geheugen & oc

Pagina: 1
Acties:

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-06 09:24
In m'n pc zitten 3 reepjes SDram, een 2x 256 en 1x 128
ik heb een ASUS A7V KT133 mobo, aangezien die al problemen geeft bij een FSB van 103, heb ik hem maar op default laten staan (vond het de moeite niet, dus 101MHz, namelijk afwijking op de generator, maar da's niet belangrijk)
daarom heb ik dan maar oc via de multiplier, het is een Athlon TB 800 (8x100), hij draait makkelijk op 10x (1GHz)
alles ok dus, stabiel :)

nu zit er 1 reepje 256 al vanaf het begin en de 128 van 2 maand daarna, de 2e 256 is het probleem

als ik oc gaat dat 3e latje kapot of zo... beetje raar, want de FSB gaat niet omhoog
ben al 3x terug geweest om een nieuw latje
1e keer was het na een maand kapot, het 2e was het kapot na 3 dagen, het 3e zat er nu 4 maand in en was blijkbaar goed :), maar tijdens die 4 maand draaide ie gewoon 800 (niet oc) nu vorige maand oc ik naar 1GHz en opeens weer blue screen, doe een test, 3e latje raakt weer niet door de test (soms wel, soms niet, is het op het randje net niet kapot/kapot)
ik heb nog steeds garantie, dus geen probleem, maar dan willen ze mijn pc eens checken en ik heb geen zin om hem binnen te doen

ik heb de laatste keer wel het nieuwe latje in een ander mem slot gedaan, blijkbaar geen effect

zou het kunnen dat men case zoveel opwarmt dat het verbrand of zo? mobo is bij 800 en 1000 tss de 31 en 32°C, cpu is dan 800 (idle 39 stressed 43) 1000 (idle 41 stressed 46) is toch niet zo extreem denk ik

iemand enig idee hoe dit zou komen?
(is mem van Mtec)

eigenlijk weet ik niet of dit aan het oc ligt

• Pollewob
  • Niet online
Ligt iig niet aan het oc-en, want je geheugen blijft gewoon op 100 MHz lopen. Denk eerder dat het simpelweg domme pech is :)

En laat die zaak je pc maar eens testen, weet jij ook gelijk of er misscj=hien toch iets aan de hand is.

• catfish
3x domme pech vind ik raar eigenlijk,

dat testen ben ik niet zo voor omdat ik mijn pc dan een week kwijt ben en die gaan toch maar wat domme test doen denk ik zo,
of doen die ook "specialere" tests? zijn hier geen comuterwinkel mensen?

Verwijderd

Wat voor mobo heb je? Zou idd wel een beetje raar toeval zijn... Misschien toch maar even laten testen. Ze kijken dan naar het mobo en ev. de proc. Waarschijnlijk testen ze de andere onderdelen ook even in een andere pc.. Maar doe nou maar, anders krijg je straks misschien geen garantie meer. Succes iig :)

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:57
Je ram loopt niet buiten spec en verbranden doet 't niet zomaar (die chips mogen wel 90~100o C worden), dus het o.c.'en kan er op het eerste gezicht niks mee te maken hebben. Ik zou het eerder in je mobo zoeken; drie maal een DIMM kapot in naar ik begrijp hetzelfde slot kan geen toeval zijn. Hoeveel spanning staat er bij jou trouwens op de DIMM's, 3.3 of veel meer? En je bent er 'ESD-voorzichtig' mee omgegaan neem ik aan (niet dat je met je klauwen de chips aan het opwrijven bent geweest of zo :P )?

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• catfish
het is een ASUS A7V, de spanning staat default op 3.5 ipv 3.3, dus dat zou het kunnen zijn, maar de 3e keer heb ik wel alle chips van sloten veranderd, dus daar ligt het ook niet aan

dan zou ik het in die .2V moeten zoeken? staat in boekje mobo dat dit std is, dus d8 ik dat het zo hoort

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:57
Het zal 'm niet aan die 3.5V liggen. Asus heeft op veel borden default de spanning wat hoger staan om zo, naar ik meen, een nog betere stabiliteit te garanderen (V op m'n P3B-F is ook 3.5). Maar het gebeurde dus niet telkens in hetzelfde socket begrijp ik nu. Vaag. Het kan gewoon domme pech zijn, maar om dan een 4e kapotte DIMM af te wachten lijkt me ook niet het beste plan. Als ze 'm daar voor je willen nakijken en doormeten zou je dat misschien beter kunnen doen ja.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Sterker nog, ik kan op mijn Asus niet eens de 3.3 V vinden, alleen 3.5 V.

Ik zou zelf de 2x 256 in de eerste banken zetten, en de 128 in de 3e bank. Overigens is het op de meeste moederborden zo dat er alleen naar de eerste ramstrip wordt gekeken indien het mobo/bios op autodetect dimm/fsb staat.

Misschien eens investeren in een anti-statish ESD polsbandje?

En je PC is wel geaard zoals het hoort?

• catfish
hij is geaard ja,
ik raak altijd eerste de verwarming eens aan, da's toch goed denk ik, maar daar kan het niet aan liggen denk ik, want op die 2e na zijn is de 1e maar na een maand kapot gegaan en de 3e na 3-4 maand, en toen ben ik er ondertussen niet aangeweest

voorlopig zitten ze 128-256-256 (middelste is diegene die raar doet)

misschien toch eens binnendoen ja :)
vond het gewoon raar dat de andere 2 chips nooit iets hebben

Verwijderd

laat die 128 mb dimm er gewoon uit.. 512 mb is zat voor een goede performance van je pc.. (tenzij je en diehard Photoshopper bent ofzo :) )
het probleem licht denk ik in dat 3e dimm slot, dus je doet er verstandig aan die gewoon leeg te laten..

kan je tenminste ook weer overclocken ;)

• catfish
ben geen paintshopper, wel een cad/gis "shopper" :P

is dus met geografische kaartjes en draadmodellen
'k zou beter een nieuwe proc kopen, want deze hier is wat traag aan het worden :(
Pagina: 1