philips briliance 21A

Pagina: 1
Acties:

• kimielco
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
heb de bovenstaande monitor typt 21A typ 21A11202/01S heb hier de volgende probleem mee

heb een onscherp beeld, het beeld is een beetje wazig en knipperd op en neer soms heb ik een heel scherp en strak beeld. monitor is ca 4 jr oud

het ligt duidelijk aan het scherm en niet aan mijn videokaart omdat bij een ander scherm alles scherp staat.

nu heb ik enkele vragen
hoe komt het dat mijn beeld wazig is
waardoor ontstaat het "flikkeren" van het beeld
Is mijn monitor versleten

Kan ik zelf nog iet doen heb zelf de schroeven waarmee je de contrast instellingen kunt veranderen opnieuw ingesteld.

Als hij naar een tech.dienst moet wie weet een deskundige op dit gebied in de driehoek tilburg - waalwijk-den bosch.

thanks

• kimielco
iemand

• kimielco
zijn hier dan helemaal geen deskundigen!!!!

• xxxMaverick
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11-08 17:57
Op zondag 24 maart 2002 18:14 schreef mitchell het volgende:
zijn hier dan helemaal geen deskundigen!!!!
nope, doei!

Verwijderd

eh.. ik weet wel een deskundige in regio utrecht maar eh...

ik denk monior beetje versleten ja.

Hebben sommige wel eens. Dat is net zoals het verschil dat sommige harde schijven het maar 1 jaar volhouden, en sommige 10 jaar!!

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op zondag 24 maart 2002 14:29 schreef mitchell het volgende:
heb de bovenstaande monitor typt 21A typ 21A11202/01S heb hier de volgende probleem mee

heb een onscherp beeld, het beeld is een beetje wazig en knipperd op en neer soms heb ik een heel scherp en strak beeld. monitor is ca 4 jr oud

het ligt duidelijk aan het scherm en niet aan mijn videokaart omdat bij een ander scherm alles scherp staat.

nu heb ik enkele vragen
hoe komt het dat mijn beeld wazig is
waardoor ontstaat het "flikkeren" van het beeld
Is mijn monitor versleten

Kan ik zelf nog iet doen heb zelf de schroeven waarmee je de contrast instellingen kunt veranderen opnieuw ingesteld.

Als hij naar een tech.dienst moet wie weet een deskundige op dit gebied in de driehoek tilburg - waalwijk-den bosch.

thanks
offtopic:
Wat extra leestekens toevoegen bevordert het leescomfort, veel tweakers irriteren zich aan het ontbreken hiervan en lezen je gebrabbel dus niet.

Nooit zelf aan je monitor klussen. Een monitorscherm kan "flikkeren". Dit krijg je als het aantal hz van je monitor onder de 72 komt.

Zoek zelf even in de Goude gids voor reperateurs als je denkt het het onscherp zijn wordt veroorzaakt door een defect.

Verwijderd

Op zondag 24 maart 2002 14:29 schreef mitchell het volgende:
en knipperd op en neer soms heb ik een heel scherp en strak beeld. monitor is ca 4 jr oud

wat bedoel je met knipperd op en neer? :?
knipperd het beeld of gaat het heen en weer?

die schroeven waar je aan gedraaid hebt, zaten die achter op een grote trafo? zo ja dan is dat screen (achtergrond0 en focus (2 maal, 1 horizontaal en 1 vertikaal) en geen contrast. Waarom heb je hier aan gedraaid, was het beeld inees heel licht mischien, zo ja dan zit er een stofje tussen je focus rooster en je G1 of G2 (brightness roosters) hier is niet veel aan te doen, dat zit namelijk in de nek van je beeldbuis) Wij hadden daar een nogal ruige oplossing voor, met een lange schroevendraaier plat op de voorkant van de beeldbuis slaan, dan heb je kans dat je het stofje los slaat. Het schrijnt dat je het er ook uit kunt branden, maar dat is ons nooit gelukt.

En anders kan het een los kontakje ergens op een board zijn, als hij het af en toe wel goed doet. Maar goed het is vrij moeilijk om zonder het probleem met eigen ogen te zien een oplossing te geven tenzij het natuurlijk een standaard probleem is, maar dat weet ik niet want ik ben al 4 jaar uit de reparatie.

succes

• printerman
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-07 15:35
Je probleem lijkt op een slechte verbinding ergens. Philips monitoren en tv's staan bekend om hun slechte soldeerverbindingen. Ik heb ooit eens op een reparatiecursus gezeten met een reparateur en die vertelde me dat hij 90% van de Philips'en kon repareren met een soldeerbout, lamp en goede loep. Dus, doe hetzelfde, maar zorg ervoor dat de monitor uit staat en aan de aarde hangt als je dit zelf wil doen.

Verwijderd

Op zondag 24 maart 2002 19:24 schreef printerman het volgende:
Je probleem lijkt op een slechte verbinding ergens. Philips monitoren en tv's staan bekend om hun slechte soldeerverbindingen. Ik heb ooit eens op een reparatiecursus gezeten met een reparateur en die vertelde me dat hij 90% van de Philips'en kon repareren met een soldeerbout, lamp en goede loep. Dus, doe hetzelfde, maar zorg ervoor dat de monitor uit staat en aan de aarde hangt als je dit zelf wil doen.
dit geldt niet alleen voor philips hoor, dit geldt voor bijna elk merk, komt gewoon door de warmte ontwikkeling en de zwaarte van sommige onderdelen

• kimielco
Hans_Kazan

Met knipperend beeld bedoel ik dat het beeld heen en weer gaat
de schroeven waar ik aan heb gedraaid zaten inderdaad achter de trafo en in heb er aan gedraaid omdat het beeld zo onscherp werd dat ik bijna niets meer kon lezen.

hans verder schrijf je
....zit er een stofje tussen je focus rooster en je G1 of G2 (brightness roosters) hier is niet veel aan te doen, dat zit namelijk in de nek van je beeldbuis) Wij hadden daar een nogal ruige oplossing voor, met een lange schroevendraaier plat op de voorkant van de beeldbuis slaan, dan heb je kans dat je het stofje los slaat.

verder schrijf je ..........stofje tussen je focus rooster
en verder..........oplossing voor, met een lange schroevendraaier plat op de voorkant van de beeldbuis slaan, dan heb je kans dat je het stofje los slaat. Het schrijnt dat je het er ook uit kunt branden, maar dat is ons nooit gelukt.

Kan ik dit ook doen met zuiver lucht bv helium of argon, heb namelijk de mogelijkheid om e.e.a weg te blazen tot 200 bar!!!

• kimielco
is er iemand die in de driehoek tilburg-waalwijk-den-bosch een deskundige td kent!!!

Verwijderd

Op zondag 24 maart 2002 21:02 schreef mitchell het volgende:
Kan ik dit ook doen met zuiver lucht bv helium of argon, heb namelijk de mogelijkheid om e.e.a weg te blazen tot 200 bar!!!
nee dat kan niet, een beeldbuis is luchtdicht, kan je dus niet bij komen. Maar dit defect kan je herekennen door aan beide focus potmeters op je lijntrafo te draaien (ik neem i.e. aan dat er 2 zijn maar dat zal wel). Als je hier aan draait mag alleen de focus veranderen, het beeld mag niet donkerder of lichter worden, gebeurt dat wel dan heb je sluiting tussen je focus rooster en G1 of G2. Let op de derde potmeter op je lijntrafo is screen en hiermee moet je wel de hoeveelheid licht kunnen regelen.

• kimielco
hans_kazan

Dankje voor je deskundige uitleg
je schrijft ....... dan heb je sluiting

betekend dit einde verhaal of!!!!

• kimielco
Best hans_kazan

Heb de monitor helemaal uitelkaar gehaald en alle printplaten ontdaan van stof. Daarnaast heb ik alles nagekeken met lamp. Voorzover ik heb kunnen constateren zaten er geen banen los.
Ook heb ik aan de beide focus potmeter op mijn lijntrafo gedraaid en heb het wazige beeld weggekregen, daarnaast heb ik op screen de hoeveelheid licht ingeregeld.
Het enige probleem die ik nu nog heb is dat mijn beeld op en neer gaat.

Kan ik hier nog iet aan doen!!!

thanks

Verwijderd

dat op en neer is echt omhoog en omlaag?, met een vast ritme, of als ie er zin in heeft?

Staat er niets in de buurt met een trafo erin? of een ventilator of iets dergelijks?

Verder zou ik het zo niet 123 weten, is altijd moeilijk op afstand zulke fouten oplossen.

maar is dat schudden er plotseling in gekomen, of langzaamerhand?

Verwijderd

PS, met losse contacten bedoelde ik geen banen die los zitten, maar kringen in je solderingen. Je ziet dan een kringetje in je soldeerpunt, dit maakt dan soms wel en soms geen verbinding, dit onstaat door warmte en meestal bij grote onderdelen.

• kimielco
hans

met op en neer bedoel ik dat het beeld van voor naar achter gaat en het is niet in een vast ritme

buiten de pc zelf staan geen electrische apperaten en het flikkeren is er langzamerhand ingeslopen

Verwijderd

ok, ja dat kan meerdere oorzaken hebben kan een slechte elco of condensator zijn of een niet constante hoogspanning. je kan nog kijken of je bolle elco's ziet of HV condensatoren met een bobbeltje aan de zijkant.

Kan zo verder geen advies geven, als je wat dichter bij woonde zou ik zeggen kom er eens mee langs, maar ja je kwam uit brabant geloof ik, beetje ver naar hellevoetsluis.

succes
Pagina: 1