (RH) is een newbie vriendelijke distro omdat ie zo'n simpel visuele install heeft. Slackware maakt daarintegen in 't begin geen gebruik van mooie visuele dingetjes en plaatjes in hun install, ze beginnen met cfdisk (of fdisk) en partities maken. En daarna komt er een MS-DOS achtig menuutje te voorschijn wat je verder help met de install.

2.2: En nu?
Jammer genoeg ben ik zelf nog niet zo ver dat ik er echt mee aan de slag kan :( Maar er zijn duizenden FAQ's over Linux en zijn distrubites en desktops.. Allereerst maar de NOS FAQ, deze FAQ is erg overzichtelijk en help je kiezen tussen GNOME, KDE of andere dingetjes en geeft je ook een beeld wat voor software er nou allemaal is op Linux e.d

De volgende is Linuxdoc.org deze site is compleet uitgerust met wel meer dan 200 FAQ's, HOWTO's, en andere soorten guides... Een ultieme site met allerlei hulp middelen.

Ook hebben we onlangs Linuxnewbie.nl gevonden, deze heeft ook allerlei guides, FAQ's en HOWTO's. En dagelijks nieuws. Ook hebben ze allerlei guides voor commands (voor in de terminal), confugiratie, en Apache e.d. The ultimate Linux source in je moerstaal eigenlijk :9~

Trouwens, yossarian (van #linux op irc.tweakers.net) gaf nog een site die mensen kunnen gebruiken als Linux search, namelijk Goole.com/Linux. Tik gewoon iets wat je wilt weten (Red Hat bijvoorbeeld) en hij zoekt 't voor je op! =)

Ook zitten er een aantal Docs ingebouwd in je defautl install.

Zodra ik meer tijd heb zal ik meerdere Linux sites posten.. :-)

2.3: Afkortingen
De newbie onder ons struind heel wat IRC channels, fora's, én searches (Google etc). Sommige krigjen dan ook al gauw te maken met afkortingen zoals 'RTFM' e.d

RTFM is een veelgebruikt woord, ook hier op Tweakers.net wordt 't nogal veel gebruikt, hoewel de nieuwe policy van de Mod's dat heeft opgelost.. RTFM betekent namelijk Read The Fucking Manual. 't Is dus niet zo'n vriendelijk woord. Ook is er UTFM, een soort gelijkige afkorting.. Het betekent namelijk Use The Frickin'/Fucking Manual. Ook bestaat er UTFS, wat dan weer Use The Fucking Search/Source. Als je dat soort reply's krijgt heb je al gauw snel door dat je ongewenst bent of iets stoms doet, ik raad je dan ook aan om in de search van het desbetrefte fora te zoeken. En als 't daar niet instaat 't netjes (en duidelijk) te vragen, met system specs, verise nummer enzo erbij.. Meestal krijg je dan wel goede hulp.. Of niet, verhuis dan naar een ander forum of mail een Moderator over degene die je voor geen reden aan 't bitchen is.

3.0: Basic Commando's
Nadat je Linux helemaal werkend heb gekregen, wil je er natuurlijk mee aan de slag. Zodra je internet op struin je het net af om leuke dingetjes te downloaden waarmee je wilt klooien (LimeWire, Mozilla). Als je bekend bent met Windows, ken je vast wel .zip, ook Linux kent een soort zip, maar dan .tar, .tar.gz en .gz. Je raadt 't al, de bestanden open je niet zomaar met een programaatje
genaamd LinuxZip ofzo, maar dit doe je via de terminal (of console).

Hieronder staan een paar command's waarmee je kan (proberen) op een gzip bestand (of Tar) te openen:

Om *.tar te openen:
[i]tar -xvf <bestandsnaam>.tar[/i]

Om *.tar.gz of .tgz te openen:
[i]tar -zxvf bestandsnaam.tar.gz[/i]
ook kan je [i]gunzip <bestandsnaam>.tar.gz | tar xvf[/i] gebruiken =)

En om *.gz te openen:
[i]gzip -d <bestandsnaam>.gz[/i]

Opmerkingen:
• Ik ben nog bezig met deze FAQ, als jullie willen dat ik verder ga hier mee ga'k verder.. Zo niet, ga'k niet verder.. Dus zeg 't effe :-)
• Ben jij een Linux Newbie? Wil je iets weten wat hier (nog) niet bij staat? mail 't me! Ik zal kijken of ik 't erin kan zetten :-)
• En als je een Linux expert bent, en je bied je hulp aan. Ben je ook natuurlijk altijd welkom
• Als je gister of vandaag (25-03-'02) een email heb gestuurd naar bond@gbadome.nl, ik ben uti de mailserver geflikkerd ;(, dus stuur je mail weer opnieuw a.u.b naar phatape@hotmail.com (Overgens ook nog m'n MSN)

Updates
• Hyperlinks voor distrubties gemaakt (24-03-'02)
• Sectie 2.2 gemaakt (24-03-'02)
• Hoofdstuk 2 afgemaakt, en typefouten eruit gehaald. (25-03-'02)
• Begonnen met hoofdstuk over commands. (25-03-'02)
• Eén FAQ vraag erbij gezet :-) (25-03-'02)

FAQ over de FAQ
1.1:Q: Je bent een newbie, waarom schrijf je dan een FAQ (of HOWTO) over Linux?
A: Nou, zo leer ik zelf er meer van, en weet ik wat duidelijke taal is. Als i kbijv. sommige guides op 't internet lees snap ik er geen bal van..
1.2:Q: Waarom maak je deze FAQ heb je niks beters te doen?
A: Nou, ik ben nog niet zolang op GoT. Ik wil graag iets doen voor de gemiddelde newbie (waaronder ik dus). En nee, ik heb zeker wel wat beters te doen. Maar ik wil dus iets doen voor de mensen, en ik wil *iets* bekender worden hier op GoT.

"Let's get l33t, let's install Linux"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:38

Oceria

I've been in between....

Als je zou willen doorgaan; HEEEEEL graag: ik weet NIETS van Linux maar wil het wel gaan leren!

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switch
Ik heb wel wta meer reply's nodig hoor jongens, thnxi n iedergeval mr. vorige poster :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinges
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
* dinges kijkt boven in de NOS index
* dinges klikt op Linux op de Desktop? Distro&zoeken reviews [07/03]
he wat leuk!
allemaal install guides :P

PSN: Houtvlot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik denk dat dit in sommige opzichten best interessant kan zijn om mensen te 'helpen' die "grote stap" te maken... Maar wat wil je hier exact mee bereiken?

zie er wel veelbelovend uit, please continue :)

ennuh, als je 70.000x linux moet installeren doe je toch echt wat fout :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap van linux geen }:O snap er helemaal niks van.
Weet trouwens ook niet eens hoe het er uit ziet.
Maar ga het binnenkort wel op me servertje zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wordt dit een verhaal onder het motto 'gedeelde smart is halve smart'? ;)

zou zorgen (zoals al met die schijfruimte) dat er her en der nuttige tips in je tekst komen te staan, problemen die je bent tegengekomen en hoe je ze (al dan niet) hebt opgelost. Op die manier kan deze guide voor anderen problemen voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja zeker ziet er mooi uit. Duidelijke taal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-10 18:59
Ziet er goed uit. Keep going.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 24 maart 2002 18:07 schreef Shock3r het volgende:
Dus je wilt nog steeds jouw plan doorzetten en een echte Linux-nerd worden?
In de tekst geef je ook aan dat je zelf een 'newbie' bent... hoe wil jij in godsnaam een faq maken voor mensen die een echte 'linux-nerd' (klopt trouwens niet) willen worden als je zelf nog niet zoveel van linux af weet (met alle respect)?!

En een faq maken om iemand een echte 'linux-nerd' te laten worden?! Dan wens ik je veel succes... linux is uitgebreid, heeeeel uitgebreid, en het zal je heeeel veel tijd kosten om een complete 'handleiding' te maken... of is dat niet je bedoeling?!

Mijn vraag is nu dus eigenlijk: hoe ver wil je gaan?!

-----------------------------------------------------

Ik zou je trouwens idd adviseren er tips in te zetten over dingetjes die je zelf bent tegengekomen, of beschrijf er basisproblemen in die je hier op GoT bent tegengekomen. Hiermee bespaar je veel mensen misschien een lange zoektocht, en bovendien leer je er ook veel van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

En let een beetje op je spelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switch
Ceyene, ja.. Zoiets wou ik oo kdoen.. 't Is wel veel werk.. Gelukkig heb ik een hoop help en GoT :-)

Als je wilt helpen, altijd (MSN: phatape@hotmail.com) :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:01

ThaHandy

Discovery Channel

jaaaaaaa :9~
install in linux.. (console)
en dan?
Linux>
ik wil graag de (basic) cmd's van linux met een beschrijving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op zondag 24 maart 2002 19:00 schreef ThaHandy het volgende:
jaaaaaaa :9~
install in linux.. (console)
en dan?
Linux>
ik wil graag de (basic) cmd's van linux met een beschrijving
Zoiets:
http://www.linuxnewbie.nl/les2.php
http://www.linuxnewbie.nl/les6.php
http://www.ibiblio.org/pub/Linux/docs/HOWTO/other-formats/html_single/DOS-Win-to-Linux-HOWTO.html
:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

er zijn al zat n00b howto's te vinden op internet, waarom nog eentje? >:) Als je echt te stom bent om het te begrijpen gebruik dan SuSe of Red hat met een boek erbij... in alle andere gevallen ben je meestal te lui om te zoeken

www.deja.com
www.google.com
gathering.tweakers.net
www.nedlinux.nl
www.linux.org

Staat genoeg informatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Graag doorgaan man, want ik ben er net mee begonnen en kan nog wel wat info gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ansenyi
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:42
Jazeker, ervaringen van mede nieuwelingen is altijd handig.

To be, or not to be...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switch
Iemand nog suggesties ofzo? Dan werk ik er morgen verder aan :-)

Ik doe zo ie zo al een klein gedeelte aan basic cmd's :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Het lijkt me handig om in ieder geval *iets* te vertellen over het opzetten van een internetconnectie of te vermelden waar je informatie daarover kunt vinden (en dan wel wat preciezer dan 'www.google.com/linux'). Wat je voor de rest nog moet vermelden hangt erg af van wat je precies met het document wilt bereiken. Als je dat duidelijk voor ogen hebt dan zijn nieuwe onderwerpen meestal niet lastig te vinden.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook net begonnen hier.. Info is altijd welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10 18:29

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 24 maart 2002 21:39 schreef Shock3r het volgende:
Iemand nog suggesties ofzo? Dan werk ik er morgen verder aan :-)

Ik doe zo ie zo al een klein gedeelte aan basic cmd's :-)
Zoals je misschien al gezien had, zijn een aantal GoTters zelf al een stel reviews/inleidingen aan het schrijven, bijvoorbeeld de installatie-reviews zoals ze bovenaan in NWOS staan. Ikzelf schrijf ook wat over onder andere de basiscommando's.

Je wilt daarom misschien jouw stuk tamelijk algemeen houden, aangezien je anders overlap krijgt met de andere stukken. Een beetje overlan is niet erg; dat is zelfs goed, maar veel overlap is niet prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind dit een erg goed initiatief, dus vooral doorgaan.

Geheel nieuw in linux ben ik niet meer, maar een CLI held ben ik niet en wil ik niet worden.
Ik geloof in linux op de desktop, wat bv. afgelopen week nog gesterkt is doordat ik onder win98se mijn nieuwe Hauppauge win-tv/fm kaart niet behoorlijk aan de praat krijg, moest 3 keer herstarten tijdens de installatie, en achteraf heb ik nog altijd geen geluid. (ook brak beeld in fullscreen, maar met 16 bits kleuren was dat opgelost)
Linux mandrake 8.2rc1 (final gaat er vanavond oid op)gaf na 'update' meteen een icoontje op de desktop, xawtv.
Werkte meteen, en ook zapper werkte meteen.
Met geluid. Rara.
Bizarre naam dus, dat Win-tv/fm, hadden ze beter Lin-tv/fm van kunnen maken.. ;)

Maar om kort te gaan, ik heb al zo'n beetje uitgevonden waar ik info vandaan kan halen, voornamelijk NOS maar ook www.mandrake.com en www.google.com ... die linkjes van jou kende ik nog niet, dus bij het volgende probleem dat ik tegenkom zal ik ze gaan proberen.
Toen ik nog compleet beginner was, had ik graag meer verhalen van anderen gelezen, hoe ze voor het eerst iets installeerden, updaten, iets installeren van .tgz files ipv met rpm's, dat is waar ik nu zo'n beetje ben, configure, make install etc..
Hoe je je kernel kunt hercompileren, en waarom (snelheid, stabiliteit), ed lijkt me ook wel interessant voor beginners. Met je resultaten erbij natuurlijk (veel sneller of niet, heeft het zin gehad).

Dus ik denk dat andere 'newbies' er zeker wat aan hebben, vooropgesteld dat je linkjes/uitleg blijft toevoegen naar de oplossingen van jouw problemen.
Bv /, /home, enzo (en waarom eigenlijk een /home en niet een /usr of /user ..??)

Ook is het handig voor de goeroes hier om te weten waar newbies mee worstelen, dat is tegenwoordig natuurlijk heel anders dan vroeger, toen was het meer, wat moet ik daar en daar intypen, nu is het: waar moet ik op klikken... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switch
Bedankt allemaal, ik zal zeker na deze positieve reacties doorgaan met mijn FAQ, vanavond na achten zal ik weer verder gaan met m'n FAQ. Dit omdat ik de rest van de dag ga besteden aan het installen van Red Hat (7.2) op ene andere bak.. Ik hoop dat 't lukt :-)

offtopic:
Heeft iemand ngo een (scherpe) Red Hat avatar (dat icoon onder m'n naam) voor me? Want deze is echt lelijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

www.linuxiso.org
Ik neem aan dat dit geen illegale site is!

Enne, ga aub door met die faq :)

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja ik vind dat soort dinegn ook wel handig als newbee....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 12:41

xos

Het lijkt me een goed idee om de fouten die je zelf tegenkomt duidelijk te omschrijven en daarbij natuurlijk de oplossing. Bv foutmelding die je krijg als je zelf source compileert en over de ttf ed. Ik zou het eerst heel simpel houden zodat er een stabiele basis ontstaat zodat een gebruiker "normaal" kan werken met linux. Op deze manier zal een gebruiker minder snel weer 100% terug stappen op windows. Hoe linux te installeren is tegenwoordig niet veel moeilijker meer dan windows in mijn ogen en tevens staat daar een duidelijke uitleg over in de faq incl. plaatjes. Dus ik zou daar niet teveel tijd in steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet je wat ik een newbie zou aanraden, knoppix (http://www.knoppix.org), dat is die live debian op een CD. enige eis is een CDROM speler HD word niet gebruikt de computer is dus niet te verkloten. voor KDE openoffice kdevelop is 128MB RAM nodig. als dat er niet is word er gevraagd om een swapfile opde HD aan te maken als dat geweigerd word, dan zal linux opgestart worden naar de hoeveelheid geheugen. Persoonlijk instellingen kunnen eventueel op een bootfloppy opgeslagen worden.
Pagina: 1