[hdd] Disk write protected, cannot format :?

Pagina: 1
Acties:

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik heb net een mooi oud TX mobo gekregen met Low-Level format tool, dus ik twee oude 2GB disks uit de kast pakken die vol bad sectors zaten (ene is te repareren met LL, tweede ws niet)

Ikke die tool vanuit het BIOS uitvoeren, Seagate gaat goed, maar de Quantum krijgt een foutmelding: Cannot format, drive is write protected.

Hoe hef ik die beveiliging op? Heeft Quantum die disks destijds beveiligd tegen LL formatteren (en ja, ik weet wat ik doe)

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Heeft er W98 op die schijf gestaan ? Zo ja, dan moet je eerst lock c: (of welke driveletter de HD dan ook heeft) doen om de toegang tot de MBR mogelijk te maken.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
In het Bios heeft Win98 niet veel te zeggen.

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Ik heb nooit vanuit de BIOS LL format gedaan. Ik heb wel uitgebreide ervaring met het dual-boot installeren van Win NT4 naast W98, en dan moet je wèl iedere keer de MBR van C: vrijmaken, omdat anders NT4 niet verder kan.

Maar misschien is het probleem van niet kunnen formatteren iets heel anders, best mogelijk.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ben er al achter:
Die Seagate had 2 bad sectors, welke tijdens het scannen ook toegevoegd worden in de bad-track-list (die overigens leeg is aan het begin, lijkt me nogal sterk, aangezien een disk nooit 100% is)

Na het successvol LL formatteren van die Seagate disk ikke eens ff kijken in DOS: Ding was nog helemaal vol, windows 98 van die mensen stond er nog gewoon op :(
Ofwel: Seagate doet net alsof er geformatteerd is, maar ondertussen gaan die opdrachten mooi in de prullebak, er wordt NIET geformatteerd :(

Dan die Quantum:
Op zich hetzelfde verhaal, maar ipv een half uurtje tot een uur niets staan doen blokkeert ie gewoon direct al :(