Subdomeinen

Pagina: 1
Acties:

• maikel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 09:32
Ik heb zojuist op een nieuwe Win2k-server Active Directory geïnstalleerd.
Daarbij heb ik opgegeven dat deze als domein de door mij geregistreerde domeinnaam moet gebruiken. (mijnnaam.nl)
Wat moet ik nu verder instellen om bijv. ook 'maikel.mijnnaam.nl' als website aan te kunnen maken ?
En dan zo, dat deze van buitenaf ook toegankelijk is.

Is het daarvoor overigens per se nodig om als domein 'mijnnaam.nl' op te geven of kan ik voor intern gebruik ook 'mijnnaam.local' gebruiken (zonder dat dit van buitenaf merkbaar is) ??

Verwijderd

Op zaterdag 23 maart 2002 21:25 schreef maikel het volgende:
Daarbij heb ik opgegeven dat deze als domein de door mij geregistreerde domeinnaam moet gebruiken. (mijnnaam.nl)
Wat moet ik nu verder instellen om bijv. ook 'maikel.mijnnaam.nl' als website aan te kunnen maken ?
Als jij een extern-ip op die machine hebt wel anders niet dus!
Is het daarvoor overigens per se nodig om als domein 'mijnnaam.nl' op te geven of kan ik voor intern gebruik ook 'mijnnaam.local' gebruiken (zonder dat dit van buitenaf merkbaar is) ??
Het is niet perse nodig, maar waarom zou je local.net willen gebruiken? <mijnaam.nl> staat toch veel mooier!

• QUILIX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09-2024

QUILIX

zZzZzZz.....

Op zaterdag 23 maart 2002 21:25 schreef maikel het volgende:

In Linux/Unix stel je dat in de DNS (Via BIND). Ik weet niet precies hoe dat in Win2K is maar als het goed is moet je voor de dubdomein maikel.mijnnaam.nl een directory opgeven. Dat je bij het typen van die domein automatisch naar bijv. c:\maikel\ moet verwijzen ofzoo. Dacht ik.

Verwijderd

Ik neem aan dat alle DNS over je mijnnaam.nl domein naar je win2k server gaat.
Maak gebruik van Virtual Hosts.

• maikel
Op zaterdag 23 maart 2002 21:35 schreef freebie het volgende:

[..]

Als jij een extern-ip op die machine hebt wel anders niet dus!
[..]

Het is niet perse nodig, maar waarom zou je local.net willen gebruiken? <mijnaam.nl> staat toch veel mooier!
Die machine hangt aan m'n Internet-verbinding ja.
Daar zitten dus de twee netwerkkaarten in.

Ik had ooit eens hier gehoord dat je, als ik mijnnaam.nl ook voor intern gebruik wilde gebruiken, ik een 'delegate' nodig had.
Ik had toen alleen 'www.mijnnaam.nl' die naar mijn server doorverwees. Toen heb ik ook wel wat problemen ondervonden met AD.
Nu heb ik echter '*.mijnnaam.nl' laten doorverwijzgen naar mijn server.
Als ik het dus goed heb, zou ik nu gewoon zelf m'n DNS moeten kunnen gebruiken en zo.

• maikel
Op zaterdag 23 maart 2002 21:53 schreef freebie het volgende:

[..]

Ik neem aan dat alle DNS over je mijnnaam.nl domein naar je win2k server gaat.
Maak gebruik van Virtual Hosts.
Ik weet ook niet precies wat ik waar allemaal in moet stellen.
Op zich lijkt alles wat onder 'mijnnaam.nl' valt (dus 'maikel.mijnnaam.nl' etc.) iets om in de DNS in te stellen.
Maar in IIS heb je ook weer 'host headers' en zo. In de help vond ik wel dat je die moest gebruiken als je meerdere websites op 1 IP-adres wil draaien.
En hoe zit het dan als ik 'maikel.mijnnaam.nl' wil laten doorverwijzen naar een andere computer ?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move > NT

Braaikamer - Smoke&BBQ

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Op zondag 24 maart 2002 10:32 schreef maikel het volgende:
Maar in IIS heb je ook weer 'host headers' en zo. In de help vond ik wel dat je die moest gebruiken als je meerdere websites op 1 IP-adres wil draaien.
Klopt.
Hetzelfde kun je met andere webserver-software doen (Apache heeft VirtualHosts, Sambar bijv. ook).
Je draait dan de subdomains op dezelfde server, alleen de webdirectory is per subdomain anders.
En hoe zit het dan als ik 'maikel.mijnnaam.nl' wil laten doorverwijzen naar een andere computer ?
Daarvoor zal jouw DNS server als autoritative moeten zijn voor je domeinnaam, en ik denk niet dat dat het geval is :P

Doe maar een dig op je domain, daar staan de auth. nameservers voor je domein genoemd.

Als dat zo is, kun je met AD pointers instellen om je verkeer verder te verdelen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• maikel
Op zondag 24 maart 2002 14:45 schreef BackSlash32 het volgende:

[..]

Klopt.
Hetzelfde kun je met andere webserver-software doen (Apache heeft VirtualHosts, Sambar bijv. ook).
Je draait dan de subdomains op dezelfde server, alleen de webdirectory is per subdomain anders.
[..]

Daarvoor zal jouw DNS server als autoritative moeten zijn voor je domeinnaam, en ik denk niet dat dat het geval is :P

Doe maar een dig op je domain, daar staan de auth. nameservers voor je domein genoemd.

Als dat zo is, kun je met AD pointers instellen om je verkeer verder te verdelen.
Een wat ??
Dig ??

Is het niet zo dat, omdat nu '*.mijnnaam.nl' naar mijn server wijst, alles wat daar onder komt door mijn server wordt afgehandeld ?
Dus iemand tikt in 'maikel.mijnnaam.nl', de PC zoekt op Internet waar hij 'mijnnaam.nl' kan vinden (mijn server dus). En van daaruit zoekt ie verder naar 'maikel' ?

Dan zou het toch geen probleem moeten opleveren ?
Of zie ik het nu verkeerd ?

Hoe werken die hostheaders nu precies dan ?
Werken die ongeveer zoals de DNS ?
Dat als iemand 'www.mijnnaam.nl' intikt, de browser eerst op zoek gaat naar 'mijnnaam.nl' en dan vervolgens doorgeeft dat ie 'www' moet hebben.
Kan ik die 'www' dan met de hostheaders instellen ?
En dan dus ook bijv. 'www2' opgeven ?

Nog een ander vraagje trouwens: kan ik nu ook zelf emailadressen aanmaken (maikel@mijnnaam.nl, etc.) ??
Wat heb ik daar aan software voor nodig ??

• maikel
Geen reactie meer ?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Op zondag 24 maart 2002 15:29 schreef maikel het volgende:
Een wat ??
Dig ??
http://www.google.com/search?q=dig+dns

*klik*
Is het niet zo dat, omdat nu '*.mijnnaam.nl' naar mijn server wijst, alles wat daar onder komt door mijn server wordt afgehandeld ?
Dus iemand tikt in 'maikel.mijnnaam.nl', de PC zoekt op Internet waar hij 'mijnnaam.nl' kan vinden (mijn server dus). En van daaruit zoekt ie verder naar 'maikel' ?
Alleen als jouw DNS delegated NS is voor je domain.
Hoe werken die hostheaders nu precies dan ?
Werken die ongeveer zoals de DNS ?
Dat als iemand 'www.mijnnaam.nl' intikt, de browser eerst op zoek gaat naar 'mijnnaam.nl' en dan vervolgens doorgeeft dat ie 'www' moet hebben.
Kan ik die 'www' dan met de hostheaders instellen ?
En dan dus ook bijv. 'www2' opgeven ?
Klopt wel ongeveer ja ;)
Nog een ander vraagje trouwens: kan ik nu ook zelf emailadressen aanmaken (maikel@mijnnaam.nl, etc.) ??
Wat heb ik daar aan software voor nodig ??
Mmmm... wat dacht je van een mailserver?
Of praat ik nu poep ? :P

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1