[Linux] Standby via uitknop?

Pagina: 1
Acties:

• Blubber
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik wil graag dat ik me notebook in standby kan zetten zodra ik op de uitknop druk. Het is de bedoeling dat hij dan veilig meegenomen kan worden (schijven uit, bijna geen warmte maken). Kan dat? Ik gebruik Gentoo linux, op een Asus A1200 (PIII Celeron 800).

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Volgens de kernel-2.4.18 documentatie kan er op het moment nog niets worden gedaan met de uitknop:
CONFIG_ACPI_BUTTON:

This driver registers for events based on buttons, such as the
power, sleep, and lid switch. In the future, a daemon will read
/proc/acpi/event and perform user-defined actions such as shutting
down the system. Until then, you can cat it, and see output when
a button is pressed.
Helaas... Misschien kun je zelf een deamon schrijven ;)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

In veel BIOSsen kun je instellen wat hij moet doen als je op de uitknop drukt. Dan krijg je druk op uitknop -> suspend, 4 seconden uitknop inhouden (of halt intikken) -> echt uit.
Zo werkt het iig op mijn laptop en mijn desktop.

De ingewikkeldere manier is dus via ACPI, maar dat ondersteunt GNU/Linux slechs gedeeltelijk.

• Blubber
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Op zondag 24 maart 2002 18:36 schreef deadinspace het volgende:
In veel BIOSsen kun je instellen wat hij moet doen als je op de uitknop drukt. Dan krijg je druk op uitknop -> suspend, 4 seconden uitknop inhouden (of halt intikken) -> echt uit.
Zo werkt het iig op mijn laptop en mijn desktop.

De ingewikkeldere manier is dus via ACPI, maar dat ondersteunt GNU/Linux slechs gedeeltelijk.
Ik heb al naar die optie gezochjt in de bios, maar kan hem nergens vinden :(

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Op zondag 24 maart 2002 18:36 schreef deadinspace het volgende:
Als je correct wil blijven zou je nu moeten zeggen: Linux, en geen GNU/Linux :z

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Nope... een daemon in een GNU/Linux distro die kernelrelated dingen afhandelt, is nog altijd GNU en geen Linux(kernel).

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Op woensdag 27 maart 2002 10:15 schreef Jotti het volgende:
Nope... een daemon in een GNU/Linux distro die kernelrelated dingen afhandelt, is nog altijd GNU en geen Linux(kernel).
Says who? Ik vind het een beetje extreem doorgetrokken worden dat GNU-gedoe.
Men redeneert: !kernel -> GNU.
Er is ook nog niet-GNU software. Er zijn ook BSD-daemons. Artistic-License-Daemons. Ad infinitum ...

Dat iedereen meegaat in die IMNSHO misselijke politieke streek van de FSF om het 'GNU/Linux' te noemen :{

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Verwijderd

de deamon is gewoon geen onderdeel van de kernel,
en bovendien nog in onwiese devel stage
maar als je acpi in je kernel bakt
kijk dat in /proc/acpi/button/power ofzo
(ff zoeken want het is al heel lang geleden dat ik er wat mee gedaan heb)
schrijf je eigen brave deamon die op die output zit te wachten, zodat je zeker weet dat de output die jij maakt netsjes afgehandeld wordt.

En verder de meeste laptops die ik ken doen alles heel braaf met apm en hun eigen suspend knop. apc en acpi kun je wel gelijktijdig in de kernel bakken ,maar er wordt er altijd maar 1 gebruikt

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Op woensdag 27 maart 2002 10:33 schreef mithalph het volgende:

[..]

Says who?
Says me :P (en een hoop anderen)
Ik vind het een beetje extreem doorgetrokken worden dat GNU-gedoe.
Men redeneert: !kernel -> GNU.
Er is ook nog niet-GNU software. Er zijn ook BSD-daemons. Artistic-License-Daemons. Ad infinitum ...
Ho ho ho, daar hadden we het niet over :)
Jij zegt dat zo'n daemon geen GNU is (kan best) en daarom dus Linux is... dat spreek ik tegen, verder niet. Wat je zegt, is wel waar natuurlijk.
Dat iedereen meegaat in die IMNSHO misselijke politieke streek van de FSF om het 'GNU/Linux' te noemen :{
Tja... ik doe het ook niet consequent hoor, maar om nu mensen die het wel consequent (goed!) doen af te fakkelen, neuh... beetje zinloos imo :{

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Op woensdag 27 maart 2002 11:55 schreef Jotti het volgende:

[..]

Says me :P (en een hoop anderen)
Gelukkig nog een minderheid.
Ho ho ho, daar hadden we het niet over :)
Jij zegt dat zo'n daemon geen GNU is (kan best) en daarom dus Linux is... dat spreek ik tegen, verder niet. Wat je zegt, is wel waar natuurlijk.
Je hebt gelijk, maar het enige wat in deze situatie duidelijk is, is dat het met Linux te maken heeft. Dus de term 'Linux' is correcter dan 'GNU/Linux'.
Tja... ik doe het ook niet consequent hoor, maar om nu mensen die het wel consequent (goed!) doen af te fakkelen, neuh... beetje zinloos imo :{
Je hebt wel een beetje gelijk. Het voelt ongeveer hetzelfde als RMS die enkele jaren geleden verwoedde pogingen deed om iedereen 'GNU/Linux' te laten zeggen.
De arme man :P

De oorsprong van 'GNU/Linux' is puur politiek, en ook nog afkomstig van een van de grootste zeloten die rondhangt in de Open Source wereld. Het is jammer dat ernaar geluisterd is ... maarja ...

* kenneth draait debian GNU/BSD/KDE/XFree/Linux :z

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 27 maart 2002 12:01 schreef mithalph het volgende:
De oorsprong van 'GNU/Linux' is puur politiek, en ook nog afkomstig van een van de grootste zeloten die rondhangt in de Open Source wereld. Het is jammer dat ernaar geluisterd is ... maarja ...
Zonder GNU was er geen Linux geweest. Linus Torvalds gebruikte de GNU tools om zijn kerneltje te bouwen destijds.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Op woensdag 27 maart 2002 18:49 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Zonder GNU was er geen Linux geweest. Linus Torvalds gebruikte de GNU tools om zijn kerneltje te bouwen destijds.
Ja, dus? Ik onderschat het belang van GNU zeker niet. Sterker nog: ik ben er technisch gezien zeer op gesteld.
Maar dat politieke sfeertje van de FSF vind ik soms om te :r. Sorry :)
Waarom zou je steeds GNU/Linux zeggen als Linux volstaat. Je zegt toch ook niet steeds Microsoft Windows? Het lijkt wel alsof het verplicht is om GNU/ ervoor te zetten. En met die politieke overcorrectheid heb ik een probleem. Niet met GNU zelf.
Some people object that the name `Linux' should be used to refer only to the kernel, not the entire operating system. This claim is a proxy for an underlying territorial dispute; people who insist on the term 'GNU/Linux' want the FSF to get most of the credit for Linux because RMS and friends wrote many of its user-level tools. Neither this theory nor the term 'GNU/Linux' has gained more than minority acceptance.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 28 maart 2002 09:51 schreef mithalph het volgende:
Maar dat politieke sfeertje van de FSF vind ik soms om te :r. Sorry :)
Mja, kan ik me wat bij indenken.
Waarom zou je steeds GNU/Linux zeggen als Linux volstaat. Je zegt toch ook niet steeds Microsoft Windows?
Ik zeg niet zelden ook 'MS Windows' hoor ;)
Het lijkt wel alsof het verplicht is om GNU/ ervoor te zetten.
Mja, jij hoeft het niet te doen hoor... Ik zeur toch ook niet over mensen die 'Linux' zeggen?

Verwijderd

lekker on topic :Z

als linux niks doet vreet de cpu al weinig power.
en hd's kunnen tegen een klein stootje dus als je gewoon je flaptop op pakt en naar een andere plek gaat kan dit als je in de auto gaat rijden oid dan zou ik hem gewoon uitzetten.

dus geef mij eens een goede reden dat hij op suspend moet blijven

cya

ps hd's uitzetten in laptops en weer aan slijten ze alleen meer van, linux schrijft soms data bv na 15 minuten dus staat hij de gehele dag op te spinnen.

mijn laptop (met linux nl ) staat soms dagen aan omdat je bezig bent met diverse dingen etc

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Op donderdag 28 maart 2002 13:08 schreef lemac4444 het volgende:
lekker on topic :Z
Mag ook wel 'ns :z
als linux niks doet vreet de cpu al weinig power.
en hd's kunnen tegen een klein stootje dus als je gewoon je flaptop op pakt en naar een andere plek gaat kan dit als je in de auto gaat rijden oid dan zou ik hem gewoon uitzetten.
Da's geen oplossing, da's een workaround. Er werd gevraagd om een oplossing :)
dus geef mij eens een goede reden dat hij op suspend moet blijven
Al dat geratel bij het steeds opnieuw opstarten is ook niet wat, toch?
cya
Groeten ... FAQ ... :)

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op donderdag 28 maart 2002 13:08 schreef lemac4444 het volgende:

ps hd's uitzetten in laptops en weer aan slijten ze alleen meer van, linux schrijft soms data bv na 15 minuten dus staat hij de gehele dag op te spinnen.

mijn laptop (met linux nl ) staat soms dagen aan omdat je bezig bent met diverse dingen etc
Daarvoor heb je ook een programmatje die alle HD activiteit even opslaat in het geheugen, en als het echt niet meer past pas de hd opspint, opslaat, en weer downspint. Ik dacht dat het 'hdspin' heette...
Pagina: 1