Hoe kan je de image van een land veranderen?

Pagina: 1
Acties:

• QUILIX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09-2024

QUILIX

zZzZzZz.....

Topicstarter
Ik weet niet of zo'n topic hier hoort, maar ik probeer het toch even.

Stel er wordt dagelijks over een land (Land X) tactisch negatief gepropagandeerd door een aantal landen (onderling afgesproken). Dus Land X is slecht, Land X doet dit, Land X doet dat. Kleine incidenten, onbelangrijke gebeurtenissen worden door de landen enorm opgeblazen om "Kijk zie je hoe slecht ze zijn"-image te creëren.

De bevolking in die landen gelooft er blind in. Ze weten de waarheid niet, terwijl de landen dat wel weten maar voor zich houden.

Land X heeft niet de middelen om de waarheid te vertellen aan de bevolking van die landen. Land X bezit geen medium in die landen. Ook al lukt Land X dit gedeeltelijk, toch wordt het verdraaid door de onderling afgesproken landen (en media).

De landen zetten Land X in een slecht daglicht omdat volgens hen Land X niet mag groeien vanwege het feit dat het dan een gevaar voor hen kan zijn in de toekomst. Zowel op economisch, militair als politiek gebied.

Daarom wordt Land X steeds impopulair bij de bevolking van die landen. De image van Land X wordt steeds negatiever en de bevolking van die landen krijgen een steeds groter vooroordeel. Hoe kan Land X ervoor zorgen dat zijn image in korte tijd kan verbeteren? Laten we zeggen dat op legale wijze het NIET mogelijk is. Dus Land X moet hetzelfde proberen te doen als de landen die propaganderen.

Maar helaas heeft Land X niet het vermogen om dit te doen. De regeringen en de media van die landen hebben een te sterke vinger in de pap bij hun eigen bevolking.

Nu is mijn vraag: hoe kan Land X, zonder financiële vermogen, wel met menselijke vermogen, in korte tijd( bijv. 5 jaar) ervoor zorgen dat de gehele image van dat land 180 graden wordt gedraaid? Dus niet in de vorm van: stel dat dat land bekend staat als een land dat mensen afslacht. Om je image te verbeteren zou je dan zeggen: "Hou op met afslachten wordt een democratie en verondschuldig je voor je daden". Nee zo bedoel ik dus niet. Ik bedoel dus: stel dat dat land helemaal niet mensen afslacht, en dat sommige landen tactisch de image hebben geschapen om te zorgen dat Land X op zowel economisch, politiek en sociologisch gebied wordt benadeeld.

Wat moet Land X doen om zijn image te verbeteren (indien nodig op een illegaal manier net als wat de landen doen, zonder financiële vermogen maar wel met menselijk vermogen). Als voorbeeld zeggen we dat Land X bekend staat als een land waar geen mensenrechten zijn, mensen afslacht, er een oorlog gaande is en het land ondemocratisch is. (Terwijl geen van deze genoemde dingen waar zijn).

Enig idee of tips voor politieke scenario's? En is dat wel te realiseren?

P.S. Amerikaanse scenario's zijn moeilijk te doen, omdat het een welvarend land is. Land X is niet welvarend.

• AxzZzeL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-01 13:14

AxzZzeL

maakt oogsnoep

Laten we zeggen dat je ook media in de andere landen mag binnenlaten dan zou je ook over kleine problemen grote problemen kunnen maken. Laten ze jou media niet in die landen binnen verraden ze zich eigenlijk.

Maar ik denk dat bijvoorbeeld andere landen (landen Y voor het gemak) die niet bij het groepje landen (landen Z voor het gemak), eerst op onderzoek willen uitgaan of het probleem wel zo erg is. En als die landen Y er dus achterkomen dat het gewoon kleine problemen zijn, zouden ze wel eens willen weten of landen Z niks hebben van problemen. Misschien was het wel een soort afleidingsmaneouvre zodat de landen Z een gemeen plannetje konden smeden. Daarmee konden ze dus de landen Y en land X, een beetje bezig houden, oftewel hersenspoelen.

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

Verwijderd

Je kunt het imago van een land niet veranderen, daar zal het betreffende land zelf aan moeten werken.

Je kunt wel proberen door middel van b.v. goede raad (of d.m.v. sancties) een land in een bepaalde richting te sturen...

Verwijderd

welk land had je met X precies in gedachten? :)

Verwijderd

Bij AK zijden ze in het boek dat het imago van japan slecht is. Dat zal verholpen kunnen worden al gaan er veel vakantiegangers naartoe. Dus met andere woorden. Nodig veel mensen uit om in land X vakantie te gaan vieren. Vergaderingen exetra

• QUILIX

QUILIX

zZzZzZz.....

Topicstarter
Op zaterdag 23 maart 2002 21:01 schreef Captain Proton het volgende:
welk land had je met X precies in gedachten? :)
Ik weet wat je denkt :) Klikken op mijn nick en je weet het direct zou je zeggen. Maar het heeft daar niets mee te maken :)

Laten we voor de gein aannemen dat het een niet bestaand land is in Zuid-Amerika en dat de Verenigde Staten, Canada en Mexico de slechte landen zijn.

• QUILIX

QUILIX

zZzZzZz.....

Topicstarter
Op zaterdag 23 maart 2002 21:05 schreef Kick het volgende:
Bij AK zijden ze in het boek dat het imago van japan slecht is. Dat zal verholpen kunnen worden al gaan er veel vakantiegangers naartoe. Dus met andere woorden. Nodig veel mensen uit om in land X vakantie te gaan vieren. Vergaderingen exetra
Ja dat denk ik ook. Een van de beste manieren is toerisme stimuleren. Bezoekers aan dat land kunnen dan achterkomen dat ze vooroordelen en verkeerd zijn voorgelicht. Maar het probleem is dat ze dan met de volgende beweringen komen: "Jah op de toeristische kustplaatsen merk je natuurlijk niets, maar ik weet zeker dat in het binnenland wel mensen worden afgeslacht".

Verwijderd

Op zaterdag 23 maart 2002 21:10 schreef QUILIX het volgende:

Ja dat denk ik ook. Een van de beste manieren is toerisme stimuleren. Bezoekers aan dat land kunnen dan achterkomen dat ze vooroordelen en verkeerd zijn voorgelicht. Maar het probleem is dat ze dan met de volgende beweringen komen: "Jah op de toeristische kustplaatsen merk je natuurlijk niets, maar ik weet zeker dat in het binnenland wel mensen worden afgeslacht".
Toch klopt die theorie over het toerisme wel, je ziet nu ook dat nu Turkije almaar populairder aan het worden is bij de Nederlandse toerist dat men na zo'n vakantie toch al positiever is over het land, Turkije is nu ook een reclame campange hiervoor op de TV begonnen.

Maar een echt arm land ? dan zou je kunnen denken aan bv het organiseren van sportwedstrijden of zoals bv Cuba het doet door dmv het sturen van medische teams over de hele wereld naar andere arme landen die daar behoefte aan hebben, dat heeft zeker in die en andere landen een effect op de publieke opinie.

• QUILIX

QUILIX

zZzZzZz.....

Topicstarter
Op zaterdag 23 maart 2002 21:50 schreef BAZZA het volgende:

[..]

Toch klopt die theorie over het toerisme wel, je ziet nu ook dat nu Turkije almaar populairder aan het worden is bij de Nederlandse toerist dat men na zo'n vakantie toch al positiever is over het land, Turkije is nu ook een reclame campange hiervoor op de TV begonnen.

Maar een echt arm land ? dan zou je kunnen denken aan bv het organiseren van sportwedstrijden of zoals bv Cuba het doet door dmv het sturen van medische teams over de hele wereld naar andere arme landen die daar behoefte aan hebben, dat heeft zeker in die en andere landen een effect op de publieke opinie.
Ja daar heb je gelijk in. Hulp bieden aan landen kan een heel positief effect krijgen bij de publieke opinie. Het probleem is dan dat je die positieve effect alleen in dat land bereikt. Je hulp wordt door die andere landen gewoon verzwegen. Maar het idee van diverse hulp bieden is goed voor de imago.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:33

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op zaterdag 23 maart 2002 21:10 schreef QUILIX het volgende:

[..]

Mijn zusje is bezig met een wereldreis (ze komt over een maand terug, ze is al 9 maanden weg). Lijstje landen: Turkije (onder andere in het gebied van de Koerden), Iran, Pakistan (op 11-9-01 was ze in Quetta, de paar dagen daarna in Peshawar - midden tussen Islamabad en Khabul), India, Nepal, Thailand, Laos, Indonesië.

Vooral haar onthullingen over Iran waren zeer verrassend. De jeugd (25-) is ongelofelijk pro-westers! Ze vroegen haar het hemd, uh, de soepjurk en sluier van het lijf over hoe het leven is in Europa, en allemaal wilden ze naar Amerika, het land waar je dromen uitkomen (jazeker). Maar de oudere generatie is juist zeer anti-westers, en overal, vooral in Teheran natuurlijk maar ook in andere steden, hangen anti-westerse (vooral anti-amerikaanse) posters en schilderingen. Haar opmerking: "Ik ben zeer benieuwd hoe Iran er over 20 jaar uitziet... Misschien is het dan het meest westerse land in het midden-oosten." Dat de jeugd zeer pro-westers is, is in het westen helemaal niet bekend, maar is zeker zeer interessant...

Ook in Pakistan kwamen ze een zeer vreemde situatie tegen. In Peshawar, vlak na "Nine-Eleven", was helemaal geen anti-amerikaanse stemming. Integendeel, toen Pakistan bekendmaakte mee te zullen werken met Amerika, waren er spontane feesten op straat, waarin zij ook nog lekker heeft lopen meehossen. Iedereen vroeg of ze Amerikaans was, en men was toch wel enigzins teleurgesteld als ze zei dat ze "slechts Nederlands" was. En wat zie je op CNN? Anti-amerikaanse rellen in Peshawar. Heel Peshawar staat op straat feest te vieren, maar CNN staat met hun snufferd boven op 50 gekken die staan te rel-schoppen. Ik heb zo het vermoeden dat dat stiekum toch geen toeval is...

Trouwens, van dat feestvieren heb ik in de westerse media helemaal NIETS gehoord... Het enige wat je hier zag was "het is daar heel gevaarlijk, gespannen anti-westerse stemming, bla bla bla". Maar mijn zusje zat rustig in Peshawar, in een superdelux hotel voor een prikkie (er was immers bijna geen westerling meer te bekennen, en dan gaan de prijzen van dat soort luxe dingen heel snel kelderen), en alle Pakistanen die ze tegenkwam wilde alles weten van de situatie in Amerika, want nieuws ging daar niet zo snel, en smeekten haar om alsjeblieft te blijven, want er was helemaal niets aan de hand.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• QUILIX

QUILIX

zZzZzZz.....

Topicstarter
Op zaterdag 23 maart 2002 22:08 schreef Reyn Eaglestorm het volgende:

[..]
Ik dacht vroeger bijvoorbeeld dat Teheran een woestijnstadje was met enkele oude gebouwen. Maar toen ik van een Iraanse vriend foto's en een opgenomen film zag schrok ik wel. Een 'groene' metropool met wolkenkrabbers. Heel modern.

Men is bijvoorbeeld ook onwetend over het oosten van Turkije. Het is daar een en al woestijn, berg en armoede denk men. Hieronder een foto om die vooroordeel weg te werken. Een stad in het oosten van Turkije met overwegend Koerdische inwoners.

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~bahce001/14.jpg

• QUILIX

QUILIX

zZzZzZz.....

Topicstarter
Of een nog ergere voorbeeld van vooroordelen:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~bahce001/kijkniet.jpg

Weet je welk stad dit is?
Harare. De hoofdstad van Zimbabwe.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:33

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op zaterdag 23 maart 2002 22:18 schreef QUILIX het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~bahce001/14.jpg
Is dat toevallig Van, en daar op de achtergrond Lake Van? Is mijn zusje ook geweest :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• QUILIX

QUILIX

zZzZzZz.....

Topicstarter
Op zaterdag 23 maart 2002 22:46 schreef Reyn Eaglestorm het volgende:

[..]

Is dat toevallig Van, en daar op de achtergrond Lake Van? Is mijn zusje ook geweest :)
Nope, t'is de stad Adana. Van ligt meer in het uiterste oosten. Adana iets meer in het midden.

• Diadem
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-05-2023

Diadem

fossiel

Op zaterdag 23 maart 2002 22:08 schreef Reyn Eaglestorm het volgende:

Dat de jeugd zeer pro-westers is, is in het westen helemaal niet bekend, maar is zeker zeer interessant...
Met alle respect, maar er zijn genoeg mensen die dat wisten en weten. Het is simpelweg een kwestie van je op de juiste manier informeren. Net zo als dat de stemming in Pakistan overwegend Pro-Westers was en is. Misschien dat ze dat op CNN niet lieten zien, maar er zijn meer nieuwsbronnen dan CNN.

Helaas maakt dat natuurlijk het argument van de topicstarter alleen maar sterker. Mensen zijn schapen, zelfs als de waarheid overal te vinden is als je kijkt doen ze hun ogen dicht en volgen ze de populaire mening. En de populaire mening is de mening die de massamedia propaganderen.

Je ziet dat in alles. In hoe men tegen Amerika aankijkt, in hoe men tegen het Midden-Oosten en Israel aan kijkt. In de politiek, met Pim Fortyun.

En toch, het lukt een overheid nooit om de gehele bevolking te indoctrineren. Gelukkig maar. Er zal altijd een aanzienlijk deel van de bevolking blijven die de populaire mening niet zonder slag of stoot zal overnemen. Zolang een overheid dus vrijheid van meningsuiting niet totaal onderdrukt zal het haar nooit geheel lukken de waarheid te verbergen. Al kan ze wel veel schade toebrengen, dat is een feit.

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life - Terry Pratchett

Verwijderd

Aan de andere kant zegt zo'n foto natuurlijk niks over de leefomstandigheden van de 'gewone mensen'; daar moet je je niet op verkijken.

Neem nu de Sovjet Unie, onze belangrijkste 'vijand' ten tijde van de koude oorlog, ze stuurden eerder dan de Amerikanen raketten naar de maan maar vraag niet hoe het met de bevolkingsomstandigheden op aarde was om over de strafkampen en erger maar niet te spreken...

Zelf chat ik bijna dagelijks met een jongen uit Kuala Lumpur, de stad met de hoogste wolkenkrabber op aarde maar als je ziet met welke sociale problemen men daar kampt en als je hem hoort over de geringe vrijheid die hij daar 'geniet' als homosexueel dan rijzen de haren je te berge...

Overigens werkt hij in dat gebouw maar thuis kan 'ie maar een uurtje 'internetten' omdat dan één van zijn medebewoners 'er-weer-op-moet' want een huis of appartement voor zichzelf is er in die idioot overbevolkte stad niet te vinden en de bevolking die geen hut kan vinden wordt uit de zakenwijk verwijderd zoals wij de duiven op de dam nog niet zouden behandelen....

Nee; als ik het woord 'image' hoor is mijn eerste gedachte altijd:
"Hoe prik ik die door... ?? ;) "

• QUILIX

QUILIX

zZzZzZz.....

Topicstarter
Neem nou bijvoorbeeld de 'propaganda' hierbeneden die vandaag door het ANP is gepubliceerd:
'Turkse F16's bombarderen Koerden in Irak'

TUNCELI (ANP) - Gevechtsvliegtuigen hebben stellingen van Koerden in het noorden van Irak onder vuur genomen. Daardoor zijn volgens Irakese Koerden zeker 25 opstandelingen gedood. Onduidelijk is welke herkomst de vliegtuigen hebben.
Een Europeaan kijkt ten eerste naar het kopstuk van dit nieuwsbericht. Wat ziet hij dan? Turken bombarderen Koerden. Dit is toch een ongelooflijk verkeerde berichtgeving. De mensen bij het ANP zijn toch wel voldoende opgeleid om het verschil tussen terrorisme en een gehele volk te zien? Dit is dus een vorm van negatieve propaganda dat de laatste 10 jaar wordt toegepast op de Europese bevolking. Hoe denk je dat de Koerden zich voelen als ze zo'n bericht zien? Terwijl het niets met hun etniciteit te maken heeft. Begin niet over "jawel het heeft er wel mee te maken", kijk naar het volgende voorbeeld:

Stel dat je in de Friesche Republiek woont met 10 miljoen Friezen en 5 miljoen etnische Nederlanders. Stel dat er in Turkije ongeveer 400 duizend Nederlanders als gastarbeiders wonen. Stel dat de Nederlandse F16's terroristen hebben gebombardeerd die daarvoor een aanslag in een stad hadden gepleegd. Normaal gesproken moet je een hele etniciteit of een volk niet over een kam scheren. Dus een normale berichtgeving zou zijn: "Friesche F16's hebben terroristen in het grensgebied van Duitsland gebombardeerd". Maar laten we nu aan hetzelfde soort berichtgeving doen wat de Europese media de laatste 10 jaar doet in Turkije. De Nederlandse gastarbeiders krijgen nu het volgende bericht te zien van het Turkse ANP: "Friesche F16's bombarderen Nederlanders" Zie je het verschil? Wat zou je als Nederlandse gastarbeider niet denken over de Friezen?

Mensen die een land binnenvallen om andere mensen te doden wordt aangemerkt als terrorist (maakt niet uit wie of wat ze zijn of wat hun doelstelling ook is). Als IRA een aanslag pleegt krijg je het bericht: "IRA terroristen plegen aanlag". En niet: "Ieren plegen aanslag". Een groot verschil.

Als een paar terroristen die 'zogenaamd' het islamitische geloof bezitten een aanslag plegen in New York en Washington worden ze aangeduid als terroristen. Als nieuwsbericht krijg je dan: "Terroristen plegen aanslag in New York". En niet: "Arabieren plegen aanslag in New York". Na de aanslag begon de Verenigde Staten dus met de 'zogenaamde' oorlog. In de Westerse media wordt het volgende gepubliceerd: "Amerika bombardeert de terroristen". Als de aanslag in Turkije of een ander oosters land was gebeurd zou het in de westerse media het volgende worden gepubliceerd: "Turkije bombardeerd Arabieren". Zie je het verschil?

Door de verkeerde berichtgeving, soms door onwetendheid en soms expres, wordt het imago van een land tactisch geschaad. Het volk loopt, zoals Diadem het zegt, als schapen achter de media/regering aan.

Alleen een rijke en machtige land kan deze imago naar het positieve verdraaien, zoals bijvoorbeeld Amerika.

Oplossingen voor niet-rijke landen zijn moeilijk te vinden.
Toerisme is maar een klein gedeeltelijke oplossing.
Pagina: 1