Domeinen: legaliteitskwestie

Pagina: 1
Acties:

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022
Ik zou graag (om gemaksredenen enkel) DNS binnen mijn intern netwerk gebruiken. Ik ben volgens jullie waarschijnlijk paranoide, maar mijn backups worden altijd gesynchroniseerd op meerdere PC's. Tenzij dat er brand uitbreekt (en dan nog heb ik mijn fireproof case, maar da's een heel ander verhaal) ben ik altijd veilig.

Nu, met een DHCP server weet je nooit echt zeker welk IP dat een bepaalde PC heeft. Ik zou dus intern bijvoorbeeld bladieblah@mijnnetwerk willen hebben. Mag dit zomaar, als ik zorg dat niemand die DHCP server (behalve de leden van ons netwerk) gebruikt?

Verwijderd

wel geen antwoord op de vraag maar misschien wel een oplossing : er zijn vast wel ip's over die de dhcp server niet uitdeelt, dus waarom klop je die niet gewoon vast in op de pc's die je gebruikt? Zeker binnen hetzelfde masker is dat geen enkel probleem, en zo weet je het juiste adres altijd te vinden!

Verwijderd

je vraagt je af of je zelf een (evt. bestaand) domein mag gebruiken op je LAN?
antw: ja. (stel gewoon 1 pc in als nameserver, zet deze ook in de dhcp-server, zodat de clients deze NS ook weten te vinden, dan komt 't goed...)

hoewel ik ook de hier bovenstaande post even zou lezen... statische ip's zijn stukken makkelijker...

trouwens, als 't om een stuk of 3 a 4 pc's gaat, kun je ook gewoon de HOSTS-file editten...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
E:\WINDOWS\system32\drivers\etc>type hosts
# Copyright (c) 1993-1999 Microsoft Corp.
#
# Dit is een voorbeeld HOSTS-bestand dat wordt gebruikt door Microsoft TCP/IP for Windows.
#
# Dit bestand bevat de toewijzingen van IP-adressen naar hostnamen. Elke vermelding
# moet op een afzonderlijke regel staan. Het IP-adres dient in de eerste kolom te worden
# geplaatst, gevolgd door de bijbehorende hostnaam. Het IP-adres en de hostnaam dienen
# gescheiden te zijn door ten minste ÚÚn spatie.
#
# Daarnaast kunnen opmerkingen (zoals deze) worden toegevoegd op extra
# regels of gevolgd door de computernaam, voorafgegaan door een #.
#
# Bijvoorbeeld:
#
#   102.54.94.97     rhino.acme.com     # bronserver
#    38.25.63.10     x.acme.com       # x clienthost

127.0.0.1    localhost
192.168.0.2     isdn.router
192.168.0.3     sjeemz.server

Verwijderd

trouwens, als 't goed is KAN ook niemand jullie DHCPD server gebruiken, behalve de mensen op jouw LAN :)

Verwijderd

hehe.. je bent niet verplicht om persee "het" dns systeem op jullie netwerk te gebruiken. Je mag daar rustig van afwijken. Er zijn ook op internet alternatieve dns systemen actief :) met .mp3 tld's enzo en dat is heus niet illegaal, het wordt alleen niet vaak gebruikt

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-05 15:42

Predator

Suffers from split brain

Op zaterdag 23 maart 2002 22:12 schreef R4C00N_SL4Y3R het volgende:
...
Nu, met een DHCP server weet je nooit echt zeker welk IP dat een bepaalde PC heeft. Ik zou dus intern bijvoorbeeld bladieblah@mijnnetwerk willen hebben. Mag dit zomaar, als ik zorg dat niemand die DHCP server (behalve de leden van ons netwerk) gebruikt?
Je wel hoor.
Je kan fixed entry's zetten waar een pc met het ingestelde mac adres een vast ip & options krijgt.

Maar algemeen gezien geef je een nic waar een service op draait geen dhcp ip adres want als de dhcp service plat ligt en jouw server reboot/start op...

Oh en ja je mag die domeinen gerust gebruiken.
Want een dns query voor dat domein komt nooit op jouw dns server uit ;)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:36

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Indien je DHCP en DNS servers de optie hebben, kun je gewoon DDNS gebruiken (Dynamic DNS) dan krijgt een client een IP van de DHCP server, en en de DHCP server zet een DNS record in de DNS server als zijnde netbios-naam@domain.com

Tijd voor een nieuwe sig..

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:31
Op zondag 24 maart 2002 03:52 schreef Sjeemz het volgende:

trouwens, als 't om een stuk of 3 a 4 pc's gaat, kun je ook gewoon de HOSTS-file editten...
als het om een stuk of 100 gaat ook wel, moet je het alleen in het login script zetten dat ze de host mee koppieren tijdens het inloggen, heeft iedereen altijd dezelfde host + dat je em zelf makkelijk kan beheren :)

Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

...terwijl om van (onder andere) dat gezeik nou juist af te zijn DNS is ingevoerd...

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• lvh
Vergeten te vermelden: het netwerk gaat om zowel Windows98, 2K en Linux bakkies.

Maar mijn vraag is: is het illegaal om bijvoorbeeld Olympus als dommainnaam te kiezen? Die is al van Olympus (bedrijf dat fototoestellen en andere optische gevallen maakt). Maar, ik block op de server's DNS poort gewoon alle IP's die niet beginnen met 192.168.x.x. Dan zie ik niet in hoe Olympus daar kan door benadeeld worden. De vraag is echter over de legaliteit, en aan de posts hier te zien is die in orde.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-05 15:42

Predator

Suffers from split brain

Op zondag 24 maart 2002 20:45 schreef R4C00N_SL4Y3R het volgende:
Vergeten te vermelden: het netwerk gaat om zowel Windows98, 2K en Linux bakkies.

Maar mijn vraag is: is het illegaal om bijvoorbeeld Olympus als dommainnaam te kiezen? Die is al van Olympus (bedrijf dat fototoestellen en andere optische gevallen maakt). Maar, ik block op de server's DNS poort gewoon alle IP's die niet beginnen met 192.168.x.x. Dan zie ik niet in hoe Olympus daar kan door benadeeld worden. De vraag is echter over de legaliteit, en aan de posts hier te zien is die in orde.
Als iemand ergens een olympus.com opvraagt dan zullen enkel mensen die jouw dns server ingesteld hebben jouw ip krijgen.

Dus Olympus ondervindt er helemaal geen hinder van.
Over de rechten van de naam:
Je mag het niet als productnaam gebruiken maar je mag wel je pc Olympus noemen en zo :)
Dus jouw domeintje thuis ook.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• lvh
Op zondag 24 maart 2002 21:14 schreef Predator het volgende:

[..]

Als iemand ergens een olympus.com opvraagt dan zullen enkel mensen die jouw dns server ingesteld hebben jouw ip krijgen.

Dus Olympus ondervindt er helemaal geen hinder van.
Over de rechten van de naam:
Je mag het niet als productnaam gebruiken maar je mag wel je pc Olympus noemen en zo :)
Dus jouw domeintje thuis ook.
Zozo, opgelost. Vriendelijke mensen hier @ /24 :)
Pagina: 1