[BIOS] Flashen als je FDD niet werkt, kan dat?

Pagina: 1
Acties:

• Collidor
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-01 13:28

Collidor

Hoezo 'Dat kan niet!&#039

Topicstarter
Ik heb een servertje thuis staan waar ik een nieuwe CPU op wil zetten. Ik moet dan een nieuwe BIOS flashen. Normaal geen probleem, maar nu blijkt dat de FDD CONTROLLER van het mainboard niet werkt :( . Servertje draait onder Windows2000 Server en de C: schijf is NTFS (8> .

Ik heb al geprobeerd een FAT partitietje aan te maken en daar de bootflop image op te zetten en dan te booten van deze partitie: Dat werkt niet (PC reboot spontaan bij kiezen van deze partitie) |:( .

- Ik heb niet nog een andere PC met hetzelfde mainboard ergens (ook niet in familiekring of zo), dus de chipwisseltruuk gaat niet werken.
- Heb FDD en FDD cable al vervangen: Het is ECHT de controller ;) .
- Onder Windows 2000 zowel normaal als safe mode gaat het ook niet.
- Ja, ik heb de search gebruikt
(Dit even voor iedereen die "gebruik de search" op zijn klembord heeft staan en niet kan wachten om weer te kunnen plakken!! :r :r )

Kan ik anders even een andere HDD erin douwen waar alleen een systeem op staat (Dus: Fdisk -> Format -> SYS c:), en dan daarvanaf de BIOS flashen? (Ik ben er altijd van uit gegaan dat je van A: MOET starten, maar weet niet eens zeker of dat wel zo is.)

Zijn er andere programma's die wel onder windows zouden kunnen flashen?

System Specs

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:01
uh, bij flashen moet je een bestandje downloaden van het internet (de BIOS dus) en meestal is er ook een flash utility beschikbaar.
Beide bestanden downloaden, naar dos gaan (niet dos-prompt maar echt dos), het bios flash programma opstarten en de rest is simpel.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Collidor

Collidor

Topicstarter
Thanx voor je reply:
Op zondag 24 maart 2002 11:56 schreef Nitrox_Infinity het volgende:
uh, bij flashen moet je een bestandje downloaden van het internet (de BIOS dus) en meestal is er ook een flash utility beschikbaar.

Die heb ik beiden al. Ik heb al ik weet niet hoeveel BIOSjes geflashed, dus het flashen zelf lukt wel, alleen weet ik dus niet zeker of ik ook gewoon van HDD kan starten.

Beide bestanden downloaden, naar dos gaan (niet dos-prompt maar echt dos), het bios flash programma opstarten en de rest is simpel.

En het maakt niet uit af het een DOS van Flop of een DOS van HDD is (Dit zou dan "safe mode command prompt only" op een windows 9x machine zijn)?

System Specs

• -ChRiZz-
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:11
Bootable cd gebruiken??

Slache!

• Collidor

Collidor

Topicstarter
Op zondag 24 maart 2002 12:02 schreef -ChRiZz- het volgende:
Bootable cd gebruiken??
Heb ik aan gedacht, alleen kan ik dan mijn oude BIOS niet backuppen... En da's nie slim... :P

Plus dat je dan ook de IDE gebruikt, en als dat kan, dan kan die HDD met alleen SYS ook...

System Specs

• -ChRiZz-
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:11
Op zondag 24 maart 2002 12:05 schreef Collidor het volgende:

[..]

Heb ik aan gedacht, alleen kan ik dan mijn oude BIOS niet backuppen... En da's nie slim... :P

Plus dat je dan ook de IDE gebruikt, en als dat kan, dan kan die HDD met alleen SYS ook...
NTFSdos bootcd maken dan kun je de bios wel wegschrijven op je HDD .

Dat onderste regeltje van jou begrijp ik niet helemaal B-)

Slache!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:55
Op zondag 24 maart 2002 12:05 schreef Collidor het volgende:

[..]

Ergens een netwerkkaartje met bootrom opduiken??

Dan ff een tFTP servertje met boot image op een andere PC.

Hele bak booten, via netwerk, via dos ff een netwerkshare benaderen, daar je bios naartoe schrijven en flashe maar!

Optie 2:
Disable die floppydrive.
Zoek een oude 486
Sloop de I/O controller eruit.
Disable alles op die controller (LPT, Com, IDE enz) behalve FDD
Hang je FDD daarop, en hoppa, booten maar, je fdd werkt weer prima!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

HA->PMG

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 18:21
met sommige versies van awdflash kun je gewoon in windows flashen.

en mischien heb je nog een win98 cd liggen... je kunt booten vanaf die cd naar dos.

• emzed
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:53

emzed

*

Flashen vanaf HDD wil perfect. Ik gooi er wel eens een FD in met alleen maar command.com. Dan naar C: ofzo om te flesjen.
Maak anders een bootable CDrom, dat is vast wel te doen zonder een schijf in je A:

• Collidor

Collidor

Topicstarter
Op zondag 24 maart 2002 16:42 schreef emzed het volgende:
Flashen vanaf HDD wil perfect. Ik gooi er wel eens een FD in met alleen maar command.com. Dan naar C: ofzo om te flesjen.
Maak anders een bootable CDrom, dat is vast wel te doen zonder een schijf in je A:
Kijk, daar zat ik op te wachen... Ik heb nu van een andere HDD geboot en geflashed (Lege FAT32 met command.com/msdos.sys/io.sys & de BIOS files (awdflash en blablabla.bin)). Perfect gelukt...

Ik ben blij!!! Thanx everyone. B-) B-) B-) B-)

System Specs

Verwijderd

Ik flash eigenlijk altijd vanaf HD.Ik gooi het flashprogje en het bios filetje op een fat32 partitie.Opstarten vanaf cdrom met DOS commandos erop(gewoon de files die op een dos opstartflop staan).Je kan dan ook gewoon de oude backuppen.

Verwijderd

Gebruik winflasher kan je gewoon vanuit windows flashen |:(

Verwijderd

*flashed altijd van de hdd of uit ramdrive net wat voor de hand leg*

• emzed
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:53

emzed

*

Bedenk ook dat een HD een veel sneller en vooral betrouwbaarder medium is dan een diskette.

• Collidor

Collidor

Topicstarter
Op maandag 25 maart 2002 23:06 schreef emzed het volgende:
Bedenk ook dat een HD een veel sneller en vooral betrouwbaarder medium is dan een diskette.
Very good point!!
Op maandag 25 maart 2002 05:51 schreef RooTz het volgende:
Gebruik winflasher kan je gewoon vanuit windows flashen |:(
Kende ik nog niet. Zal het eens opzoeken!

System Specs

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:22

Wildfire

Joy to the world!

Flashen onder Windows, ik zou het nooit doen. Er is gewoon teveel kans dat er iets misgaat...

Geef mij maar gewoon puur DOS, is beter voor m'n gemoedsrust... :)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Verwijderd

ja
Pagina: 1