• lester
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
waarom zien wij water eigenlijk als "schoon"?

bv als je vieze handen hebt en je wast ze met water dan zijn ze voor je gevoel weer schoon.

Ik ben geen natuur- en scheikundespecialtist, maar ik kan zelf natuurlijk ook bedenken dat water vrij "puur" is, dat er weinig andere stoffen in zitten, maar toch is het best raar als je erbij nadenkt.

vroeger had je natuurlijk nog haast geen andere vloeistoffen, maar ik denk dat als water bv groen was geweest en melk transparant, dat mensen melk als "schoon" zouden zien. (iig vroeger voordat ze konden meten wat voor stoffen water en melk bevat)

denk ik nou teveel over nutteloze dingen na, of zit er wel iets in?

• XippIX
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
en waarom is modder "vies" :?

Verwijderd

scheikundig gezien is water een stof die heel goed als een oplosmiddel dient.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Dat het geen smaak heeft scheelt natuurlijk ook :), want er zijn natuurlijk nog zat andere oplosmiddelen. En het is toch in ruime hoeveelheden aanwezig op dit gedeelte van de aardbol.

Verwijderd

Op zaterdag 23 maart 2002 20:59 schreef A_t_G het volgende:
scheikundig gezien is water een stof die heel goed als een oplosmiddel dient.
scheikundig gezien is water vies!!! Er zitten allemaal stofjes in als calcium etc.

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zaterdag 23 maart 2002 21:42 schreef freebie het volgende:

[..]

scheikundig gezien is water vies!!! Er zitten allemaal stofjes in als calcium etc.
kraanwater is in dat op zich 'verontreinigd'

water (zuiver water) daarentegen is dus wel 'schoon'

Verwijderd

Op zaterdag 23 maart 2002 21:43 schreef wfvn het volgende:

[..]

kraanwater is in dat op zich 'verontreinigd'

water (zuiver water) daarentegen is dus wel 'schoon'
gedestileerd water wel ja

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Op zaterdag 23 maart 2002 21:44 schreef freebie het volgende:

[..]

Maar daar zitten weer vieze gassen in opgelost :(

• AxzZzeL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-01 13:14

AxzZzeL

maakt oogsnoep

Op zaterdag 23 maart 2002 21:45 schreef eamelink het volgende:

[..]

Maar daar zitten weer vieze gassen in opgelost :(
Volledig gedestilleerd water is zuiver water, dus zitten er alleen nog maar H2O moleculen in en nix anders.

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

Verwijderd

Op zaterdag 23 maart 2002 21:48 schreef AxzZzel het volgende:

[..]

Volledig gedestilleerd water is zuiver water, dus zitten er alleen nog maar H2O moleculen in en nix anders.
Ik bedoel dat er heel veel dingen in oplossen. En hierdoor het heel goed gebruikt kan worden om schoon te maken.

Verwijderd

Op zaterdag 23 maart 2002 20:50 schreef lester het volgende:

bv als je vieze handen hebt en je wast ze met water dan zijn ze voor je gevoel weer schoon.
Vet en zweet lost in het water op en dus voelen je handen schoner. Water is ook niet visceus (helemaal niet eik), daarom voelt het ook schoon.

• Mx. Alba
  • Laatst online: 22:33

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Het is gewoon allemaal psychologisch. Wat schoon en vies is wordt je aangeleerd.

Ik heb laatst op TV een mooi experimentje gezien. Ingrediënten: kinderen van verschillende leeftijden, een glas appelsap, een rietje, en een dode kakkerlak.

Het kind wordt een glas appelsap voorgeschoteld. Dit is natuurlijk lekker, en er wordt gretig een aantal slokken genomen.

Vervolgens wordt de dode kakkerlak in het glas gegooid - die drijft nu mooi in de appelsap. Aan het kind wordt gevraagd of hij nu nog wil drinken.

Zoniet, dan komt het rietje in actie. Daarmee wel?

Ook niet, dan worden kakkerlak en rietje weer verwijderd. Nu wel?

De allerkleinsten reageren niet als de kakkerlak in het glas gegooid wordt, en drinken ook als de kakkerlak in het glas ligt te dobberen. Als ze iets ouder zijn kijken ze wel vies als de kakkerlak erin wordt gegooid, maar zijn toch over te halen om te drinken.

Al iets ouder, wordt niet meer gedronken met kakkerlak - maar met een rietje zijn sommigen wel over te halen.

Weer wat ouder, en ook het rietje maakt geen verschil meer, hoewel na het verwijderen van de kakkerlak wel weer rustig gedronken wordt.

En nog wat ouder, is het kind ook niet tot drinken over te halen nadat de kakkerlak verdwenen is.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Water een schone stof. Het is drinkbaar én gezond. Je voelt je niet vies als je nat bent ofzo, je droogt vanzelf weer op zonder dat het sporen nalaat. Dus is het een logische stof om je mee te wassen.

Bovendien is water natuurlijk de stof die al sinds mensenheugenis volop aanwezig is. Het is ook goedkoper een bad met water te nemen dan een bad met melk ofzo.

Water is de vloeistof waarop alle leven gebaseerd is, niet voor niets...

Overigens lossen vetten niet op in water. Daarvoor hebben ze dus zeep uitgevonden.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

En de stoffen die in water opgelost zijn zoals Calsium, dat blijft gewoon in water opgelost. :)

Zoals Diadem ook aangaf is water het hoofdoplosmiddel van het leven, zodoende komen levensvormen toch graag in contact met water.
Schoonmaken met zeep om niet wateroplosbare delen weg te krijgen is wel leuk, maar wassen met wasbenzine, aceton of Benzeen is natuurlijk veel leuker. (Wel slecht voor de huid)

Verwijderd

Op zaterdag 23 maart 2002 21:41 schreef eamelink het volgende:
Dat het geen smaak heeft scheelt natuurlijk ook :)
eyh vergis je niet .. het haagse kraanwater heeft zelfs een prijs gewonnen als lekkerste kraanwater van nederland :7

• Mx. Alba
  • Laatst online: 22:33

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op zondag 24 maart 2002 15:07 schreef Flamez het volgende:

[..]

eyh vergis je niet .. het haagse kraanwater heeft zelfs een prijs gewonnen als lekkerste kraanwater van nederland :7
Wanneer was dat?

De Nuon heeft een tijdje geleden hun leidingwater van de Veluwe in flessen gedouwd en verkocht als Nubron. Puur bronwater...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Er worden hier wat dingen door elkaar gehaald, namelijk water & water :)

Water = wat uit de kraan komt
Water = H2O

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Op zaterdag 23 maart 2002 20:50 schreef lester het volgende:
waarom zien wij water eigenlijk als "schoon"?

Ik ben geen natuur- en scheikundespecialtist, maar ik kan zelf natuurlijk ook bedenken dat water vrij "puur" is, dat er weinig andere stoffen in zitten, maar toch is het best raar als je erbij nadenkt.

vroeger had je natuurlijk nog haast geen andere vloeistoffen, maar ik denk dat als water bv groen was geweest en melk transparant, dat mensen melk als "schoon" zouden zien. (iig vroeger voordat ze konden meten wat voor stoffen water en melk bevat)

denk ik nou teveel over nutteloze dingen na, of zit er wel iets in?
Misschien dat de kleur als het ware in ons instinct geprogrammeert zit. Dingen die doorzichtig zijn (zoals water) vind men schoon, denk ook bijvoorbeeld aan benzine ofzo. Het is wel giftig, maar het is transparant (toch?) en het ziet er niet vies uit.
Bruin daarintegen is de 'vieze' kleur. Poep bijvoorbeeld :P, of modder etc.
Ik denk dat het dus meer aan de kleur ligt.

• Jaded
  • Laatst online: 19-01 14:26
Op zaterdag 23 maart 2002 22:21 schreef Tweaker het volgende:
Vet en zweet lost in het water op en dus voelen je handen schoner. Water is ook niet visceus (helemaal niet eik), daarom voelt het ook schoon.
Vet lost niet op in water. Als jij je handen invet en ze daarna in het water steekt, blijft er evenveel aanhangen. Of je moet het met klodders doen :D, maar dna zul je zien dat het erop gaat drijven.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op zondag 24 maart 2002 16:53 schreef Silvermonkey123 het volgende:

[..]

Misschien dat de kleur als het ware in ons instinct geprogrammeert zit. Dingen die doorzichtig zijn (zoals water) vind men schoon, denk ook bijvoorbeeld aan benzine ofzo. Het is wel giftig, maar het is transparant (toch?) en het ziet er niet vies uit.
Bruin daarintegen is de 'vieze' kleur. Poep bijvoorbeeld :P, of modder etc.
Ik denk dat het dus meer aan de kleur ligt.
Dat denk ik niet, bruin brood is lekker maar doorzichtig brood lijkt me niet alles.
Groene frikandellen lijkt me ook nix, maar groene sla weer wel :)
Dat ligt er dus maar net aan. :)

• monkel
  • Laatst online: 21:08
Op zaterdag 23 maart 2002 22:21 schreef Tweaker het volgende:

[..]

niet dus, als je je handen echt vetvrij wilt hebben: was ze met wasbenzine, alcohol, aceton, whatever

prettig is het echter niet :P

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-01 12:02

FCA

Op zondag 24 maart 2002 18:54 schreef monkel het volgende:

[..]

niet dus, als je je handen echt vetvrij wilt hebben: was ze met wasbenzine, alcohol, aceton, whatever

prettig is het echter niet :P
Of gewoon zeep. Dan lost vet namelijk ook op :)

Verandert z'n sig te weinig.

Verwijderd

:)

• Jaded
  • Laatst online: 19-01 14:26
Op zondag 24 maart 2002 19:06 schreef FCA het volgende:
Of gewoon zeep. Dan lost vet namelijk ook op :)
LOL, maar het is wel zo idd

Verwijderd

Op zondag 24 maart 2002 01:59 schreef Diadem het volgende:

Overigens lossen vetten niet op in water. Daarvoor hebben ze dus zeep uitgevonden.
Vetten lossen wel op in water, alleen de oplosbaarheid is heel slecht. Kleine hoeveelheden vet (gewoon aangemaakt door de huid) kun je wel met water wegwassen.

Verwijderd

Zet er maar eens stroom op,dan zul je zien dat schoon water niet geleid.

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Hoe iemand kan weten wat schoon water is?

Wel, tijdens een regenbui komt er erg helder water uit de hemel vallen (gedestilleerd) en dat smaakt erg goed + nooit is daaraan iemand doodgegaan.
Op een dag zal een holbewoner hebben vastgesteld dat schoon water waarschijnlijk ook helder water is.

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Op zondag 24 maart 2002 22:30 schreef Tweaker het volgende:

[..]

Vetten lossen wel op in water, alleen de oplosbaarheid is heel slecht. Kleine hoeveelheden vet (gewoon aangemaakt door de huid) kun je wel met water wegwassen.
Ja, zo ken ik er ook nog wel een paar. Dan lost elke stof wel op in water, als je maar een hoeveelheid neemt die klein genoeg is.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

Op zaterdag 23 maart 2002 21:44 schreef freebie het volgende:

[..]

Zuivere interpretatie kwestie dus :)

Verwijderd

Het ligt eraan wat je onder 'vieze' hander verstaat :)

Verwijderd

Op maandag 25 maart 2002 16:08 schreef Diadem het volgende:

[..]

Ja, zo ken ik er ook nog wel een paar. Dan lost elke stof wel op in water, als je maar een hoeveelheid neemt die klein genoeg is.
Klopt :) maar er zit meestal heel weing vuil op je handen (in de vorm van vet) en met warm water lost dat nog wel op als je ff je handen wat, maar met zeep ed gaat het veel beter.

• Papa Roach
  • Niet online
Op zaterdag 23 maart 2002 21:41 schreef eamelink het volgende:
Dat het geen smaak heeft scheelt natuurlijk ook :),
wat heet smaak...

ik proef toch echt wat als ik water drink.
Waarom heeft een andere vloeistof wel smaak en water niet :?

Verwijderd

Water wordt ook wel eens als iets negatiefs gezien. Men dacht vroeger dat onder de aarde donkere wateren waren. En ook de rivier de Styx is ook niet een echt positief voorbeeld van schoon water.

• harmageddon
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-01 13:33
In wat lost lang niet alles op...

Aap!

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:38

almightyarjen

When does the hurting stop?

Water is gewoon voor de mens schoon omdat het menselijk lichaam voor ongeveer 70% uit water bestaat... 8-)

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Verwijderd

overigens was water vroeger vies en bier schoon :z
kijk dat waren nog eens tijden

Verwijderd

Op maandag 25 maart 2002 13:17 schreef Ecteinascidin het volgende:
Hoe iemand kan weten wat schoon water is?

Wel, tijdens een regenbui komt er erg helder water uit de hemel vallen (gedestilleerd) en dat smaakt erg goed + nooit is daaraan iemand doodgegaan.
Op een dag zal een holbewoner hebben vastgesteld dat schoon water waarschijnlijk ook helder water is.
Ben je zeker Thjernobil vergeten :?
Water was gewoon erug helder maar drinken.
Jaja, zelfs melk was toen ook "zuiver" ;not

• Delerium
  • Niet online

Delerium

Mythology

Op dinsdag 26 maart 2002 21:21 schreef svennies het volgende:

[..]

Ben je zeker Thjernobil vergeten :?
Water was gewoon erug helder maar drinken.
Jaja, zelfs melk was toen ook "zuiver" ;not
Ja, hoor 's

In mijn conditionering als mens hield ik als kind zijnde echt geen rekening met radioactiviteit.
Geen enkel mens kan zonder hulpmiddelen radioactiviteit waarnemen (behalve boven de MSv) dus dat is wel een hele flauwe opmerking.
Pagina: 1