Freesco firewall

Pagina: 1
Acties:

• MiZtraL
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-05 07:09
Weet iemand maar dan ook iemand hoe je de freeso firewall inschakeld en hoe ik deze moet instellen?

Ik heb adsl en laat mijn coputer wel eens een nachtje aan staan. Laatst had had ik het vreemde vermode dat er op mijn computer gerotzooid werd. Ik deed niets maar de internet verbinding werd volop gebruikt :'(
Het zelfde met mijn harde schijf. Ik vond nu laatst wat rare bestanden op mijn harde schijf ik heb ze meteen maar verwijderd. Maar er staan ook persoonlijke verslagen op mijn computer!! Ik wil niet dat iemand maar daar in loopt te rot zooien!!

Please Help ME :'(

Gebruik freesco als router en WIN XP PRO als besturing systeem!

Verwijderd

het is standaard al een firewall, en daar hoef je niks aan te doen, waarom? om dat freesco NAT gebruikt (network adress translating).

Wat betekent dat?

Dat betekent dat alleen je freesco machine een extern ip adresje heeft, en als een hacker cq. lamer een attack doet op dat ip adres, of een poort probeert te benaderen op dat ip adres, hij altijd bij je freesco machine zal blijven.

Mits je geen belangrijke poort hebt geforward (like 21 ftp 23 telnet, 80 webbrowser, 137 139 netbios)

dus niks aant handje, ga anders eens die firewall test doen, wat was de url er ook al wee van?

Verwijderd

U bedoelt deze link ? :)

• MiZtraL
Dat NAT Heb ik nu ook effe zitten lezen op de website van freesco.org Maar dat heb ik dus niet ingeschakeld.

Als ik de port scan op www.grc.com Zie ik toch niets ineresant? Hij geeft aan dat alle ports closed zijn behalve port 23 telnet!

Dus wat kan ik doen moet ik dat NAT inschakelen?
Is het dan zo dat ik bijv ICQ of MSN niet meer kan gebruiken?

Verwijderd

Op zondag 24 maart 2002 16:57 schreef MiZtraL het volgende:
Dat NAT Heb ik nu ook effe zitten lezen op de website van freesco.org Maar dat heb ik dus niet ingeschakeld.

Als ik de port scan op www.grc.com Zie ik toch niets ineresant? Hij geeft aan dat alle ports closed zijn behalve port 23 telnet!

Dus wat kan ik doen moet ik dat NAT inschakelen?
Is het dan zo dat ik bijv ICQ of MSN niet meer kan gebruiken?
LET DAN OP!!!!!!! Je hebt aangegeven in de setup dat je een telnet client wilt. Das niet erg, maar kies voor optie "S" in plaats van "Y" want S staat voor secure wat betekent dat de telnet client alleen vanuit het lokale netwerk aangesproken kan worden.

• MiZtraL
Moet ik dus bij advanced settings de optie 11 NAT/firewall Geen Y maar en S intype maar dat geeft ie niet als optie er staat alleen een (n/y).

Of bedoel je dat niet?

Verwijderd

nee, optie 46, telnet server, die moet op [s] secure staan.

• MiZtraL
Op zondag 24 maart 2002 19:12 schreef BingoMaster het volgende:
nee, optie 46, telnet server, die moet op [s] secure staan.
Dit heb ik al zo staan ik heb die NAT/firewall ook aangezet.
Ik heb ook een firewall programmatje geinstaleerd. Dubbel maar toch hoop nu dat het dicht zit allemaal!

Tanx voor de hulp! (8>

• jlokerse
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-08-2021
NAT staat voor network adress translation.

Wat er bedoeld wordt is dat freesco als router werkt : dus het netwerkverkeer van het lokale netwerk wat bedoeld is voor het externe netwerk routeert en natuurlijk vie versa.
Wat NAT in deze opstelling betekent is dat het netwerkverkeer wat gerouteert wordt vertaalt wordt alsof het van het ip adress van de routerende pc komt.
Dit maakt het mogelijk om met 1 ip adrress toch met meerdere pc te werken.

Stel je hebt een pc achter een router met nat zitten die het ip adress heeft van 192.168.1.10.
De router heeft 111.222.333.444 als ip adres.

Normaal gesproken als je b.v. surft met een client gaan er ip pakketjes met het ipadress van de client als afzender.
Dit zodat de webserver weet waar het antwoord heen moet.
Nu moet het ipadres uniek zijn op internet dus als je met 3 pc's wilt internetten zal je 3 adressen moeten hebben.
ALs je een gewone verbinding hebt (modem ,kabel,adsl) zal je maar 1 adres hebben dus kan je niet 3 pc internetten.
Als je dan een router met nat neemt en je geeft die het ene ip adres zal die het apkketje herschrijven met het ene ipadres als afzender. dit wordt bijgehouden dus bij antwoord weet de router waar het heen moet op het lokale netwerk er herschrijft het pakketje weer voor die het doorstuurt op het lokale netwerk.

Hoop dat het duidelijk is...
Pagina: 1