[Debian] Errors tijdens installatie

Pagina: 1
Acties:

• Ansenyi
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-08 22:22
Ik heb Debian geinstalleerd via de handleiding op http://panic.et.tudelft.nl/debian/handleiding/debian22hdl.html (Paragraaf 3.3.9).

Aan het eind van de installatie krijg ik de volgende foutmeldingen:
Errors were encounterd while processing:
exim
at
mailx
logrotate
E: sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code
Dan krijg ik de optie om het opnieuw te proberen en dan krijg ik gewoon dezelfde error. Waar zou dit aan kunnen liggen en hoe kan ik dit oplossen?

Ok, nu had ik dit gewoon genegeerd en ben verder gegaan (alhoewel ik het wel op wil lossen).

Dan loop ik weer vast bij de installatie van X volgens diezelfde handleiding (Paragraaf 6.2). Als ik alles ingesteld heb in XF86Setup lijkt het ok te zijn. Maar zodra ik startx commando geef, krijg ik de volgende error:
(--)VGA 16: There is no mode definition named 640x480

Fatal server errors:

No valid modes found
Dit terwijl ik op een andere computer deze 2 errors niet gekregen heb (Alleen op die krijg ik mijn muis niet aan de praat :?)

To be, or not to be...

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verkeerde instellingen opgegeven? Of misschien een brak CD'tje? Je kunt een proberen om de deb pakketten van een ftp te halen.

Die X: je hebt t toch nog niet goed ingesteld :P Dat ie VGA_16 wil gebruiken lijkt me trouwens ook niet echt bevordelijk voor de kleurtjes ;) Weet je wel zeker dat je potato wilt draaien? Als het voor een workstation is kun je beter woody (testing) nemen, daar zit ook XFree86 4.1 bij, is wat simpeler met verschillende Xservers.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:17

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zondag 24 maart 2002 16:01 schreef Ansenyi het volgende:
Ik heb Debian geinstalleerd via de handleiding op http://panic.et.tudelft.nl/debian/handleiding/debian22hdl.html (Paragraaf 3.3.9).

Aan het eind van de installatie krijg ik de volgende foutmeldingen:
[..]

Dan krijg ik de optie om het opnieuw te proberen en dan krijg ik gewoon dezelfde error. Waar zou dit aan kunnen liggen en hoe kan ik dit oplossen?
Als het goed is (en dat weet ik wel zeker) heb je ergens voor die regels langs zien flitsen wat er precies mis is gegaan. Meestal zijn dat regels in de trant van 'file x from package y is also installed by package z'. Zou je die regels op kunnen zoeken? Als je te veel output hebt dan kun je ook die packages een voor een installeren, dat geeft wat minder uitvoer tegelijk.
Ok, nu had ik dit gewoon genegeerd en ben verder gegaan (alhoewel ik het wel op wil lossen).

Dan loop ik weer vast bij de installatie van X volgens diezelfde handleiding (Paragraaf 6.2). Als ik alles ingesteld heb in XF86Setup lijkt het ok te zijn. Maar zodra ik startx commando geef, krijg ik de volgende error:
[..]
Dat betekent dat er ergens een modeline niet goed zit. Je zult zelf even een extra modeline aan moeten maken denk ik, zie hiervoor ook het tooltje 'modeline' en de manpage daarvan.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Ansenyi
Op zondag 24 maart 2002 16:20 schreef banaan-X het volgende:
Die X: je hebt t toch nog niet goed ingesteld :P Dat ie VGA_16 wil gebruiken lijkt me trouwens ook niet echt bevordelijk voor de kleurtjes ;) Weet je wel zeker dat je potato wilt draaien? Als het voor een workstation is kun je beter woody (testing) nemen, daar zit ook XFree86 4.1 bij, is wat simpeler met verschillende Xservers.
Ik gebruik het alleen om het allemaal een beetje onder de knie te krijgen. Daarom ook die handleiding. Maar als ik ergens vind hoe ik woody ka installen zal ik dat zeker proberen.
Op zondag 24 maart 2002 16:30 schreef odysseus het volgende:
Als het goed is (en dat weet ik wel zeker) heb je ergens voor die regels langs zien flitsen wat er precies mis is gegaan. Meestal zijn dat regels in de trant van 'file x from package y is also installed by package z'. Zou je die regels op kunnen zoeken? Als je te veel output hebt dan kun je ook die packages een voor een installeren, dat geeft wat minder uitvoer tegelijk.
Ik heb simpel install gedaan en alleen newbie help files aangeklikt (zoals in handleiding staat). En ik zag wat voorbijflitsen. Er stond iets van dependency problems en dat de een niet installed kon worden omdat de vorige niet geconfigureerd was. Precies dezelfde installatie werkt wel op een andere pc en daar vraagt hij ook of ik mail in wil stellen. Hier doet hij dat niet :?. Maar is er geen log ofzo waar ik dit precies terug kan vinden?

To be, or not to be...

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:17

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op zondag 24 maart 2002 19:33 schreef Ansenyi het volgende:
Ik heb simpel install gedaan en alleen newbie help files aangeklikt (zoals in handleiding staat). En ik zag wat voorbijflitsen. Er stond iets van dependency problems en dat de een niet installed kon worden omdat de vorige niet geconfigureerd was.
En je zou dus het eerste pakket waar het fout gaat moeten kunnen zien :). Zou je eens naar een lege console kunnen gaan (tijdens de installatie kan dat met Alt+F3) en daarin een voor een die packages installeren? Dus gewoon 'apt-get install exim', dan kijken wat er mis gaat. Als hij zegt dat een ander pakket niet kan installeren, dan ga je die installeren met 'apt-get install pakket. En zo door tot je de boosdoener vindt, waarna je hier op het forum de melding plakt. Waarschijnlijk moeten we er hier dan wel uitkomen :). Overigens komt het niet vragen naar een mailconfiguratie tijdens de installatie doordat exim (de default mailserver) niet geinstalleerd kan worden.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Ansenyi
Ok, ik heb de compact bootdisks (2) van woody gemaakt en ik zie dat ik daarmee meteen mijn Realtek netwerkkaart kan gebruiken. Dus ga ik nu van ftp installen. En als ik dan weer van die errors krijg zal ik het op de manier die odysseus voorgesteld heeft doen.

Dat van http installen werkte dus. Alleen als ik op het punt kom dat ik reboot heb en de setup verder gaat, lijkt het alsof ik geen internetverbinding heb :?. Bij de vorige stappen had ik alleen mijn computernaam op moeten geven om het netwerk automatisch te configureren. Maar nu na de boot blijft het een tijdje wachten bij Configuring Network Interfaces..... waar vervolgens done achter komt te staan.

Hoe kan ik alsnog handmatig mijn netwerk-instellingen bekijken en zonodig wijzigen zodat ik de setup af kan maken?

To be, or not to be...

• Ansenyi
Ok, dit probleem is nu opgelost :). Woody staat er kaal op. Nu zal ik maar weer verder gaan met de handleiding om uiteindelijk KDE 2.2 of beta 3 erop te krijgen :p.

Ik heb het opgelost door na de reboot in een console:
nano /etc/dhclient.conf te editen en in de regel van # send hostname de # weg te halen + mijn computernaam noteren. Vervolgens heb ik geboot en voila :D.

To be, or not to be...

Pagina: 1