Help wanted--->>>Computer aansluiten op versterker

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tspawn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-12-2025
Heren,

Ik heb een vraagje ik heb net 20 meter kabel met tulp (2 x 10) gehaald en dit aangesloten op de geluidskaart maar als ik dan de versterker aanzet dan hoor je een hele fijne dikke brom(vermoedelijk 50 hz) hebben jullie enig idee wat het kan zijn??

deze vraag zal wel vaker geweest zijn maar kan er geen topic over vinden :)

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 02:03

SiGNe

Ook hoi!

Je kast aarden is een aardige optie.
Ik hoor het hier ook af en toe als de jackplug niet goed in m'n geluidskaart zit trouwens, dat kan het dus ook zijn.

Niet?
[Specs]

• tspawn
Die is toch geaard via de atx voeding ??? Hij bromt inderdaad ook nog als de computer uitstaat dus misschien inderdaad om dat ie er niet helemaal inpast

Ik ga weer verder klooien.

raar, ding bromt ook als de computer uitstaat. Ik denk dus dat het de geluidskaart is, kabel is het niet want die heb ik gecheckt/doorgemeten en is in orde. Het is een gateway 2000 G6-350 met ingebouwde geluidskaart.

Het plugje gaat er helemaal in na wat van het rubber omhulsing weggesneden te hebben.

Aarden maakt niet uit.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Maar is je computer op een geaard stopcontact aangesloten?

• tspawn
Yep, moest wel want anders had ie nogal last van de crasherietus. Ik heb het ook nog even met een gewone losse aardkabel geprobeerd maar dat maakt geen verschil.

Het zal die stomme interne geluidskaart wel zijn.

Verwijderd

heb denk ik hetzelfde gehad
het hielp om de kabeltv/radio stekkers los te halen
schijnt een aardlus te zijn...

mark hoopt dat niemand doorheeft dat dit zijn eerste post ever is

Verwijderd

Kabel van CAI loshalen, probleem opgelost.

TV kaart kopen, CAI aansluiten en computer van geaard stopcontact afhalen, probleem opgelost.

Aarde coax CAI aan aarde computer knopen, probleem opgelost of aardlekschakelaar klapt eruit:)

AfterEdit: Je hebt dus te maken met een Aardlus, heel vervelend maar het meest onderkend probleem.

• tspawn
helaas hij blijft brommen.

echter heb ik wel kabel internet misschien is dat het probleem ??? ik bedoel zou die een aard probleem kunen geven ???

Verwijderd

Aardlus idd... Hebbik zelf ook hier liggen, en hij wil maar niet weg :-(. Ik ben btw ook te lui om er echt iets aan te doen...

Watvoor zoundcrd heb je? Mijn SB128 doet het nl niet echt lekker, dat plugje valt er soms spontaan uit :P

20 meter tulp? kan dat? ik heb zelf 10 meter, en vind het al niet echt lekker meer. Ik dacht dat je dan toch wel aan iets afgeschermds mcht gaan denken, XLR enzow...

btw, wat kost eigenlijk een noise-gate? Ook een mooie oplossing, symptoombestrijding noemen ze dat :)

Verwijderd

Er is nog een oplossing maar zover ik weet niet makkelijk verkrijgbaar in de reguliere handel.
Er zijn filters om tussen je coax kabels te hangen volgens het galvanische scheidings principe.
Heb lang lang geleden stage gelopen bij een CAI bekabelings bedrijf en daar hadden ze ze toen al (waardoor ik er dus ook nog 2 heb:) en nee doe ik absolut niet weg.)
Zou zeggen informeer eens hiet en daar.

Verwijderd

Ik heb het zelf ook als ik m'n PC op m'n stereo aansluit, maar mijn PC zit momenteel nog op gewone PC speakers.

Ik heb eens van iemand gehoord (weet niet of het waar is) dat je van je CAI kabel die op je versterker zit de aarde (buitenste rand geloof ik) via een condensator op de versterker kunt aansluiten. De binnenste lijn moet je gewoon doorverbinden. Schijnt te helpen, weet het alleen niet zeker (nooit geprobeerd). Misschien dat iemand het kan proberen (heb zelf geen condensator liggen, anders had ik het wel ff geprobeerd)?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-12-2025

Jag

Ground loops, errug irritant. Wordt er zelf ook door geteisterd. Helaas is de oplossing niet zo simpel als gewoon ff je kast aarden of zo (alhoewel het het wel zou kunnen oplossen). Je hebt allemaal verschillende manieren geluidsinstallaties te aarden, elke manier met z'n eigen toepassing.
Bij mij is het zo dat ik mijn ground loop in het geluid van mijn pc kwijt raak als ik de coax eruit trek van mijn tv, en de ground loop in het geluid van mijn tv raak ik kwijt als ik de kabel tussen mijn sb en mijn pc verbreek.
Noise gate is inderdaad een oplossing, maar zoals gezegd los je daar het probleem niet mee op, maar alleen de symptomen. Nou is daar op zich niet zoveel mis mee, alleen hebben noise gates wel andere vervelende eigenschappen. Je levert al gauw dynamiek in (afhankelijk van hoe scherp je hem afstelt). Bovendien hebben ze een beetje de neiging om moeilijk verkrijgbaar te zijn voor amateur toepassingen, en proffesionele noise gates zijn best duur. Dus gewoon veel proberen van verschillende aard combi's, liefst op hetzelfde stopcontact, lijkt me het beste.

Jag

• Hans van Eijsden
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-12-2025
Nadat ik dat dus ook had, dat probleem van de brom (werkelijk, àlles wat maar aan mekaar te knopen is hangt hier aan mekaar hoor...!) heb ik een SBLive-platinum gekocht, want die heeft een optische uitgang. Mijn versterker heb ik voorzien van een optische ingang (TOX-LINK) en nix geen elektrische weg meer die het geluid aflegt. Het gaat allemaal met licht d.m.v. glasvezel dus betere kwaliteit èn geen aardlus meer! Een absolute aanrader dus. Ik kwam op dat idee omdat mijn MiniDisc-recorder ook zo'n optische ingang en uitgang heeft dus dat is ideaal. :)

https://www.hansvaneijsden.com

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-12-2025

Jag

Vaag dat de optische uitgang de ground loop heeft verholpen. Een ground loop wordt niet door magnetische velden of zo veroorzaakt. Dus ook via een optische uitgang kan je een ground loop "doorgeven".
Ik heb er ook aan zitten denken om mijn minidisc's DAC te gaan gebruiken, maar binnenkort gaan m'n minidisc en comp gescheiden worden, snik.

Jag

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Niet als je de computer via een optische kabel met je stereo laat praten.

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 28-12-2025

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

k ff samenvatten,, een pc aangesloten op een stereo die is aangesloten op de kabel, dus een verbinding met het CAI net, de pc hangt via een netwerkkabel aan een kabelmoden die op zijn beurt weer aan het CAI net hangt, hierdoor een aardlus maken van de aarde naar de kabelmodem via de netwerkkabel naar de pc, die via een audiosnoer de aarde weer verbind die aan de stereozit die weer een aarde heeft aan de CAI, hierdoor weer op het punt zitten waar de kabelmodem ook z'n aarde heeft, en hierdoor een leuke antenne wordt en dus mooi een 50Hz brom oppikt van alle zooi in je kamer.

Oplossing: onderbreek ergens je aarde, dit is het makkelijkste te doen door gewoon de afscherming van je antenne plug in je stereo te verwijderen en dus alleen de middenader op de plug te laten zitten. Er zijn inderdaad groundloop isolators, maar het is zo jammer dat die dingen een eigen spanning produceren als de bron uitstaat en dus ook iets van een spanning maken als je dus gewoon muziek eroverheen pompt en dus kwaliteitsverlies geeft.

• tspawn
Als ik de gigavideo 30 set koop zou dan het probleem er ook nog zijn ???

Als ik een beetje nadenk volgens mij niet maar je weet nooit.

• Ozzy
  • Laatst online: 01:44

Ozzy

omnia mutantur, nihil interit

Zo'n Marmitek ding bedoel je? Da's op zich wel leuk, maar 5.1 en RGB kan je vergeten!!! Als stereo en composite genoeg is, dan kan je het proberen.
Maar als het inderdaad zo is, dat een optische verbinding ook niet de oplossing is, dan zou je nog steeds met hetzelfde probleem kunnen zitten, als je een draadloze oplossing gebruikt. Verder weet ik ook niet, of er geen andere golven worden opgevangen (zal wel niet, anders is dat hele systeem waardeloos natuurlijk).

O dag schoonheid, dag schoonheid, dag schoonheid, dag, dag!

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 28-12-2025

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

waarom is optisch niet de oplossing, mag je mij uitleggen, je hebt bij optich geen afscherming dus geen draad die de afscherming doorgeeft en dus de lus onderbroken is en daarmee het probleem is opgelost.
Zo'n giga ding is dus ook zonder ground en dus ook probleem oplossend, maar zoals hierboven al gezegd is, stereo en verder kom je niet
Pagina: 1