Toon posts:

Bi-wiring, boxen ondersteunen het..

Pagina: 1
Acties:
  • 382 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Tja ik dacht dus dat zowel de versterker als de boxen het moesten ondersteunen om er gebruik van te maken. Nu is mij verteld dat het ook kan als de versterker het niet ondersteund. hij zegt dat ik gewoon 2 paar draden in 1 klem kan doen. En dan koper voor de lage tonen en zilver voor de hoge tonen.

vraag 1 is het te horen als ik ze bi-wire?
vraag 2 maakt het uit of ik inderdaad deze soorten bekabeling gebruik?

Uw mening aub, met onderbouwing :)

• theourgos
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-08 12:42
Op je eerste vraag: probeer het, dan weet je het :)

Op je tweede vraag: Je woofer trekt het meeste vermogen daarom moet je daarvoor een dikkere kabel voor gebruiken. Volgens mij verschilt het per speaker of je koper of zilver moet gebruiken, het beinvloed ook het geluid, dus ook weer een kwestie van proberen.

btw wat voor speakers en versterker heb je?

Verwijderd

Topicstarter
er komt de volgende combi te staan:

Onkyo TX-DS595
KEF Q1 maal 5

proberen doe ik het zeker alleen is die bekabeling niet goedkoop, ik denk dat ik alleen de voorkant op deze manier aansluit, de achterkant doen we denk ik maar wat goedkoper, die is niet superbelangrijk...

Verwijderd

Ik heb het even aan Jan gevraagd en die zei er het volgende over:

Bi-Wiring:
Manier van aansluiten van luidsprekers.
De luidsprekerkasten moeten gescheiden aansluitingen hebben voor het lage tonen deel en het midden- en hoge tonen deel, maar ze
moeten wel voor elk deel een geschikt wisselfilter hebben.
Iedere aansluiting wordt met een aparte kabel aangesloten op dezelfde versterker.
De gedachte achter bi-wiring berust op een gevoelsmatige, maar foute interpretatie van de electrotechniek, n.l. dat hoge en lage
frequenties over dezelfde kabel 'elkaar in de weg' zouden zitten en dat je ze dus via verschillende kabels moet laten lopen.
Bi-Wiring bevordert slechts het gebruik van luidspreker kabel. Er kan een gering effect zijn, maar alleen als je een slecht wisselfilter
hebt.
Over Tri-Wiring kan hetzelfde gesteld worden, alleen gaat het dan over de frequentie gebieden laag, midden en hoog.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Op zondag 24 maart 2002 14:53 schreef neographikal het volgende:
Tja ik dacht dus dat zowel de versterker als de boxen het moesten ondersteunen om er gebruik van te maken. Nu is mij verteld dat het ook kan als de versterker het niet ondersteund. hij zegt dat ik gewoon 2 paar draden in 1 klem kan doen. En dan koper voor de lage tonen en zilver voor de hoge tonen.

vraag 1 is het te horen als ik ze bi-wire?
vraag 2 maakt het uit of ik inderdaad deze soorten bekabeling gebruik?

Uw mening aub, met onderbouwing :)
De versterker kan het niet eens ondersteunen, het is alleen zo dat als je maar een paar luidsprekerklemmen hebt, dat het een beetje proppen wordt met de kabels, that's all.

Wat ik denk van bi-wiren? Net zo nuttig als groene randen op een cd, inspelen van een versterker en bekertjes onder de luidspreker kabel.

• twiekert
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-07 15:22
Op zondag 24 maart 2002 15:26 schreef Jag het volgende:

[..]
bekertjes onder de luidspreker kabel.
ja maar dat werkt echt hoor! :)

door de kabelsignalen subsonisch van de grond te scheiden wordt het signaal zuiverder. Een vereiste is wel dat de bekertjes ovaal gevormd zijn en een niet grotere diameter van 5.6cm op het breedste punt hebben. Ook mag de hoogte van het bekertje niet meer dan 84.2mm bedragen. ;)

De kabel mag trouwens niet langer zijn dan 12 meter want anders gaan de signalen omgekeerd terug de versterker in en draait de CD in de CD speler de andere kant op. dit noemt men Reversed Signal Flow kortweg RSF . *D

Als je echter alles goed hebt aangesloten is de geluidskwaliteit om van te :9~.

Voor de mensen die echt bekertjes onder hun kabel hebben liggen: |:(

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-07 17:39
Op zondag 24 maart 2002 16:09 schreef twiekert het volgende:

.... Een vereiste is wel dat de bekertjes ovaal gevormd zijn ....
Dat is dikke bullshit. Iedereen weet dat je geen ovale bekertjes moet gebruiken! Bij ovale bekertjes verandert het geluidssignaal binnen in de kabel van richting, en komt het gedraaid aan bij je versterker. En dat wil je niet. (Veel) beter is dus om RONDE bekertjes (liever nog: cilinderpotten - NIET van metaal) te gebruiken.

Geef mij maar een Warsteiner.

• twiekert
Op zondag 24 maart 2002 16:31 schreef Knakker het volgende:

[..]

Dat is dikke bullshit. Iedereen weet dat je geen ovale bekertjes moet gebruiken! Bij ovale bekertjes verandert het geluidssignaal binnen in de kabel van richting, en komt het gedraaid aan bij je versterker. En dat wil je niet. (Veel) beter is dus om RONDE bekertjes (liever nog: cilinderpotten - NIET van metaal) te gebruiken.
naja zeg! je denk zeker dat je er verstand van hebt he! :P

OVALE bekertjes, ovale bekertjes... !

*murmeld nog wat verder over bekertjes en RSF*

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ovale bekertjes.. :? :? :?
wat is dit de grootste onzin die ik heb gehoord.. de laatste dingen om een speaker perfect te maken zijn de spikes,..maar KABELS???? :|
ik weet ook dat je beter zilveren kabels kan hebben dan koper(ivm corrosie betere geleiding etc)
maar bekertjes..dat slaat echt alles.. ik die alle onzin ongeveer wel hebt gehoort,..is bij deze het boekje compleet :)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

Topicstarter
ik heb zojuist van de 7 reacties er aan 2 wat gehad ;)

goede scores jongs :)

• twiekert
Op zondag 24 maart 2002 18:42 schreef neographikal het volgende:
ik heb zojuist van de 7 reacties er aan 2 wat gehad ;)

goede scores jongs :)
om nog maar even serieus een zinvolle reply te geven: je zult echt niks van biwiring merken, je kan beter je geld ergens anders aan uit geven. Koop gewoon goede kwaliteit speakerkabel met een dikte van zo'n 4mm. Dat hoeft ook helemaal niet tientallen guldens per meter te kosten. De speakerkabel die ik heb kost 4 gulden de meter van conrad en is gewoon prima kwaliteit.

Verwijderd

Met de "zinloze" reakties wordt aangegeven dat bi-wiring gewoon onzin is :)

Als je iets met bi- wil doen doe dan bi-amping... daar heb je tenminste wat aan!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

bi-amping en bi-wiring moet je samen gebruiken..

Het verist heel veel werk en technische kennis om te weten welke versterkers je ervoor moet gebruiken..

en dan komt punt 2 aan bod.. dan moet je het nog bij elkaar zien te krijgen en te luisteren..

bi amping is ideaal.. als je een echte high-ender bent.
De lage tonen apart en de midden en hoge tonen apart..
zo hoeft er inderdaad ook minder door 1 draad, en de versterker hoeft zich maar op een minder gedeelte te "concentreren" zodat ie dat deel van het geluids-spectrum correcter weer kan geven.

(dit beter ?? :9 )

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
De bruggen tussen de biwire terminals vervangen door stukjes ls kabel, dat merk je wel, bi-wire is een truuk om dubbel zoveel kabel te verkopen!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

niet helemaal, voorganger :)
het maakt degelijk wel IETS uit..maar et verschil is te weinig voor et geld VIND IK.. maar als je apparatuur van zoveelduizend hebt staan, moet je er alles uithalen..
bij goedkopere speakers is het onzin.. dat biwiring is ook bedoeld voor biamping btw

• brammus
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

brammus

PATGOD

Met bi-amping, moet je dan niet ook actieve filters hebben :?
(tussen pre- en power-amp?)

Anders heb je volgens mij gewoon domweg méér vermogen bij elkaar, maar verder nix...

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Ik heb het niet blind getest, maar het verschil was minimaal tot nihil, bi ampen is echt een groot verschil ja...

Brammus, met 2 dezelfde eindbakken kan je horizontaal of verticaal biampen, dus 1 amp per speaker, of 1 op het hoog en de ander op het laag.

• Fireman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-10-2025

Fireman

We talk about luxury problems

Op zondag 24 maart 2002 21:18 schreef hervaz het volgende:
De bruggen tussen de biwire terminals vervangen door stukjes ls kabel, dat merk je wel, bi-wire is een truuk om dubbel zoveel kabel te verkopen!
IDD het is allemaal gebakken lucht :) maar het staat wel 8-) zoveel kabel maar het is :'( voor je portomonaie

BTW ik heb het zelf ook (had nog wat kabels liggen) en ik hoor het verschil écht niet. misschien als ik er een oscyloscoop aan hang dat het zichtbaar wordt >:)

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

1 voordeel..als de kat bijvoorbeeld 1 van je kabels lostrekt.. altijd verzekerd van geluid :)

• Fireman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-10-2025

Fireman

We talk about luxury problems

Op zondag 24 maart 2002 22:35 schreef gitaarwerk het volgende:
1 voordeel..als de kat bijvoorbeeld 1 van je kabels lostrekt.. altijd verzekerd van geluid :)
Tenzij de kabels kortsluiting maken >:) dan heb je helemaal geen geluid meer.

Naim Audio SN2 + NDX + Soup (accuton/Thiel)

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

goeie versterkers blokkeren de kortsluiting ... dus meestal neits aan de hand..of de kat dood :'(

• merijnen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-08 10:07

merijnen

Beam Me Up Scotty!

wij hebben 2 speakers met bi-wiring (we hebben er nog 5 in de woonkamer, maar dat is de vraag niet...), maar volgens mij heeft 't niet echt zin. 't is ervoor om te zorgen dat je dus per speaker een aparte versterker hebt, want je versterker scheidt 't signaal niet, zoals hier ver boven wel werd beweerd door te zeggen dat je 2 snoeren vanaf 1 versterker naar 1 speaker (:?) moet leiden.
Wij hebben naar alle 7 speakers 6cm speakerkabel liggen, en gewoon van koper, want zilver is A: Veel te duur B: Zal je er toch niet zoveel van merken (en dat heb ik opgezocht in m'n BINAS :P).
Die speakers met bi-wiring hebben we gewoon met zo'n klemmetje erbij die ze met elkaar verbindt, en van geluidsverlies merk ik echt niets.

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
ik heb hier een stel magnat project 10 staan die bi-wire mogelijkheid heeft, de handleiding zegt het volgende:

-eerste paar op kanaal set A
-sub op kanaal set B

maar of het echt uitmaakt.............

ook heb ik een keer een handleiding gezien waar je 2 amps nodig had, kan me ff niet herinneren welk merk/type dat zei

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

de biwiring optie is gewoon een aansluit kastje met verbind kabels.. handig als je extra speakers aan wilt sluiten btw (wel kijken of de rest dat leuk vind)

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:25

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Gooien we hier niet teveel termen door elkaar?
Bi-wiren kan ook met "prefab" kabels, deze hebben 2 spades voor de versterker en 4 spades voor de speaker.
Dat een versterker geschikt moet zijn is onzin.
Dat je het niet zou horen ook trouwens :P

Vooral bij lastige speakers zoals mijn Kappa's heeft het zin, bij 1,8m lengte ben je blij dat het laag z'n eigen aders heeft.
Ten eerste heb je zeer goed contact op zowel de versterker als de speakers, want 2 spades op elkaar schroeven lijkt mij niet erg efficiënt.

Ten tweede klinkt het beter dan met een brugje of zelfs een korte zilverdraad, dit heb ik uiteraard geprobeerd.
Ook hier gaat het vooral om beter contact, een draadje achter een spade klemmen is geen optimale verbinding.

Verder kun je voor hoog/midden en laag de dikte aanpassen, zo'n "prefab" speakerkabel is al aangepast.
Nog een voordeel is dat 2 losse speakerkabels van hetzelfde merk en type duurder zijn dan een "prefab".
En dat het er 8-) uit ziet is mooi meegenomen 8-)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW Atlantic Ex V3 200l coil. Gasloos 8-2016, 8620Wp, Panasonic J 7kW radiatoren, 48,2kWh BE manual

Verwijderd

Op zondag 24 maart 2002 21:18 schreef hervaz het volgende:
De bruggen tussen de biwire terminals vervangen door stukjes ls kabel, dat merk je wel, [..]
Is dat zo ? Dan ga ik dat ook ff doen bij m'n missions 8-) (jaja ik ben echt trots op mn el cheapo missions :P :+ )

Verwijderd

Topicstarter
gaat dit anders werken?

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~r.vandegeijn/paint.bmp

ik heb op de versterker 2 frontkanalen zitten, eigenlijk bedoeld voor een multiroom opstelling. Maar uit het tweede kanaal komt neem ik aan hetzelfde geluid als uit het eerste. ZO maak ik dus toch gebruik van 2 verschillende eindtrappen. Tis geen echte bi-amping, maar het lijkt me beter dan singlewiring?

• Jag

Jag

Op maandag 25 maart 2002 18:58 schreef neographikal het volgende:
gaat dit anders werken?

[afbeelding]

ik heb op de versterker 2 frontkanalen zitten, eigenlijk bedoeld voor een multiroom opstelling. Maar uit het tweede kanaal komt neem ik aan hetzelfde geluid als uit het eerste. ZO maak ik dus toch gebruik van 2 verschillende eindtrappen. Tis geen echte bi-amping, maar het lijkt me beter dan singlewiring?
Dat is bi-wiren. Als jij gelooft dat dat werkt dan kan je dat doen.

• JvS
  • Laatst online: 07:57

JvS

Ik heb hem zelf ook

je kan net zo goed alles op A aansluiten hoor :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Op maandag 25 maart 2002 19:04 schreef JvS het volgende:
je kan net zo goed alles op A aansluiten hoor :).
Gaan idd dezelfde signalen door :z

Verwijderd

Topicstarter
kan het uberhaupt? de kosten vallen wel mee, ik heb slechts enkele meters bekabeling nodig, ala 3 euro de meter, daar valt nog overheen te komen?

Maar kan dit in principe, komt er uit de front B ook hetzelfde geluid als uit front A?
Op maandag 25 maart 2002 19:08 schreef Tweak-Metallica het volgende:

[..]

Gaan idd dezelfde signalen door :z
er wordt vaak erg lovend gesproken over bi-amping, icm biwiring. Zo heb geen volledige opstelling maar misschien dat het de kwaliteit iets verbeterd, aangezien ik nu andere eindtrappen gebruik voor de hoge tonen..

• Jag

Jag

Op maandag 25 maart 2002 19:09 schreef neographikal het volgende:
kan het uberhaupt? de kosten vallen wel mee, ik heb slechts enkele meters bekabeling nodig, ala 3 euro de meter, daar valt nog overheen te komen?

Maar kan dit in principe, komt er uit de front B ook hetzelfde geluid als uit front A?
Natuurlijk :P.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 25 maart 2002 19:10 schreef Jag het volgende:

[..]

Natuurlijk :P.
vaak zijn ze voor multi-room, dus hoeft niet...k hoop dat DD enzo ook netjes wordt doorgegeven vandaar :)

• P5ycho
  • Laatst online: 07:53
het enige nuttige aan biwire/biamping-enabled speakers is dat het:
a) op de featurelijst van de speakers gezet kan worden. verkoopt beter.
b) je kunt altijd nog biampen, das wel leuk als je het geld hebt.
c) het staat stoer. (yeah ;))
d) 2x zoveel kans dat iemand op z'n bek gaat als je kamer een zooi is :P
e) je verdubbelt je kabeldikte, das minder weerstand.

Ik heb de boel zelf gebiwired (2x4mm2), ik kreeg 13 meter bij m'n speakers en aangezien ze maar 2a3 meter uit mekaar staan had ik kabel zat.

Hmm ik kreeg net het vage idee 2 monoblokken te kopen en mijn geluidskaart als pre amp te gebruiken... Ik heb toch alleen me pc op mijn versterker hangen.

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• JvS
  • Laatst online: 07:57

JvS

Ik heb hem zelf ook

Onkyo TX-DS595
Dan wil ik je erop wijzen dat het setje eindtrappen voor de multiroom bende
  • ten eerste apart bediend worden qua volume
  • ten tweede van duidelijk inferieure kwaliteit zijn ten opzichte van de originele eindtrappen
Dus als jij je laag en je hoog apart wil bedienen en minder mooie versterkers gebruiken voor het laag danwel het hoog, kan het zonder problemen :)>

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• P5ycho
  • Laatst online: 07:53
Op maandag 25 maart 2002 20:53 schreef JvS het volgende:
Dus als jij je laag en je hoog apart wil bedienen en minder mooie versterkers gebruiken voor het laag danwel het hoog, kan het zonder problemen :)>
of pleur gewoon 2 kabels in de primaire aansluitingen, dat kan natuurlijk nog steeds.

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• dBA
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-12-2024

dBA

Je kan de multiroom speakers niet tegelijkertijd gebruiken met de normale frontspeakers als je er niet zo'n multiroom afstandbedieningsset aan hebt hangen. Tenminste, dat is het geval volgens de handleiding van mijn Onkyo.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 25 maart 2002 20:53 schreef JvS het volgende:

[..]

Dan wil ik je erop wijzen dat het setje eindtrappen voor de multiroom bende
  • ten eerste apart bediend worden qua volume
  • ten tweede van duidelijk inferieure kwaliteit zijn ten opzichte van de originele eindtrappen
oww laat dna maar zitten ;) , dan probeer ik hem wel gewoon te bi-wiren voor die paar tientjes :P
Pagina: 1