Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik ben sinds een paar dagen in 't bezit van een Canon Powershot S30. Het is een super apparaatje dat echt mooie foto's aflevert. Toch heb ik een klein probleempje. Als ik foto's opneem in de hoogste resolutie 2048x1536 en die vervolgens via de geleverde software op m'n PC kopieer, dan zie ik allerlei vervormingen op de foto. Photo editor van het office pakket laat em dan zien in een formaat 25% van het origineel met allerlei "ribbelige" randen aan tafels, niet gestroomlijnd. Zo gauw ik dan de foto op 100% laat zien is alles perfect, maar zit je wel met een uit de kluiten gewassen foto. Ik heb daarom een paar vraagjes:

- staat de "kwaliteit" van zo'n foto gelijk aan de hoogte van de resolutie?

- als ik een foto in de hoogste resolutie wil krimpen naar een kleiner formaat kan dit dan zonder vervorming/verlies van kwaliteit.

- stel ik wil gewoon foto's op m'n beeldscherm kunnen zien (scherm resol. van 1024x768) moet ik dan zorgen dat de foto's ook in dat formaat geknipt worden om ze fatsoenlijk te kunnen bekijken? (aangezien 't kleiner maken voor storingen zorgt)

Bij voorbaat dank :)

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:32

CyBeRSPiN

sinds 2001

Op zondag 24 maart 2002 16:59 schreef Timboke het volgende:
- staat de "kwaliteit" van zo'n foto gelijk aan de hoogte van de resolutie?
Nee, het gaat ook om scherpte, contrast, witbalance, vervorming, enz enz.
- als ik een foto in de hoogste resolutie wil krimpen naar een kleiner formaat kan dit dan zonder vervorming/verlies van kwaliteit.
Als je een fatsoenlijk pakket gebruikt: waarom niet?
- stel ik wil gewoon foto's op m'n beeldscherm kunnen zien (scherm resol. van 1024x768) moet ik dan zorgen dat de foto's ook in dat formaat geknipt worden om ze fatsoenlijk te kunnen bekijken? (aangezien 't kleiner maken voor storingen zorgt)
Hoezo zorgt kleiner maken voor storingen?, als de verhouding hetzelfde is maakt het niets uit.

Dit hoort volgens mij meer thuis in GT, en groeten enzo wordt ook niet echt op prijs gesteld.. ;)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:39

JvS

Ik heb hem zelf ook

Photo editor van het office pakket laat em dan zien in een formaat 25% van het origineel met allerlei "ribbelige" randen aan tafels, niet gestroomlijnd.
Dat heeft te maken met het feit dat ze het niet "mooi" kleiner maken.

Met een normale "resize" optie in paint shop pro of photoshop kan je wel met goede methodes resizen (bicubic enzo), waardoor de foto;s wel mooi blijven.

InternetExplorer 6 en hoger resizen foto's ook heel lelijk, als ze niet op het scherm passen. Als je dan op "view full screen" drukt, wordt het wel weer mooi. Is gewoon de software dus.

Als je het mooi op je scherm wil zien, moet je het gewoon even resizen naar 1024x768 of een andere resolutie, waarop je het wil bekijken. Dan komt het 100% mooi op je scherm

En ja, dit is meer een [forum=33] topicje :). Klein schopje die kant op dus en inderdaad de groeten onderaan je post hoeft ook niet persé, als iedereen dat in alle posts doet, dan leest een topic heel irritant :). Bij een start vind ik het wat anders :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:01

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

De oplossing is dus: gebruik een ander (proffesioneler) fotobewerkprogramma.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Topicstarter
Ehm dank je wel voor de info, maareh wat is er in godsnaam mis met "bij voorbaat dank"... kan je nog eens niet als groet beschouwen, wij in brabant noemen dat goed fatsoen :)

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-02 21:14

Mooody

elmoody

Op maandag 25 maart 2002 09:26 schreef Timboke het volgende:
Ehm dank je wel voor de info, maareh wat is er in godsnaam mis met "bij voorbaat dank"... kan je nog eens niet als groet beschouwen, wij in brabant noemen dat goed fatsoen :)
wij op GoT noemen dat overbodig :)

maar persoonlijk heb ik er niet zoveel op tegen als iemand bij voorbaat dankt :z

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 25 maart 2002 11:35 schreef Mooooody het volgende:

maar persoonlijk heb ik er niet zoveel op tegen als iemand bij voorbaat dankt :z
Mooi :)

Groetjes,

Tim aka Timboke

ps. Hartelijk bedankt voor alle info >:)

• IschaGast
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
Hoeveel heb je voor de cam betaald :?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 25 maart 2002 13:58 schreef izzii het volgende:
Hoeveel heb je voor de cam betaald :?
genoeg om mooie "ge-resizde" foto's te verwachten ;( :+

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:58

vanDaal

-ismeereentje

Wat ik trouwens ook merk. Als een foto kleiner wordt afgebeeld dan ie is, dan geeft ie vooral 'korrelige' randen bij oneven/buitengewone zoompercentages. Bij bijvoorbeeld 33,3% of bij iets raars als 10,2% gaat het fout.
Ik zoom mijn foto's altijd in op iets 'afgeronds', 50%, 25%, 10% en dergelijke. Dan ziet het er prima uit.

Trouwens, auto-croppen van foto's in IE6 kun je gewoon uitzetten.

• IschaGast
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
Op maandag 25 maart 2002 14:17 schreef Timboke het volgende:

[..]

genoeg om mooie "ge-resizde" foto's te verwachten ;( :+
Ik wil het graag ff weten ga er namelijk ook 1 bestellen deze week maar als er nu toevallig een winkel is waar ik hem nog goedkoper kan vinden wil ik dat natuurlijk graag weten :)
Pagina: 1