Wat is nou eigenlijk het verschil tussen al die grotere formaten cd's en normale 74 minuten cd's. Is de datadichtheid groter of hebben ze de data dichter tegen de buitenkant aangezet?
buitenrand van de cd's.
Hier kan de kwaliteit niet zo goed worden gegarandeerd. Maar sommige fabrikanten maken ze toch.
De vraag is alleen of je brander het vol kan schrijven. (of dat je lezer/cd-speler die buitenste rand kan lezen).
Tot zover een korte samenvatting van een artikel uit de PC-Active.
Hier kan de kwaliteit niet zo goed worden gegarandeerd. Maar sommige fabrikanten maken ze toch.
De vraag is alleen of je brander het vol kan schrijven. (of dat je lezer/cd-speler die buitenste rand kan lezen).
Tot zover een korte samenvatting van een artikel uit de PC-Active.
Maar dat betekent toch dat de laserstraal beter gefocused moet worden en dat dus de hardware het aan moet kunnen?Op zaterdag 23 maart 2002 19:20 schreef Timpie het volgende:
kleinere sporen, net als bij een DVD, maar dan niet zo extreem natuurlijk
Ja, dat heet margeOp zaterdag 23 maart 2002 19:21 schreef eXistence het volgende:
[..]
Maar dat betekent toch dat de laserstraal beter gefocused moet worden en dat dus de hardware het aan moet kunnen?
Niet alle burners kunnen dus ook 99min cd's branden, en niet alle burners kunnen even ver overburnen
Er komt meer data op een even groot oppervalk, dus je zal dan toch altijd preciezer moeten werken
Inlezen van zulke CD's kan ook een probleem opleveren. Nieuw lezers kunnen de datadichtheid meestal wel aan. Maar de data op de buitenste tracks kunnen ze niet lezen omdat de laser niet zover naar buiten kan.
Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64
Verwijderd
De CDR80 heeft uitsluitend een hogere density. De CDR90 en CDR99 hebben dit ook, maar gaan mbv overburning ook nog eens verder naar de rand. Voor de laatste 2 heb je dus een writer nodig die kan overburnen en dito software.
Om dezelfde reden is het dus ook ONMOGELIJK om 730 MB op een 700 MB cd te krijgen zoals sommigen beweren: De CD loopt nou eenmaal niet verder aan de buitenkant
Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.
Ik had laatst een pak Fuji-cdr's gekocht van 700 meg. Wat bleek, je kon ze niet gebruiken om te overburnen. 
kutdingen willen niet eens 706 meg branden terwijl "el cheapo's cd's daar geen problemen mee hebben.
kutdingen willen niet eens 706 meg branden terwijl "el cheapo's cd's daar geen problemen mee hebben.
dikzak
Ik heb nooit meer als 700 nodig ...
Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.
MP3? heul veul uurOp zaterdag 23 maart 2002 22:03 schreef devv05 het volgende:
wat is echt het maximum wat ze op zon schijfje kwijt zouden kunnen?? 99 min?
SG --> OM
My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens
nou... het is iig MOGELIJKOp zaterdag 23 maart 2002 21:37 schreef dreeke het volgende:
Om dezelfde reden is het dus ook ONMOGELIJK om 730 MB op een 700 MB cd te krijgen zoals sommigen beweren: De CD loopt nou eenmaal niet verder aan de buitenkant
een Divx of files van 732MB kan op een 80minuten cd
Ligt er natuurlijk aan of je echte Mega Bytes of miljoenen bytes bedoeld. Op een 80 min CD, past namelijk 700 MB = 735 miljoen bytes (bij benadering, die is afhankelijk van het merk CD)Op zondag 24 maart 2002 19:36 schreef ThaHandy het volgende:
[..]
nou... het is iig MOGELIJK
een Divx of files van 732MB kan op een 80minuten cd
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
"echt megabytes"Op zondag 24 maart 2002 19:39 schreef GarBaGe het volgende:
[..]
Ligt er natuurlijk aan of je echte Mega Bytes of miljoenen bytes bedoeld. Op een 80 min CD, past namelijk 700 MB = 735 miljoen bytes (bij benadering, die is afhankelijk van het merk CD)
Lemme guess. Nero user?Op zaterdag 23 maart 2002 19:25 schreef Timpie het volgende:
[..]
Ja, dat heet marge
Niet alle burners kunnen dus ook 99min cd's branden, en niet alle burners kunnen even ver overburnen
Er komt meer data op een even groot oppervalk, dus je zal dan toch altijd preciezer moeten werken
Ik heb laatst in mijn enthousiastme 40 stuks Platinum 90min/800MB CDR's gekocht, maar m'n Plextor PX-W124TS wil ze mooi niet pakken i.c.m. Nero 5.5 (hij 'herkent' ze steevast als 702MB CDR's) en dat terwijl overburning op 90 minuten staat. 80min/700MB gaat wel probleemloos.
Doe ik nou iets fout of kan m'n brander het gewoon niet aan?

/edit: Plextor's CDR-info programmaatje meldt zelfs doodleuk "Disc is not a CD-R(W)"!!
Doe ik nou iets fout of kan m'n brander het gewoon niet aan?
/edit: Plextor's CDR-info programmaatje meldt zelfs doodleuk "Disc is not a CD-R(W)"!!
Beton is koel. Een Alpha is koeler.
Zet disk at once eens aan
Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64
Voor zover ik weet maakt het niet uit of hij herkent of het een 90 minuten CD is of niet, gewoon overburnen kiezen en dan werkt het wel, zo is het hier wel in elk geval.Op maandag 25 maart 2002 20:13 schreef Concrete het volgende:
Ik heb laatst in mijn enthousiastme 40 stuks Platinum 90min/800MB CDR's gekocht, maar m'n Plextor PX-W124TS wil ze mooi niet pakken i.c.m. Nero 5.5 (hij 'herkent'ze steevast als 702MB CDR's) en dat terwijl overburning op 90 minuten staat. 80min/700MB gaat wel probleemloos.
Doe ik nou iets fout of kan m'n brander het gewoon niet aan?![]()
/edit: Plextor's CDR-info programmaatje meldt zelfs doodleuk "Disc is not a CD-R(W)"!!![]()
MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7
budi, werkt het bij jou dan ook op een PX-W124TS?Op maandag 25 maart 2002 20:19 schreef budi het volgende:
[..]
Voor zover ik weet maakt het niet uit of hij herkent of het een 90 minuten CD is of niet, gewoon overburnen kiezen en dan werkt het wel, zo is het hier wel in elk geval.
Melding als ik DAO ook aan zet met een compilatie van 776MB groot en een 800MB CDR: "There is not enough space to burn this compilation onto this CD."
/edit:Ik heb het gevonden door nog maar eens de search te gebruiken. De clou van het verhaal is de instellingen van hierboven te gebruiken (overburn op 89m59s, DAO) en daarbij de Nero Wizard _NIET_ te gebruiken!
Beton is koel. Een Alpha is koeler.
Klopt, zo doe ik het ook, maar ik geen Plextor, ik heb 'maar' een simpele Lite-On 12x10x32 toaster.
MY Systemconfiguration: 10fingers@5chars/s; 2legs@5km/h; 1mouth@14k4; 2ears@18Khz; 2eyes@-6&-7
Verwijderd
maar als ke zo veel ruimte nodig hebt.
dan kan je toch ook gewoon 90 minuten cd's kopen.(800mb)
ik heb er 2 dagen geleden 7 gekocht 1,50 euro per stuk
maar nu kan ik wel al mijn divx erop zetten
dan kan je toch ook gewoon 90 minuten cd's kopen.(800mb)
ik heb er 2 dagen geleden 7 gekocht 1,50 euro per stuk
maar nu kan ik wel al mijn divx erop zetten
Terror koopt zijn 90 min cd's voor 1,10€ Zijn btw Arita's. Lite-on (24102B) 24 speed en yamaha 4416e 4 speed slikken ze gewoon.
Pagina: 1